uskonto mielisairaus?

jopomies

Uskonnollisuus on eräs mielisairauden laji. Onko näin? Tässä argumentteja puolesta:

(a) Hullut näkevät usein todellisuudessa asioita joita siellä ei ole. Niin myös uskonnolliset ihmiset; nähdään esim. piruja ja valo-olentoja ja ties mitä; nähdään myös että joku menee kadotukseen tai että joku on "syntinen", vaikka onkin vain tavallinen taatelintallaaja.

(b) skitsofreniaan kuuluu usein voimakas synnintunne ja häiriintynyt Jumalsuhde. Näin myös uskovaisilla.

(c) Hullut olettavat olemattomia syy-seuraus-suhteita. Niin myös uskovaiset. Ajatellaan esimerkiksi, että panemalla kädet ristiin Haukiputaalla voidaan vaikuttaa asioihin jotka tapahtuvat Tohmajärvellä.

(d) Hullut eivät kykene normaaleihin ihmissuhteisiin. Eivät uskovaisetkaan. He tuomitsevat ja luokittelevat ja katsovat kaikkia uskontonsa oppien läpi; sosiaalisuus siinä kärsii, kuten hulluilla.

Tulikohan asia nyt todistetuksi?

30

840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äläs nyt sentään

Usko on hulluutta sellaisten silmissä jotka eivät usko. Skitsofrenia on erääänlainen sairaus, johon sairastuneet eivät yleensä ole uskossa. Tämä sinun kirjoituksesi kuulosti jotenkin hysteerikkojen horinalta minusta. Mutta jokaisella meistä on varmaankin omanlaisemme käsitys tästä elämästä ja uskosta. Ihan miten vaan...!

• esjotes

On sanottu Raamatussa että Jumalan viisaus on hulluutta tämän maailman silmissä , se ei ole uusi havainto.
      Tiedetään myös että Suomen terveyslainsäädäntö ajattelee juuri kuten mitä sinä toit esille . Hengellinen kokemus on mielisairautta , sanoo Suomen valtio , joka toisaalla ylläpitää KIRKKOA jonka tarkoitus on aikaansaada ihmisille hengellisiä kokemuksia, eli sairastutta heitä. Tämä se vasta jakomielitautisuutta onkin. Siis Suomen valtio on mielisairaassa tilassa...Psykologian professori Liisa Keltinkangas -Järvinen kirjoitti jokin aika sitten Talouselämä lehdessä, että Suomalaiset keskivertopoliitikot ovat niin pahasti todellisuuden tajuamisesta irrallaan että tavallisten kansalaisten kyseessäollen heidät diagnosoitaisiin psykoottisiksi.Mutta kun poliitikot ja virkamiehet pukeutuvat hyvin, puhuvat lipevästi, koko kusetus menee läpi... Se miksi ylinöyrät suomalaiset tämän hyväksyvät, se kertoo että kansalaisetkin ovat hulluuden tilassa, enemmän tai vähemmän... Ihmettelin näitä asioita joitain aikoja sitten yhdessä työnantajanai Ensio Miettisen kanssa sanomalehtien palstoilla, ja kuinkas kävi ? Porvoon ruotisinkielinen eliitti tuli ja hävitti kotini, uhkasi panna minut pakkolääkintään mielisairaalaan ellen pidä suutani kiinni.. Lähdin Suomesta maanpakoon vuonna 1997 ja tällä tiellä olen yhä. Olen jättänyt nämä kysymykset Strasbourgin oikeuteen ja vaatinut selvitettäväksi , miksi Suomen valtio käyttäytyy toisinajattelijoita kohtaan kuten entinen neuvostoliitto ? Olen vaatinut selvitettäväksi MIKÄ ON TODELLINEN TODELLISUUS ?

