Onko alkoholistisessa tilassa jotain sellaisia tilanne määritelmiä? Kun rehellisesti ja ihan itsenäisesti ajatellaan asiaa, niin jos henkilö juo kohtuudella 24 annosta viikossa, mutta silti sortuu todella usein ylilyönteihin niin onko hän alkoholisti vai tapa-alkoholisti vai mikä?
Entäpä se jos henkilö juo kaksi - kolme kertaa vuodessa, mutta aina alkaa 2-3 viikon ränni ja juominen on jo ns. sairaalloista, jossa liikkeelle paneva voima on SE yksi drinkki, se "ensimmäinen", niin mikä hän sitten on?
Entäpä se tapa kun tissuttelee 6 pulloa olutta joka ilta, eikä juo muuta, mutta juo ihan joka ilta olutta?
Entä onko tunne-alkoholisteja, jotka juovat vain hyvään oloon, palkinnoksi? Mutta palkinnosta on tullut paha tapa, esim. pelin jälkeen.
Miten alkoholismi voidaan määritellä luotettavasti? Mistä tietää, että on ALKOHOLISTI?
Onko jotain pisteytystä alkoholismiin??
Leikitäänpä ajatuksella........JamppaX on alkoholisti maksimaalisilla pisteillä 10. Jamppa asuu Veijon pannuhuoneessa ja juo joka päivä ja niin paljon kun voi. Työkyvytön, sosiaalituen varassa, katkokävelyä havaittavissa.....kuset ja paskat housussa 24h...siis kymmenen pisteen alkoholisti., se perinteinen alkkis.
Miten pisteytys menisi muissa em. tilanteissa?
Minkälaiset pisteet antaisit itsellesi?
Minä annan itselleni pisteitä 4. Perustelut: Juomisesta tuli paha tapa jossa määrät kasvoi sekä juoma kerrat lisääntyi. Tuli juotua yksin ja joka viikonloppu. Join salaa ja join helvetisti kerralla. 3krt vatsahuuhtelussa sekä antabusta kokeiltu kerran. A-klinikalla kyllä kehuivat omatoimisuuttani. Nyt olen ollut juomatta jo usean kuukauden. Ehtoollisviiä tuli juotua kummipojan konfirmaatioissa sekä veljeni häissä join alkumaljan.
Keskustellaan rakentavasti!
Ei mielellään AA-keskustelua, kiitos!
Terv; sm-tason urheilija, yrittäjä, perheenisä
Onko alkoholismissa
15
764
Vastaukset
- =puliukko.
No ehtoollisviinissä vissiinkään ei ole prosentteja kuin sen verran että sitä voi kutsua viiniksi eikä mehuksi.
Alkkariksi kerrotaan mitä merkillisimpiä ihmisiä. Pienessä kirkonkylässä jos kerran käyt paarissa oletkin jo juoppo. Isossa kaupungissa päivittäin juova ihminen ei välttämättä ole julkinen deeku....
Muut ihmiset asettavat kriteereitään toisten juomiselle ja määrittelevät asioita omien mielipitetttensä mukaan.
Alkoholismiin ei vai laittaa em. syistä erikoisempia pisteytyksiä. Periaatteessa ihan henkilökohtainen asia miten viinaan suhtautuu. Tokihan on olemassa ns. määritelmiä joittenkin tilastojen mukaan tehtyjen annosmäärien mukaan. Mutta ne ovat vain tilastoja.
Alkoholismi lienee vain pelkkä oma-asiainen tieto elämänsä tilasta yksittäisellä ihmisellä. Joku juo jatkuvasti ja kravatti on aina suorassa.. toinen juo satunnaisesti ja paskat on aina housuissa. Kumpikin voi ajatella olevansa joko raitis, kohtuu käyttäjä tahi pultsari. Se mitä soskun tai A-klinikan täti aattelee on käytännössä ihan heidän omia mielipiteitään.
