paras järvi"."/> paras järvi"."/>

Järeää kuhaa sisävesiltä...

Kalamies-85

Terve

Kuis on tullut kuhaa sisävesiltä?

Näin meillä Kolimajärvellä, Viitasaaren puolella ainakin :) "Oma kotijärvi ---> paras järvi".

10

3688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalamies-85
    • jaakkoo

Tosi komean Kuhan olet saanut,onnittelut ! Millä vieheellä tuli?
      Itse kalastelen täällä JKL:n mlk:ssa leppävedellä ja kuhia on tullut mut ei vielä mitään isoja 1.5kg isoin tänä kesänä mut sitä isoa odotellessa ;) !
      Verkolla Leppävedestä saatiin hetki sitten 9.4 kg kuha eli isoja on täälläkin .

• jaakkooo
    • kuha for dummies

Moi!

Sulla taitaa olla tuo kuhanuistelu hanskassa ja minä vasta aloittelen, siispä kysyn neuvoa:

Olen kuullut, että jotkut uistelevat kuhaa syvänteiden päältä niin, etteivät uistimet ui lähelläkään pohjaa. Vanhana haukimiehenä pidän ajatusta outona, olisiko parempi kuiteskin vetää uistimia ihan pohjan tuntumassa?

• Kalamies-85

Kala oli tasasyvyisellä 5 metrin alueella, pienellä pakalla (veden alaisella kohoumalla) jossa oli vettä 4,5 m. Otti ihan pohjan tuntumasta 11 cm Rapalan Barra Magnumiin. Oli molemmista kolmihaarakoukuista suussa, joten pysyi hyvin kiinni.

Näyttää olevan niin, että joskus suuretkin kuhat nousevat myös pintavesiin, mutta pieniä selvästi harvemmin. Isommat kuhat tulee enimmäkseen pohjan tuntumasta ja välivedestä, harvemmin ihan pintakerroksesta. Silloin kun ne isot väliveteen tai sen yläpuolelle päättävät nousta, ei ne siinä yleensä kauaa viihdy. Täytyy vain sattua oikealla hetkellä oikeaan paikkaan.

Ainakin itse tavoitan kuhat alkukesästä parhaiten tasasyvyisiltä alueilta 4-6 m vedestä omassa kotijärvessäni. Keskikesästä (heinäkuusta alkaen) kuhia alkaa löytyä/tulla kauempaa rannoilta, lähinnä syvänteiden rinteiltä ja päältä selkäalueilta.

Riippuu päivästä, veden lämpötilasta ja eri tekijöistä yleensäkin, nouseeko kuha ollenkaan väliveteen tai pintaveteen ruokailemaan.

Kiitos onnitteluista, mutta jospa joskus vielä onnistun saamaan vieläkin suuremman. Aiempi ennätys oli 3,4 Kg.

• laikaman

Nuoteilla yritän minäkin ja joskus jotain tulee. Uistin saa välillä raapaista pohjaakin. Käytän vaappuja, jotka uivat vähintään 3,5 metrissä. Pakista löytyy Rapalan Taildanceria ja Deeptaildanceria, Stormin Thudercrank, Syvänne Jesse yms.. Itse en ole pinnasta juurikaan saanut. Toisaalta uistelen klo 19-21, vanha ei yöllä viiti.

• Kalamies-85
    • Kalastaja
      • Kalamies-85

Periaatteessa mahdoton sanoa, suosittelen hommaamaan useamman jos on vara, ja sitten useampi eri värinen samalla pyyntiin yhtä aikaa. Tod.näk. kaikilla tulee kuhaakin, mutta ehkä joku väri on tietyssä vesistössä tiettyyn aikaan ylitse muiden.

• Kalamies-85

Ja mitä uintisyvyyteen tulee, niin sillon kun kuha on enimmäkseen pintavesissä niin uistimen täytys tulla tarpeeks pinnassa, sitten kun kuha on pohjassa tai välivedessä niin uistimen pitäis kulkea pintaa syvemmällä.

Tuonkin saa selvitettyä kokeilemalla, että uittaa samaan aikaan pinnemmassa ja syvemmällä kulkevia malleja. Esim. 2 eri väristä pinnassa ja 2 eri väristä välivedessä ja alempana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7735
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4283
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3765
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2906
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2636
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2518
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58