Vauva

Veneessä

Tässä kun kelit alkavat lämpenemään olisi tarkoitus ottaa ensikosketuksia purjehtimiseen vauvan (4kk) kanssa. Olemme purjehtineet useampia vuosia, mutta ilman lapsia. Nyt kaikki vinkit ja ohjeet olisivat tervetulleita.

16

6150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JKL

Kaukalo kunnolla kiinni sopivaan paikkaan niin hyvin menee. Varsinkin kun tekee päivälegit niin että unet osuvat sopivasti matkan ajalle.

• Mitä tarkoitat turvakaukalolla - auton turvaistuintako?

• purjeveneessä

On tullut 3 lasta kasvatettua 8m purjeveneessä. Homma on mennyt purjehtiessa näin: vauvaikäisenä, kun ei niska kanna ja ei konttaa ovat olleet kajuutassa vaunujen kantokorissa tai kannettavassa auton turvakaukalossa. Konttausiässä on keulapiikkiin tai pistopunkkaan tehty maja, purjepusseja tai jotain eteen, ettei pääse putoamaan lattialle. Kävelytreeni-iässä ehdoton varuste oli niskaa kelluttava pelastuliivi, kaatuessa kaulus suojaa päätä. Kun lapsi kävelee kunnolla, niin köysi oli kiinni liiveissä ja sai kulkea vapaasti kannella. Parivuotias kun kerran putoaa veteen roikuttuaan ensin kaiteiden ulkopuolella, vaikka oli kielletty, oppii nopeasti. Rannassa kevyet, jotenkin isopyöräiset matkarattaat olivat kätevät. Tuuliraja on ollut 8m/s kryssillä, 12 m/s spinnulla, 17 m/s muuten vaan myötäiseen saaristossa. Avomerelle emme mene yli 8 m/s tuulessa ja pyrimme myötäistä purjehtia, Ruotsissa ja Virossa kuitenkin on tullut käytyä useasti. Retkien suunnitteluun auttaa pitkät sääennusteet:
      http://www.ecmwf.int/products/forecasts/d/charts/medium/deterministic/msl_uv850_z500/
      Kovaa kuntoa perhepurjehdus vaatii ( purjelautailen kesällä ja leijapurjehdin lumilaudalla talvella), jos mielii matkaa taittaa enemmän, 6 tuntia joka päivä on varmaan useimmalle tarpeeksi. Väsyneenä on tullut parikertaa kopautettua kölillä kiviä, ei koskaan aiemmin ennen lapsia. Jos vauva huudattaa yöllä ja ei saa nukuttua, kannattaa pitää hermot kurissa vierassatamissa, jos vaikka yöllä joku keikuttaa koko satamaa. Luonnonsatamat ovatkin siitä syystä hyviä. Lasten kanssa on ollut hauskaa uida hiekkarannoilla, paistaa rannalla lettuja ja ovat jaksaneet kolme viikkoa veneessä joka kesä, kun olemme purjehtien käyneet huvipuistossa tai eläintarhassa.

• marianna

Alle kävelyikäisen vauvan kanssa veneily ei mielestäni ole ongelma. Ehkä tärkein asia on pesumahdollisuuksien helpottaminen, eli sopivankokoisen ämpärin tai vadin hankkiminen pylly- ja muita pesuja varten. Ja mahdollisesti lisätyynyjen hankkiminen vauvan "kiilaamiseen" unien ajaksi purjehdittaessa. Auton turvaistuin on kätevä valveillaoloajalle, oli istuin sitten sisällä tai ulkona. Minun poikani viihtyivät istumalaatikossa ilman ongelmia köysiä tutkien ja imeskellen suolaveden makuun tutustuen.
      Kun lapset jo taapertavat, minä käytin pelastusliivien sijasta lasten kiipeilyvaljaita (kevyet, vahvat, nelipistekiinnitys). Näin paksut liivit eivät haitanneet lapsen liikkuvuutta, eikä ollut ikuista liivit päälle liivit pois sulkeisia aina kun lapsi tahtoi mennä veneeseen sisälle ja minuutin päästä tulla ulos. Valjaat voivat olla päällä koko ajan, oli lapsi sitten missä tahansa veneessä.
      Jos lapsen unirytmi on säännöllinen, voi purjehdushetket suunnitella sen mukaan. Me vaihdoimme satamaa usein niin, että lähdimme purjehtimaan aamuyöstä tai aikaisin aamulla. Ja kun lapset heräilivät, olimme jo perillä seuraavassa satamassa. Tosin ei ollut mikään ongelma purjehtia lasten hereilläollessakaan, mutta tämä tietysti riippuu paljon lapsen luonteesta.
      Toivotan perheellenne mukavaa purjehduskesää!

