Innostunutta kokeilua

kuokka ja hara kädessä

Minulla on nyt toinen kesä menossa vuokrapalstan viljelijänä, ja intoa riittää. Täällä Oulussa saa aarin palstan vuokrattua vuodeksi 12 euron hintaan, mikä on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen vuokra, varsinkin kun kaupunki muokkaa maan valmiiksi. Se tietysti on ikävää, ettei mitään monivuotista voi palstalleen laittaa, kun koneellinen muokkaus tehdään kuitenkin.
Mutta ei se mitään. Olen opiskellut viljelyä ja tehnyt innostuneita kokeiluja. Tänä kesänä aarillani on pottua, porkkanaa, palsternakkaa, salaattia, tilliä, kesäkurpitsaa, mustajuurta ja herneitä. Lisäksi kukkia tietysti. Olen nautiskellut maata kuopsuttaessani, kitkeminenkään ei tunnu yhtään niin ikävältä kuin joskus lapsena. Tuntuu hyvältä nähdä kättensä jälki ihan konkreettisesti ja nauttia kasvun ihmeestä. Ainakin omalle täysin toisen tyypiselle työlleni se on hyvää vastapainoa. Minulle ei ole tärkeintä se, että kaikki kokeiluni onnistuvat, tärkeintä on käsillä tekeminen ja luonnonläheisyys.

5

1186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juureskokeilu

Hei ! Kerrohan täällä, miten onistui mustajuuren ja palsternakan viljely, ja kerro myös miten aiot niitä hyödytää. Joskus kauan sitten yritin itse palsternakkaa, ja se kasvoi tosi hitaasti ja oli lopulta myös tosi mautonta. Raakana ei maistunut lähes millekkään, mutta käyhän se jonnekin lihakeiton sekaan. Mustajuuresta ei ole kkemuksia, onko muila ?

• Musta juuri

on mustajuuren viljely. Voi jättää syksyllä maahan jos ei ole tarpeeksi isoja ja poimia seuraavana vuonna. Itse asiassa mulla on kolmatta vuotta samat juuret. Ensimmäisenä vuonna harvoin ehtii edes kasvaa tarpeeksi.kannattaa istuttaa siemenet vaikka syksyllä (kunhan keväällä muistaa mihin laittoi..) Herkullista ihan keitettynä vaikka voisulan kanssa. Tai sosekeittona. Maukas juuri! Ikävä tosin putsaa ja kuoria.

• miinairmeli

Palsternakan viljely vaatii ainoastaan hiukan kärsivällisyyttä, kasvuaika on pitkä. Kylvön voi suorittaa keväällä jo heti roudan kadottua.
        Satoa voi korjata vasta syys-marraskuulla, lumen tuloon saakka... ja muistathan harventaa ajoissa!
        Raakana ei palstenakka maistukkaan juuri miltään; keitoissa ja padoissa taas mahtavan maukas vihannes. Ihanat kasvispihvit saa kevyesti esikypsennetyistä viipaleista, jotka sitten paistetaan ripauksella pippuria maustettuna kuten pihvit..joko leivitettynä tai ilman.
        Osan sadosta voi myös jättää maahan jatkamaan kasvuaan lumen alla; heti keväällä roudan kadottua korjattu sato on lähes kaksinkertainen kooltaan ja sokeripitoisuudeltaan kolminkertainen...ja maultaan ihan uskomattoman aromaattinen ja makea!

• muokkausta?

Täällä meilläpäin eka kerta muokattiin,sitten ei enää.
      Mulla meni selkä ja kädet...en enää voinut tehdä mitään enkä pitää palstaa,kerkesin pari marjapuskaa istuttaa. Harmittaa. Olisi olut mukavaa puuhaa.
      Just sillon päätti selkä mennä ja kädet ;C
      Mustajuurta mulla oli tossa takapihalla,samoin lipstikkaa.ihan ok.

• varsikatkesi hei

vieläkön oet jaksanut rapsutellä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6885
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2834
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2652
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      2040
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2027
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      34
      1920
    Aihe