voiko tuurijuoppo parantua

tai saada apua

mies on tuurijuoppo. Työssä käy ja ne hoituu mutta perhe-elämästään ei ota vastuuta kun tuuri sattuu. Yleensä noin 2kk välein.

Sitten on taas muutama viikkko mukavaa kunnes merkit alkaa näkyä. Saako tällaiseen apua ja miten olette pärjänneet? Kokemuksia?

9

5531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkoholismin muoto. Siitä paraneminen on mahdollista samoilla edellytyksillä kuin alkoholismista yleensäkin.

Yksi ajattelutapa menee näin: juopon pitää myöntää ongelma, hänen pitää haluta raitistua, tarvittaessa pitää hakea apua. Apua tarjoavat esimerkiksi AA, A-klinikka, paikallinen terveyskeskus, yksityiset hoitolaitokset jne. Takuuta raitistumisesta ei anna kukaan, mutta monelle se on onnistunut. Hoidon tavoitteeksi ei kannata asettaa kohtuukäyttöä. Saatavilla on paljon tietoa.

Lisätietoja: http://www.paihdelinkki.fi/

Kirjallisuutta:
      Raimo O. Kojo: Eroon viinasta
      AA:n Iso Kirja

• voipytty

tuon AA:n Ison Kirjan hakusanalla Nimettömät Alkoholistit.

• crocoodiile

..jos nyt ymmärsin oikein termin tuurijuoppo?

"Saako tällaiseen apua ja miten olette pärjänneet?"

Apua saa tasan jos ihminen itse hakeutuu hoitoon. Valitettavaa mutta totta.

"Kokemuksia?"

On.

• teille kaikille....ap

minä olen päättänyt ottaa eron, mutta toivon silti että mies hakisi apua.

• Mopo

Hyvä päätös. Ehkäpä ainoa oikea. Voimia Sinulle.

• naisalkoholisti

Olen raitistunut 9 vuotta sitten, ensin Kalliolaan jossa sain kosketuksen AA:han, sitten löysin kotiryhmäni jossa käyn edelleen kolme kertaa viikossa.
      Olin tuurijuoppo, kärvistelin kuivilla 4-6 kuukautta jonka jälkeen tietyt merkit alkoivat puskea pintaan. Aloin tupakoida tolkuttomasti, olin ärtynyt, levoton, käytin hulvattomasti rahaa, kärsin unettomuudesta. Lopulta hain pulloni ja siitä se alkoi; kahden-kolmen viikon putki josta toipumiseen tarvitsin aina katkoa.
      Minun oli älyttömän vaikea tunnustaa olevani alkoholisti, koska join vain pari kolme kertaa vuodessa. Mikäs alkoholisti se sellainen. Mutta silloin kun join, sattui aina jotain ikävyyksiä. Loukkasin itseäni milloin mitenkin, eristäydyin muista ihmisistä ja näyttäydyin ulkona vain sen verran että kävin hakemassa täydennystä jotta oli taas mitä juoda. Kehitin selkävaivan jolla sain sen muutaman viikon sairaslomaa. Välillä minua kärrättiin sairaalaan myrkytyksen saaneena.
      Lopulta paloin tietysti ratista. Sairaslomakin meni pitkäksi ja tuli töistä hoitoonohjaus.
      Löysin itseni Kalliolasta ja aloin ajatella asioita. Oli ihme, että olin vielä hengissä.
      Mieheni jätti minut, ei jaksanut enää.
      Menetin työpaikan, jossa olin ollut 18 vuotta.
      Mutta sain jatkoajan.
      Aloin istua AA-palavereissa, heittäydyin ohjelmaan samalla energisyydellä kuin olin koko ikäni juonut viinaa.
      Retkahtelin toki useita kertoja, kävin kolme kertaa interventiossa Kalliolassa.
      Sitten se vain iski minuun. Raittius.
      Löysin elämänkumppanin niiden samojen pöytien äärestä. Opiskelin uuden ammatin päihdetyön piiristä ja nyt tapaan päivittäin työssäni heitä, jotka kuvittelevat olevansa yhtä surkeita tapauksia, kuin minä olin aikoinani.

