joku suorasytytyksen tekniikan?eoli onko joka sylinterille oma puola vai miten se menee?
suorasytytys
17
7998
Vastaukset
- noin se menee
Tulit juuri selittäneeksi itse suorasytytyksen tekniikan mihin tarvittiin kokonainen lause.
Suorasytytyksen etuihin kuuluu mm. se että päästiin eroon jopa useita euroja kappaleelta maksavista tulpanjohdoista jotka saattoivat vikaantua jo 200 000tkm ajon tai 15 vuoden jälkeen.
Tilalle tulivat sylinterikohtaiset puolat joita minultakin on mennyt kahdesta 3v autosta alle 40tkm ajon jälkeen ja laskuhan on ollut 120-180€ kappaleelta kun takuuaika meni just umpeen. Niin se kehitys kehittyy.- Luotettavuus huononi
Myöskään virranjakajaa ei luonnollisesti silloin tarvita, kun joka tulpan päässä on oma puolansa.
- jos saivarrellaan
Luotettavuus huononi kirjoitti:
Myöskään virranjakajaa ei luonnollisesti silloin tarvita, kun joka tulpan päässä on oma puolansa.
Jos nyt saivartelemaan ruvetaan niin suorasytytyksessä ei tarvita puolaa, virranjakajaa eikä tulpanjohtoja.
Merkkihuollon kannalta oli tietenkin ikävää se että kaikki edellämainitut osat kestivät joko auton iän tai sitten niitä sai tarvikeliikkeestä muutamalla eurolla ja tee-se-itse-mies osasi vaihtaa ne vaikka parkkipaikalla.
Jostain syystä suorasytytyksen puolien vaihdosta rahastetaan satakunta euroa kappaleelta vaikka osa on kiinni yhdellä mutterilla ja huoltovalon sammuttamiseen pitää vain työntää töpseli tietokoneeseen. - huolimatta..
jos saivarrellaan kirjoitti:
Jos nyt saivartelemaan ruvetaan niin suorasytytyksessä ei tarvita puolaa, virranjakajaa eikä tulpanjohtoja.
Merkkihuollon kannalta oli tietenkin ikävää se että kaikki edellämainitut osat kestivät joko auton iän tai sitten niitä sai tarvikeliikkeestä muutamalla eurolla ja tee-se-itse-mies osasi vaihtaa ne vaikka parkkipaikalla.
Jostain syystä suorasytytyksen puolien vaihdosta rahastetaan satakunta euroa kappaleelta vaikka osa on kiinni yhdellä mutterilla ja huoltovalon sammuttamiseen pitää vain työntää töpseli tietokoneeseen."Jos nyt saivartelemaan ruvetaan niin suorasytytyksessä ei tarvita puolaa, virranjakajaa eikä tulpanjohtoja."
On puola mikä suorasytytyksessäkin siinä tulpan päässä majailee. - Vai muka menee rikki
Turhaa taikauskoa, etteivät puolat kestäisi sylinterikannessa. Minulla on nyt mittarissa 260.000 kilometriä, eikä pienintäkään vikaa.
Samoilla kilometreillä vanhanaikainen jakaja on yleensä kuluttanut itsensä siihen kuntoon, että sytytys seilailee, vaikka kuinka yrittäisi säätää. Jakajan kansi ja pyörivä vahintään vaihtokunnossa ja laakeroinnissa väljää.
Eikä uutta jakavaa saa satasella. Ei lähelläkään. - Anonyymi
Chevy epicalla nyt ajettu 180th samoilla puolilla,volkkarit puolat vaihtoon 40-60 th chevy on korealainen suora 6 cyl.aw.n turbiini laatikolla
- Anonyymi
jos saivarrellaan kirjoitti:
Jos nyt saivartelemaan ruvetaan niin suorasytytyksessä ei tarvita puolaa, virranjakajaa eikä tulpanjohtoja.
Merkkihuollon kannalta oli tietenkin ikävää se että kaikki edellämainitut osat kestivät joko auton iän tai sitten niitä sai tarvikeliikkeestä muutamalla eurolla ja tee-se-itse-mies osasi vaihtaa ne vaikka parkkipaikalla.
