Keskiviikon 18.7. uutinen Keskosta kertoo, mihin autojen himoverottaminen lopulta johtaa: automyyntiosasto vie isonkin konsernin kuralle, mikä näkyi myös pörssissä suoranaisena romahduksena. Kauppalehden mukaan Keskon pomoa "harmittaa autokaupan hyytyminen toisella vuosineljänneksellä. Kesko-konserniin kuuluvan VV-Auton liikevaihto laski huhti-kesäkuussa 1,4 prosenttia 218 miljoonaan euroon. [...] VV-Auton liikevoiton lasku johtuu epävarmuudesta tulevien veroratkausujen suhteen sekä uusien henkilöautojen markkinoiden voimakkaasta laskusta."
Mutta miksiköhän sitten "Keskon johto odottaa, että VV-Auton liikevaihto nousee tänä vuonna edellisvuoden tasolle"??? Onko suurella kaupan toimijalla uskoa siihen, että kansa herää talven lähestyessä ostamaan yhtä (yhä!) kalliita autoja? Vaiko luottamusta siihen, että hankintaveroa lasketaan tai mieluummin peräti poistetaan?
Kommentoikaa, missä tässä maassa on se hevosmiesten kuuluisa tietotoimisto, ja kuka omistaa toivonkipinät? Ja MONTAKO kvartaalia suuri kauppakonserni jaksaa kärvistellä 50-vuotiaan autoveron takia?
ks. lisää:
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=4065
Kesko pettyi VERON takia!
34
5347
Vastaukset
- S**** monta
prosenttia ja silloin ei ollut Keskon johtajilla tippa silmässä. Veropolitiikkaa missä kauppahuoneet vaativat veronalennuksia, tai muut etujärjestöt... Voi V* siitä mitään tule!
... on edessä vihdoin EU:n painostamana! Surkuteltavaksi asian tekee se, että kaikilla on ollut jo vuosia tiedossa, että ilman autoveroa taloutemme pyörisi paremmin ja kokonaisverokertymämme olisi suurempi. Kuitenkin VM on sitkeästi ajanut malle vahingollista politiikkaa, eikä yksikään valtiovarainministeri edes ole saanut VM:ä oikeille raiteille.
- jo ole tuon nähnyt
KPy kirjoitti:
... on edessä vihdoin EU:n painostamana! Surkuteltavaksi asian tekee se, että kaikilla on ollut jo vuosia tiedossa, että ilman autoveroa taloutemme pyörisi paremmin ja kokonaisverokertymämme olisi suurempi. Kuitenkin VM on sitkeästi ajanut malle vahingollista politiikkaa, eikä yksikään valtiovarainministeri edes ole saanut VM:ä oikeille raiteille.
Ei tarvitse KPy:n viestiä enää avata. Lukematta tietää, että autovero edelleen vuodesta toiseen poistuu, koska se ei tuota mitään. Autoverosta kertyvä 1.500.000.000 euroa ei ole valtiolle lainkaan tuottoa. Se on vain autonostajien kulua ja sen vuoksi se taas poistuu pian. Arvasinko oikein tämän syvällisen taloustietteellisen teorian, jonka vain yksin KPy ymmärtää?
jo ole tuon nähnyt kirjoitti:
Ei tarvitse KPy:n viestiä enää avata. Lukematta tietää, että autovero edelleen vuodesta toiseen poistuu, koska se ei tuota mitään. Autoverosta kertyvä 1.500.000.000 euroa ei ole valtiolle lainkaan tuottoa. Se on vain autonostajien kulua ja sen vuoksi se taas poistuu pian. Arvasinko oikein tämän syvällisen taloustietteellisen teorian, jonka vain yksin KPy ymmärtää?
Kannattaa lukea edes perusteet kansantaloustieteestä, niin ymmärtää verotuksen mekanismia sen verran, ettei kaikki verotus ole tuloa. Autovero on kyllä hetkellistä kassavirtaa, mutta vähentää kokonaisverotuottoa. Ihan sama asia kuin kusisi housuun kylmällä, eli hetken lämmittää, mutta sen jälkeen tulee entistä kylmempi.
- siihen, mitä
KPy kirjoitti:
Kannattaa lukea edes perusteet kansantaloustieteestä, niin ymmärtää verotuksen mekanismia sen verran, ettei kaikki verotus ole tuloa. Autovero on kyllä hetkellistä kassavirtaa, mutta vähentää kokonaisverotuottoa. Ihan sama asia kuin kusisi housuun kylmällä, eli hetken lämmittää, mutta sen jälkeen tulee entistä kylmempi.
se haluaa uskoa!
Tämä Kpy nyt haluaa uskoa, että autoveron poisto on kaikille edullista.
Vanhanen ei vaan taida olla veronkertymästä samaa mieltä. Eikä hän varmasti poista autoveroa nyt talouden ylikuumentuneessa tilassa, jossa kansalaiset tekevät velkaa ennennäkemättömällä tahdilla! - uskovaiset
siihen, mitä kirjoitti:
se haluaa uskoa!