Ohimennen mainittuna itsellä on pahasti sokeritautinen ja muutenkin sairas keski-ikäinen tuttu. Oli koitanut hakea sairaseläkettä. Lekuri oli vain todennut että "ei onnaa, et ole tarpeeksi juoppo"... Miten lie määritellyt tuonkin asian?
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni oletan että ihminen on alkoholisti siinä vaiheessa kun itse on tullut tulokseen että hän on alkoholisti, eikä kiertele asiaa. Vähän narsistista kaiketi, mutta lienee totuudenmukaisinta. Ulkopuolisten määritelmät voivat olla ihan mitä tahansa.- onsiinä
ehtoollisviini, malagsta tuotua ja prosentteja 16%.
Avattu pullo muuten kuulemma homehtuu.
- käännekohta...
Heitän tällaisen siivun: kun ihminen ensi kertaa hakee apua tilaansa, tai vaan avautuu aavistuksestaan jollekin, kaikki muuttuu oleellisesti siitä hetkestä alkaen, eikä palaa ennalleen ikinä.
on vaikea käydä rakentavaa keskustelua. Alkoholistiksi ei tulla eikä olla tulematta pisteillä. Alkoholistiksi tullaan juomalla alkoholia.
Oman alkoholisminsa myöntäminen itselleen on paranemisen ainoa lähtökohta. Useimmat alkoholistit kieltävät sen viimeiseen asti mm. rakentelemalla "testejä" tai laskemalla pisteitä, tai yksinkertaisesti sulkemalla asian mielestään. Syynä on se, että he eivät halua lopettaa juomista.
Mitähän jos kysyisit avoimesti, vilpittömästi ja rehellisesti perheesi jäseniltä mitä mieltä he ovat juomisestasi. Pyydä heitä myös kertomaan, millaisena he näkivät sinut ollessasi viimeksi juovuksissa.- määritelmässä
Sanoit: "Alkoholistiksi tullaan juomalla alkoholia."
Faktaa: Alkoholismi on perinnöllinen sairaus ja juominen johtuu alkoholismi-sairaudesta.Juominen ei aiheuta alkoholismia. Alkoholismista ei voi parantua.Alkoholismista voi ainoastaan toipua. määritelmässä kirjoitti:
Sanoit: "Alkoholistiksi tullaan juomalla alkoholia."
Faktaa: Alkoholismi on perinnöllinen sairaus ja juominen johtuu alkoholismi-sairaudesta.Juominen ei aiheuta alkoholismia. Alkoholismista ei voi parantua.Alkoholismista voi ainoastaan toipua.ainuttakaan alkoholistia joka ei olisi juonut alkoholia.
- määritelmässä
Tentström-PAV-OPT kirjoitti:
ainuttakaan alkoholistia joka ei olisi juonut alkoholia.
Onko varaa viisastella vakavalla asialla?
- yleensä
määritelmässä kirjoitti:
on sairaiden ihmisten kohdalla vakava asia, niinkuin sairaiden ihmisten kohdalla elämä ja oleminenkin yleensä on.
Jossain sanottiin että alkoholisti ei ole vastuussa juomisestaan.
Yhteiskunalle tulee halvemmaksi antaa juopon piiloutua sairauden taakse ja antaa hälle sairaan paperit loppuelämäksi. Jos juoppo raitistuu mutta pysyy "eläkkeellä" se on yhteiskunnalle halvempi vaihtoehto kuin se, että juoppo juo, ja on vielä sairas eläkkeellä, se on katastrooffi.
Juoppoja hyysätään usein myös sen johdosta, että juoppoa ei kannata laittaakaan työn tekoon. Miksikö? No siksi, että alkoholistilla ei ole paineen sietokykyä ja työelämässä retkahduksen vaara on aika suuri. Paine-alkoholi-Stressi, ja kaikki alkaa alusta=kallista. määritelmässä kirjoitti:
Alkoholisti tarvitsee ne muutamat eka kännit joista jää sitten tajuntaan se kaipaus että pääsisipä uudestaan tuohon ihanaan olotilaan, tästä alkaa sitten se pitkä ja kivinen tie joka yleensä johtaa hautaan ellei alkoholisti päätä lopettaa kitumistaan oman käden kautta, on tietenkin sekin mahdollisuus olemassa että alkoholisti jossain elämänvaiheessa hakee itselleen apua, mutta tämä on jo harvinaisempaa.
