Minne mennä?

Filmaaja

Minne pitäisi mennä yläasteen jälkeen, jos haluaisin elokuva-alalle?

7

569

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hattu

Jos haluat lukion kautta niin Helsingin kuvataidelukiosta on kai helpompaa päästää Taik:n ELO:lle, mutta jos haluat amiskautta niin eikös joku media-assistentti oo sellasen alku. HKTL:ssä on kanssa aika paljon elokuva-kursseja.

• Breeze

Voit mennä joko lukion kautta ammattikorkeisiin tai vaikkapa Taideteolliseen. Toinen vaihtoehto on hakea johonkin tuotantoyhtiöön harjoittelijaksi tai tutustua elokuva-alan ihmisiin ja päästä heidän kauttaan töihin. Elikä koulutettu tai itseoppinut.

Et kertonut minkä elokuvan osa-alueen parissa haluaisit työskennellä. Vaatimukset eri töissä ovat kovin erilaiset.

Jos tiedot elokuvanteosta ovat suppeat, voi niitä parantaa lukemalla joitain alan kirjoja tai oppaita.

• Alalla ammatissa

Elokuvakoulu jossa opetetaan miten juttuja tehdään oikeasti on Taideteollisen ELO.

Haluat minne tahansa, niin käy lukio ensin. Mediakoulut eivät ole mikään astinlauta Taideteolliseen vaan sitä on monipuolinen yleissivistys. Lue klassikoita, seuraa politiikkaa, käy taidenäyttelyissä, lue kulttuurilehtiä, tee musiikkia ja käy teatterissa. Ja katso leffoja - paljon. Ja moneen kertaan.

Itse olen pörrännyt leffanteossa nyt parikymmentä vuotta eri puolilla maailmaa. Ei ole alalta glamouri hävinnyt. Enkä kadu. Tervetuloa alalle! Mutta tee sen eteen töitä. Kannattaa kyllä, vaikkei tämä mikään kultakaivos aina olekaan.

Tekniikkaa oppii missä vaan takahikiän kansanopiston editointikursseilla, mutta oikeassa elokuvanteossa se ei riitä. Eikä se ole edes tärkeintä. Tärkeintä on KÄSIKIRJOITUSTAITO, DRAMATURGIANTAJU ja HELVETIN HYVÄT HOKSOTTIMET!

• hattu

Itse olen sinne alalle suunnistanut jo pitkän aikaa. Oletkos itse käynyt ELO:n? Ilmeisesti olet, niin voisitkos ottaa yhteyttä (minajuuri112@hotmail.com). Olen jo pitkään tahtonut keskustella jonkun kanssa jolla on vähän läheisempää tietämystä alasta, kuin koulun kuurolla Elokuva - ja Videokurssin opettajalla.

Jos voisin pari kysymystä heittää ja vähän muutenkin kysyä alasta.

• Alalla ammatissa
        hattu kirjoitti:

Itse olen sinne alalle suunnistanut jo pitkän aikaa. Oletkos itse käynyt ELO:n? Ilmeisesti olet, niin voisitkos ottaa yhteyttä (minajuuri112@hotmail.com). Olen jo pitkään tahtonut keskustella jonkun kanssa jolla on vähän läheisempää tietämystä alasta, kuin koulun kuurolla Elokuva - ja Videokurssin opettajalla.

Jos voisin pari kysymystä heittää ja vähän muutenkin kysyä alasta.

...heti kun ehdin. On nimittäin kiireistä aikaa aina kesät, joten voit unohtaa lomat heti kättelyssä. Toisaalta matkustamaan pääsee ja Tuotanto maksaa, heh.

Olen käynyt ELOn. Kyllä. Otaksun että kiinnostuksesi liittyy myös sen itse sisällön luomiseen eikä pelkästään bitteihin, vimpaimiin ja kaapelikytköksiin. Nimittäin tekniikka muuttuu: jos nyt aloitat opiskelut yhdellä härvelillä, niin se on Tekniikan museon hyllyllä vitriinissä kun valmistut alalle. Mutta dramaturgian lait ja elokuvan kieli ne ovat huomattavasti pitkäikäisempiä...

• Maisa

Esim. kallion ilmaisutaidon lukioon

Mutta ei se lukio takaa näyttelijän uraa.

• amblin

älä mene mihinkään. ei spielbergään ollut elokuvakoulussa. Lukio kannattais kuiteski käydä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8123
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6369
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3673
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      70
      2440
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2430
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      42
      2204
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2176
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2014
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      83