Jostain syystä suorasytytyksen puolien vaihdosta rahastetaan satakunta euroa kappaleelta vaikka osa on kiinni yhdellä mutterilla ja huoltovalon sammuttamiseen pitää vain työntää töpseli tietokoneeseen.Kyllä siinä "suorasytyksessäkin tarvitaan puola, ja joka sylinterille.
Palattiin vanhojen 2-T autojen tekniikkaan joissa oli puola joka sylinterille, tosin myös tulpanjohdot ja kärjet kaikille puolille erikseen.
Nykyisessä "suorasytytysjärjestelmässä" kutakin puolaa ohjataan elektronisesti ensiöpuolelta kuten vanhoina "hyvinä" aikoina.
Suurjännitteen aiheuttamat häiriöt ja vuotovirrat jäävät nyt vähäisemmiksi.
Omasta autostani meni puola. Se sattuu olemaan yhdysrakenteinen kaikille neljälle sylinterille.
No, tarvikepuolayksikko maksoi 98€, vaihto kahden pultin avauksineen tapahtui omassa tallissa lähes ilmaiseksi. Samalla vaihdettiin liki 200 tkm ajetut tulpat joitten syytä puolan rikkoutuminen oli.
että tuolla nimellä on myyty järjestelmää, missä joka sytytystulpalle on oma puolansa.
- tällä nyt
sitten jotain AITOJA etuja verrattuna perinteiseen? Parempi kipinä ja pienempi kulutus tms.?
- Astra
tällä nyt kirjoitti:
sitten jotain AITOJA etuja verrattuna perinteiseen? Parempi kipinä ja pienempi kulutus tms.?
Vähemmän liikkuvai ja pyöriviä osia, joten myös periaate yksinkertaisempi, muttei välttämättä vielä sen tomivampi. On myös kahdella puolalla olevia 4-sylinterisiä autoja, jossa on normi tulpanjohdot. Eli molemmista puolista lähtee 2 tulpan johtoa ns.tuplapuolat.
- :::::::::::
Astra kirjoitti:
Vähemmän liikkuvai ja pyöriviä osia, joten myös periaate yksinkertaisempi, muttei välttämättä vielä sen tomivampi. On myös kahdella puolalla olevia 4-sylinterisiä autoja, jossa on normi tulpanjohdot. Eli molemmista puolista lähtee 2 tulpan johtoa ns.tuplapuolat.
Kipinä on voimakkaampi koska johtojen vastusta ei ole, puola on suoraan tulpassa kiinni. Kipinä voidaan ajoittaa tarkemmin koska johtojen vastuksesta aiheutuva viive ja sen vaihtelu voidaan välttää, myös useita perättäisiä kipinöitä palamistapahtuman aikana on mahdollista antaa, ja kylmäkäynnistyksessä annetaankin.
Sytytystulppien puhdistus ennen tai jälkeen ajon syöttämällä 6000pulssia/min. tietokoneohjatusti.
Seoksen ja palamistapahtuman tarkkailu sylinterin sisäisesti sytytystulpan ionivirtamittauksen kautta (Saab Trionic,) on mahdollista. - nelipuolainen
::::::::::: kirjoitti:
Kipinä on voimakkaampi koska johtojen vastusta ei ole, puola on suoraan tulpassa kiinni. Kipinä voidaan ajoittaa tarkemmin koska johtojen vastuksesta aiheutuva viive ja sen vaihtelu voidaan välttää, myös useita perättäisiä kipinöitä palamistapahtuman aikana on mahdollista antaa, ja kylmäkäynnistyksessä annetaankin.
Sytytystulppien puhdistus ennen tai jälkeen ajon syöttämällä 6000pulssia/min. tietokoneohjatusti.
Seoksen ja palamistapahtuman tarkkailu sylinterin sisäisesti sytytystulpan ionivirtamittauksen kautta (Saab Trionic,) on mahdollista.miinus että suorasytytyksen puolat on upotettu sylinterinkanteen jossa ne ovat mahdollisimman kuumassa paikassa jota on hankala jäähdyttää.
Tämä lienee pääsyy siihen että lähes merkistä riippumatta ei tarvitse ihmetellä jos ja kun puolat alkavat paukkua jo parin vuoden ja 20tkm jälkeen.
