nokkamallin

kunnon vehkeet

valmistetaanko viela autoja kunnon keulalla?
Kaikki taita olla tylppiä. (ei jenkit)
mitkä ovat viimeisimmät vuosiluvut mallit esim.
SISU Scania ja Volvo - : lla.
Kiitti, jos tiedöt ja viitit vastata.

21

6076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsko

      Ainakin Sisu ja Scania taitaa olla tylppiä nykyään.
      Sisulla vissiinkin -95 tuli viimeiset nokalliset SR-mallit ja e-sarja olikin jo tylppää keulaa.

      Scania teki 4-sarjaa vielä piikkinokkana mutta R-mallien myötä nekin jäivät historiaan ja vuosi taisi olla 2005 tai jotain sinnepäin.

      • nokat...

        Eiköhän scania tee vieläkin jotain nokkamallia. Tai voin olla väärässäkin, mutta sweduissa käyttäävät yllättävän paljon nokkamallia.Etenkin bitumikuskit. Aika uusilta jotkin näyttää.


      • nokat... kirjoitti:

        Eiköhän scania tee vieläkin jotain nokkamallia. Tai voin olla väärässäkin, mutta sweduissa käyttäävät yllättävän paljon nokkamallia.Etenkin bitumikuskit. Aika uusilta jotkin näyttää.

        se Scania enää tee nokkamallia. Euroopassa ainakaan.
        Eikös Volvokin tee vain Pohjois-Amerikan (ja ehkä Etelä-Amerikankin) markkinoille nokallisia. Itse ainakin olen tässä käsityksessä, mutta voin tietenkin olla väärässäkin.


    • kuormatilaa

      miksi hukata pari metriä kuormatilaa auton nokkaan?

      • riittää siihenkin

        Mitäpä sillä ylimääräisellä kuormatilalla tekee, kun sinne ei kuitenkaan voisi täyttä kuormaa ottaa.

        Esim. sora-autoissa tai maitoautoissa on myös nokkamallissa riittämiin kuormatilaa täyden kuorman saamiseksi.

        Nokallinen auto on turvallisempi, hiljaisempi ja komeamman näköinen. Siinä niitä syitä.


      • se on
        riittää siihenkin kirjoitti:

        Mitäpä sillä ylimääräisellä kuormatilalla tekee, kun sinne ei kuitenkaan voisi täyttä kuormaa ottaa.

        Esim. sora-autoissa tai maitoautoissa on myös nokkamallissa riittämiin kuormatilaa täyden kuorman saamiseksi.

        Nokallinen auto on turvallisempi, hiljaisempi ja komeamman näköinen. Siinä niitä syitä.

        aerodynaamisempi. Eli litralla kauemmas.


      • bulldoggi2
        se on kirjoitti:

        aerodynaamisempi. Eli litralla kauemmas.

        niin ja paskempi ahtaissa paikoissa nim. kokemusta on!!!


      • tarkoitat
        bulldoggi2 kirjoitti:

        niin ja paskempi ahtaissa paikoissa nim. kokemusta on!!!

        Kun akselit kuitenkin pitää saada tarpeeksi kauas toisistaan, että saadaan täydet kantavuudet, ei nokka yleensä tee autoa yhtään pidemmäksi niissä tapauksissa joissa nokkamallia käytetään. Sama pituus täytyisi joka tapauksessa laittaa hytin taakse, jos nokka jätettäisiin pois.


      • Bulldoggi2
        tarkoitat kirjoitti:

        Kun akselit kuitenkin pitää saada tarpeeksi kauas toisistaan, että saadaan täydet kantavuudet, ei nokka yleensä tee autoa yhtään pidemmäksi niissä tapauksissa joissa nokkamallia käytetään. Sama pituus täytyisi joka tapauksessa laittaa hytin taakse, jos nokka jätettäisiin pois.

        Kyllä se nyt vaan niin on jotta nokkamallin vehkeillä joutuu vekslaamaan paljon enemmän kun tasakeulilla miksi esim. puuautoja ei hirvemmin oo nokkamallisina jos kerran ahtaissa paikoissa olisi yhtä ketteriä tasakeulien kanssa!?!
        Kyllä pölliautoissa pituuden puoleen mahtuisi nokkakin eteen!


      • ymmärtää
        Bulldoggi2 kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan niin on jotta nokkamallin vehkeillä joutuu vekslaamaan paljon enemmän kun tasakeulilla miksi esim. puuautoja ei hirvemmin oo nokkamallisina jos kerran ahtaissa paikoissa olisi yhtä ketteriä tasakeulien kanssa!?!
        Kyllä pölliautoissa pituuden puoleen mahtuisi nokkakin eteen!

