Räpin vertailu musiikkiin.

En tajua...

En edelleenkään tajua sitä miten jotkut voi verrata räppiä musiikkiin. Sama kun vertais jonku vanhan paskan Mesen pärinää akustisen kitaran puhtaaseen sointuun. Räpissä on meinaan yhtä paljon musiikkia kun mun pierussa.

En arvosta räppäreitä ollenkaan (lue: Gangsta-rappareita), koska niillä ei ole mitään musiikkitajua. Heittää vaan sanaa toisen perään jonku taustan päälle, jonka usein joku toinen on sen puolesta tehny. Ja sitten tää sananheittäjä kerää sillä rahaa.

Esimerkki räpin naurettavuudesta on se, että Tony Halme on julkassu räppibiisin (Tony 'Viikinki' Halme - Kuningas Voittamaton), joka kuulostaa yhtä hyvältä kun jos se olis Fintelligensin tekemä. Ja kaikkihan tietää että Tony Halmeella on yhtä paljon musikaalisia lahjoja kun Räikkösellä englanninkielentaitoa.

Gangsta-rapissa ärsyttää eniten se helvetin asenne. "Jou jou, meitsil on fyrkkaa, meitsil on aseita, meitsi tulee ja ampuu sun pääs tohjoks, meitsi vetää huumeita yötä päivää!" Kaikki räppi, jossa asenne on humoristinen (esim. Raptori) on PALJON parempaa jo sen asenteen takia, vaikka se muuten oliskin täyttä shittiä.

Joten kaikki räppärit, lopettakaa sen räpin vertailu musiikkiin, jossa käytetään oikeita instrumentteja. Räppi on lahjattomien tyylisuuntaus, jossa taustat (biitit) loopataan ja jossa räppäri kompensoi etuvarustuksensa kokoa turhalla uhoamisella.

(Viesti postitettu sekä heavy- että räp-palstoille)

20

898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...jalat...

...suustani. arvostus on SE asia. heavy metalin tekemiseen tarvitaan Taitoa, toisin kuin esim. rap techno -musiikkiin joihin tarvitaan vain tietokone sekä joku joka puhuu paskaa tietokoneella tehdyn musiikin päälle.

kaikista hauskimpia ovat nämä teinit jotka ovat niin vitun gängstää ja näyttävät siltä että jokaisella on kymmenen kiloa paskaa housuissa.

tony halmeen piisit ovat myöskin melko hupaisia, se jätkä huomas ekan kultalevyn jälkeen että tästähän saa rahaa joten miksen tekis lisää.

noo jokainen kuunnelkoon mitä haluaa mutta muistakaa Arvostaa kunnon Musiikin tekijöitä :)

• hullu mies

siinä tapauksessa ei metalliinkaan vaadita muuta kun kitara basso ja rummut...

• Afterlander

on sentään muistaakseni rehellisesti maininnut, ettei osaa laulaa ollenkaan. Mutta jos porukka ostaa, niin tottakai kannattaa tehdä!

Puhuit muuten asiaa, kunnon musiikki tehdään "oikeilla" soittimilla. Oli se sitten humppaa tai heviä.

• Firewalk

Samoin itse olisin voinut vastata sulle joko tuonne rap-osioon tai tänne, koska itse en kuuntele kumpaakaan MUSIIKKI-tyyliä. Sitä en ymmärrä miten tuollaisia idiootteja voi olla olemassa. Jos tiedät musiikki-tyyleistä mitään niin ymmärtäisit että maailmassa on olemassa niin paljon kaikkea kummallista tyylilajia (kuten noise, psytrance, kaikenlainen bongorummuttelu, ym). Ja silti näilläkin musiikki-tyyleillä on omat kuuntelijansa. Antaisit vaan kaikkien kukkien kukkia.

Sulla oli kyllä ihan kohtuu hyviä pointteja väitteillesi. Mutta sanoisin että runonlausuntaa ei voi verrata musiikkiin. Sen sijaan Rap kyllä ylittää sen rajan jota voi kutsua jo musiikiksi.
      Ei sun pakko ole sitä kuunnella, jätä kuuntelematta ja pidä turhat valitukset itselläsi.

