viljelyn

autuus

Olen nyt harrastanut vuokrapalstaviljelyä kaksi vuotta...voi että on kivaa. Ihana nähdä kuinka kaikki kasvaa ja sitten kun saa syödä itse kasvattamia juttuja...Tänä syksynä opettelen myös säilömään.
Ja ainahan ei kaikki onnistu...mutta on hauskaa kun joutuu ihan kantapään kautta kaiken opettelemaan ja tietenki9n lukemaan aiheesta kirjoja yms.
Kysyisinkin teiltä yhtä juttua, mistä sitä kultapalloa saa? eli onko se siemenestä kasvatettava vai voiko sitä pyytää naapuripalstalta siirrettäväksi omalle...siitä sais kivan aidan ettei peurat tuu pahantekoon.

4

671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VanhaPerenna

Kultapallo nyt on sellainen vanha perenna, jota uskoisin monenkin antavan ihan mieluusti, se vahvistuu ja leviää mukavasti. Että jos Lappeenrantaan on asiaa, voi miunkin tontilta sitä käydä hakemassa! Tukemista se tosin tarvii, tuppaa aina kaatumaan kukkien avautuessa. Mutta aivan ihana kukka se on!! Sitä en tiedä, miten peurat siihen suhtautuu...

• ratkaisu ja nopea

Siten saat hyvän alun saman tien. Jos niitä lähistöllä kasvaa. Kun raivaa ja tekee hyvän pohjan, ne lähtevät hyvin alkuun ja leviävät muutamassa vuodessa vaivaksi asti. 4-6 vuoden päästä haluat jo jakaa niitä toisillekin. Tosi kiitollinen kukka. Kun taitat niitä maljakkoon, huomaat, kuinka paljon ne vettä imevät.
      Mutta että auttaako peurojen vierailuun? Empä usko!

• on vähän saman näköinen. En taitaisi erottaa toisistaan. Maa-artisokkaa käytetään paljon juuri aitana ja sitä lisätään mukulasta, joka on syötävä osa kasvia. Keltainen kukka ja korkeus jopa yli kaksi metriä.

• Nimetön

Siementä on nykyään myös matalampaa kultapalloa. korkeamman 'vanhan ajan kultapallon saa pysymään pystyssä kukkineen, jos n. 30cm korkeana keväällä leikkaa kasvuston alas.

En ole myöskään kuullut, että estäisi peuratuhoja, mutta ehkä jonkinlaisena aidanteena sen tekee...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6885
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2652
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      35
      2063
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2033
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      37
      1942
    Aihe