        ...että pölliautossa pituutta ei enää tarvitse kasvattaa saadakseen kantavuutta, vaikka varaa pituuden kasvattamiseen lain puitteissa saattaisi ollakin. Esim maansiirtoautossa tai säiliöautossa, jossa joka tapauksessa saadaan kantavuuskuorma lyhyemmälläkin kuormatilalla, on aivan sama kummalla puolella ohjaamoa se TYHJÄ tila on. Akselit vain tulee saada kantavuussäädösten kannalta tarpeeksi kauas toisistaan. Kun ne akselivälit ja auton kokonaispituus muodostuvat joka tapauksessa samoiksi, ei se nokka vaikuta ahtaissa paikoissa kulkemiseen yhtään mitään. Samalla tavalla ne etupyörät siellä nokan alla kääntyvät, kuin kääntyisivät hytin alla.

        Itse en ole nokkamallilla ajanut sitten armeijan ja mulle on sinänsä ihan sama, onko autossa nokka vai ei. Hyvänä puolena nokkamallista voi ainakin sanoa sen, että eipähän ole niissä ahtaammissa paikoissa puun oksat aina peileissä kiinni, kun se nokka tekee sen isoimman kaarroksen.


      • faktoja
        ymmärtää kirjoitti:

        ...että pölliautossa pituutta ei enää tarvitse kasvattaa saadakseen kantavuutta, vaikka varaa pituuden kasvattamiseen lain puitteissa saattaisi ollakin. Esim maansiirtoautossa tai säiliöautossa, jossa joka tapauksessa saadaan kantavuuskuorma lyhyemmälläkin kuormatilalla, on aivan sama kummalla puolella ohjaamoa se TYHJÄ tila on. Akselit vain tulee saada kantavuussäädösten kannalta tarpeeksi kauas toisistaan. Kun ne akselivälit ja auton kokonaispituus muodostuvat joka tapauksessa samoiksi, ei se nokka vaikuta ahtaissa paikoissa kulkemiseen yhtään mitään. Samalla tavalla ne etupyörät siellä nokan alla kääntyvät, kuin kääntyisivät hytin alla.

        Itse en ole nokkamallilla ajanut sitten armeijan ja mulle on sinänsä ihan sama, onko autossa nokka vai ei. Hyvänä puolena nokkamallista voi ainakin sanoa sen, että eipähän ole niissä ahtaammissa paikoissa puun oksat aina peileissä kiinni, kun se nokka tekee sen isoimman kaarroksen.

        Mutta silti nokkamallin auto on kömpelömpi ahtaissa paikoissa koita nyt ymmärtää kyllä ne pyörähtää varmasti samassa tilassa mutta työläämmin niin ainakin minun kokemuksella kaksi vuotta ajoin soraa nokkamallisella autolla ja nyt puita tasakeulaisella
        kyllä on paaaaaljon parempi!


      • Nimetön
        faktoja kirjoitti:

        Mutta silti nokkamallin auto on kömpelömpi ahtaissa paikoissa koita nyt ymmärtää kyllä ne pyörähtää varmasti samassa tilassa mutta työläämmin niin ainakin minun kokemuksella kaksi vuotta ajoin soraa nokkamallisella autolla ja nyt puita tasakeulaisella
        kyllä on paaaaaljon parempi!

        Mitenkäs akselien sijoittelu tuossa sora-autossa ja pölliautossa - onko samat. Entä merkki ja vuosimalli. Siihen kääntymiseen kun vaikuttaa aika moni asia. Vertaa vaikka F Volvoa ja sen seuraajaksi tullutta FH:ta. Kyllä FH kääntyy paljon paremmin.

        Vanhemmat kollegat ovat kertoneet, että aikanaan F Volvon tullessa se oli kääntyvyysominaisuuksiltaan kilpailijoihin ja edeltäjiinsä verrattuna myöskin erinomainen. Pyörien kääntymiskulmia kun on ajan myötä opittu paremmin suunnittelemaan, on autojen kääntyvyysominaisuudetkin parantuneet.

        Nokka ei vaikuta kääntyvyysominaisuuksiin mitenkään, jollei sen takia akseleiden väliset etäisyydet tai auton kokonaispituus muutu.


    • pitää olla konepelti..
    • Anonyymi

      Kyllä nokkamallin edelleen saa jos haluaa. Mutta se sitten pitää haluta ja tilata niin Scanialle kyllä tekee nykyisellä alustalla nokkamallin.

    • Anonyymi

      Pyllyn alle yleensä jemmataan moottori, jossei ole veekasi kyseesh?😋😛

      • Anonyymi

        Pääasia on että on pornohytällä jossa on verhot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääasia on että on pornohytällä jossa on verhot.

        Pääasia on että puutuu alkolukko.


    • Anonyymi

      Juma, nokkamallin scania pornohytillä ja ilman alkolukkoa, siitä ei meno enää parane. Pystyyköhän alkolukon muuten laukaisemaan pieraisemalla?

      • Anonyymi

        Hytissä läppäristä tulee pornoa vieressä paripulloa eurokossua.


      • Anonyymi

        Olet ollut tarkkana amiksen rekkatunnilla. Joko dimeksit on saatu ja rahtareihin liitytty ?


    • Anonyymi

      Ameriikas asutaan rekauto hytissä läpi vuoden hanurit homeessA, kun on dollarit piukassa!🤠🤠

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4074
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      18
      3116
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      390
      2201
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1929
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1881
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1777
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1629
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1397
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1250
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1211
    Aihe