• jessus

itse ainakin kuunteleen rappia ja metallia sekaisin(tupac,cypress hill,icp->nasum,hypocrisy,cannibal corpse,six feet under,after school knife fight)
        hyvää kumpikin tyyli ja sopii hyvin yhteen kunnon gansta meininki on jees.
        jos jotkut vituttaa mua ne on noi lippatukka stratovarius/technon kuuntelijat tai sitten ne brittipopparit jotka luulevat olevansa niin vitun cooleja!niin ja suomirappi ei ole musiikkia se on niin vitun syvältä.

• En tajua...
        jessus kirjoitti:

itse ainakin kuunteleen rappia ja metallia sekaisin(tupac,cypress hill,icp->nasum,hypocrisy,cannibal corpse,six feet under,after school knife fight)
        hyvää kumpikin tyyli ja sopii hyvin yhteen kunnon gansta meininki on jees.
        jos jotkut vituttaa mua ne on noi lippatukka stratovarius/technon kuuntelijat tai sitten ne brittipopparit jotka luulevat olevansa niin vitun cooleja!niin ja suomirappi ei ole musiikkia se on niin vitun syvältä.

Räp ja rock yhdistettynä on helvetin hyvä ja tehokas tyylisuuntaus. Siis sillon kun siinä onnistuu. Esimerkkinä tästä toimii Rage Against the Machine, jonka räpistä pidän. Pääosin se johtuu siitä asenteesta, joka ei ole sitä kanisterimeininkiä, vaan niillä on ihan oma pointtinsa sanotuksissa.
        Eniten RATMista pidän kuitenkin Morellon uskomattomien kitarataitojen ansiosta.

Zack de la Rochan (RATMin sananheittäjä) sooloura RATMin hajoamisen jälkeen ja sitä ennen on kuitenkin kuulostanut lähinnä aika kaamealta (mun mielestäni). Tämä todistanee juuri tuon sun topiccisi väitten.

• Metal Hearth

enpä vois paremmin sanoa, hyvät perusteet väitteiles, vaikkei tästä (räp) aiheesta tarttee paljoo perustellakkaan... Se ei oo musiikkia!!!

• huh

mä haluisin kuulla miten sä väittämäs perustelet. jos vaan mitenkään rationaalisesti siihen pystyt.
        useissa kommenteissa esiintyy se että räp, tai tarkemminkin sen taustat ovat koneella tehtyjä.
        sekö riittää perusteluksi sille ettei se ole musiikkia? kyllähän muutaman nimeltämainitsemattoman hevi-yhtyeen rummut ovat tehty rumpukoneella.
        vielä naurettavampi on se yleinen mielipide näissä piireissä, että kuka tahansa osaisi tehdä räppi-taustoja jos vaan koneen ääreen pääsisi.
        uskallan väittää, että hyvän, iskevän ja toimivan räp-taustan tekeminen on yhtä vaikeaa kuin hevi-biisin säveltäminen. ja monet mceet muuten tekevät itse taustansa. ja sitten itse räppäämiseen. tässä vaiheessa pitää vetää raja räppäämisen ja laulamisen välille, räppärit eivät yritäkkään laulaa, eivätkä he sitä lauluksi väitäkkään. harva räppääjä edes osaa laulaa, mutta vielä harvempi laulaja osaa räpätä. (ja tässä vaiheessa teidän on paha sanoa räpistä mitään, kun kumminkin se, mitä olette kuulleet on ollut sitä mtv-kuraa). itsenikin olisi helppo tässä vaiheessa sanoa, että kuka tahansa osaa öristä ja ettei siihen vaadita mitään taitoja.. mutta enpä sano kun tiedän ettei asia ole näin.
        niin kun joku jo sainoikin: "antaa kaikkien kukkien kukkia." p's