Kun esität väitteen
      (a) että Hullut näkevät usein todellisuudessa asioita joita siellä ei ole. Niin
      myös uskonnolliset ihmiset, silloin tulisi nimenomaan selvittää mitä todellisessa todellisuudessa oikeastaan on ? Lukaiseppa Teuvo Raskun kirjoittama kirja kaksi todellisuutta , se antaa vinkkiä siitä mitä tarkoitan... Se mitä empiiris- rationaalisesti voidaan nähdä ja todentaa, ei ole kaikki...Se on vain valtameren pinta. Sen lisäksi ovat merivirrat, kalat , levät sekä kaiken alla oleva Peruskallio, the Rock.

• lilo

vai niinkö meinaat..uskovaiset on hulluja?? ei tähän oikeestaan voi muuta sanoa ku että mä oon todella pahoillani sun puolesta..mä muistan kyllä sua mun rukouksissa!!!:)

• alku
        lilo kirjoitti:

vai niinkö meinaat..uskovaiset on hulluja?? ei tähän oikeestaan voi muuta sanoa ku että mä oon todella pahoillani sun puolesta..mä muistan kyllä sua mun rukouksissa!!!:)

Kun järki loppuu alkaa uskonto.

• jaa
        alku kirjoitti:

Mutta lopussa ne hulluiksi haukkumasi pelastvat sielunsa, ja sinä jäisit katsomaan että näinkös tässä nyt piti käydä? Kuka on viisas? Millainen on hullu? Voiko toista mennä sanomaan sillä tavalla jos ei vain yksinkertaisesti ymmärrä asioita?

• villi lapsi
        jaa kirjoitti:

Mutta lopussa ne hulluiksi haukkumasi pelastvat sielunsa, ja sinä jäisit katsomaan että näinkös tässä nyt piti käydä? Kuka on viisas? Millainen on hullu? Voiko toista mennä sanomaan sillä tavalla jos ei vain yksinkertaisesti ymmärrä asioita?

Söin viikonloppuna mielenkiintoisia sieniä ja näin vaikka mitä henkiolentoja. Todellisuuden rajamaan hämärässä voi halutessaan nähdä vaikka mitä, uskoo ken tahtoo, ei henkiolennoilla ole järjen, ymmärryksen tai totuuden kanssa mitään tekemistä.

• esjotes
        lilo kirjoitti:

kannattaisi lukea artikkeli johon vastaa. Minä kommentoin yllä olevaa tekstiä joka väittää että uskovaisuus on sama kuin mielisairaus. En ole siitä samaa mieltä ollenkaan , vaan väitin vastineessani että tämän ajan, etenkin Suomen poliitikot ja muu maallinen systeemi on sairas.. Sellaisten silmissä Jumalan viisaus näyttää hulludelta, kirjoitin...Mutta sinä reppana et näytä oikein ymmärtävän vaan yrität panna sanoja minun suuhuni...Sellaiset uskovaiset ( joita Suomessa on paljon ) jotka ovat valmiita syyttämään ja kivittämään ottamatta edes selvää mistä on kyse, niitä voisi pitää kyllä jonkin sortin harhaisina...Usein uskonnollisuuden takana on myös vakava isävamma, ja sekin saattaa liikkua lähellä psyykkistä häiriötä.. Väittäessäni että uskonnollisuus ei ole milisairautta, tarkoitan siis uskontoa sen alkuperäisessä muodossa Re ligio, re ligere, joka ei ole uskomista , vaan jälleen eheytymistä.. Eheä ja pyhä ( holy ja whole ) tulevat samasta kantasanasta, ja tarkoittavat samaa alunperin. Eheäksi tuleminen tarkoittaa yhteyden syntymistä tunteen ja järjen, taivaan ja maan, vasemman ja oikean aivopuoliskon kesken... Sen prosessin läpikäynyt ihminen PARANEE siitä mielisairaudesta jossa lähes kaikki aikamme ihmiset ovat.. Please, jos ette ymmärrä mitä tarkoitan, älkää yrittäkö vastata mitään pelkässä haukkumistarkoituksessa.