Tämä Kpy nyt haluaa uskoa, että autoveron poisto on kaikille edullista.
Vanhanen ei vaan taida olla veronkertymästä samaa mieltä. Eikä hän varmasti poista autoveroa nyt talouden ylikuumentuneessa tilassa, jossa kansalaiset tekevät velkaa ennennäkemättömällä tahdilla!Sehän näissä uskovaisissa on usein vittumaisinta, kun yrittävät tyrkyttää omaa uskoaan myös muille. Pitäköön kukin oman uskonsa, myös KPy!!!!!!!!!!!!!
siihen, mitä kirjoitti:
se haluaa uskoa!
Tämä Kpy nyt haluaa uskoa, että autoveron poisto on kaikille edullista.
Vanhanen ei vaan taida olla veronkertymästä samaa mieltä. Eikä hän varmasti poista autoveroa nyt talouden ylikuumentuneessa tilassa, jossa kansalaiset tekevät velkaa ennennäkemättömällä tahdilla!Kaikki mitä kirjoitit, pitää paikkansa! Autoveron poisto on pelkästään hyväksi taloudelle, kuten kirjoitit, ja ainoa syy olla poistamatta autoveroa on talouden ylikuumenemisen pelko. Olen myös tuosta ainoasta syystä samaa mieltä kanssasi.
Sitten onkin ihan toinen asia, onko todellista vaaraa talouden ylikuumenemiseen. Rakennusala käy melko kuumana ja työvoimasta on pulaa eräillä alueilla. Liitot eivät pystyneet pitämään palkkamalttia, mikä olisi ollut hyvä asia. Toisaalta työttömiäkin on maassa vielä liikaa, joten uskon enemmän työvoiman liikkuvuuden parantamiseen ja työttymyyden pienentämiseen talouskasvun kautta. Kuten tunnettua, niin pelkästään autoveron poisto toisi pääosan hallitusohjelmassa olevista uusista työpaikoista.
- tollakin on
Ketä kiinnostaa keskon voitot? Huolestuttavampaa autokaupan hiipumisessa on verotulojen lasku ja se, että suomalaiset ovat ostaneet velaksi.
- kotitaloudet
ovat ottaneet vuodessa 9000 miljardia euroa enemmän lainaa kuin maksaneet sitä takaisin.
Velkaantuminen nousi liki 10%.
Sanon kuin Kekkonen: saatanan tunarit! Kohta on itkun paikka! - 9 miljardia
Eihän tohon tullut kuin 1000-kertainen heitto...
- se ollut
kotitaloudet kirjoitti:
ovat ottaneet vuodessa 9000 miljardia euroa enemmän lainaa kuin maksaneet sitä takaisin.
Velkaantuminen nousi liki 10%.
Sanon kuin Kekkonen: saatanan tunarit! Kohta on itkun paikka!Koivisto kun tokaisi saatanan tunarit (tarkoitti lehdistöä)
- löytyy "saatanan
se ollut kirjoitti:
Koivisto kun tokaisi saatanan tunarit (tarkoitti lehdistöä)
tunarit"-ilmaisu. Koivisto puhui sopuleista lehdistöä tarkoittaessaan.
Voi Kesko ja kasko! Lainasin Keskon pettymystä vain esimerkkinä siitä, mihin autoveron nykytaso johtaa. Ensimmäinen kommentaattori ei hyväksynyt edes ajatusta että veroja tulisi laskea, kun siihen viittaa epäsuorasti joku mega-kapitalisti (=Keskon pomo). Selvää vasemmistolaista itsepetosta. Toinen taas pohti että "Huolestuttavampaa autokaupan hiipumisessa on verotulojen lasku ja se, että suomalaiset ovat ostaneet velaksi."
Ei ollut tämäkään kovin kuluttajaystävällinen ajatus. Kannattaisiko miettiä, että miksi autokaupassa sitä velkaa tehdään ja miksi kallista kasko-vakuutusta on pidettävä: siksi että autot ovat kalliita. Se taas johtuu autojen hankintaverosta. Rautalankaa, taas rautalankaa! Kyllä tämä kansa on oppinut rakastamaan veroja, vaikka ne kertaavat rahoituslaitosten (pankit, vakuutusyhtiöt) voitot. Ehkä toivoa on siinä, että myyjät alkavat jo kärsiä tästä odottelusta ja ostolakosta, jossa itsekin Saksan-seisojani kanssa olen!