Tuunaajille myydään nykyään sarjoja joilla puolat voi siirtää pois kannesta paremmin jäähdytettyyn paikkaan ja tulppien sekä puolien välille tulevat ihan perinteiset tulpanjohdot. - myytävissä..
nelipuolainen kirjoitti:
miinus että suorasytytyksen puolat on upotettu sylinterinkanteen jossa ne ovat mahdollisimman kuumassa paikassa jota on hankala jäähdyttää.
Tämä lienee pääsyy siihen että lähes merkistä riippumatta ei tarvitse ihmetellä jos ja kun puolat alkavat paukkua jo parin vuoden ja 20tkm jälkeen.
Tuunaajille myydään nykyään sarjoja joilla puolat voi siirtää pois kannesta paremmin jäähdytettyyn paikkaan ja tulppien sekä puolien välille tulevat ihan perinteiset tulpanjohdot.Sarjoissa menetetään nämä edellämainitut edut, ja sekoitetaan jo valmiiksi ohjelmoitu moottorinohjauselektroniikka arvoilla joita ei suunniteltaessa olla otettu huomioon, aivan kuten vapaavirtaussuodattimet ja dumpit tekevät ilmamassamittareille ja tätäkautta koko moottorille.
Onhan se hienoa että kone "aivastaa" kuin ralliauto kartsalla, mutta kalliiksi ne aivastelut käyvät lopulta. - diplinssi
tällä nyt kirjoitti:
sitten jotain AITOJA etuja verrattuna perinteiseen? Parempi kipinä ja pienempi kulutus tms.?
Tässä kerrottiin jo sytytysjohtimien vastuksesta. Vastus muuttuu hurjasti. Jokainen automekaanikko tietää, että uusien johtimien vastus on 5-10 kilo-ohmia, vanhoissa jopa 25. Näin ollen sytytysvirta putoaa.
Toinen suuri tekijä on virranjakajan pyörijän ja kannen välisen raon suuruus, hapettuneisuus ja raon vaihtelu virranjakajan akselin väljyydestä. Jos rako on yhtä suuri kuin tulpan kärkiväli, puolet tehosta jäi sinne. - Anonyymi
::::::::::: kirjoitti:
Kipinä on voimakkaampi koska johtojen vastusta ei ole, puola on suoraan tulpassa kiinni. Kipinä voidaan ajoittaa tarkemmin koska johtojen vastuksesta aiheutuva viive ja sen vaihtelu voidaan välttää, myös useita perättäisiä kipinöitä palamistapahtuman aikana on mahdollista antaa, ja kylmäkäynnistyksessä annetaankin.
Sytytystulppien puhdistus ennen tai jälkeen ajon syöttämällä 6000pulssia/min. tietokoneohjatusti.
Seoksen ja palamistapahtuman tarkkailu sylinterin sisäisesti sytytystulpan ionivirtamittauksen kautta (Saab Trionic,) on mahdollista.Johtojen vastus saadaan pieneksi käyttämällä kuparijohtimia hiilijohtimien sijaan.
Suurjännitepiirin suuri vastus on joko tulpassa tai johdossa tai molemmissa.
Suuren vastuksen tarkoituksena on vaimentaa suurtaajuisia häiriöitä. - Anonyymi
nelipuolainen kirjoitti:
miinus että suorasytytyksen puolat on upotettu sylinterinkanteen jossa ne ovat mahdollisimman kuumassa paikassa jota on hankala jäähdyttää.
Tämä lienee pääsyy siihen että lähes merkistä riippumatta ei tarvitse ihmetellä jos ja kun puolat alkavat paukkua jo parin vuoden ja 20tkm jälkeen.
Tuunaajille myydään nykyään sarjoja joilla puolat voi siirtää pois kannesta paremmin jäähdytettyyn paikkaan ja tulppien sekä puolien välille tulevat ihan perinteiset tulpanjohdot.Minulla on vuoden 2000 Toyota, sytytysjärjestelmässä ei ole tehty mitään muuta kuin säädetty ja vaihdettu tulppia, ajettu siinä 300 000 km.
- Anonyymi
Kun on ne puolat ja unkarit. eipä enää tarvita kynttilänjohtoja Hiilijohdot vikaantuivat usein. Nyt on jokaisen kynttelin päässä oma intuktiokela jota tietämiskone ohjailee antureineen ja tunnestulioinee, määritellen kipinän iskukohdan täsmällisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396915
- 323898
- 453280
- 342844
- 162662
- 372228
- 162176
- 372092
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482047- 381963