• esjotes
        alku kirjoitti:

mutta meidän rationaalinen järkemme edustaakin vain noin neljää prosenttia henkisestä kokonaiskapasiteetistamme ...Se muu, 96 % on alitajuntaa, kollektiivista kerrostumaa jossa uinuu varsin pitkä muisti alun ja lopun salaisuudesta.. Sinne ei mennä järjen voimin vaan irrationaalein keinoin kuten rukouksella, meditaatiolla tai vaikkapa shamaanirummun avulla kuten kalevalais suomalaisessa muinaiskultuurissa tehtiin..

• esjotes
        jaa kirjoitti:

niin uskovaisille kuin ateisteillekkin on haukkua koiran lailla kaikkea mitä ei ymmärrä tai mikä ei sovi just yks yhteen omaan tiukkaan normioituun käsityskantaan.. Pentti Saarikoski sanoi aikanaan joskus että vaikka Suomessa on paljon tyhjää lääniä, siellä on erittäin ahdasta koska jokaisen henkilökohtainen tyhmyys vaatii niin saatanan suuren tilan.. Saarikoski muutti Ruotsiin, itse menin vähän kauemmas...Kirjoittelen huvikseni näille palstoille pitääkseni yllä suomenkielen taitoa ja huomatakseni yleisestä tasosta sen ettei sinne kannata koskaan palata..

• esjotes
        villi lapsi kirjoitti:

Söin viikonloppuna mielenkiintoisia sieniä ja näin vaikka mitä henkiolentoja. Todellisuuden rajamaan hämärässä voi halutessaan nähdä vaikka mitä, uskoo ken tahtoo, ei henkiolennoilla ole järjen, ymmärryksen tai totuuden kanssa mitään tekemistä.

kun kirjoitat ettei henkiolennoilla ole järjen,
        ymmärryksen tai totuuden kanssa mitään tekemistä. Järjen tai rationaalisen ymmärryksen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä, mutta sensijaan KOKONAISVALTAISEN AJATTELUN ja ymmärryksen kannalta henkiolennot saattavat olla paljon todellisempia ja ''ikuisempia '' kuin meidän lyhytaikainen tomumajamme.. Se mikä on TOTUUS on paljon syvempi asia kuin se mihin rationaali järki yltää..Tämä tulisi tajuta ja olla vähän nöyrempi. Rationaali järki on FAUSTIN, perkeleen työkalu silloin kun se nostetaan ensimmäiselle sijalle tai ainoaksi olemassaolevaksi...Tästä syystä tämä kovin ylijärkevä maailmamme ja sen syteemit uhkaavat mennä täysin tiltille, tukkoon.. Ja meneekin.

• Provokator
        jaa kirjoitti:

Tai sitten lopussa kaikki huomaavat uskontojen olevan pelkkää roskaa, ja jos maatuvat raadot voisivat, niin ne itkisivät että "Miksi haaskasin elämäni kurinalaiseen jeesusteluun enkä ottanut iloa irti elämän kaikista iloista?"

• mie
        esjotes kirjoitti:

kannattaisi lukea artikkeli johon vastaa. Minä kommentoin yllä olevaa tekstiä joka väittää että uskovaisuus on sama kuin mielisairaus. En ole siitä samaa mieltä ollenkaan , vaan väitin vastineessani että tämän ajan, etenkin Suomen poliitikot ja muu maallinen systeemi on sairas.. Sellaisten silmissä Jumalan viisaus näyttää hulludelta, kirjoitin...Mutta sinä reppana et näytä oikein ymmärtävän vaan yrität panna sanoja minun suuhuni...Sellaiset uskovaiset ( joita Suomessa on paljon ) jotka ovat valmiita syyttämään ja kivittämään ottamatta edes selvää mistä on kyse, niitä voisi pitää kyllä jonkin sortin harhaisina...Usein uskonnollisuuden takana on myös vakava isävamma, ja sekin saattaa liikkua lähellä psyykkistä häiriötä.. Väittäessäni että uskonnollisuus ei ole milisairautta, tarkoitan siis uskontoa sen alkuperäisessä muodossa Re ligio, re ligere, joka ei ole uskomista , vaan jälleen eheytymistä.. Eheä ja pyhä ( holy ja whole ) tulevat samasta kantasanasta, ja tarkoittavat samaa alunperin. Eheäksi tuleminen tarkoittaa yhteyden syntymistä tunteen ja järjen, taivaan ja maan, vasemman ja oikean aivopuoliskon kesken... Sen prosessin läpikäynyt ihminen PARANEE siitä mielisairaudesta jossa lähes kaikki aikamme ihmiset ovat.. Please, jos ette ymmärrä mitä tarkoitan, älkää yrittäkö vastata mitään pelkässä haukkumistarkoituksessa.

