Haluaisin tietää, mitkä ovat apulaisohjaajan tehtävät teatteriproduktiossa. Itselläni on sellainen mielikuva, että tärkein tehtävä on pitää kirjaa ohjaajan tekemistä muutoksista koko näytelmää (esim. kohtausjärjestystä), repliikkejä, asemia ja henkilöohjausta (esim. eleet, ilmeet, äänenpainot) koskien ja sen lisäksi aikatauluista huolehtiminen (kuten harjoitusaikataulujen laatiminen). Olenko jäljillä vai menikö ihan metsään?
Apulaisohjaajan tehtävät teatterissa
2
709
Vastaukset
- Ammattilainen
Apulaisohjaajat ovat olleet minulle kullan arvoinen apu työssäni.
Apulaisohjaajan ansiosta olen pystynyt keskittymään vain olennaiseen eli ohjaamiseen.
Ja mihin minä olen sitä tarvinnut:
-aikataulut
-muutosten kirjaaminen
-ohjaajan muistina toimiminen
-ohjaajan ja työryhmän välinen linkki
(esimerkki vuodelta 2003, ohjasin/tuotin isoa juttua jossa oli yli 30näyttelijää ja jokaisella erilaista asiaa ohjaaja/tuottajalle, niin iso kuin pientä ja moni tuli kesken harjoituksen näitä minulle kertomaan, enkä tämän keskustelun jälkeen muistanut sitä koska olin syventynyt työhön, kun tämä asia huomattiin, niin apulaisohjaaja otti näitä viestejä vastaan ja kertoi illalla harjoitusten jälkeen meidän palaverissä mitä kelläkin on sydämellä.)
-ohjaukseen he jonkin verran antavat omia ideoita,joita ainakin kokeillaan ja monesti ne ovat toimivia, koska he katsovat näytelmää eri näkökulmasta.
Tuotannon tärkeimmät henkilöt on järjestäjä ja apulaisohjaaja, vaikka ovatkin niitä näytelmän näkymättömiä tekijöitä.
En tiedä vastasinko kysymykseesi.- Asiasta kiinnostunut harras...
Kiitos, vastauksesi oli mielestäni hyvä ja vastasi niitä tehtäviä, joita olen harrastajateatterissamme tehnyt, tosin toinen henkilö oli nimetty apulaisohjaajaksi :P Mutta tämä on varmaankin tyypillistä. On ihmisiä, jotka osaavat täyttää ansioluettelonsa asioilla, jotka muut ovat todellisuudessa tehneet. Tuskin teatterimme on poikkeus, tämä taitaa olla aika yleistä kaikissa harrastajateattereissa.
Mutta sitten vielä toinen juttu: mitkä ovat mainitsemasi järjestelijän tehtävät? Onko järjestelijä henkilö, joka varmistaa näyttämö on valmis harjoituksiin/näytöksiin tarpeiston ja lavasteiden osalta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406953
- 323918
- 453290
- 402899
- 162672
- 372228
- 162176
- 412123
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482057- 391990