• purjehtiessa

Meillä on ollut sääntönä, että purjehtiessa on liivit päällä, oli sisällä tai ulkona, no problem. (Lisäksi rannassa, jos ei osaa uida 15m.) Koska tahansa voit purjehtia uppotukkiin tai nopea huvimoottorialus tulee yllättäen kyljestä läpi. Pue siinä sitten lapselle liivejä kun minuutissa kajuutan katosta pinnalla näkyy enää vinssit tai sprayhood.

• vaan
        purjehtiessa kirjoitti:

Meillä on ollut sääntönä, että purjehtiessa on liivit päällä, oli sisällä tai ulkona, no problem. (Lisäksi rannassa, jos ei osaa uida 15m.) Koska tahansa voit purjehtia uppotukkiin tai nopea huvimoottorialus tulee yllättäen kyljestä läpi. Pue siinä sitten lapselle liivejä kun minuutissa kajuutan katosta pinnalla näkyy enää vinssit tai sprayhood.

nukkuessakin? minusta selvästi liioittelua ,että sisälläkin liivit, eihän ne leikit onnistu liivit päällä.

• Naapuripaatissa

Moi!
      Naapuripaatissa näytti olevan hauska keksintö kun olivat laittaneet tavallisen polkupyörän turvaistuimen kiinni purjeveneen peräkaiteeseen. Lapsi ei ole koskaan tiellä purjeiden kanssa touhuttaessa ja silti vanhemmat lähellä. Aurinkorasvaa vaan paljon naamaan niin hyvin menee!

• aina..

Totuta pelastusliiveihin heti kun mahdollista eli konttaa. Ota tavaksi että ne laitetaan aina jo autossa ja ottetaan pois vasta taas autossa. Yöllä voi ottaa pois mutta silloin mahdollinen konttaus kannelle tulee olla estetty.

Pidän vastuuttomana tuotakin neuvoa kiipeilyvaljaista. Ei liivejä oteta veneessä sisälläkään pois sillä juuri siinä on juju että lapsi ymmärtää että veneily ja liivit on yksi ja sama asia.

Minulla ei olisi enää lasta jos en olisi liivejä käyttänyt sillä sen verran monta kaatumista, tippumista ja vallilta liukumista on aktiivinen poika tehnyt. Sitäpaitsi jokapaikkaa ei itse pysty pääsemään heti pelastamaan ja vesi veneiden välissä mustaa kun veneet on satamassa.

Itse katson kieroon näitä "nopeita" vanhempia jotka pitää lapsia ilman pelastusliivejä. Sitäpaitsi kunnon vanhanaikaiset liivit suojaa rannassa myös liukastuessa päätäkin.

Ann

• HA_
        aina.. kirjoitti:

Totuta pelastusliiveihin heti kun mahdollista eli konttaa. Ota tavaksi että ne laitetaan aina jo autossa ja ottetaan pois vasta taas autossa. Yöllä voi ottaa pois mutta silloin mahdollinen konttaus kannelle tulee olla estetty.

Pidän vastuuttomana tuotakin neuvoa kiipeilyvaljaista. Ei liivejä oteta veneessä sisälläkään pois sillä juuri siinä on juju että lapsi ymmärtää että veneily ja liivit on yksi ja sama asia.