Mutta mitä toiseen pointtiin tulee, eli että Kesko ennustelee (?) autoveron laskua ja odottaa parempaa voittoa 2:lta seuraavalta neljännekseltä - siihen ei kukaan ole uskaltanut sanoa mitään. Voisiko olla niin, että Keskon pomot tietävät tulevista veronalennussuunnitelmista enemmän kuin me rivikansalaiset? Mutta tämä ei ole väite, vaan pelkkä rivien välistä luettu mutina. Mutiskaa lisää, mutta älkää jauhako sontaa...- nykytaso
IngmarB kirjoitti:
Voi Kesko ja kasko! Lainasin Keskon pettymystä vain esimerkkinä siitä, mihin autoveron nykytaso johtaa. Ensimmäinen kommentaattori ei hyväksynyt edes ajatusta että veroja tulisi laskea, kun siihen viittaa epäsuorasti joku mega-kapitalisti (=Keskon pomo). Selvää vasemmistolaista itsepetosta. Toinen taas pohti että "Huolestuttavampaa autokaupan hiipumisessa on verotulojen lasku ja se, että suomalaiset ovat ostaneet velaksi."
Ei ollut tämäkään kovin kuluttajaystävällinen ajatus. Kannattaisiko miettiä, että miksi autokaupassa sitä velkaa tehdään ja miksi kallista kasko-vakuutusta on pidettävä: siksi että autot ovat kalliita. Se taas johtuu autojen hankintaverosta. Rautalankaa, taas rautalankaa! Kyllä tämä kansa on oppinut rakastamaan veroja, vaikka ne kertaavat rahoituslaitosten (pankit, vakuutusyhtiöt) voitot. Ehkä toivoa on siinä, että myyjät alkavat jo kärsiä tästä odottelusta ja ostolakosta, jossa itsekin Saksan-seisojani kanssa olen!
Mutta mitä toiseen pointtiin tulee, eli että Kesko ennustelee (?) autoveron laskua ja odottaa parempaa voittoa 2:lta seuraavalta neljännekseltä - siihen ei kukaan ole uskaltanut sanoa mitään. Voisiko olla niin, että Keskon pomot tietävät tulevista veronalennussuunnitelmista enemmän kuin me rivikansalaiset? Mutta tämä ei ole väite, vaan pelkkä rivien välistä luettu mutina. Mutiskaa lisää, mutta älkää jauhako sontaa..."Voi Kesko ja kasko! Lainasin Keskon pettymystä vain esimerkkinä siitä, mihin autoveron nykytaso johtaa."
1980-luvun lopulla, jolloin autovero oli 50% korkeammalla tasolla, myytiin lähes 200.000 autoa vuodessa ja myynti kohosi kohisten. Mutta muutaman vuoden kuluttua laski kanssa. Autoveron tasolla ei ole mitään yhteyttä automyyntiin.
Syy automyynnin laskuun on poliitikkojen typerissä vaalilupauksissa autoveron alennuksista, joita jotkut hyväuskoiset uskovat. Unohtuu kyllä aikanaan. Lisäksi korot nousevat ja velkataakko kasvaa. Ei mikään talousjuttu ole yhtä nousua, vaan välillä mennään alas ja välillä ylös. - Mäki`
IngmarB kirjoitti:
Voi Kesko ja kasko! Lainasin Keskon pettymystä vain esimerkkinä siitä, mihin autoveron nykytaso johtaa. Ensimmäinen kommentaattori ei hyväksynyt edes ajatusta että veroja tulisi laskea, kun siihen viittaa epäsuorasti joku mega-kapitalisti (=Keskon pomo). Selvää vasemmistolaista itsepetosta. Toinen taas pohti että "Huolestuttavampaa autokaupan hiipumisessa on verotulojen lasku ja se, että suomalaiset ovat ostaneet velaksi."
Ei ollut tämäkään kovin kuluttajaystävällinen ajatus. Kannattaisiko miettiä, että miksi autokaupassa sitä velkaa tehdään ja miksi kallista kasko-vakuutusta on pidettävä: siksi että autot ovat kalliita. Se taas johtuu autojen hankintaverosta. Rautalankaa, taas rautalankaa! Kyllä tämä kansa on oppinut rakastamaan veroja, vaikka ne kertaavat rahoituslaitosten (pankit, vakuutusyhtiöt) voitot. Ehkä toivoa on siinä, että myyjät alkavat jo kärsiä tästä odottelusta ja ostolakosta, jossa itsekin Saksan-seisojani kanssa olen!
Mutta mitä toiseen pointtiin tulee, eli että Kesko ennustelee (?) autoveron laskua ja odottaa parempaa voittoa 2:lta seuraavalta neljännekseltä - siihen ei kukaan ole uskaltanut sanoa mitään. Voisiko olla niin, että Keskon pomot tietävät tulevista veronalennussuunnitelmista enemmän kuin me rivikansalaiset? Mutta tämä ei ole väite, vaan pelkkä rivien välistä luettu mutina. Mutiskaa lisää, mutta älkää jauhako sontaa...Kyllä Keskossa ymmärretään, kun veroministeriö sanoo, ettei autoveroon ole tulossa muutoksia. Ilmeisesti Halmesmäki päättelee, että se jossain vaiheessa selviää autonostajillekin ja typerät vaalilupaukset unohtuvat. Äänestäjien poliittinen muisti on 3 kuukautta.
