Ei liikaa rahaa!

Miljonääri $

Lapsille ei saa antaa liikaa viikkorahaa! 5 euroa on sopiva raha!!!!

11

2389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupulijaapuli

mä saan kuukausirahaa 40 euroo ja oon nyt 14-vuotias. Kun olin 10-vuotias sain 30 euro kuukaudessa, mut sit se vaihtu kun täytin 12.

• kuukaudessa

ja olen 13.

• Samaa mieltä. Viitisen euroa riittää hyvin jos vanhemmat ostavat kaiken oikeasti tarpeellisen.

Saavat lapset / nuoret tietysti ansaita rahansa. 5€/vko tekee jo 260€ vuodessa. Eli vuoden välein rahaa voisi riittää esim. Xbox 360:een tai neljään uuteen peliin tai yli sataan karkkipussiin (suunnilleen yksi pussi noin joka kolmas päivä).

Mitä enemmän valtaa (/rahaa) saa, sitä enemmän sitä alkaa himoita.

• HEVIPETO

Minä olen koko ikäni saanut lapsilisäni omalle tilille, ja voin käyttää niitä vapaasti. tosin aika vähän tulee mitään osteltua, joskus cd-levy tai DVD-leffa. Meikkiä en pahemmin käytä, joten siihen nyt ei rahaa uppoa. Vaatteita ostan to-del-la harvoin, koska vihaan shoppailua.
      Ja olen siis 16-vuotias tyttö.

• HEVIPETO

Minusta on fiksua, että vanhempani ovat antaneet minulle lapsilisäni, sillä vuosien saatossa niitä on kertynyt ihan kivasti. Ja syksyllä aloitan lukion ja opiskelu maksaa aika paljon.

• näkökulma

Jos vanhemmat maksavat kaiken oleellisen, 5 euroa viikossa on hyvin riittävä. Mutta kasvattavampi vaihtoehto (jos puhutaan nuorista, kuten tämän palstan yläotsikko on) on kuukausiraha, josta nuori maksaa mm. omat puhelinlaskunsa, harrastusmenonsa, joissain tapauksissa vaatteensa. Ei sellainen 5e/vko karkkiin tai videon vuokraukseen opeta mitään rahankäytöstä. Ja sitten sitä ollaankin lirissä, kun pitäisi itsekseen pärjätä...

• Root Daemon

Ei esimerkiksi sinunkaan vanhempasi voi olla sinua kädestä kiinni pitämässä ja laskujasi makselemassa kun asut omillasi! ( Toisaalta en kyllä ihmettele vaikka näin olisi )

• näkökulma
        Root Daemon kirjoitti:

Ei esimerkiksi sinunkaan vanhempasi voi olla sinua kädestä kiinni pitämässä ja laskujasi makselemassa kun asut omillasi! ( Toisaalta en kyllä ihmettele vaikka näin olisi )

Eli siis sinusta parempi vaihtoehto on maksaa minimiviikkorahaa karkkia varten ja hoitaa lapsen puolesta puhelinlaskut sun muut, ja se ei ole kädestä pitelemistä?

Minä aloin saada kuukausirahaa 12-vuotiaana ja siitä lähtien olen hoitanut omat laskuni, mm. puhelinlaskut. Olisiko minun ehkä pitänyt mennä sen ikäisenä töihin?

Kyllä se rahankäyttö (säästäminen, säännöstely ja hintavertailut) kannattaa opetella jo hyvissä ajoin, ennen kuin alkaa oikeasti elättää itseään. Ja sitä ei voi opetella mikäli saa käteensä kertatuhlattavan karkkirahan.

• SoulRay

Maximi KK raha on 30e ja Minimi 10e. Välissä oleva 20e on sopiva. Tietenkin riippuu kuinka varakas perhe on. Tämä on minun mielipiteeni.

• Matti.
        SoulRay kirjoitti:

Maximi KK raha on 30e ja Minimi 10e. Välissä oleva 20e on sopiva. Tietenkin riippuu kuinka varakas perhe on. Tämä on minun mielipiteeni.

Kaverini kun oli n. 12-vuotias, hänen vanhempansa lopettivat kaiken ns. "oman rahan" antamisen, ja kehottivat kys. henkilöä menemään töihin. Ja niin menikin, ja siitä lähtien tienannut omat rahansa (tietysti poislukien lahjarahat yms.). Mielestäni erittäin toimiva vaihtoehto, miksi sitä rahaa edes pitäisi kylvää niin ylettömästi?

• okeiokeiosljd

mitä sä saat 5€ viikossa? et yhtään mitään.
      silloinkun markat muuttui euroiks,
      väitettiin ettei muut hinnat muutu yhtään.
      mutta markka-aikaan sain 5mk per viikko.
      sillä sai vaikka mitä. olin hyvin tyytyväinen siihen summaan. mutta nykyään kun saan 10€ sillä ei saa mitään. se on yks kerta leffassa ja se on siinä. paitsi että siinäkin olen jo 10€ miinuksella.
      koska täältä on leffateatteriin matkaa ja joudun kulkemaan junalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      112
      7356
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      70
      5861
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5034
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4305
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4136
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      223
      3996
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3758
    8. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      42
      3615
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      55