• hullu mies

et kyllä ymmärrä musiikista mitään jos väität että samplaamalla tehty musiikki on lahjatonta. kuuntele vaikka dj shadowin levy endtroducing ..siinä ei oo käytetty mitään muuta kun sampleja ja tulos on aivan loistavaa tunnelmallista musiikkia...jos ei vaadi lahjoja kyhäillä erilaisista lainatuista ännenpalasista tollasta matskua niin ei kyllä sitte vaadi mikään kitaranrämpytyskään. kaikissa musiikintyyleissä on omat juttunsa joittenka toteuttaminen vaatii taitoa, ei hyvää kuunneltavaa musiikkia voi tehdä jos ei oo minkäänlaista osaamista. musiikki on niin monipuolien asia ettei eri tyylejä pitäis paremmuudessa edes vertailla keskenään. jos väität ettei räppi ole musiikkia niin ei oo sitten mikään. hyvä sun on olla arvostamatta jotain MUUSIKKOA koska sillä ei oo musiikintajua, haloo :P sulla on nyt samanlainen "meitsin musiikki on parasta
      "-asenne ku niillä haukkumillas gangstaräppäreillä. kaiken lisäksi et oo varmaan edes kuunnellut räppiä muuten ku mitä musiikkikanavalla tai radiossa on soitettu, se antaa aika suppean kuvan tosta musiikista kokonaisuudessaa...soitetaanko mtv:llä paljon black metallia??, jos linkin parkin biisi on metallia ja perseestä niin kai sitten slayerikin on perseestä koska sehän on sitä kamalaa metallia, sama ku vartais näitä musa teeveellä leijuvia räppäreitä ja jotain underground artistia minkä materiaalia et varmaan edes tunnistais räp musiikiksi. ja muuten monilla räppäreillä on kokonainen bändi taustalla musisoimassa, the roots on varmaan tunnetuin.
      on olemassa paljon räppiä jossa ei uhota, jossa ei oo biittejä luupattu ja käytetään oikeita instrumentteja joten kophdallas ongelma on nyt siinä että et oo edes päässyt kuuntelemaan räppiä paljon vittuakaan. jo loppujen lopuksi mitä sillä on väliä käytetäänkö musiikissa "oikeita" instrumentteja vaiko tuleeko ne saundit syntikasta..pitääkö olla niin konservatiivinen musiikin suhteen että ei suostu hyväksymään levaria tai syntikkaa instrumentiksi siinä missä kitarakin..varmasti vaatii ihan yhtä paljon taitoa loihtia hyvää musiikkia skrätsäämällä ku soittamalla kitaraa. vaikka et huomaa että se vingutuskin on musikaalisuutta vaativaa toimintaa ihan ku metalli tms. niin ei tarvitse silti tuomita sitä lahjattomana koska sitä se ei todellakaan ole.

• En tajua...

Tietenkin se vaatii taitoa tehdä jotain hienoja taustoja syntikalla, ja se voi kuulostaa vaikka kuinka hienolta. Eikä kaikissa räp-biiseissä loopata. Mutta _helvetin_ monessa loopataan. Ja siihen ei tarvita paljon taitoa, kun tekee alle kymmenen sekunin pätkän ja pistää sen jatkumaan kerta toisensa jälkeen. Välillä tietenkin jotain luovia taukoja sinne sekaan.

Ja mitä tulee siihen että tietäisin räpistä vaan sen mitä musakanavalla soitetaan niin voin sanoa etten oo sitä kanavaa hankkinu sen turhan paskan takia mitä sieltä jatkuvasti tulee (enkä nyt puhu pelkästään räpistä). Suurimman osan räpistä oon kuullu kavereilla, joista monet on ihme räp-friikkejä.

"on olemassa paljon räppiä jossa ei uhota, jossa ei oo biittejä luupattu ja käytetään oikeita instrumentteja joten kophdallas ongelma on nyt siinä että et oo edes päässyt kuuntelemaan räppiä paljon vittuakaan."
        Kuten varmasti viestistäni huomasit, niin painotin sitä asiaa että päähän ottaa erityisesti juuri nämä uhoamis- ja luuppausräpit. Taisin myös muistaakseni kirjoittaa että räppi on paljon parempaa jos pelkästään se ärsyttävä asenne häviää. Tietenkin on olemassa räppiä, jossa ei uhota. Eihän siinä olis mitään järkeä jos ei olis.