- % ei kannata vertailla
nykytaso kirjoitti:
"Voi Kesko ja kasko! Lainasin Keskon pettymystä vain esimerkkinä siitä, mihin autoveron nykytaso johtaa."
1980-luvun lopulla, jolloin autovero oli 50% korkeammalla tasolla, myytiin lähes 200.000 autoa vuodessa ja myynti kohosi kohisten. Mutta muutaman vuoden kuluttua laski kanssa. Autoveron tasolla ei ole mitään yhteyttä automyyntiin.
Syy automyynnin laskuun on poliitikkojen typerissä vaalilupauksissa autoveron alennuksista, joita jotkut hyväuskoiset uskovat. Unohtuu kyllä aikanaan. Lisäksi korot nousevat ja velkataakko kasvaa. Ei mikään talousjuttu ole yhtä nousua, vaan välillä mennään alas ja välillä ylös.Tiedoksi vaan, että silloin 80-luvulla autoveroa kannettiin CIF-hinnasta (hinta, vakuutukset ja rahti).
Nykyisin vero lasketaan yleisestä vähittäismyyntihinnasta.
Ei kannata väittää, että vanhat ja uudet veroprosentit olisivat vertailukelpoisia. - oletko kylmis?
nykytaso kirjoitti:
"Voi Kesko ja kasko! Lainasin Keskon pettymystä vain esimerkkinä siitä, mihin autoveron nykytaso johtaa."
1980-luvun lopulla, jolloin autovero oli 50% korkeammalla tasolla, myytiin lähes 200.000 autoa vuodessa ja myynti kohosi kohisten. Mutta muutaman vuoden kuluttua laski kanssa. Autoveron tasolla ei ole mitään yhteyttä automyyntiin.
Syy automyynnin laskuun on poliitikkojen typerissä vaalilupauksissa autoveron alennuksista, joita jotkut hyväuskoiset uskovat. Unohtuu kyllä aikanaan. Lisäksi korot nousevat ja velkataakko kasvaa. Ei mikään talousjuttu ole yhtä nousua, vaan välillä mennään alas ja välillä ylös.Nyt puhut jaskaa.
Tullin sivuilta löytyy 80-luvulla käytettyjä veroprosentteja, siis ovh-hinnasta laskettuina.
Esim.
Mersu 190-sarjan veroprosentti oli vuonna 1989 22 % ja Volvo 940:n prosentti 21 %.
Tänään uusista autoista maksetaan veroa noin 27 %.
Täyttyä kukkua väittää, että autovero olisi ollut puolitoistakertainen nykyiseen verrattuna. - verotaso
% ei kannata vertailla kirjoitti:
Tiedoksi vaan, että silloin 80-luvulla autoveroa kannettiin CIF-hinnasta (hinta, vakuutukset ja rahti).
Nykyisin vero lasketaan yleisestä vähittäismyyntihinnasta.
Ei kannata väittää, että vanhat ja uudet veroprosentit olisivat vertailukelpoisia."Tiedoksi vaan, että silloin 80-luvulla autoveroa kannettiin CIF-hinnasta (hinta, vakuutukset ja rahti). Nykyisin vero lasketaan yleisestä vähittäismyyntihinnasta. Ei kannata väittää, että vanhat ja uudet veroprosentit olisivat vertailukelpoisia."
Onko joku veroprosenteista puhunut? Väitätkö, ettei autoverotaso ja automyynti ole selvästi pudonnut sitten 80-luvun loppuvuosien? - autoveroa
oletko kylmis? kirjoitti:
Nyt puhut jaskaa.
Tullin sivuilta löytyy 80-luvulla käytettyjä veroprosentteja, siis ovh-hinnasta laskettuina.
Esim.
Mersu 190-sarjan veroprosentti oli vuonna 1989 22 % ja Volvo 940:n prosentti 21 %.
Tänään uusista autoista maksetaan veroa noin 27 %.
Täyttyä kukkua väittää, että autovero olisi ollut puolitoistakertainen nykyiseen verrattuna.Jos autoveron nosto alentaa autojen hintoja, kannattaa veroa nostaa lisää. Alennusta ei ainakaan toivota siinä tapauksessa.
http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/mediakone/aineistot/92/image001(29).gif - mitä itse väität
verotaso kirjoitti:
"Tiedoksi vaan, että silloin 80-luvulla autoveroa kannettiin CIF-hinnasta (hinta, vakuutukset ja rahti). Nykyisin vero lasketaan yleisestä vähittäismyyntihinnasta. Ei kannata väittää, että vanhat ja uudet veroprosentit olisivat vertailukelpoisia."