määritelmässä kirjoitti:
Alkoholismin määritteleminen perinnölliseksi tai vaikka tarttuvaksi sairaudeksi on yksi alkoholistin keino siirtää vastuu pois itseltään ja näin mahdollistaa juomisen jatkuminen hyvällä omallatunnolla; "minähän olen sairas". Juominen ei kuitenkaan lopu ennenkuin juoppo tunnustaa totuuden omasta itsestään; tai sitten se päättyy hautausmaalle.
Sanoilla leikkiminen ja määritelmien fiilaaminen m/"olenko alkoholisti vai vain suurkuluttaja" on samaa itsensä pettämistä. Sen perimmäinen tarkoitus on antaa juopolle mahdollisuus juoda.
On mielestäni alkoholismia ""Entäpä se tapa kun tissuttelee 6 pulloa olutta joka ilta, eikä juo muuta, mutta juo ihan joka ilta olutta?
"" Eli tuo 6 pulloa tuskin on enään janojuomaa, riippuu tietenkin vuodenajasta, esim. pirunmoiset helteet. Tunnen aika paljon nais alkoholisteja jotka joivat tuon n.6 siideriä/ lonkeroa, joka ilta.- sAAmari
sekä DSM IV että ICD-10 -luokitukset. Löytyvät varmaan profiilissani olevista linkeistä (kokeile ainakin Käypä hoito -linkkiä, en itse nyt jaksa niitä ruveta etsimään kun on niin hitaalla tämä palsta).
- kilpajuoja ?
Kaikki jotka käyttävät alkoholia,ovat tietyssä mielessä alkoholisteja. Pisteitä annetaan vain urheilussa ja juominen ei ole urheilua, vai olisko sittenkin ?
- uskotko
kilpajuoja ? kirjoitti:
Kaikki jotka käyttävät alkoholia,ovat tietyssä mielessä alkoholisteja. Pisteitä annetaan vain urheilussa ja juominen ei ole urheilua, vai olisko sittenkin ?
Itse olen nyt päätynyt lopettamaan alkoholin juomisen. Olen viimekesän aikana juonut kahdesti itseni muistamattomaksi (join yksin viinipullon) ja minua huolettaa oma tulevaisuus.
Kahdenkymmenen vuoden ajan ole juonut kohtuullisesti, mutta määrät ovat kuitenkin lisääntyneet vuosien varrella.
Viimekesänä join puoli pulloa viiniä viikonloppuna ja viikolla ehkä yhteensä 6 siideriä. Juhlapyhinä sitten puoli pulloa kirkasta sekaan.
Rahaakin kuluu tuohon ihan turhaan, se on vain tapa josta halua päästä eroon.
Joku sanoi, että kun sanoo ääneen olevansa huolissaan omasta juomisesta, niin paluuta ei ole. Olen samaa mieltä. Olemme mieheni kanssa jutelleet tästä ja olen laittanut kirjalliseksi tavoitteekseni juomattomuuuden. Tämäkin kirjoitus vahvistaa uskoani selviytyä tästä.
- Aineentuntija
"Ei mielellään AA-keskustelua kiitos."
Mitähän toi ketjun aloittaja tuolla tarkoittaa? Ainoat (no ei sentään ihan!) ja parhaat alkoholismin ASIANTUNTIJAT ovat nimenomaan AA:ssa. Sieltä saa siis myös pitävimmät ja kestävimmät määritelmät. Voi tosin kuunnella vaikka sadan lääkärin ja terapeutin keskenään erilaisia tai samanlaisia määritelmiä, mutta tosiasiat eivät siitä muutu miksikään. Miksi mies edes hakee jotain määritelmää, jos tarkoituksena on kuitenkin KIISTÄÄ JA VÄISTÄÄ ja vatvoa jotai pisteytyksiä?
