Pyydystin perunan lehdeltä kaksi perhosta, jotka näyttivän puunpalaselta. Levitin ne juuri, joten en muista värejä kovin tarkkaan, mutta.
Kyseessä yökkönen tai kehrääjä. Morsiusyökkösen kokoinen. Alasiipi vaaleanharmaa. Yläsiipi tummempi ja siiven päässä on marjan kokoinen vaalea alue? Runko yökkösmäinen hiukan karvainen, tuntosarvet erittäin pienesti kampamaiset? Kun perhonen on lepoasennossa, on runko siipien alla piilossa.
Siis näin perunan varren lehdellä kaksi "puun palaa". Katselin kauan, että ei puunkappale voi olla perunan lehdellä. Ja niitä oli kaksi samalla lehdellä?
Kyseessä Kaakkois-Suomi ja perunamaa mänty/koivumetsän vieressä.
Kertokaa ihmeessä mikä perhonen voi olla kyseessä. Olen kerännyt perhosia 25 vuotta ja tommosta en ole nähnyt?
Mikä perhonen???
EN IKINÄ ENNEN NÄHNYT
3
1056
Vastaukset
- haaveilija
Tuntuisi kovasti härkäpääkehrääjältä. Lentoaika sopii, samoin koko ja oksanpätkää muistuttava ulkoasu...
- the sepäse
Juu just tommonen! Onko harvinainen? En muista kuulleeni kyseisestä perhosesta, mutta toukan olen saattanut nähdä.
KIITOS! - haaveilija
the sepäse kirjoitti:
Juu just tommonen! Onko harvinainen? En muista kuulleeni kyseisestä perhosesta, mutta toukan olen saattanut nähdä.
KIITOS!... Elelä- ja Keski-Suomessa, levinnyt Elelä-Lappiin saakka - sanoo Euroopan hyönteisopas (M. Chinery). En ole itse ainakaan täällä Rovaniemen korkeudella tavannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058