fiesta 1,1 moottorin voimakas nakutus

uusi fordisti

mistä voisi johtua i.i fiestan vm-90 voimakas nakutus moottorista. venttiilinvälykset näyttäisi olevan ok. kuuluu enempi venttiilikopasta jakopään puolelta

10

4090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehnyt, silloin

      kun nakutus alkoi?
      Oletko varmasti säätänyt venttiilit oikein, ekakertaako säädit?
      1118cm2 moottorin venttiilit jakopään (laturin) päästä alkaen PIPIIPIP. Säädetään kylmänä P=pakoventtiilin välys 0,30-0,35. I=imuventtiilin välys 0,20-0,25. Välystä pitää olla. Kampiakselilta käännettäessä myötäpäivään sylinterin 1 venttiilit saksaa (P menee kiinni, I aukeaa) säädetään sylinterin 4 venttiilit. 2sa 3sä, 4sa 1 sä, 3sa 2sä.
      Jos olit irroittanut sylinterinkannen tai keinuvivuston, pultit pitää kiristää momenttiavaimella. Sitten tarkista, että jokaisen työntötangon yläpää on keinuvivun kuopassa. Sitten välysten säätö liuskamitalla keinuvivun ja venttiilin välistä.

      • uusi fordisti

        nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.


      • diplinssi
        uusi fordisti kirjoitti:

        nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.

        Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
        - Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
        - Venttiilinjousi poikki
        - Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
        - Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
        - Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
        Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.

        Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
        Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.


      • uusi fordisti
        diplinssi kirjoitti:

        Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
        - Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
        - Venttiilinjousi poikki
        - Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
        - Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
        - Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
        Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.

        Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
        Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.

        jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa


      • diplinssi
        uusi fordisti kirjoitti:

        jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa

        Saako tuota seuraajaa ylös yläkautta eli kannen ollessa irroitettuna? Jos ei, niin pitää ottaa moottori irti. Silloin näkee nokka-akselin kunnon.
        Uutta nokka-akselia ei kannata ostaa. Halvemmalla saa hyväkuntoisen moottorin.


      • FordPro
        uusi fordisti kirjoitti:

        jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa

        Karkaistun pinnan loppuunkulumisen jälkeen, nokka&nostaja kuluvat hetkessä ao.koneesta. Vika on todennäköisesti 3. syl pakonokassa. Toinen syy voi olla, että et ole säädössä huomannut koneen englantilaista sytytysjärjestystä joka on 1243


      • uusi fordisti
        diplinssi kirjoitti:

        Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
        - Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
        - Venttiilinjousi poikki
        - Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
        - Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
        - Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
        Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.

        Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
        Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.

        mikä voisi estää seuraajan liikkumasta nokan mukana koska sehän on leveämpi nolan puolelta eikä tahtipuikomn puolelta. eli pääsee aina nojaamaan nokkaan eikä varmaankaan nouse ylöspäin pois lokhon reijästä ymmärtääkseni. näin olettaisin voin olla väärässä. mutta jos keksitte jotain loogista, niin kirjoitelkaa


      • pitkään.
        uusi fordisti kirjoitti:

        nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.

        Itsellä kolmas vastaava menossa ja "nakutellen" kilsoja tullut yhteen 199tkm:stä 281tkm:ään. Toisella meni 20 tkm ja katsotaan nyt tämä kolmas, jota oli ajettu hetken aika kuivana ja nakutus todella voimakasta.

        Kaikki mun fiestat on nakutellut (1.1 litraisia) enkä ole välyksiä jaksanut säädellä. Hyvin ne pelittää. Turhia huolit.


    • Sivusta seurannut

      -91 keppikone on jo vakio säädöillä melko äänekäs. Kestävä kone kunhan vaan jaksaa lisäillä / vaihtaa öljyt.

      • äänekäs!

        Jos venttiilinvälykset on oikein säädetty ja venttiilit ja sylinterin puolella kaikki kunnossa, ei nakutusta/naputusta kuulu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5800
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5303
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3004
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2444
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2108
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2068
    7. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      36
      1952
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      37
      1634
    Aihe