Minulla ei olisi enää lasta jos en olisi liivejä käyttänyt sillä sen verran monta kaatumista, tippumista ja vallilta liukumista on aktiivinen poika tehnyt. Sitäpaitsi jokapaikkaa ei itse pysty pääsemään heti pelastamaan ja vesi veneiden välissä mustaa kun veneet on satamassa.

Itse katson kieroon näitä "nopeita" vanhempia jotka pitää lapsia ilman pelastusliivejä. Sitäpaitsi kunnon vanhanaikaiset liivit suojaa rannassa myös liukastuessa päätäkin.

Ann

Vene-lehti testasi liivejä jo hiukan isommilla lapsilla ja jutun lukeneet varmaan muistavat, miten epävarmat liivit pienillä ovat. Minulle liivien valmistaja suositteli valjaita kaksivuotiaaseen saakka, ne kun ovat turvallisemmat. Lapsen pää on kroppaan nähden suhteettoman painava ja useimmiten toista päätä kannattelevat vielä vaipat, jolloin kellunta-asento hyvissäkin liiveissä on useimmiten pää alaspäin. Eikä muuten liiveihin totuttelu valjaiden jälkeen ollut mikään ongelma. Paljonko muutenkaan luulet kaksi- tai edes kolmivuotiaan muistavan edellisestä kesästä ja silloin opituista tavoista? Turvallisuus on hyvä tapa, mutta väärä turvallisuudentunne todellinen vaaratekijä.

• myös varmasti
        aina.. kirjoitti:

Ann

turvakengät ja kypärä päässä? hei haloo vähän rentoutta muuten niin tärkeään asiaan

• minäkin olen
        HA_ kirjoitti:

Vene-lehti testasi liivejä jo hiukan isommilla lapsilla ja jutun lukeneet varmaan muistavat, miten epävarmat liivit pienillä ovat. Minulle liivien valmistaja suositteli valjaita kaksivuotiaaseen saakka, ne kun ovat turvallisemmat. Lapsen pää on kroppaan nähden suhteettoman painava ja useimmiten toista päätä kannattelevat vielä vaipat, jolloin kellunta-asento hyvissäkin liiveissä on useimmiten pää alaspäin. Eikä muuten liiveihin totuttelu valjaiden jälkeen ollut mikään ongelma. Paljonko muutenkaan luulet kaksi- tai edes kolmivuotiaan muistavan edellisestä kesästä ja silloin opituista tavoista? Turvallisuus on hyvä tapa, mutta väärä turvallisuudentunne todellinen vaaratekijä.

olen asiaa ajatellu

• vene-lehden lukemisen 20v s...
        HA_ kirjoitti:

ja aloin käyttämään omaa päätäni. Aivan varmasti mikä tahansa uppoava kappale on helpompi pelastaa, jos se kelluu. Meidän lapset kaksivuotiaana osasivat leikkiä ja nukkua päiväunia pelastuliivit päälläkin. Osasivat kaksivuotiaana myöskin itse laittaa ne päälle ja pois. Kolmivuotiaana osasivat sitten pomottaa vanhempiaan, jos rannasta lähtiessä ei ollut pelastusliivejä päällä tai meren selällä halusi ottaa aurinkoa. Koiria talutetaan valjaissa, varsinkin rannalla.

Paljonko muutenkaan luulet kaksikyt- tai edes kolmikytvuotiaan muistavan edellisestä kesästä ja silloin opituista tavoista? Turvallisuus on hyvä tapa, mutta oman pään käyttämättä jättäminen todellinen vaaratekijä.

• HA_
        vene-lehden lukemisen 20v s... kirjoitti:

ja aloin käyttämään omaa päätäni. Aivan varmasti mikä tahansa uppoava kappale on helpompi pelastaa, jos se kelluu. Meidän lapset kaksivuotiaana osasivat leikkiä ja nukkua päiväunia pelastuliivit päälläkin. Osasivat kaksivuotiaana myöskin itse laittaa ne päälle ja pois. Kolmivuotiaana osasivat sitten pomottaa vanhempiaan, jos rannasta lähtiessä ei ollut pelastusliivejä päällä tai meren selällä halusi ottaa aurinkoa. Koiria talutetaan valjaissa, varsinkin rannalla.

