Onko normaalia kipu polvitaipeessa? Useamman kerran on jo ollut kipua tosen jalan polvitaipeessa, yleensä alkaa iltaisin ja on aamulla poissa. Yleensä kipu alkaa silloin, kun olen istunut pitkiä aikoja, mutta joskus myös kuntoillessa. Kipu ilmaantuu kun jalkaa koukistaa tai liikuttaa, mutta ei vaikeuta kävelemistä. Kipua ei tunnu, kun jalka on suorana.
Eihän tämä voi olla veritulppa?
Jalka on ollut joskus turvoksissakin pitkän istumisen jälkeen, mutta yleensä polvitaivekipua ei silloin esiinny.
Kipu polvitaipeessa
10
23807
Vastaukset
- vaiva mm.
Kokemusta on, se on yksinkertaisesti lihasvoiman heikentyminen esim.juuri jatkuvan istumatyön ja vähäisen vastaliikunnan seurauksena.
Minulle kipu tuli melkeinpä yht´äkkiä kun riuhtaisin matkalaukkua portaita ylös. Mutta - jo samalla oli iän mukana kehittynyt polvilumpion artroosi,eli sen alusta oli "piikkinen".
Asiantuntevat tutkimukset suoritettiin fysiatrisella poliklinikalla ja hämmästykseni oli suuri kun määrättiin kipulääkettä tarvittaessa ja kuntoutusta. Kävin terkkarin fysikaalisessa 15 kertaa henkilökohtaisessa ohjauksessa,kuntolaitteissa sekä vesijumpassa.
Lihasvoiman parannuksella polvitaive tuli kuntoon.
Sen jälkeen olen jäänyt työstä pois mutta viime talvena tein runsaasti harrastushommaa koneen äärellä ja nyt on oireet ovat toisessa
polvitaipeessa. Olen aloittanut jo saman kotijumpan, jota olisi kannattanut tehdä jo aiemminkin.
Hoida pois ajoissa,ettei tule pahempaa, kivut lisääntyvät ja polvitaive voi jäädä vähitellen koukkuunkin.- Istumatyössä
Kiitos vastauksestasi!
En vain oikein tiedä, miten jalkaa hoitaisin, yleensä lepo on ollut paras "lääke"... Lääkärille on vaikea päästä nurena ihmisenä näin "mitättömän" asian takia (minulla kipua on vain silloin tällöin, eikä vaikeuta elämää).
Ongelmana on se, että harrastan kamppailulajeja useamman kerran viikossa, ja harrastamani lajit ovat hyvin potkuvoittoisia, jolloin jaloille tulee erittäin paljon rasitusta ja monipuolista liiketta, olen myös erittäin notkea harrastusteni vuoksi. Lisäksi kuljen pyörällä töihin, kauppaan yms. joten pyöräilyä tulee vähintään 10 km päivässä. Kuntotestissä hiljattain kuntoni todettiin erittäin hyväksi juuri jalkojen osalta.
Piätisikö minun vielä tämän liikunnan lisäksi harrastaa jotain erityistä jalkajumppaa, vaikka lihasvoimassa/notkeudessa ei ole puutteita?
Melkein kyllä arvasin, että tämä vaiva on tietokonetyöstä peräisin... - `*milla
Istumatyössä kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
En vain oikein tiedä, miten jalkaa hoitaisin, yleensä lepo on ollut paras "lääke"... Lääkärille on vaikea päästä nurena ihmisenä näin "mitättömän" asian takia (minulla kipua on vain silloin tällöin, eikä vaikeuta elämää).
Ongelmana on se, että harrastan kamppailulajeja useamman kerran viikossa, ja harrastamani lajit ovat hyvin potkuvoittoisia, jolloin jaloille tulee erittäin paljon rasitusta ja monipuolista liiketta, olen myös erittäin notkea harrastusteni vuoksi. Lisäksi kuljen pyörällä töihin, kauppaan yms. joten pyöräilyä tulee vähintään 10 km päivässä. Kuntotestissä hiljattain kuntoni todettiin erittäin hyväksi juuri jalkojen osalta.
Piätisikö minun vielä tämän liikunnan lisäksi harrastaa jotain erityistä jalkajumppaa, vaikka lihasvoimassa/notkeudessa ei ole puutteita?
Melkein kyllä arvasin, että tämä vaiva on tietokonetyöstä peräisin...säännöllisesti? todennäköisesti mutta muista tuo silti aina treenien jälkeen. Ja toi kommentti ettei lääkärille pääse kun oot nuori ja vaiva mitätön. Helpommin nuorena pääset lääkärille tuollaisen vamman takia kun vanhana. Nuoret hoidetaan koska niistä saadaan vielä työtätekeviä veronmaksajia...
- Istumatyössä
`*milla kirjoitti:
säännöllisesti? todennäköisesti mutta muista tuo silti aina treenien jälkeen. Ja toi kommentti ettei lääkärille pääse kun oot nuori ja vaiva mitätön. Helpommin nuorena pääset lääkärille tuollaisen vamman takia kun vanhana. Nuoret hoidetaan koska niistä saadaan vielä työtätekeviä veronmaksajia...