Kuuntele nyt sekunti: alkoholismin tunnistaa siitä että alkoholiriippuvuus HALLITSEE elämää. Määrät, merkit, käyttötavat tai käytön syyt eivät niinkään ole olennaisia. Asian ympärillä voidaan jauhaa loputtomasti paskaa. Jos alkoholin kanssa alkaa olla pikkuisen mielen hiertymää, silloin yleensä alkaa tämä määritelmien ja syiden loputon hyödytön setviminen. Ja tietysti vertaileminen: "nuo ovat oikeita alkoholisteja, minä olen hauskan ja hillityn kohtuukäytön hallitsija, ainakin joskus"
AA:ssa ei enää voi kusettaa itseään eikä ketään muutakaan. Ilmankos näillä palstoilla niin usein lukeekin "ei AA:laista keskustelua kiitos". AA-touhuhan on helvetin pelottavaa. Siellä voi vaikka joutua kohtaamaan tosiasioita ja oikeasti muuttamaan elämäänsä, oli ihan minkä tason urheilija ja menestyjä hyvänsä. Tuo on kuitenkin myös mahdollisuus: ovet ovat auki kaikille, eikä keneltäkään kysellä mikä luuseri tai menestyjä hän on. Vain yhtä pyydetään. Että myöntää olevansa alkoholisti, ja haluaa lopettaa juomisen. Jos ei halua, voi jatkaa muissa mestoissa ja erilaisilla klinikoilla käyntejä. Hyvä niinkin.
Ei pisteytyksillä ole sinänsä mitään merkitystä. Kikkailua, selittelyä, pakoreitin hakua, juomisen jatkamisen oikeutusta, tuskanhiessä kipristelyä kun takaraivossa takoo 'en kai mä sittenkin ole oikeasti alkoholisti, ei kun toi spurguhan se on alkoholisti, en minä, en minä, en minä...'.
TUOSSA on alkoholismin yksi ydinkohta. Se on AINA itsensä kieltävä sairaus. Siksi todella hankala, herkästi uusiutuva ja vaikeahoitoinen.
Oliks tää nyt AA-keskustelua?? Sori, jos tuotti jollekulle pahoinvointisuutta sen takia. Ei muuta kuitenkaan sitä faktaa, että tämmöinen AA:ssa toipuileva alkoholisti tietää jotakin taudin olemuksesta. AA:han onneksi ei ketään mitenkään pakoteta. On monia muitakin varsin mainioita hoitopaikkoja. Ja sitten taas monia täysin hyödyttömiä, joissa vaan kuntoutetaan ihmisiä uudestaan juomkentille levolla ja lääkityksellä. Itse ongelma jää käsittelemättä.
Joo, unohtakaa ne pisteet, ja vilkaiskaa sisäiseen peiliin... Mutta koska se on helvetin vaikeata, rohkeutta täytyy ehkä kerätä vuosia. Tai no, hyvä on. Annan itselleni täydet pisteet kaikesta. Olen alkoholisti eli vaikeasti päihderiippuvainen. Kaikki runsaasti juovat tyypit eivät sitä ole! Siinä on iso ero. Ei-alkoholisti voi (hyvällä syyllä) vähentää tai lopettaa eli harjoittaa hallintataitoja. Alkoholisti voi vain sinnitellä hampaat irvessä pakon edessä kuivilla eli juomattomana eripituisia aikoja. Sillonkin juomisen pohtiminen pyörii tiiviisti mielessä. Se hallitsee mieltä. Se hallitsee elämää. Silloinkin, kun juomaa ei kaadu juuri sillä kertaa kurkusta alas. Vaikea-asteinen riippuvuus on jotakin monimutkaisempaa kuin vain "huono tapa", josta voisi irrottautua lisäämällä tahdonvoiman ja itsekurin käyttöä. Alkoholistista ei tule kohtuukäyttäjää. Siinä yksi määritelmä/tosiasia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394973Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734209Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162087MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711473OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921193
- 941144