Paljonko muutenkaan luulet kaksikyt- tai edes kolmikytvuotiaan muistavan edellisestä kesästä ja silloin opituista tavoista? Turvallisuus on hyvä tapa, mutta oman pään käyttämättä jättäminen todellinen vaaratekijä.

Minä en tässä tapauksessa käyttänyt omaa päätäni. Luotin asiantuntijana pitämääni henkilöön enemmän kuin omiin mielikuviin, enkä ollut halukas tekemään käytännön kokeita itse. Kun se asiantuntija oli nimenomaan liivejä valmistavalta taholta ja vakuutti, etteivät he pysty tekemään pienelle lapselle toimivaa liiviä, en ole edelleenkään kyseenalaistanut lausuntoa.

• jos ei liivejä
        HA_ kirjoitti:

Minä en tässä tapauksessa käyttänyt omaa päätäni. Luotin asiantuntijana pitämääni henkilöön enemmän kuin omiin mielikuviin, enkä ollut halukas tekemään käytännön kokeita itse. Kun se asiantuntija oli nimenomaan liivejä valmistavalta taholta ja vakuutti, etteivät he pysty tekemään pienelle lapselle toimivaa liiviä, en ole edelleenkään kyseenalaistanut lausuntoa.

Poika valui penkkaa pitkin veteen jossa veneitä kylkikiinnityksellä. Jos liivejä ei olisi ollut olisi hukkunut 80% varmuudella koska aikuinen ei välistä mahtunut.

Minua et saa vakuutettua ikinä ettei liivit ole hyvät pienellä vaikka sinulla olisi sata asiantuntijaa takana. Minulla kokemusta kauhuhetkistä joista päästiin säikähdyksellä liivien kanssa tämän kertomani lisäksi. Sitäpaitsi voihan liivejä kokeilla lapsen kanssa toimiiko...

Ann

• Luxu
        jos ei liivejä kirjoitti:

Poika valui penkkaa pitkin veteen jossa veneitä kylkikiinnityksellä. Jos liivejä ei olisi ollut olisi hukkunut 80% varmuudella koska aikuinen ei välistä mahtunut.

Minua et saa vakuutettua ikinä ettei liivit ole hyvät pienellä vaikka sinulla olisi sata asiantuntijaa takana. Minulla kokemusta kauhuhetkistä joista päästiin säikähdyksellä liivien kanssa tämän kertomani lisäksi. Sitäpaitsi voihan liivejä kokeilla lapsen kanssa toimiiko...

Ann

On jo oltu huolimattomia.
        Valjaat estävät veteen putoamisen. Silloinhan ei liiviä välttämättä tarvita.(liivit kylläkin pehmentävät kolhuja yms)
        Valjaissa lapset viihtyvät hyvin kannella kulussa ja ovat turvassa ja samalla oppivat keinuvassa veneessä liikkumisen.
        Itsekin käytän reippaammassa kelissä valjaita, miksi kieltäisin ne lapsilta?
        Ranta- ja venelaitureilla liikuttaessa myös minun lapsillani on ollut pienenä liivit päällään.

• päälle

Edellä on kerrottu jo montakin hyvää käytännön vinkkiä ja tässä yksi lisää kun lapsi on siinä iässä että osaa istua tukematta. Esikoisen (silloin 13kk) kanssa otin käyttöön pöydänreunaan kiinnitettävän matkasyöttötuolin, joka oli tilanteesta riippuen kiinni salongin pöydässä tai kansiluukussa sprayhoodin alla. Jälkimmäisen paikan etuina suoja auringolta ja sateelta sekä näkyvyys eteenpäin ja mittareille/kompassille. Kaveri saattoi jopa nukkua päikkärit em. paikalla. Myös nostinvinssit ja köydet tulivat tutuiksi leluiksi kuomun alla istuessa. Hankaluutena oli liikkuminen veneen sisälle, mutta siitäkin raosta istuimen alta sopi, kun ei ollut kiire.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4953
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      672
      4188
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1461
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1164
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94