Vetoakselin nivel

DH-P

Huollossa havaittiin palkeen vaihdon yhteydessä palkeen vuotaneen ja ristikkonivelen pyörineen vedessä. Nivelessä ei ollut jäykkyyttä.
Edellisestä tarkistuksesta oli vuosi ja silloin ei vuotoa ollut. Olisin vaihdattanut nivelen, mutta sitä ei Volvon merkkihuollossa ollut varaosana. Palje on vaidettu Volvon suositusten mukaan joka toinen vuosi.
Oletteko vaihtaneet nivelen, jos palje on vuotanut? Kustannus DH-P vetolaitteeseen 600,00 €.

17

2197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos vain nivel

      Vaihtakaa joka vuosi vetonivelpalje uuteen merkkituotteeseen, se on ylivoimaisesti halvin helposti asennettava vakuutus ja ehkäisee vakavia vetonivelvauroita ja kilvessä seuraavana
      olevia moottorinosia.

      Kun vetolaite on irti, on helppo katsoa muutkin mahdollisesti rikkoontuneet paikat.

    • jos vain nivel meni

      Vaihtakaa joka vuosi vetonivelpalje uuteen merkkituotteeseen, se on ylivoimaisesti halvin helposti asennettava vakuutus ja ehkäisee vakavia vetonivelvauroita ja kilvessä seuraavana
      olevia moottorinosia.

      Kun vetolaite on irti, on helppo katsoa muutkin mahdollisesti rikkoontuneet paikat.

      • =?=

        Mikä on yuon kumin hinta ja onko se itse vaihdettavissa?


    • Sacge

      Olen ostanut nivelet tarvikkeena. Hinta ollut muistaakseni 25 euroa kpl. Niitä tarvitaan kaksi kappaletta.
      Asennuksen hoiti hyvä tuttu ilmaiseksi. Aikaa meni alle puoli tuntia. Jonkinlainen hydraulinen puristin helpottaa työtä paljon.

      • DH-P

        DH-P vetolaitteeseen, jota käytetään Volvon D4 ja D6 koneissa voi palkeen ja vetonivelen vaihtaa ainoastaan irroittamalla koko vetolaitteen, joka painaa noin 100 kg. Merkkihuollossa käyttävät vetolaitetta varten tehtyä nostinta työtä helpottamaan.
        Volvo toimitaa vain täydellistä vetoniveltä tähän vetolaitteeseen varaosana, osia ei eilen saadun tiedon mukaan saa erikseen.


      • Katsastusmies-1
        DH-P kirjoitti:

        DH-P vetolaitteeseen, jota käytetään Volvon D4 ja D6 koneissa voi palkeen ja vetonivelen vaihtaa ainoastaan irroittamalla koko vetolaitteen, joka painaa noin 100 kg. Merkkihuollossa käyttävät vetolaitetta varten tehtyä nostinta työtä helpottamaan.
        Volvo toimitaa vain täydellistä vetoniveltä tähän vetolaitteeseen varaosana, osia ei eilen saadun tiedon mukaan saa erikseen.

        Olen joka syksy vuodesta 1989 lähtien irrottanut vetolaitteen syksyllä ja huoltanut sen lämpimässä tallissa jossa se on myös säilytetty talven ylitse.
        Tuttavapiirissäni kaikki VOLVOn omistajat ovat menetelleet samoin.
        Etuja on useita:
        - oppii vetolaitteen irrottamisen ja asentamisen
        - palkeet voi vaihtaa ohjelman mukaan (joka toinen vuosi vetonivelen palje)
        - pitkäkyntiset eivät vie vetolaitetta. Oikeaoppinen vetolaitteen irrottaminen käy osaavalta 5 -10 minuutissa, kiire irrottaminen jolloin leikataan kaikki palkeet, letkut sekä vaihdevaijeri poikki kestää pari minuuttia.
        - lomalla ei kukaan tule saaristomerelle luonnonsatamaan korjaamaan kivillä käynyttä vetolaitetta, mutta mikäli sen irrottaa ja vie sen bussissa kainalossaan Turkuun tai muualle missä on korjaamo saa sen yleensä korjattua odottaessaan. On valitettavasti kokemusta :)
        - jne jne

        Ensimmäisellä kerrralla kannattaa pyytää joku jo asioista perillä oleva mukaan kun vehjettä joko irrotetaan tai asennetaan mikäli homma pelottaa.
        itse aloin värkkäämään omatoimisesti ja hyvin on tultu toimeen.
        Vesi nievelessä on aina huono juttu. Olen kuullut tarinoita siitä että nivel on kestänyt vuosia senkin jälkeen kun palje on korkannut. Vastaavasti olen nähnyt tapauksia joissa pineikin vesimäärä on tärvellyt nivelen.