Onko joku veroprosenteista puhunut? Väitätkö, ettei autoverotaso ja automyynti ole selvästi pudonnut sitten 80-luvun loppuvuosien?Jos kerran Tullihallitus ilmoittaa, että Mersun 190-sarjan veroprosentti on vuonna 1989 ollut 22 % ja nyt 18 vuotta myöhemmin vastaavasta pikku-Mersusta kannetaan veroa 27 %, niin eikö verotus ole silloin ankaroitunut?
Niin prosentuaalisesti kuin rahamääräisestikin. - sanomiset
Mäki` kirjoitti:
Kyllä Keskossa ymmärretään, kun veroministeriö sanoo, ettei autoveroon ole tulossa muutoksia. Ilmeisesti Halmesmäki päättelee, että se jossain vaiheessa selviää autonostajillekin ja typerät vaalilupaukset unohtuvat. Äänestäjien poliittinen muisti on 3 kuukautta.
Onko valtiovarainministeri Katainen tai pääministeri Vanhanen sanonut, ettei autoveroon ole tulossa muutoksia? Miksi he eivät tätä sano? Sehän piristäisi uusien autojen kauppaa.
Äänestäjien ja auton ostajien muistia virkistää kummasti tiedotusvälineiden kerran kuussa kirkuvat otsikot "Uusien autojen kauppa on hyytynyt". Mikä on ennusteesi heinäkuun rekisteröintiluvuille? Omani on -30%.
Viimeksi eilen Hesari kirjoitti Tullin vaikeuksista verottaa käytettyjä tuontiautoja. Valituksia on jonossa 8 000 kpl ja verotuspäätöset venyvät yli kolmen kuukauden. Jotain tarttis tehdä, kukahan osaisi neuvoa tullia? - Toisinaanajatteleva
Mäki` kirjoitti:
Kyllä Keskossa ymmärretään, kun veroministeriö sanoo, ettei autoveroon ole tulossa muutoksia. Ilmeisesti Halmesmäki päättelee, että se jossain vaiheessa selviää autonostajillekin ja typerät vaalilupaukset unohtuvat. Äänestäjien poliittinen muisti on 3 kuukautta.
Eiköhän noin isolla diilerillä ole jo tieto autoveron kohtalosta ja siitä tehty laskelma näemmä loppuvuoden kohonneesta myynnistä.
- tietoa on
Toisinaanajatteleva kirjoitti:
Eiköhän noin isolla diilerillä ole jo tieto autoveron kohtalosta ja siitä tehty laskelma näemmä loppuvuoden kohonneesta myynnistä.
"Eiköhän noin isolla diilerillä ole jo tieto autoveron kohtalosta ja siitä tehty laskelma näemmä loppuvuoden kohonneesta myynnistä."
Aivan sama tieto, mikä on kaikilla uutisia seuraavilla. Autoveroon EI OLE suunniteltu muutoksia. Ajoneuvovero muuttunee vuonna 2010. Ainut epäselvä asia on, miten ajoneuvoero muuttuu. - Toisinaanajatteleva
tietoa on kirjoitti:
"Eiköhän noin isolla diilerillä ole jo tieto autoveron kohtalosta ja siitä tehty laskelma näemmä loppuvuoden kohonneesta myynnistä."
Aivan sama tieto, mikä on kaikilla uutisia seuraavilla. Autoveroon EI OLE suunniteltu muutoksia. Ajoneuvovero muuttunee vuonna 2010. Ainut epäselvä asia on, miten ajoneuvoero muuttuu.Mutta vakavasti ottaen, on käsittämätontä, että näin suuri päätös tehdään (tai jätetään tekemättä, mikä on äärimmäisen epätodennäköistä) ilman avointa yhteiskunnallista keskustelua. Autoveron poiston positiiviset vaikutukset ovat kiistämättömät, mutta liikenteen verotuksen kokonaisuudesta olisi pitänyt voida keskustella jo eduskuntavaalien alla.
- keskustella?
Toisinaanajatteleva kirjoitti:
Mutta vakavasti ottaen, on käsittämätontä, että näin suuri päätös tehdään (tai jätetään tekemättä, mikä on äärimmäisen epätodennäköistä) ilman avointa yhteiskunnallista keskustelua. Autoveron poiston positiiviset vaikutukset ovat kiistämättömät, mutta liikenteen verotuksen kokonaisuudesta olisi pitänyt voida keskustella jo eduskuntavaalien alla.
Pitäiskö kaikista ennallaan jatkuvista asioista keskustella. Eikö ole parempi keskustella sellaisista asioista, joita ollaan muuttamassa?
Kuten Vanhanen ja Katainenkin ovat todenneet autoverokyselyihin, ettei ole kommentoitavaa, koska ei ole vireillä mitään selvityksiä tai valmisteluja muutoksista. - puhut paskaa
keskustella? kirjoitti:
Pitäiskö kaikista ennallaan jatkuvista asioista keskustella. Eikö ole parempi keskustella sellaisista asioista, joita ollaan muuttamassa?
