Dieselin lämmöt

kuumaa

Onko tietoa diesel moottorin ja bensamoottorin käyntilämmöistä? Hankin juuri dieselin ja moottoritienopeuksissa näyttäisi lämmöt olevan varsin kohdillaan, eli mittari hakeutuu aikasta ylös. Onko tämä ongelma yksilöllistä vai vaatiiko diesel yksinkertaisesti enemmän lämpöjä??

15

12809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dieselin ominaishyötysuhde on korkeampi ja käy 'laihalla' myös joutokäynnillä, aiheuttaen jäähdytykselle pieniä ongelmia tasaisen lämmön aikaansaamisessa ja suurempia ongelmia lämmityksessä.

      Kevyessä pyörittelyssä ruuhka-ajossa kylmällä ilmalla dieseli ei kerta kaikkiaan lämpene, kuntaas lämpimällä ilmalla kovassa moottoritieajossa kone kuumenee (lähes) sen minkä bensakonekin.

      Kustannussyistä autojen jäähdytys- ja lämmityslaitteet ovat säälittäviä räpellyksiä, ollen kykenemättömiä pitämään moottorin lämpötiloja tasaisina edes parinkymmenen asteen sisällä. Lämpöjen pitäisi olla 100 - 110 asteen välillä aina, riippumatta ympäristön lämpötilasta tai moottorin rasituksesta. Tähän ei nykytekniikalla pystytä sellaisella kustannustasolla, että asiakas sen vielä maksaisi.

      • itku

        kaikkea se ihminen kirjoitelee kun ei ole mitään muutakaan tekemistä (ilmeisesti).


      • itku kirjoitti:

        kaikkea se ihminen kirjoitelee kun ei ole mitään muutakaan tekemistä (ilmeisesti).

        Mainitsepa hyvä lämmitys- tai jäähdytysjärjestelmä, missään autossa? Ei ole. ;)


      • valtteri...

        Siis oletko tosissasi?

        Totta on, että nykyaikainen diesel on niin hyvä hyötysuhteeltaan, että talvella ei tahdo hukkalämpö riittää lämmittämään kabiinia.
        Kyllä sekä bensiini, että dieselmoottorin pitäisi käydä juurikin samanlämpöisinä. (~90°C)

        Mistä ihmeestä sait tuon 100-110 astetta?

        Ehjä auto pitää lämmöt kurissa ihan muutaman(~5°C) asteen sisällä. Onhan autoissa kuitenkin syyläri, jäähdytysneste, flekti, termostaatti...

        Alkuperäiselle kirjoittelijalle voisi sanoa, että vaihda termostaatti. Se on sinulla tullut tiensä päähän, jos lämmöt nousevat paljonkin yli 90°.


      • valtteri... kirjoitti:

        Siis oletko tosissasi?

        Totta on, että nykyaikainen diesel on niin hyvä hyötysuhteeltaan, että talvella ei tahdo hukkalämpö riittää lämmittämään kabiinia.
        Kyllä sekä bensiini, että dieselmoottorin pitäisi käydä juurikin samanlämpöisinä. (~90°C)

        Mistä ihmeestä sait tuon 100-110 astetta?

        Ehjä auto pitää lämmöt kurissa ihan muutaman(~5°C) asteen sisällä. Onhan autoissa kuitenkin syyläri, jäähdytysneste, flekti, termostaatti...

        Alkuperäiselle kirjoittelijalle voisi sanoa, että vaihda termostaatti. Se on sinulla tullut tiensä päähän, jos lämmöt nousevat paljonkin yli 90°.

        Lukutaitoon kuuluu myös luetun ymmärtämisen taito.

        "Lämpöjen pitäisi olla 100 - 110 asteen välillä aina, riippumatta ympäristön lämpötilasta tai moottorin rasituksesta. Tähän ei nykytekniikalla pystytä sellaisella kustannustasolla, että asiakas sen vielä maksaisi."

        Kerro, mitä osaa et ymmärtänyt, etenkin sen, kerroinko nykyautossa lämpöjen pitävän olla 100 - 110 astetta?

        Termisen hyötysuhteen parantamiseksi moottorin jäähdytysnesteen pitäisi olla niin kuumaa kuin mahdollista. Näin ei nykyautoissa ole.


      • rftgujlo
        Kollimaattori kirjoitti:

        Mainitsepa hyvä lämmitys- tai jäähdytysjärjestelmä, missään autossa? Ei ole. ;)

        Toyota HJ-61. Suunniteltu toimimaan sekä aavikon paahteessa, että meidän pakkasissamme. Ilmeisesti uudemmissakin malleissa sama juttu, mutta en ole itse asiaa testannut.


      • valtteri...
        Kollimaattori kirjoitti:

        Lukutaitoon kuuluu myös luetun ymmärtämisen taito.

        "Lämpöjen pitäisi olla 100 - 110 asteen välillä aina, riippumatta ympäristön lämpötilasta tai moottorin rasituksesta. Tähän ei nykytekniikalla pystytä sellaisella kustannustasolla, että asiakas sen vielä maksaisi."

        Kerro, mitä osaa et ymmärtänyt, etenkin sen, kerroinko nykyautossa lämpöjen pitävän olla 100 - 110 astetta?

        Termisen hyötysuhteen parantamiseksi moottorin jäähdytysnesteen pitäisi olla niin kuumaa kuin mahdollista. Näin ei nykyautoissa ole.

        Ymmärsin todellakin tekstisi väärin.

        Alkuperäisellä kirjoittajalla vaan taisi olla huoli siitä, että käykö hänen autonsa moottori liian kuumana.(?)