      • Kummastelija6
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olen joka syksy vuodesta 1989 lähtien irrottanut vetolaitteen syksyllä ja huoltanut sen lämpimässä tallissa jossa se on myös säilytetty talven ylitse.
        Tuttavapiirissäni kaikki VOLVOn omistajat ovat menetelleet samoin.
        Etuja on useita:
        - oppii vetolaitteen irrottamisen ja asentamisen
        - palkeet voi vaihtaa ohjelman mukaan (joka toinen vuosi vetonivelen palje)
        - pitkäkyntiset eivät vie vetolaitetta. Oikeaoppinen vetolaitteen irrottaminen käy osaavalta 5 -10 minuutissa, kiire irrottaminen jolloin leikataan kaikki palkeet, letkut sekä vaihdevaijeri poikki kestää pari minuuttia.
        - lomalla ei kukaan tule saaristomerelle luonnonsatamaan korjaamaan kivillä käynyttä vetolaitetta, mutta mikäli sen irrottaa ja vie sen bussissa kainalossaan Turkuun tai muualle missä on korjaamo saa sen yleensä korjattua odottaessaan. On valitettavasti kokemusta :)
        - jne jne

        Ensimmäisellä kerrralla kannattaa pyytää joku jo asioista perillä oleva mukaan kun vehjettä joko irrotetaan tai asennetaan mikäli homma pelottaa.
        itse aloin värkkäämään omatoimisesti ja hyvin on tultu toimeen.
        Vesi nievelessä on aina huono juttu. Olen kuullut tarinoita siitä että nivel on kestänyt vuosia senkin jälkeen kun palje on korkannut. Vastaavasti olen nähnyt tapauksia joissa pineikin vesimäärä on tärvellyt nivelen.

        Pitää olla matala vesi veneen alla kun nippasee laiturissa vetolaitteen irti. Voi sukat perheellä kastua. Jos Ei ole korjaamoja, ei liene veneen nostomahdollisuuksiakaan?


      • Katsastusmies-1
        Kummastelija6 kirjoitti:

        Pitää olla matala vesi veneen alla kun nippasee laiturissa vetolaitteen irti. Voi sukat perheellä kastua. Jos Ei ole korjaamoja, ei liene veneen nostomahdollisuuksiakaan?

        Yllätys yllätys, veneen saa nostettua maihin lähes missä satamassa tahansa, jopa Juhannuksena. VOLVO korjaamoa sitävastoin ei löydy joka paikasta !
        Aina löytyy joku troolarin traileri ja traktori vähintään !


      • tietävä.....
        DH-P kirjoitti:

        DH-P vetolaitteeseen, jota käytetään Volvon D4 ja D6 koneissa voi palkeen ja vetonivelen vaihtaa ainoastaan irroittamalla koko vetolaitteen, joka painaa noin 100 kg. Merkkihuollossa käyttävät vetolaitetta varten tehtyä nostinta työtä helpottamaan.
        Volvo toimitaa vain täydellistä vetoniveltä tähän vetolaitteeseen varaosana, osia ei eilen saadun tiedon mukaan saa erikseen.

        etpä näköjään tiedä mistä puhut ei tartte koko vetolaitetta irrottaa riittää kun ottaa yläkerran auki


      • 33670
        tietävä..... kirjoitti:

        etpä näköjään tiedä mistä puhut ei tartte koko vetolaitetta irrottaa riittää kun ottaa yläkerran auki

        Tutustu ensin D4 ja D6 koneiden DP-H vetolaitteisiin, ennekuin kirjoitat väärää tietoa!