Oon ite suuri oldskool-räpin ystävä, joten ehkä tosta mun viestistä tuli vähän liian jyrkkä kuva. Pointtina oli kuitenkin se, että nää nykyset "I'm gonna blow your muthafuckin' head off you fuckin' muthafucka!"-paskat on niin ärsyttävää ja turhanpäivästä rahastusta, etten voi tajuta miten kukaan voi kuunnella sellasta. Ketä kiinnostaa joku uhkaileva pahaperse, joka puhuu luuppauksen päälle?

Ja lopuks vois vielä tarkentaa ettei mulla ole mitään "meitsin musiikki on parasta"-asennetta. Vaikka eniten kuuntelenkin raskaampaa musiikkia, niin pidän myös paljon tietynlaisesta konemusiikista (jossa kuitenkin luuppaukset on jätetty vähemmälle) ja jo edellä mainitsemastani oldskool-räpistä.

Gangsta-rap kaipaa asennemuutosta.

• RockOte
        En tajua... kirjoitti:

Tietenkin se vaatii taitoa tehdä jotain hienoja taustoja syntikalla, ja se voi kuulostaa vaikka kuinka hienolta. Eikä kaikissa räp-biiseissä loopata. Mutta _helvetin_ monessa loopataan. Ja siihen ei tarvita paljon taitoa, kun tekee alle kymmenen sekunin pätkän ja pistää sen jatkumaan kerta toisensa jälkeen. Välillä tietenkin jotain luovia taukoja sinne sekaan.

Ja mitä tulee siihen että tietäisin räpistä vaan sen mitä musakanavalla soitetaan niin voin sanoa etten oo sitä kanavaa hankkinu sen turhan paskan takia mitä sieltä jatkuvasti tulee (enkä nyt puhu pelkästään räpistä). Suurimman osan räpistä oon kuullu kavereilla, joista monet on ihme räp-friikkejä.

"on olemassa paljon räppiä jossa ei uhota, jossa ei oo biittejä luupattu ja käytetään oikeita instrumentteja joten kophdallas ongelma on nyt siinä että et oo edes päässyt kuuntelemaan räppiä paljon vittuakaan."
        Kuten varmasti viestistäni huomasit, niin painotin sitä asiaa että päähän ottaa erityisesti juuri nämä uhoamis- ja luuppausräpit. Taisin myös muistaakseni kirjoittaa että räppi on paljon parempaa jos pelkästään se ärsyttävä asenne häviää. Tietenkin on olemassa räppiä, jossa ei uhota. Eihän siinä olis mitään järkeä jos ei olis.

Oon ite suuri oldskool-räpin ystävä, joten ehkä tosta mun viestistä tuli vähän liian jyrkkä kuva. Pointtina oli kuitenkin se, että nää nykyset "I'm gonna blow your muthafuckin' head off you fuckin' muthafucka!"-paskat on niin ärsyttävää ja turhanpäivästä rahastusta, etten voi tajuta miten kukaan voi kuunnella sellasta. Ketä kiinnostaa joku uhkaileva pahaperse, joka puhuu luuppauksen päälle?

Ja lopuks vois vielä tarkentaa ettei mulla ole mitään "meitsin musiikki on parasta"-asennetta. Vaikka eniten kuuntelenkin raskaampaa musiikkia, niin pidän myös paljon tietynlaisesta konemusiikista (jossa kuitenkin luuppaukset on jätetty vähemmälle) ja jo edellä mainitsemastani oldskool-räpistä.

Gangsta-rap kaipaa asennemuutosta.

Oikeassa olet. Konemusiikki ja rap eivät ole sama asia, tietysti näiden vittumarkojen (miespuolinen vastine pissaliisalle) pitää todistaa olevansa oikeassa, mikä on kehittymättömälle itsetunnolle aivan normaalia käytöstä. Mullaki oli 15kesäisenä kauhee tarve dissata kaikkee mikä ei ollu mieleen. Ite ku ei oo varma mistään, mitää tekee, ni kannattaa kiinnittää huomio pois omista touhuistaan. Rapin ku ottaa rappina, siis nimenomaan oldskool rap varsinkin on omien tuntojensa purkamista poeettiseen muotoon. Aika usein musiikkikin taitaa kummuta jostain syvemmältä muusikon sielusta. Jotkut kirjoittaa kirjoja tai maalaa tauluja lennokkaan mielikuvituksen tai kokemuksiensa pohjalta. Ilmaisumuotoja kaikki. Nyt kun on kesäloma niin menkäähän ulos leikkimään.

