EA -päivystyksen jonot

Ei katkera mutta kuitenkin

Tulipa eräänä iltana asiaa tuonne ea-päivystykseen. Jonoahan oli riittävästi, itse pääsin kipeän alakoululaisen kanssa lääkärin vastaanotolle noin 4,5 h jonottamisen jälken ja asia tuli hoidettua eikä siitä sen enempää.

Siinä odottaessa huomasin, että luukulle tuli eräs valtapuolueen kaupunginvaltuutettu, joka valitti useita tunteja aikaisemmin tapahtunutta lievää vahinkoa. Hän ei ehtinyt edes istua odottamaan, kun hänet pyydettiin toimenpidehuoneeseen ja hän sai pikaisen avun vaivaansa.

Lääketieteellinen asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan kyseisen vamman vakavuutta, mutta minusta se ei näyttänyt siltä, etteikö sen kanssa olisi voinut odottaa jonkin aikaa.

Kun päivystyksessä hoidon priorisointi tehdään näin, saavat armaat päättäjämme hieman vääristyneen käsityksen TK:n ja EA-polin toiminnasta.

Vai onko todella uskomista niihin huhuihin, jotka väittävät, että sopivan värinen jäsenkirja avaa tien jonojen ohi niin ravintolassa kuin sairaalassakin...

12

1751

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järkyttävää

Jos totta puhut: Niin tuo oli ihan epäreilua. Jotenkin niiiiin Varkautta!

• neropatti täällä

levittelee skeidaa. Voi vitt.. että tässä kaupungissa on typeriä ihmisiä. Oisit nyt oikein käynyt kysymässä mikä vaivaa!!!

• ei katkera, mutta kuitenkin

Ensiksikin en tiedä yhtään syytä, miksi valehtelisin, joten "skeidan puhuminen" ei pidä paikkaansa.

Toiseksi, satuin kuulemaan silloin kun hän selitti luukulla, mikä häntä vaivaa ja mielestäni se ei ollut niin vakava asia, että jonon ohi olisi pitänyt päästä. Lisäksi hän oli tullut vaivan kanssa toimeen useita tunteja.

Mutta kuten aloituksessani totesin ei minun lääketieteellinen asiantuntemukseni riitä sen arvioimiseen.

Kerrotko mitä "skeidaa levittelen"?

Vielä kerran - kysehän on vaan eri perusteilla tehtävästä hoidon priorisoinnista. Perusteista meillä maallikoilla ei ole tarkkaa tietoa, mutta niitä voivat tietenkin olla potilaan vamman/sairauden laatu, potilaan ikä, potilaan muu fyysinen/henkinen kunto jne.

Voihan siinä tarvearviossa ehkä mahdollisesti ken ties vähän vaikuttaa potilaan ja hoitohenkilöstön suhde (tuttu/tuntematon) tms.

• neiti___80

...Riittää. Jep. En ihmettele. Taannoin tuskissaan ollut parikymppinen sisareni suorastaan ajettiin aamutuimaan EA:sta ulos ja kävin viestin saatuani hakemassa itkevän siskoni kadun kulmasta, jossa hän kaksin käsin piteli vatsaansa. Soitimme hänen omalääkärilleen joka määräsi välittömän sisäänoton EA:n ja tutkimukset päälle. Siinä oli eräällä hoitajaksi itseään tituleeraavalla rouvashenkilöllä mennä pala väärään kurkkuun kun pyysin napakasti selvitystä sisareni aiempaan kohteluun (hän oli käännyttänyt siskoni pois), ei välittänyt selvittää vaan punastellen paineli tiehensä.
      Ei voi enkä halua yleistää,suurin osa henkilökunnasta on varmasti erittäin pätevää ja inhimillistä joukkoa, mutta joku roti sisäänotossa, ja pitäisi olla myös kiireellisyys ja vakavuusasteella.

• taas kun oli

sisko tai SEN VELI TAI JOKU MUU TUTUN TUTTU. Ja ajettiin oikein pois??? Yli 40 vuotta Varkaudessa asunut, ei kertaakaan ajettu ea.sta pois!!! Koita nyt joku roti ottaa kirjoituksiin myös!!!