Kuten Vanhanen ja Katainenkin ovat todenneet autoverokyselyihin, ettei ole kommentoitavaa, koska ei ole vireillä mitään selvityksiä tai valmisteluja muutoksista.Vanhanen nimenomaan kiisti sen, ettei autoveroon ole tulossa muutoksia.
- kommentoimasta
puhut paskaa kirjoitti:
Vanhanen nimenomaan kiisti sen, ettei autoveroon ole tulossa muutoksia.
HS: Hallituspuolueista keskustasta ja kokoomuksesta ei juuri löytynyt halukkuutta arvioida liikenneverotuksen lähitulevaisuuden näkymiä. Muun muassa pääministeri Matti Vanhanen (kesk) ja valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok) kieltäytyivät kommentoimasta asiaa.
Hiljaisuutta perustellaan muun muassa keskustelun vaikutuksilla autokauppaan sekä sillä, että liikenneverotuksen uudistuksista ei ole vielä olemassa sen enempää selvityksiä kuin päätöksiäkään.
- maxy121
Kun tutkii myyntilastoja tarkemmin, niin sieltä löytyy aika mielenkiintoisia asioita. Ettei vain VW:n myynnin putoaminen olisi ainakin osittain seurausta merkin hinnoittelusta suhteessa laatuun ja varustelutasoon. On mielenkiintoista huomata, että esim. Mondeo on tammi-maaliskuussa mennyt Passatin ohi myyntiluvuissa, vaikka vuotta aikaisemmin Passatia myytiin yli tuplasti Mondeoihin verrattuna. Ja Mazda6 on rynnistänyt selvästi Passatin ohi, vaikka oli vuotta aikaisemmin reilusti jäljessä. Markkinoiden selvä voittaja on ollut myös Honda. Eli tuota Keskon kuvioita ei voi pistää kokonaan autoverokeskustelun piikkiin. On
myös merkkejä, jotka ovat kasvattaneet myyntiään reilustikin.Totta puhut: Kesko itse katsoi myynnin alentuneen autojen hankintaveron tai oikeammin sitä koskevan keskustelun takia. (Olen kyllä ihan tyytyväinen, kun voin tätä keskustelua taas itsekin jatkaa.)
Tietty Kesko ei sitä sano, että hinnat ovat niin järkyttäviä, että kauppa ei edes VOI käydä. Vaikka VW:n käyttäjät ovat kaikkein merkkiuskollisimpia, vaikka Passat voittaa keskikoon autovertailun Tekniikan Maailmassa ja vaikka "Merkkien merkki" -kisassa Tuulilasissa on aina Volkkari tekniikan kärjessä (ja Audilla on sitä "teknistä etumatkaa", Vorschritt durch Technik!), niin Passat on tosiaan rikollisen kallis Suomessa eikä korkealla jälleenmyyntiarvolla voi perustella markkinoiden kalleimman "keski"hintavaunun hankintaa.
MUTTA: nämä 2 asiaa ovat yhteydessä toisiinsa. Kun Kesko kauppaa ylihinnoiteltuja Passatteja ja muita, se edellyttää uuden ostajilta uskoa siihen, ettei niiden hyvitysarvo (veron muuttuessa) laske. Ja juuri tämä usko on mennyt, koska autoverokeskustelu jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu- mallipolitiikka
IngmarB kirjoitti:
Totta puhut: Kesko itse katsoi myynnin alentuneen autojen hankintaveron tai oikeammin sitä koskevan keskustelun takia. (Olen kyllä ihan tyytyväinen, kun voin tätä keskustelua taas itsekin jatkaa.)
Tietty Kesko ei sitä sano, että hinnat ovat niin järkyttäviä, että kauppa ei edes VOI käydä. Vaikka VW:n käyttäjät ovat kaikkein merkkiuskollisimpia, vaikka Passat voittaa keskikoon autovertailun Tekniikan Maailmassa ja vaikka "Merkkien merkki" -kisassa Tuulilasissa on aina Volkkari tekniikan kärjessä (ja Audilla on sitä "teknistä etumatkaa", Vorschritt durch Technik!), niin Passat on tosiaan rikollisen kallis Suomessa eikä korkealla jälleenmyyntiarvolla voi perustella markkinoiden kalleimman "keski"hintavaunun hankintaa.