Aina en tosiaan ehdi venytellä treenien jälkeen, ehkä voisin kokeilla lisätä venyttelyä jos siitä olisi apua...
Niin no ehkä tuo kommenttini oli hieman typerä. Monta kertaa on vaan käynyt tässä lähiaikoina niin, että en ole saanut aikaa lääkärille vaan minut on ohjattu sairaanhoitajalle/terkkarille, tutkittu ja sanottu että "jos vaiva ei parane niin ota uudelleen yhteyttä". Minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa käydä uudestaan lääkärissä jokaisen pienen vaivan takia, joten olen yleensä päätynyt siihen että antaa olla... Siis koska lääkäreillä on kiirettä niin aikaa ei kovin helposti saa paitsi ihan pakollisissa tapauksissa, jollaiseksi tämä jalkani kai ei lukeudu...
Mutta hyväksyn kyllä täysin tilanteen, että oikeasti kipeät ja sairaat saavat hoitoa tällaisten pikkujuttujen kustannuksella. Siksi kyselenkin esim. täällä neuvoa, miten tuota jalkaa voisi itse hoitaa... - *milla
Istumatyössä kirjoitti:
Aina en tosiaan ehdi venytellä treenien jälkeen, ehkä voisin kokeilla lisätä venyttelyä jos siitä olisi apua...
Niin no ehkä tuo kommenttini oli hieman typerä. Monta kertaa on vaan käynyt tässä lähiaikoina niin, että en ole saanut aikaa lääkärille vaan minut on ohjattu sairaanhoitajalle/terkkarille, tutkittu ja sanottu että "jos vaiva ei parane niin ota uudelleen yhteyttä". Minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa käydä uudestaan lääkärissä jokaisen pienen vaivan takia, joten olen yleensä päätynyt siihen että antaa olla... Siis koska lääkäreillä on kiirettä niin aikaa ei kovin helposti saa paitsi ihan pakollisissa tapauksissa, jollaiseksi tämä jalkani kai ei lukeudu...
Mutta hyväksyn kyllä täysin tilanteen, että oikeasti kipeät ja sairaat saavat hoitoa tällaisten pikkujuttujen kustannuksella. Siksi kyselenkin esim. täällä neuvoa, miten tuota jalkaa voisi itse hoitaa...Ymmärrän pointtisi. Ensin ne lekuriin joilla on pää kainalos ja toinen jalka haudassa. Mutta hei muista, että eipä se terkka koivesta oikein mitään osaa sanoa, ja moni yleislääkärikään ei. Jos sulla on yhtään ylimääräistä käy ortopedillä yksityisellä puolella. Joo se maksaa mut häntä et häiri :)
Mut kokemuksen syvällä rintaäänellä jos koipi ei kohta rauhoitu mee lääkäriin. ittellä on paskapolvi ja monta diagnoosia takana, kunnes sit löyty lääkäri joka jostain jotain ties - jatkaa...
Novoi,jos olisiollut vähän lisää taustatietoja, niin en olisi ruvennut selittelemään keski- tai ikäihmisten kulumavaivoja.Liittyy myös vähän liikkuviin ihmisiin. (nuorillahan ne selätkin usein kipeitä)
Eräs tapa selvittää asiaa kevyemmällä tavalla:fysioterapeutin puheille voi myös mennä suoraan,testaukseen, kysele lähelläsi olevista paikoista tällaista mahdollisuutta. Ainakin saat oikeansuuntaisia venyttely- ja lihastenvahvistusohjeita.
- lainen
on työtuoli? Istutko liian korkealla, eli ylettyvätkö kantapäät kunnolla lattiaan?
Kannattaa kokeilla satulatuolia. Satulatuolin päällä ei istuta vaan seitään polvet hieman koukussa. - kokemusta on
Kansanparantajalle mars tai ainakin jäsenkorjaajalle.
- Eräs vaihtoehto
Eiköhän alkuperäinen kysyjä ole saanut vaivaansa hoidon ja polven kuntoon jo neljä vuotta sitten.
Mutta siltä varalta että joku samaa vaivaa kärsivä lukee tämän vanhan viestin noston, totean erään vaihtoehdon jota vastauksissa ei silloin joskus käsitelty lainkaan. Tuollaisessa polvitaivekivussa voi olla kyse myös Bakerin kystasta ja sen voi itsekin dignosoida siitä että polvitaive on turvonnut. Siihen ei auta mitkään kansanparantajat tai jäsenkorjaajat, voivat jopa pahentaa tilaa jos murjoessa kysta pääsee puhkeamaan. Bakerin kystaan auttaa lepo ja särkylääke (vaikka paikallisesti voiteenakin). Pahemmassa tapauksessa lääkäri punkteeraan kystan tyhjäksi. Ehkäpä alkuperäisellä kysyjällä oli tästä kyse ja levossa polvi parani kun viestit loppuivat. Olen saanut kystan paranemaan levolla eikä ole tarvittu punkteerausta.
- Anonyymi
Useinkin vessassa kakalla istuessa tulee katsottua alaspäin ja ihailtua sitä rehevää pehkoa siinä jalkojen välissä.
T. nainen 42 v
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih264330- 2563724
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282114Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701736Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko161502Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81439Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä4101347Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501229Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4111187Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771070