        Etpä tainnut sanoa, että nykyautoissa tai menneisyyden tai tulevaisuuden kulkineissa lämmön pitäisi olla tuo 100-110 astetta. Et tosin myöskään tarkemmin selvittänyt mihin tuo lukemasi perustuu. (miksei 150°C ?)

        Nykyauton oikea käyntilämpötila on kuitenkin ~90°C - huolimatta siitä onko bensa vai diesel - jos siitä paljon poikkeaa, niin vikaa täytyy olla.


    • sitä

      että lämmöt ovat kovin ylhäällä???
      Oli miten oli niin homma menee niin että dieselit käyvät viileämpinä kuin bensakoneet. Jos kaikki on kunnossa niin tasan keskellä pitäisi lämpöjen olla (ainakin omistamassani automerkissä) riippumatta miten ja missä ajetaan. Talvella voi kunnon pakkasella kestää tovin (siis pitempään kuin bensavehkeissä) että lämmöt nousevat varsinkin jos ajetaan hiljaa/kaupungissa.

      • lämpömittarit ovat pelkästään suuntaa-antavia eli näyttämät eri autoissa eivät ole keskenään vertailukelpoisia.
        Jos mittari alkaa näyttämään reilusti eri lukemia (vaikka eihän niissä numeroita olekaan) kuin ennen, niin sitten vasta saattaa olla aiheellista alkaa etsiä mahdollista vikaa.


    • on kyseessä

      nyt 2 eri tekniikalla toimivaa autoa joten.. Tähän ei ole lyhyttä vastausta, mutta veden lämpömittari josta olette puhuneet on eri kuin moottorin/sylinterin sisällä oleva lämpötila ja ne tarvii kanssa osata erottaa toisistaan.. Vesi toimii vain lämmön siirrossa apuna syylärille.
      Moottorin lämpötila on eri kuin lämpömittarin lukema.
      Bensiiniautossa tarvitaan sutytystulpat jotta kone kukkuu yleensäkkin ja Diesel-moottorissa ei ole sytytys vaan hehkutulpat. Vaikka molemmat on tulppia niin tehtävät niillä on aivan eri laiset.

      En viitsi mennä tarkempaan analyysiin koska se vie paljon turhaa aikaa.. Eikä tämä palsta riitä siihen ja tieto teillekin menee kaiketi liian tieteelliseen ja tekniseen asiaan.

      Mutta suosittelen sitä termostaatin vaihtoa, ellei apua saavuteta on vesikanavisto tukossa tai nesteet paisuntasäiliössä lopussa. Tiedätkö toimiiko se syylärin tuuletin vastuksella vai remmellä. Se on tärkeä elementti myös ellei se lähde pyörimään oikeaan aikaan niin lämmöt nousee liikaa (TARKASTA)

      Ei niiden lämpöjen kuulu mittarissa olla koskaan siellä ylmäällä jos moottori on kunnossa..
      Yli puolenvälin se voi nousta mutta ei kovin paljoa.

      • kuumaa

        Jäähdytin nesteet vaihdettiin 6000 km sitten normaalin huollon yhteydessä. Itsekin epäilen, jotta olisiko ilmaa jäänyt jonnekin, kun paisuntasäiliön täyttää niin koneen lämmetessä se purskahtaapi lähes tyhjäksi. Lieneekö turbo mitenkään osallisena, mutta kevyessä ajossa ongelmaa ei ole, vaan ainoastaan moottoritiellä mutka saa tämän aikaan.
        Koneessa on 2 vastuksen perässä olevaa tuuletinta ja ne näyttävät toimivan normaalista.


      • halki
        kuumaa kirjoitti:

        Jäähdytin nesteet vaihdettiin 6000 km sitten normaalin huollon yhteydessä. Itsekin epäilen, jotta olisiko ilmaa jäänyt jonnekin, kun paisuntasäiliön täyttää niin koneen lämmetessä se purskahtaapi lähes tyhjäksi. Lieneekö turbo mitenkään osallisena, mutta kevyessä ajossa ongelmaa ei ole, vaan ainoastaan moottoritiellä mutka saa tämän aikaan.
        Koneessa on 2 vastuksen perässä olevaa tuuletinta ja ne näyttävät toimivan normaalista.

        Jos kerran tekee painetta ja puhaltaa paisuntapytyn tyhjilleen. Onko kentie Pajero kyseessä... ilmeisesti ei kun on sähköflektillä.


      • Kuumaa
        halki kirjoitti:

        Jos kerran tekee painetta ja puhaltaa paisuntapytyn tyhjilleen. Onko kentie Pajero kyseessä... ilmeisesti ei kun on sähköflektillä.

        No kansihan se oli...
        Onneksi maahantuoja laittaa kuntoon kun kilometrejä oli vasta 160 tkm.


    • hdi:n

      lämmöt mittarin mukaan 78 astetta kesät talvet.Tosin talvella mennee hyvän aikaa saavuttaa se.Elikkä aikas viileenä jos mittari pitää kutinsa.

    • Anonyymi

      Dieselmoottori käy viileämpänä kuin bensakone totta ja lämpenee hitaammin bensamoottoriin verraten varsinkin talvella ja jos paljon kilsoja (mulla 650tkm 2.5 tdi) + termarin ja kennon vaihto tekemättä, jumittaa, lämppärikenoon kehittyy ns. Kattilakiveä eikä vesi virtaa täysin, voi myös olla vesipumpusta siipiä poikki..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5344
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4518
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2631
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2294
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2048
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1978
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1627
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1561
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1317
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1224
    Aihe