Lopettakaa tuo riiteleminen, jos joku kokee jotain hulluudeksi niin kokekoon.

• miun piä
        esjotes kirjoitti:

mutta meidän rationaalinen järkemme edustaakin vain noin neljää prosenttia henkisestä kokonaiskapasiteetistamme ...Se muu, 96 % on alitajuntaa, kollektiivista kerrostumaa jossa uinuu varsin pitkä muisti alun ja lopun salaisuudesta.. Sinne ei mennä järjen voimin vaan irrationaalein keinoin kuten rukouksella, meditaatiolla tai vaikkapa shamaanirummun avulla kuten kalevalais suomalaisessa muinaiskultuurissa tehtiin..

Miulla on pää, joka toivottavasti pysyykin, siellä on salaisuuksia jotka ei muille kuulu. Ihmisessä voi olla hulluutta vähän mutta siellä on sitä kuitenkin, jokaikisessä ihmisessä.

• mjaah
        Provokator kirjoitti:

Tai sitten lopussa kaikki huomaavat uskontojen olevan pelkkää roskaa, ja jos maatuvat raadot voisivat, niin ne itkisivät että "Miksi haaskasin elämäni kurinalaiseen jeesusteluun enkä ottanut iloa irti elämän kaikista iloista?"

Tarkoititko riehumista kapakoissa? No, olen kokenut enkä ole nyt sellainen ylpeä ja iloinen niistä teoistani.
        Olen ILOINEN että jätin sellaisen elämän taakseni, olisi inhottavaa olla sellainen taas, ja pettyä taas itseensä ja omaan elämään. Et voi olla TOSISSASI! Tai... ehkäpä kirjoituksestasi voi päätellä että olet.
        Nyt olen kuitenkin välillä iloinenkin koska olen uskossa. En ollut iloinen kapakoissa, tai se "ilo" ei ollut mitään aitoa iloa.

• hei
        esjotes kirjoitti:

niin uskovaisille kuin ateisteillekkin on haukkua koiran lailla kaikkea mitä ei ymmärrä tai mikä ei sovi just yks yhteen omaan tiukkaan normioituun käsityskantaan.. Pentti Saarikoski sanoi aikanaan joskus että vaikka Suomessa on paljon tyhjää lääniä, siellä on erittäin ahdasta koska jokaisen henkilökohtainen tyhmyys vaatii niin saatanan suuren tilan.. Saarikoski muutti Ruotsiin, itse menin vähän kauemmas...Kirjoittelen huvikseni näille palstoille pitääkseni yllä suomenkielen taitoa ja huomatakseni yleisestä tasosta sen ettei sinne kannata koskaan palata..

Ei minun mummoni hauku kuin koira, ketään, vaikka olisikin uskossa ja joku olisi eri mieltä asioista. Loukkaisit muutenkin muutamaa tuntemaani uskovaista tuolla koiralla joka haukkuu kaiken mikä on eri mieltä kuin HÄN.

• Provokator
        mjaah kirjoitti:

Tarkoititko riehumista kapakoissa? No, olen kokenut enkä ole nyt sellainen ylpeä ja iloinen niistä teoistani.
        Olen ILOINEN että jätin sellaisen elämän taakseni, olisi inhottavaa olla sellainen taas, ja pettyä taas itseensä ja omaan elämään. Et voi olla TOSISSASI! Tai... ehkäpä kirjoituksestasi voi päätellä että olet.
        Nyt olen kuitenkin välillä iloinenkin koska olen uskossa. En ollut iloinen kapakoissa, tai se "ilo" ei ollut mitään aitoa iloa.

