McPherson

hilow

iskarien vaihdossa iskaria irroitettaessa autosta joustahan ei tarvitse puristaa kasaan?
eikös se lähde koko pakettina?

10

4457

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jousitus

      Joo, McPherson-tyylinen iskari ja jousi ovat "samaa pakettia" ja lähtee kerralla pois. Jos tarkoitus on uusia jompikumpi, on jousi paketin irroituksen jälkeen puristettava kasaan. Siihen ei sitten käy mitkään puutyökaapista löytyvät C-puristimet, vaan tukevat, hommaan tarkoitetut jousenpuristimet.

      Ole huolellinen ja varovainen, jos hommaan ryhdyt. Tulee mieleen vanha juttu, jossa äijä sähläsi irroituksen; jousi tuli lokasuojasta läpi. Ei liene ainut tapaus. Jousessa on voimaa!

      • kunnon jousipuristimet

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)


      • kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        ....ainakin Tojosta saa McPerson-paketit irti ennen auton alla puristamista.

        Ja sellaiset puristimet pitää sitten olla että kompuran pulttipyssyllä saa kiristettyä. Se on sitä "urakkahommaa"... = max 0,5h/tolppa


      • volkkareissa
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....ainakin Tojosta saa McPerson-paketit irti ennen auton alla puristamista.

        Ja sellaiset puristimet pitää sitten olla että kompuran pulttipyssyllä saa kiristettyä. Se on sitä "urakkahommaa"... = max 0,5h/tolppa

        Ei mitään puristinvirityksiä auton alla tarvitse tehdä!
        Auton etupää ylös, joustintuen yläkiinnitys korista irti (joko laippa ja yksi mutteri keskellä tai kolme pientä mutteria lokasuojan läpi) ja joustintuen alakiinnitys irti olkakappaleesta (pultti- tai puristusliitos). Jousipuristimet kiinni sitten pöydällä.
        Aloittajalle neuvoisin piipahtamista kirjastosta lainaamassa merkkikohtainen korjausopas. Sieltä selviää homma juurta jaksaen ja kuvien kanssa. Näitten hevosmiesten ohjeilla saatat tappaa itsesi.


      • hilow
        volkkareissa kirjoitti:

        Ei mitään puristinvirityksiä auton alla tarvitse tehdä!
        Auton etupää ylös, joustintuen yläkiinnitys korista irti (joko laippa ja yksi mutteri keskellä tai kolme pientä mutteria lokasuojan läpi) ja joustintuen alakiinnitys irti olkakappaleesta (pultti- tai puristusliitos). Jousipuristimet kiinni sitten pöydällä.
        Aloittajalle neuvoisin piipahtamista kirjastosta lainaamassa merkkikohtainen korjausopas. Sieltä selviää homma juurta jaksaen ja kuvien kanssa. Näitten hevosmiesten ohjeilla saatat tappaa itsesi.

        takaiskarien vaihto,ja tottakai siellä on vähemmän tilaa kuin edessä kuin lähes kaikissa autoissa


      • sieltäkin
        hilow kirjoitti:

        takaiskarien vaihto,ja tottakai siellä on vähemmän tilaa kuin edessä kuin lähes kaikissa autoissa

        Nimittäin jos on joustintuki. Yksityiskohdissa vähän eroa, mutta periaate ihan sama kuin edessä.


      • nyt..
        kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        Yhdessäkään autossa en ole jousta puristanut kasaan tolppaa irrottaessa, eikä mitään vaikeutta ole ollut. Pitää vaan nostaa yhtäaikaa koko keula tai perä. Jos nostaa tunkilla nurkan kerralaan niin vakaajan tanko vänkää vastaan niin että alatukivarsi ei pääse tarpeeksi alas.


      • sitroen.
        nyt.. kirjoitti:

        Yhdessäkään autossa en ole jousta puristanut kasaan tolppaa irrottaessa, eikä mitään vaikeutta ole ollut. Pitää vaan nostaa yhtäaikaa koko keula tai perä. Jos nostaa tunkilla nurkan kerralaan niin vakaajan tanko vänkää vastaan niin että alatukivarsi ei pääse tarpeeksi alas.

        riippuen jousen voi kolmella sopivan pituisella 10 mm raudasta taivutetulla koukulla lukita kasaan jo ennen minkään irrotusta mistään.
        Jossakin tämä toimii, jossakin ei. Jousenpuristimia en ole koskaan käyttänyt. Saattaa ne silti ollakin käyttökelpoiset jossakin merkissä/mallissa.


      • Anonyymi
        kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        Ei tarvi puristinta ollenkaan. Itse olen vaihtanut niin, että tunkkaan pallonivelestä ylöspäin, avaan kaikki iskarin pultit ja poistan tunkin. Näin saa valmiiksi puretun paketin pois.
        Takaisin saa myös ilman puristinta. Kaikki nippuun ja iskari/jousipaketti paikalleen, tunkkaus pallonivelestä ja iskarin varsi, suojatuilla kärkipihdeillä jousen välistä ylös, ja mutterit paikalleen.


    • Anonyymi

      miksi kyselet täältä...kun korjaus video löytyy varmaankin netistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5604
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4940
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2834
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2384
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2038
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1621
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      26
      1582
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1509
    Aihe