MUTTA: nämä 2 asiaa ovat yhteydessä toisiinsa. Kun Kesko kauppaa ylihinnoiteltuja Passatteja ja muita, se edellyttää uuden ostajilta uskoa siihen, ettei niiden hyvitysarvo (veron muuttuessa) laske. Ja juuri tämä usko on mennyt, koska autoverokeskustelu jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuuGolfin pitäisi olla VW:n myyntimalli Suomessa mutta ilmeisesti farmarimallin puuttuminen on nakertanut pahasti Golfin myyntiä.No nythän se farmarimalli on myynnissä jo ainakin Saksassa mutta todennäköisesti auto on taas ylihinnoiteltu. Mutta on se Volkkarikin Saksassa muihin merkkeihin verrattuna kallis malli,eli kyllä se hinnoittelupolitiikka tulee suoraan tehtaalta.
mallipolitiikka kirjoitti:
Golfin pitäisi olla VW:n myyntimalli Suomessa mutta ilmeisesti farmarimallin puuttuminen on nakertanut pahasti Golfin myyntiä.No nythän se farmarimalli on myynnissä jo ainakin Saksassa mutta todennäköisesti auto on taas ylihinnoiteltu. Mutta on se Volkkarikin Saksassa muihin merkkeihin verrattuna kallis malli,eli kyllä se hinnoittelupolitiikka tulee suoraan tehtaalta.
Toisaalta VW:n eli "voittajan arvo säilyy" myös Saksassa. Eikä tutkimusten mukaan pahemmin ruostukaan. Sillä Volkkarin ostaja voi perustella muita kalliimman auton hankintaa.
Sitä vastoin keskustelu autojen hankintaveron poistumisesta nakertaa tietysti juuri VW:n kaltaisen (kuvitellun) investointihyödykkeen ostamista. Jos en tiedä, säilyykö arvo esim. 2 seuraavaa vuotta, auto on petollisen säilyvä ja VW-kuski voi hyvin körötellä seuraavallakin mallilla vaihtamatta sitä uuteen. Kyse ei ole siitäkään, että olisi tehty liian kestäviä autoja, vaan kerta kaikkiaan putoamisesta autovero-limboon kuten Kesko-pomo ounastelikin.
Ja miksi Golfin farkkumallin pitäisi pelastaa Suomen myynti? Eihän I- ja II-Golfeista ollut farmariversiota lainkaan, ja silti kauppa kävi! Saksan perus-VW on Passat nimenomaan farmarina, mutta jälleen palataan autoverokysymykseen: Suomessa perhekoon auto on liian kallis. Jos Passat Variantin hinta varsinkin dieselinä on jossakin 40 tonnin tuolla puolen, ei tavallinen perheenisä sitä osta eikä varsinkaan tänä vuonna. (Tätä pohdiskeli minulle eräskin Passat Variant -kuski kuukausi sitten.) Sen arvohan putoaisi autoveron poistuessa puoleen ensimmäisen vuoden aikana...- perusvarsio
IngmarB kirjoitti:
Toisaalta VW:n eli "voittajan arvo säilyy" myös Saksassa. Eikä tutkimusten mukaan pahemmin ruostukaan. Sillä Volkkarin ostaja voi perustella muita kalliimman auton hankintaa.
Sitä vastoin keskustelu autojen hankintaveron poistumisesta nakertaa tietysti juuri VW:n kaltaisen (kuvitellun) investointihyödykkeen ostamista. Jos en tiedä, säilyykö arvo esim. 2 seuraavaa vuotta, auto on petollisen säilyvä ja VW-kuski voi hyvin körötellä seuraavallakin mallilla vaihtamatta sitä uuteen. Kyse ei ole siitäkään, että olisi tehty liian kestäviä autoja, vaan kerta kaikkiaan putoamisesta autovero-limboon kuten Kesko-pomo ounastelikin.
Ja miksi Golfin farkkumallin pitäisi pelastaa Suomen myynti? Eihän I- ja II-Golfeista ollut farmariversiota lainkaan, ja silti kauppa kävi! Saksan perus-VW on Passat nimenomaan farmarina, mutta jälleen palataan autoverokysymykseen: Suomessa perhekoon auto on liian kallis. Jos Passat Variantin hinta varsinkin dieselinä on jossakin 40 tonnin tuolla puolen, ei tavallinen perheenisä sitä osta eikä varsinkaan tänä vuonna. (Tätä pohdiskeli minulle eräskin Passat Variant -kuski kuukausi sitten.) Sen arvohan putoaisi autoveron poistuessa puoleen ensimmäisen vuoden aikana..."Saksan perus-VW on Passat nimenomaan farmarina"
Höpöhöpö ja höpö. Saksan VW-perusversio on Golf 1.4 (80hv) ja seuraavana listalla tulee Polo. Kaupunkiautona ja naisväen torikassina on Fox. Passat on ylemmän luokan auto ja herrojen herkkua. perusvarsio kirjoitti:
"Saksan perus-VW on Passat nimenomaan farmarina"
Höpöhöpö ja höpö. Saksan VW-perusversio on Golf 1.4 (80hv) ja seuraavana listalla tulee Polo. Kaupunkiautona ja naisväen torikassina on Fox. Passat on ylemmän luokan auto ja herrojen herkkua.Kuulepa Perusvarsio.