    • kapukaks

      Vaikka on pyörinyt vedessä. Uudet rasvat niveliin, jolloin vesi työntyy pois. Kunhan nivel on jämäkkä, ettei "lonksu".

      • mitään muuta

        Katso nyt hyvin tarkkaan niiden korjaamon kaverien kanssa, että sitä vettä ei ole siellä koneen puolen laakeroinnissakin. En tunne miten noi uudemmat vetarit toimii, mutta yleensä vanhemmissa vettä menee myös ns. kaavelin sisään ja se remppa vasta mielenkiintoinen onkin.

        Mitä tohon murrosnivelen tilaan tulee niin itse en ajaisi tuolla enää. Nivelet saanee vaihdettua paljonkin halvemmalla kuin tuo 600e. Toi lienee koko ristikon hinta. Vaihtaminen toki vaatii osaamista ja mm. tasapainotuksen, nivelhän pyörii koneesta riippuen jopa yli 4000RPM.


      • wwwaaa
        mitään muuta kirjoitti:

        Katso nyt hyvin tarkkaan niiden korjaamon kaverien kanssa, että sitä vettä ei ole siellä koneen puolen laakeroinnissakin. En tunne miten noi uudemmat vetarit toimii, mutta yleensä vanhemmissa vettä menee myös ns. kaavelin sisään ja se remppa vasta mielenkiintoinen onkin.

        Mitä tohon murrosnivelen tilaan tulee niin itse en ajaisi tuolla enää. Nivelet saanee vaihdettua paljonkin halvemmalla kuin tuo 600e. Toi lienee koko ristikon hinta. Vaihtaminen toki vaatii osaamista ja mm. tasapainotuksen, nivelhän pyörii koneesta riippuen jopa yli 4000RPM.

        niitä mitenkään tasapainoteta.
        Jos jätät vanhan niin säästät 600€ ja jos se hajoo niin menetät huonolla tuurilla tonneja.
        Ite maksasin suosiolla 600€ ja ajasin ensi kesän rauhallisin mielin


      • vähällä pääsit 2
        wwwaaa kirjoitti:

        niitä mitenkään tasapainoteta.
        Jos jätät vanhan niin säästät 600€ ja jos se hajoo niin menetät huonolla tuurilla tonneja.
        Ite maksasin suosiolla 600€ ja ajasin ensi kesän rauhallisin mielin

        Samaa mieltä, tee täydellinen korjaus kunnon osilla, ja katso ettei kaavelikin ole kärsinyt.


      • vähällä pääsit 2 kirjoitti:

        Samaa mieltä, tee täydellinen korjaus kunnon osilla, ja katso ettei kaavelikin ole kärsinyt.

        kannattaa ehdottomasti vaihtaa myös väliakselin laakeri,varmuuden vuoksi,ei ole edes kallis ja saa vaihdettua ulkokautta.
        ja niinhän se oli että DP on duoprop ja H on kehitys/ malliversio . työniloa,,,


      • eipä
        mitään muuta kirjoitti:

        Katso nyt hyvin tarkkaan niiden korjaamon kaverien kanssa, että sitä vettä ei ole siellä koneen puolen laakeroinnissakin. En tunne miten noi uudemmat vetarit toimii, mutta yleensä vanhemmissa vettä menee myös ns. kaavelin sisään ja se remppa vasta mielenkiintoinen onkin.

        Mitä tohon murrosnivelen tilaan tulee niin itse en ajaisi tuolla enää. Nivelet saanee vaihdettua paljonkin halvemmalla kuin tuo 600e. Toi lienee koko ristikon hinta. Vaihtaminen toki vaatii osaamista ja mm. tasapainotuksen, nivelhän pyörii koneesta riippuen jopa yli 4000RPM.

        taas joku onneton tietäjä ei niitä niveliä painoteta


    • Tiedoksi

      SE mallimerkki vetolaitteelle D& D4 moottoreissa on DPH TAI DPR. Jos joku näitä vielä selailee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      323
      8459
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      105
      6667
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      178
      3840
    4. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      86
      3629
    5. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      166
      3034
    6. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      43
      2959
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      47
      2937
    8. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      41
      2809
    9. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2486
    10. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2084
    Aihe