• hevimummo

kyl minun mielestä blackmetalli biisien sanat on naurettavia! Satan satan 666 satan. KUolemaa!, raiskataan. sotaa, vitun jeesus on paska, jumala on kakkapää!!! ärrrrrrrrr murrrr ärrrrrrr murrrrrr, saaaaaaaaaatanaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!
      hmm. hahahaha
      Sitten kuunnellaan jotain hornaa laulaen siinä samalla niitä sanoja ollen tosi kovaa jätkää :D
      hahaha

• jummi jammi

anna vaan olla..makuasioista ei voi kiistellä. mulla ittellä on ollu ihan samanlaisia mietteitä:et räppi on paskaa ja siin ei oo mitään mikä liittyis musiikkiin.mut mä rupesin kuuntele enemmä rappii ja kyl se aukeni sitte jossain vaihees.kyl mä edelleen kuuntelen myöskin immortalia ja non phixionia samaan aikaan..ota neuvosta vaari äläkä yritä olla muiden ylä puolella

• räppärää

Räppi on lahjattomien tyylisuuntaus, jossa taustat (biitit) loopataan ja jossa räppäri kompensoi etuvarustuksensa kokoa turhalla uhoamisella."

Räppärithän oli alunperin tummaihoisia, joten etuvarustuksen kokoa tuskin on tarvetta kompensoida millään.

• jfhljhdflkh

Jos jollain mustalla on iso mela, ei se tarkoita, että kaikilla mustilla on. Sama koskee muitakin värejä.

• no vitut

Räpin ja metallin yhdistelmä menee hyvin, (esim. Slipknotin vanha tuotanto) pelkkä räppikin menettelee jos siinä lauletaan jotain oikeasti merkityksellistä. Sellainen "fuck bitches, get money" tyyppinen räppi on perseestä.

• dont let metal die

Siis tuo räpin ja metallin yhdistelmä on aivan hirveää paskaa. Esimerkkeinä juuri Slipknotit, Limp Bizkit, Anthraxin vanha tuotanto sun muut. Mutta nämä on maku asioita, sanoi koira kun pallejaan nuoli.

• Alesti

Tiedättekö YLE Teemalla sen ohjelman nimeltä Lapset puhuvat?

Saisi loistavan samantapaisen myöhäisillan version "Rap- ja hevifundamentalistit puhuvat".

• aaaiaaaaaaaiaaaa

Rap eli hip hop -musiikki on 1970-luvulla New Yorkissa afroamerikkalaisten ja latinalaisamerikkalaisten keskuudessa syntynyt populaarimusiikin tyyli, joka on kehittynyt lähinnä soulin ja funkin pohjalta.
      Hip hopille on tunnusomaista loppusoinnullinen ja rytminen puhelaulu eli räppäys (engl. rapping) sekä toisten kappaleiden lainaaminen eli samplaaminen (engl. sampling).

-Wikipedia

• Metallia vaan

Viestiketjun aloittajalle:

Enpä ole itsekään räpin ystävä ja niiden pukeutumistyylikään ei minua miellytä, mutta mietippä nyt vähän. Ei se aina ole vain että laitetaan sanoja toisen perään. Esim. Eminem, jolla on joskus jotain sanottavaa sanoituksissa. Biisejä kuten Mockingbird. Ja siitä pukeutumisesta. Eikös kaikilla ole oikeus pukeutua kuten haluaa? He pukeutuvat niin ja taas metalli miehet saattavat pukeutua farkkutakkiin, tiukkoihin housuihin, bootseihin, sitten pitkä heilutettava heviletti tai jotain sellaista. Jokaisella tyylinsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      27
      4487
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      459
      1327
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1070
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      358
      981
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      893
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      891
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      820
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      794
    9. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      697
    10. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      42
      689
    Aihe