• 17 vuotta varkaudessa
        taas kun oli kirjoitti:

sisko tai SEN VELI TAI JOKU MUU TUTUN TUTTU. Ja ajettiin oikein pois??? Yli 40 vuotta Varkaudessa asunut, ei kertaakaan ajettu ea.sta pois!!! Koita nyt joku roti ottaa kirjoituksiin myös!!!

Sinua ei ole ajettu pois, joku toinen on, ÄLÄ VIITI AUKOO PÄÄTÄSI!

• Neiti___80
        taas kun oli kirjoitti:

Toden totta, joku roti kirjoituksiin, sanot. Entäs kun totuus tekee kipeää? Kalahtiko omaan nilkkaan? Kyseessä oli Todellakin tällainen erittäin valitettava tapaus, jota todistivat alkuun siskoni, sitten minä ja myöhemmin paikalle saapunut isämme. Että näin. Kivuissaan oleva ihminen ei aina kykene puolustamaan itse oikeuksiaan, ymmärrät kai? Lienetkö itse joutunut vastaavaan tilanteeseen, hätää kärsivän pois ajaneeksi tosin? Taisi omatunto kolkuttaa..

• Kannattaisi mennä vaikka Vantaan EA:han katsomaan mitä jonotus on siellä aamulla kun menet ilmoittautumaan niin ennen nukkumaan menoa illalla pääset vastaanotolle. Meillä ei oikeasti ole jonoja vaan toimiva ensiapu. Uskon että kyseisessä tapauksessa vastaanottaja on todennut ettei vamma vaadi lääkärin tutkimusta ja on sitonut tai tehnyt tarpeellisen toimenpiteen itse tai toisen hoitajan toimesta niin lääkäriin jonottavien jono ei kasva turhaan. Vaikka en omista puoluekirjaa olen saanut Varkaudessa erittäin hyvää terveyspalvelua.

• ex-varkautelainen

Jonon ohi luistelleen kaupunginvaltuutetun puolueella tuskin oli merkitystä. Eiköhän se naamavärkki ja "status" ratkaissut. Aina on näin ollut ja näköjään aina tulee olemaan -Varkaudessa.

Myöskään sillä onko kyseessä ollut hoitajaa vai lääkäriä vaativa toimenpide, ei ole merkitystä. Kukaanhan ei tiedä kuka jonotti odotusaulassa ja minne...

Vinkki: jos haluat EA:ssa nopeaa palvelua (hyvää sieltä ei saa kuitenkaan), hankkiudu kaupunginvaltuutetuksi.

TAI > Toivo, että sukulaisesi olisi siellä töissä. Tämä auttaa myös ;)

• myös ex-varkautelainen

Tismalleen samaa mieltä, sen verran ongelmia mm. koulujen suhteen, sairaalan alasajon kanssa sekä paisuneiden kaupungin omien menojen suhteen Varkaudessa on että onnea ja menestystä vaan kaikille vielä siellä asuville :)

• vielä yksi ex!
        myös ex-varkautelainen kirjoitti:

Tismalleen samaa mieltä, sen verran ongelmia mm. koulujen suhteen, sairaalan alasajon kanssa sekä paisuneiden kaupungin omien menojen suhteen Varkaudessa on että onnea ja menestystä vaan kaikille vielä siellä asuville :)

Hävettää tunnustaa, mutta kyllä itsekin pääsin pari kertaa Varkaudessa asuessani ihan jonon kärjille vaikka en edes sitä pyytänyt, koska lähipiirini kuului "tärkeitä" ihmisiä... Varkaus on oikeasti ihan uskomaton paikka...

• ex-varkautelainen
        vielä yksi ex! kirjoitti:

Hävettää tunnustaa, mutta kyllä itsekin pääsin pari kertaa Varkaudessa asuessani ihan jonon kärjille vaikka en edes sitä pyytänyt, koska lähipiirini kuului "tärkeitä" ihmisiä... Varkaus on oikeasti ihan uskomaton paikka...

Hienoa, että sinä(kin) olet päässyt jonon ohi... Tämä on niin "varkautta" ;))

Mutta vakavasti: ihmisen on osattava, tuskissaan, pyytää ja vaatia palvelua. Itse sen jo osaan, kiitos varkaus-taustani...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4910
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      91
      1385
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1356
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      142
      1189
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      266
      993
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      977
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe