Merkkikohtainen asennus?

tuleva nörtti

Kun nyt on käynyt niin että mulla on vanha romu Fujitsu Siemens ja siinä Win98SE. Asennusromput on tallella. Nyt saisin tehokkaamman koneen, joka on HP, mutta se on jostain samperin koululta peräisin ja se pitäisi asentaa uusiksi että saan järjestelmänvalvojan oikeudet itselleni. Kysymys kuuluukin, voinko käyttää Siemensin asennusromppua HP:n koneeseen vai en? Asiasta on kahdenlaista ilmaa, toiset sanoo että mikä ettei ja toiset on sitä mieltä että ongelmia tulee.

4

481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos se

asennusromppu on ihan oikea asennusromppu eikä mikään ns. palautuscd eli resque cd tai recovery cd niin käsittääkseni voit asentaa sillä levyllä.

Eli pitää olla ns. yleis-OEM jonka voi ostaa kaupasta ilman konettakin mutta pitää ostaa esim. emolevy, kiintolevy tai vaikka näytönohjain että voi ostaa ton yleis-OEM:n samalla. Tai no tota 98SE ei saa enää muuta ku käytettynä kun se on jo sen verran vanha ettei kaupoissa enää ole tota.

Mutta onhan sulla noissa samat windows-versiot noissa lisenssitarroissa?

• L.I. Nux

Formatoi uuden koneen kovalevy/C-osio W98:n käynnistyslevykkeen avulla. Jos hukkunut/ei ole, imuroi netistä (googleta "win98.exe download" tallenna jonnekin ja aja. Ohjelma vaatii korpun, jonne puretut tiedot tallenetaan.

Varmista BIOS:ista (paina käynnistäessä DEL, tai jotain muuta mitä ruudussa näkyy SETUPiin pääsemiseksi), että kone starttaa korpulta.

Käynnistyslevyke A-asemaan, muutama valinta, ja näkyy A:>. Kirjoita sen perään format c: ja anna lupa. Poista myös boottiseltorin mahdollinen kirjoitussuojaus.

Jos haluat kovalevyn/C-aseman ensin todella neitseelliseen tilaan, imoroi korpulle esim. Killdisk-ohjelma. Starttaa W98:n käynnistyslevykkeellä ja kun tulee A:>, vaihda Killdisk levykkeeseen ja kirjoita killdisk.exe, ja seuraa ohjeita. Samuta kone ohjelman jälkee, starttaa W98:n asennuslevykkeellä ja formatoi osio/levy.

En tällä istumalla usko, etteikö asennus onnistusi sen jälkeen. En ole kuullut, että merkkikohtainen suojaus olisi emolevyllä.

Muuten, eihän siinä ole kuin yksi asennusromppu! Minultakin tuo joutaisi (englanninkielinen versio) tarvitsevalle.

• tuleva nörtti

olin saanut väärää tietoa, eli koneessa onkin Win2000 pro, johon mulla löytyy asennuslevyke. Mutta nämä vastaukset oli hyödyllisiä, en tiennyt edes että netistä saa ton 98 käynnistyslevykkeen. On niin tuskaista tämä nörtteilyn alkutaival. Tattis. :)

• L.I. Nux

... W2k:n asennuslevykkeitä on; käytetään jos asennus-CD tai CD-asema on niin kulunut, ettei asennus starttaa sieltä. Rompun tarvitset joka tapauksessa.
        Menestystä nörttiopinnoissa! Kysyminen on usein vaivattomampaa kuin kantapään kautta oppiminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7615
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4203
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3695
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3180
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2866
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      64
      2541
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2398
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51