Olet aivan hakoteilla. Minä en ole ikinä "riehunut" baarissa, mikäli sitä sanan tarkkaan tarkoitat. Ja niin paljon tai vähän kuin baarissa käynkin kaverien kanssa kännäämässä, en ole ikinä "pettynyt itseeni tai elämääni".

"En ollut iloinen kapakoissa, tai se "ilo" ei ollut mitään aitoa iloa."

-Tai sitten sinulla oli huonoa seuraa ja/tai asennevika.

• esjotes
        mie kirjoitti:

Lopettakaa tuo riiteleminen, jos joku kokee jotain hulluudeksi niin kokekoon.

hulluuta mikä huluutta , ei siitä kannata kinata ... aika näytää kuka on oikeassa

• esjotes
        Provokator kirjoitti:

Olet aivan hakoteilla. Minä en ole ikinä "riehunut" baarissa, mikäli sitä sanan tarkkaan tarkoitat. Ja niin paljon tai vähän kuin baarissa käynkin kaverien kanssa kännäämässä, en ole ikinä "pettynyt itseeni tai elämääni".

"En ollut iloinen kapakoissa, tai se "ilo" ei ollut mitään aitoa iloa."

-Tai sitten sinulla oli huonoa seuraa ja/tai asennevika.

kuka on väittänyt mitä ? en minä ole mistään baaresita puhunut... nämä viestit taitaa mennä sekaviksi

• Provokator
        esjotes kirjoitti:

kuka on väittänyt mitä ? en minä ole mistään baaresita puhunut... nämä viestit taitaa mennä sekaviksi

Joo en minäkään puhunut. Tuo nimim. mjaah puhui.

• Weider

Voi pientä...! Kannattaa ottaa asioista aina vähän laajemmalla kapasiteetilla selvää ennenkuin tulee muiden eteen hörhöilemään.
      1) tutustu ensin mainitsemiis "hullujen tauteihin" kunnolla
      2) älä kärjistä kaikkia uskovia samanlaisiksi

• Paskaa

Aurinko on keltainen. Samoin voikukka.
      Siispä aurinko on voikukka.

Ja siinä sinun logiikkasi.

Vaikene. Idiootti.

• esjotes

ei kannata ottaa tuollaista asennetta, kyllä ko. kirjoittaja sikäli on oikeilla jäljillä, että Suomen terveyslainsäädäntö todellakin pitää hengellistä kokemusta mielisairautena. he ovat väärässä, tiedän sen, mutta jos yksittäinen ihminen tulee samaan päätelmään kuin valtio, ei nyt syytä ole idiootiksi leimata

• minä
        esjotes kirjoitti:

ei kannata ottaa tuollaista asennetta, kyllä ko. kirjoittaja sikäli on oikeilla jäljillä, että Suomen terveyslainsäädäntö todellakin pitää hengellistä kokemusta mielisairautena. he ovat väärässä, tiedän sen, mutta jos yksittäinen ihminen tulee samaan päätelmään kuin valtio, ei nyt syytä ole idiootiksi leimata

Usko on hullutus niiden silmissä jotka eivät itse usko. Minä oikeastaan uskoin Jumalaan jo ennenkuin minusta tuli uskovainen. Olen nuori ihminen, ja tiedän mihin minä uskon, ja tiedän että on monia jotka eivät usko. Ei siitä sen enempää. Kannattaa ottaa selvää asioista.

• Jep

että avo-osasto ei riitä sinulle. Olet suljetun osaston kamaa.

