3 kaverusta ovat lomamatkalla ulkomailla, eräänä iltana he ovat ravintolassa istumassa iltaa, syövät, juovat ja nauttivat.
Illan päätteeksi tuodan lasku pöytään se on 30€.
Eli lasku jaetaan tasan, jokainen kolmesta kaveruksesta maksavat 10€.
Tarjoilija ottaa maksun jokaiselta (eli 10€). Ravintolapäällikkö on kuitenkin mukava tyyppi ja antaa laskusta 5 (viiden) euron alennuksen.
Tarjoilijalla on tällä hetkellä 30 euroa kädessä ja hän pähkäilee että kuinka alennuksen jakaa tasan.
Tarjoilija päättää että antaa jokaiselle kaverukselle 1 (yhden) euron takaisin ja ottaa itse välistä 2 (kaksi) euroa.
Eli 3 x 10€ = 30 Euroa.
Ajatellaan että olet yksi kaveruksista ja saat 1€ takaisin. Eli olet maksanut illasta 9 (yhdeksän) euroa.
No niin pikaisella matematiikalla:
Jokainen kaverus maksoi 10€ - 1€ = 9€
eli: 3 kertaa 9€ = 27€
ja tarjoilija päätti ottaa välistä sen 2 euroa että takaisin maksu helpottuu.
Eli kokonaissumma on: 27€ 2€ = 29€
MIHIN KATOSI SE 1 (YKSI) EURO?
Jeps sivistäkääs vähän sivistyneemmät minua tässä asiassa, koska minulla näin 7 oluen jälkeen ei enää järki juokse ja tuskin saan nukuttua enää ensi yönä. :)
Arvoitus!
Ei helevetti...
4
4083
Vastaukset
- tuntématon
no sitäyhtä euroa ei ole ikinä ollutkaan! :D
- minä olen tyhmä
oliks tää herja vai mitä????
- A.O.
..vääriä vastauksia. Toi on niin vanha juttu että....
Jokainen on maksanut 9€ eli yht 27€ ja ne on ne 25€ kassassa 2€ tarjoilijan taskussa siihen lisättynä ne 3 palautusegee kaikki on ihan OK!- se on
selittää suoraan vähentämällä, eli 30-3=27 ja siitä -2 on 25
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117275Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista635328- 954914
- 524065
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494006- 2223893
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283608- 413253
- 522829
- 412407