Ehkä teet oikein, kun otat avioeron. Mutta muista, että toivoa on. Mutta vain, jos sitä itse haluaa. Alkoholistin pitää itse tahtoa raitistua ja vain itsensä takia.
      Voi olla, että jäämällä hänen luokseen vain mahdollistaisit hänen juomisensa.
      Haluaako miehesi lopettaa? Minkä ikäisiä olette? Onko lapsia? Oletko kuullut Kalliolan Klinikoista? Jos haluat, mailailisin mielelläni kanssasi. Laita sähköpostiosoitteesi palstalle niin saat minulta postia!

• ap........

Meillä on kaksi poikaa. Heidän takiaankin on pakko ottaa ero miehestä, ottavathan he kuitenkin miesmallinsa tästä.

Mies ei halua raitistua enkä ole siitä uskaltanut hälle koskaan sanoakaan. Välillä ollut pitkäänkin ilman, tosiaan.

Naimisissa ollaan oltu 5v. Minä 24v ja mies 28v. Hänellä on omat asiansa niin solmussa että ilman niiden selvittelyä homma jatkuu aina vaan. Luulen, että jos malttaisi pohtia niitä juttuja, saattais tuo alkoholin tarvekin laantua. Pystyy kuitenkin ottamaan kohtuudellakin mutta alkoholi yhdistettynä siihen henkilökohtaiseen pettymykseen saa sen jatkumaan. Tai sitten se vaan on se viinanhimo joka tekee tilanteen...

Olis kiva kirjotella, mutta ei ole postiosoitetta. Kiitos vastauksestasi

Sen olen päättänyt että eron otan, mutta olen valmis tukemaan kun hän itse päättää apua hakea. Jossainhan se oma raja menee, toiset löytää ne rajat nopeammin ja toiset hoksaavat vasta kuusikymppisinä että elämä voi olla ihan mukavaakin. Ahdistunut hän on, sen näkee selvänäkin.

• tuurijuopponainen

olin samanlainen tuurijuoppo kuin miehesi, vuosikausia kärsin näistä tuurijuoppousputkista, kunnes jouduin deliriumin vuoksi sairaalaan ja siellä lääkäri alkoi puhumaan kaksisuuntaisesta mielialahäiriösta jonka oireisiin olennaisesti kuuluu alkoholin käyttö jaksottain. ensin en halunnut myöntää tätä asiaa vaan hakeuduin AA-ryhmiin mutta aloin retkahdella ja mitä kummaa sain raittiutta aina 3kk- 6kk- 9 kk tällä tapaa, kunnes aloin miettimään tuota kaksisuuntaista juttua ja aloin kokeilemaan lääkitystä ja pistin ylös mielialojani koska olin touhukas, koska maassa ja näin ollen kun aloin huomata mikä minua stressaa tai lyö käyttäytymiseni överiksi ym. aloin saamaan raittiuttani pysyväksi, koko ajan käyn AA.ssa, alkuun siellä ei pidetty siitä että olin psykiatrin hoidossa ja söin lääkkeitä tähän sairauteeni, vaan vähitellen kun aloin saamaan raittiutta ja sanoin että olen alkoholisti ja minun pitää käyttää näitä lääkkeitä pysyäkseni koossa ja hengissä lunastin paikkani ja nyt olen ollut raittiina kolme vuotta eikä nyt tänään ainakaan tee mieli juoda.tämä on minun kokemukseni tuurijuoppoudesta ja osa minun elämänkaartani.

• Oolofi

Minä olen kärsinyt ihan lapsesta alkaen kaikenmaailman peloista ja mielialanvaihteluista. En ole vaan saanut mitään diagnoosia koskaan mihinkään psyykkisiin asioihin, koska en ole ollut raittiina kovinkaan pitkiä aikoja aikuisiällä. Psykiatrit on käskeneet vaan lopettaa dokaamisen yms, enkä ole päässyt edes ADHD-tutkimuksiin, vaikka saatan hyvinkin potea ADHD.ta. Oon tuota maanisdepressiivisyyttä ja skitsofreniaakin miettinyt, mutta mitään diagnooseja en ole näihin asioihin saanut. Viina on vieny mua tosiaan kun pässiä narussa, se mun on pakko myöntää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94