Tutkin innoittamanasi tilastoja. Totta kai Saksassakin Golf/Jetta-osastoa on puolet myydyistä Volkkareista, mikä tarkoittaa joka kymmenettä autoa. Nääs Japsin ja Korean torikassit eivät siellä innosta.
Mutta Saksassa Passatia myydään puolet siitä määrästä kuin näitä kahta: Suomessa sen markkinaosuus oli koko v. 2006 noin kolmasosa näistä. Lukemat ovat 3440 vs. 9747, lähde Autoalan tiedotuskeskus http://194.157.221.15/markkinointijarjestelma/taulujulkaisu/92_taulu_katso.asp?tjid=362&kieli=
Kuka väittää, että Passat on Saksassa "herrojen herkkua", pohtikoon kenen herkkua se Suomessa on.
SAKSASSA VW:lla on muutenkin kissanpäivät! Sen markkinaosuus nousi viime vuonna, ja myynti kasvoi lähes 10 prosenttia. Eikö se ole melkoinen ero Suomeen (pudotus sen kuin jatkuu) verrattuna? Tuskin on tuulesta temmattua ostoverokeskustelun vaikutus?
(ks. http://www.focus.de/auto/gebrauchtwagen/kfzmarkt/autoabsatz-2006_aid_27278.html
"Zehn Prozent mehr für VW, Mercedes vor Opel").
Ks. myös googlattua: http://www.autosieger.de/print.php?sid=11445
"Marke Volkswagen erzielt Marktanteil von 19,9 % in Deutschland", tämän mukaan maassa rekisteröitiin 689 000 uutta Volkkaria v. 2006. Esim. joulukuussa Golfia & Jettaa ensirekisteröitiin 21 659 kappaletta (yli 2 kertaa se, mitä Suomessa koko vuonna), Volkswagen Foxia vain 2 469; Poloa 9 520, mutta PASSATIA 10 870 kappaletta. Passat onkin "mehr als Bestseller in der Mittelklasse" eli enemmän kuin keskikokoluokan bestseller. Näin siis Saksassa, mutta ei meillä, missä ostoveron poistopelko (vai -toivo?) tuottaa jatkuvaa markkinahäiriötä, ja autoverotulkinnat tulppaavat myös käytettyjen tuontia.- Toisinaanajatteleva
IngmarB kirjoitti:
Kuulepa Perusvarsio.
Tutkin innoittamanasi tilastoja. Totta kai Saksassakin Golf/Jetta-osastoa on puolet myydyistä Volkkareista, mikä tarkoittaa joka kymmenettä autoa. Nääs Japsin ja Korean torikassit eivät siellä innosta.
Mutta Saksassa Passatia myydään puolet siitä määrästä kuin näitä kahta: Suomessa sen markkinaosuus oli koko v. 2006 noin kolmasosa näistä. Lukemat ovat 3440 vs. 9747, lähde Autoalan tiedotuskeskus http://194.157.221.15/markkinointijarjestelma/taulujulkaisu/92_taulu_katso.asp?tjid=362&kieli=
Kuka väittää, että Passat on Saksassa "herrojen herkkua", pohtikoon kenen herkkua se Suomessa on.
SAKSASSA VW:lla on muutenkin kissanpäivät! Sen markkinaosuus nousi viime vuonna, ja myynti kasvoi lähes 10 prosenttia. Eikö se ole melkoinen ero Suomeen (pudotus sen kuin jatkuu) verrattuna? Tuskin on tuulesta temmattua ostoverokeskustelun vaikutus?
(ks. http://www.focus.de/auto/gebrauchtwagen/kfzmarkt/autoabsatz-2006_aid_27278.html
"Zehn Prozent mehr für VW, Mercedes vor Opel").
Ks. myös googlattua: http://www.autosieger.de/print.php?sid=11445
"Marke Volkswagen erzielt Marktanteil von 19,9 % in Deutschland", tämän mukaan maassa rekisteröitiin 689 000 uutta Volkkaria v. 2006. Esim. joulukuussa Golfia & Jettaa ensirekisteröitiin 21 659 kappaletta (yli 2 kertaa se, mitä Suomessa koko vuonna), Volkswagen Foxia vain 2 469; Poloa 9 520, mutta PASSATIA 10 870 kappaletta. Passat onkin "mehr als Bestseller in der Mittelklasse" eli enemmän kuin keskikokoluokan bestseller. Näin siis Saksassa, mutta ei meillä, missä ostoveron poistopelko (vai -toivo?) tuottaa jatkuvaa markkinahäiriötä, ja autoverotulkinnat tulppaavat myös käytettyjen tuontia.Normaaleissa länsimaissa on yleistä, että kuljetukset hoidetaan siihen tarkoitukseen sopivalla kalustolla. Eli perheellä on sekä Passat-luokan perheauto että Golf-luokan kauppakassi. Tämän vuoksi tilastot Suomessa ja Saksassa eivät ole suoraan verrannollisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271