Wallas 2400 toimii hyvin puolella teholla, mutta kun laitetaan täysille niin alkaa noin 15 min kuluttua kuulumaan metallinen ääni. Ilmeiseti on jokin laakeri menossa. Piirustuksen mukaan laitteessa on kaksi puhallinta, kumpi mahtaa olla hajoamassa? Kannattaako tuollaista itse alkaa vaihtamaan vai pitäsikö viedä suoraan huoltoon?
Wallas
8
1396
Vastaukset
- minor700
Jos et ole tottunut ruuvaamaan niin vie huoltoon,se on niin arvokas vehke ettei korjaus ole kallista.Mutta jos sulla on osaava tuttava niin kannattaa opetella kuinka vaihtaa sydän ja hehkutusvastus,ja kuinka voisi voidella moottorien puslat.
- kuitenkaan
olis palamisesta tuleva ääni, joka on "tyypillistä "wallakselle, muistuttaa joskus hajoavan laakerin ääntä. itse epäilisin tätä mieluummin kuin laakeria.
Tämä mainitsemasi ääni oli tyypillistä vanhalle "peltiwallakselle", siis mallille Wallas 1800B.lle ja olikin tosi karmeata kuunneltavaa. Muistutti, kuten sanoit, tosiaankin pahaa laakerivikaa. Se johtui kuitenkin liian rajusta palamisesta. Nykywallaksissa sitä ei juurikaan esiinny.
Minulla oli pari vuotta sitten aivan vastaavat oireet Wallas 2400 vuosimallin 1989 lämmittimessä. Pikkunopeudella ei ongelmia - mutta isolla nopeudella meteli tosiaan muistutti kuivaa laakerin kitinää.
Otin yhteyttä Kaarinassa sijainneeseen (nykyisin Turussa) korjaamoon Hanskifixiin. Hanski antoi hyvät neuvot ja paperit polttoaineen syötön säätämiseksi oikein ja kas kummaa "laakeri" tuli kuntoon eli ongelma oli huonossa palamisessa.
Jos asut täällä veneilyparatiisissa eli Lounais-Suomessa, ota yhteyttä Hanskiin. Ruuhkasuomestakin kannattaa ottaa yhteyttä, sillä Hanski on maailman auttavaisin huoltomies näissä asioissa.
- mr.wallas
onko se ääni sellainen toistuva "klik klik klik klik" ? se ääni on ainakin mun uudessa 2400 wallaksessa myös vakiona. Tullee polttoaineen syöttöpumpusta ?
Tässä tapauksessa tuskin on pumpun tikityksestä kyse, koska kysyjä kertoo sen alkavan vasta myöhemmin ja silloinkin pienellä teholla käytettäessä. Täysi teho voi hyvinkin peittää alkavan laakerivian .
Jos tila sallii, ota irti se ilmaritilöillä varustettu pelti. Se lähtee alaspäin vetämällä kun olet ensin irroittanut keskellä pohjaa olevan käsinkierrettävän mutterin. Pistä laite tulille. Huomaa, että vuosimallista riippuen voi yivuotoputkesta varsinkin alkuvaiheessa tippua vähän petroolia. Kun rahina alkaa kuulua, jarruta pääpuhallinta varovasti käsin puhallinpyörän keskiöstä moottorn VASTAKKAISELTA puolelta. Jos rahina ei muutu, on syypää melkoisella varmuudella paloilmapuhallin. Niitä on käytetty W2400:ssa kahta eri mallia; varhaisemmissa Mabucchi-moottoreita (halpa) ja myöhemmin Duncer-moottoreita (kalliimpi, mutta pitkäikäisempi). Ne eivät ole vaihtokelpoisia keskenään. Moottorin vaihto kannattaa teettää huollossa, koska jos ei tiedä, miten se suoritetaan, voi aiheuttaa tahtomattaan vielä isomman työn. Ammattitaitoinen huolto pystyy kyllä sekin koekäytöllä toteamaan kumpi puhallin on kyseessä.
- kunnossa?
Otin palstalta saadun vinkin mukaan yhteyttä Hanskifiin ja sieltä sain loistavat ohjeet miten mm. polttoaineen syöttöä ja puhaltimen pyörimistä voidaan säätää lämmittimen pohjassa olevista neljästä trimmereistä.Sieltä löytyy eri säädöt puoli ja täysiteholle. Lyhyen koekäytön jälkeen tuntuu nyt pelittävän hienosti.
Kiitos kaikille vastanneille ja ei voi kuin kehua Hanskin asiantuntemusta ja palvelua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197606Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista807041- 955304
- 524785
- 2424357
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494336- 444255
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san284008- 593143
- 482606