• esjotes

nimimerkki jopomies aloitti keskustelun kysymysmerkillä varustaen...Voiko se olla niin ? Nyt tämä viimeinen tuomitsija yrittää sitten taas kuitata kaiken että kirjoittaja jopomies pitäisi panna ''suljetulle osastolle''.. Tälläinen suhtautumistapa suomalaisessa keskustelussa on liian yleistä ja se loukkaa psyykkisesti sairaita ...Kaikki mistä ei pidetä tai mikä menee yli oman horistontin, leimataan sairautena, ja hyvin usein tämä esitetään vielä agression ja pilkan sekaisin tuntein.. Se on todella moukkamaista, Jep. Sinä tässä nyt todistit itsestäsi jotain jutun päätteksi... Seuraavaksi kirjoitat varmaan että myös esjotes on hullu, mutta en avaa enää tätä lohkoa. Keskustelu on päättynyt....

• WhiteWolf

Uskonto voi kyllä ollakkin mielisairaus mutta aito usko ei kyllä ole. Se on ainut asia monen elämässä joka on kantanut heitä elämässään ja johdattanut kohti parempaa elämää (jo täällä maallisessa elämässä).
      Itse en ole koskaan nähnyt mitään "valo-olentoja" enkä muitakaan semmoisia hassuja näkyjä. Mutta olen kyllä nähnyt kuinka sairauksia on Jumalan voimalla voitettu. Ystäväni sisko tuli täysin terveeksi eräässä kokouksessa, hän oli sairastellut tautejaan jo syntymästä asti. Kaverin selkä suoristui eikä kipuja ollut enää koskaan sen jälkeen. Lääkärit ihmettelee kun yhden toisen kaverin jalat on saman pituiset vaikka viime tarkistuksessa oli vielä toinen huomattavasti lyhyempi.. Kaikki vaan kuvitelmaa?

Minulla ei ole tietääkseni ns "häiriintynyt Jumalsuhde" vaan tiedän mitä olen nähnyt ja tuntenut. Tiedän että Herra on minun kanssani joka ikinen päivä, Hän ei jätä omiaan koskaan. Hän on valmiina nostamaan kun kaadun ja Hän kantaa kun en jaksa enempää.

Itse olen tietääkseni jopa sosiaalinenkin.. Ei ole koskaan tietääkseni ollut mitään oppiriitoja livenä kenenkään kanssa. Onhan kristinuskon seurakunnilla opeissaan eroja mutta kaikki me taistelemme kuitenkin samalla puolella eikä seurakunta ketään kuitenkaan pelasta vaan Jeesus Kristus!!

Jeesus on täällä tänään sinuakin varten. Jeesus ei tahdo sinunkaan joutuvan Helvettiin. Hän rakastaa sinuakin ja haluaa sinun juhlivan Hänen kanssaan kerran Taivaan kodissa.

#jesusmafia @ IRCnet

• peseen

Mun varpaanvälit.

• Anonyymi

Vanha lestadiolainen usko on ainoa oikea usko. Raamattu on täysin totta sanasta sanaan, se on pyhän Hengen vaikutuksen alaisena kirjoitettu

• Anonyymi

prööööt mitä helvettiä olen tänään syönyt , siinä sinulle pyhää henkeä

• Anonyymi

Jumala täällä !

Annan tämän ‏יְהֹוָה SANAN teille samalla lailla kun teille on annettu aiemmin ‏יְהֹוָה SANA, jota kutsutte ilosanomaksi.

Se joka epäilee tämän ‏יְהֹוָה SANAN olevan jotain muuta saa tuntea vihani ikuisuudessa.

Viestini on lyhyt ja olen sen teille jo aiemmin antanut toisaalla.

‏יְהֹוָה SANANI käskee teitä nyt tappamaan esikoisenne pahojen tekojenne tähden.

Totelkaa ‏יְהֹוָה SANAANI kuin Aabraham aikoinaan empimättä tai vihani kohtaa teidän yhä uudelleen ja uudelleen. Tai voitte luottaa ‏יְהֹוָה MINUUN, teidän ‏יְהֹוָה LUOJAANNE.

Joka tätä epäilee ei ole ‏יְהֹוָה Minun kanssani ikuisuudessa!

Jos et tätä ‏יְהֹוָה SANAANI usko niin annan sinulle ‏יְהֹוָה merkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4374
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3495
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2357
    4. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2041
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1974
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1754
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1618
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1407
    10. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1311
    Aihe