Auttakaa noviisia

miten tää on ?

Käytössä on uudehko bensaturbo ja mielessä on käynyt laittaa ahtopaineen säädin hukkaportille menevään paineletkuun tai vast.

Säätimen toiminta tai sen tarkoitus ei ole aivan täysin vielä selvinnyt ?

Käsittääkseni bensamoottoreissa säädetään vain paineen maksimia, jonka rajana on nakutusraja ja jos paine nousee sen yli niin elektroniikka alkaa säätää sytytystä ja painetta ja jos paine vielä nousee sytytystä katkotaan tai tiltataan täysin.

Tietysti nämä varolaitteet voi ohittaa jos haluaa rikkoa moottorin, mutta normaalisti rajapaineita ei säätimellä voi nostaa.

Rajapainetta voi tietenkin alentaa mutta miksi sitä pitäisi tehdä kun sylinteriin menevää painetta säädetään kaasupolkimella ja paineet voidaan pitää matalina ilman erillistä säädintäkin.

Mitä tarkoitusta varten käytetään erillistä paineensäädintä ? ?

3

1359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pna

      Säätimen tarkoitus on huijata hukkaportin painekelloa,jos esim hukkaportin kellon alkuperäis avautumisarvo on 0.7bar niin säätimellä alennetaan kellolle sisään menevää painetta esim 0.3bar jolloin kello aukeaa myöhemmin ja turbo ahtaa 1.0 bar(kellolla on 0.7bar edelleen)Tämä on paineen "maksimi" ja jos kone nakuttaa elektroniikka säätä sytytystä myöhäisemmälle,jolloin nakutus loppuu(painetta elektroniikka ei pysty alentamaan jos käytössä on perinteinen painekellojärjestelmä ilman sähköllä ohjattavaa solenoidia joka ohjaa kellolle menevää painetta...)Sytytystä ei katkota koska silloin katalysaattorille menisi palamatonta bensaa,mistä katalysaattori ei pidä ,ja raaka bensa räjähtäisi myöhemmin putkessa.Polttoaineen syöttöä voidaan kyllä katkoa jolloin lopputulos on sama ilman haittoja.Kaasupolkimella säädetään VIRTAUSTA joka on täysin eri asia kun PAINE.Olikohan tämä tarpeeksi hyvä vastaus?,muut voivat jatkaa selittelyä esim RTT joka tuntee asiat perinpohjin..

      • sama ty..

        Toiminnoista en ole täysin perillä, perustin oletukseni kaverin aikanaan muuan ruotsalaismerkin paineiden nostoyritykseen.
        Kone toimi normaalsti siihen asti kun suuremmassa nopeudessa painoi kaasun pohjaan niin hetken päästä kone kuoli täysin ja alkoi taas toimia pienen viiveen jälkeen kun löysäsi kaasua.
        Paineiden ruuvaus alemmas kellostta poisti ongelman, joten ymmärsin kai väärin että kaasupolkimen asennolla voisi olla vaikutusta ahtopaineisiin.

        Se erillisen paineensäätimen tarkoitus jäi edelleen hieman epäselväksi, vaikka toiminta tulikin selvitettyä.


      • pna
        sama ty.. kirjoitti:

        Toiminnoista en ole täysin perillä, perustin oletukseni kaverin aikanaan muuan ruotsalaismerkin paineiden nostoyritykseen.
        Kone toimi normaalsti siihen asti kun suuremmassa nopeudessa painoi kaasun pohjaan niin hetken päästä kone kuoli täysin ja alkoi taas toimia pienen viiveen jälkeen kun löysäsi kaasua.
        Paineiden ruuvaus alemmas kellostta poisti ongelman, joten ymmärsin kai väärin että kaasupolkimen asennolla voisi olla vaikutusta ahtopaineisiin.

        Se erillisen paineensäätimen tarkoitus jäi edelleen hieman epäselväksi, vaikka toiminta tulikin selvitettyä.

        säätimen käyttötarkoitus on maksimipaineen säädettävyys korkeammalle kun mitä kellon oma avautumispaine,ja tietenkin se että ei tarvitse ruuvailla turbonkyljestä lisää paineita(kellon jousikuormma)vaan voit sijoitta säätimen autoon sisälle.Toi auton puutuminen johtui joko varotoiminnosta(liian korkea ahtopaine) tai siitä että alkuperäiset ruiskun suuttimet eivät "riittäneet"=lian pieni cc eli ruiskutus määrä,niitä voi ostaa isoimpia samalle ruiskulle tai hakea romikseltaa jostain isosta ruiskumoottorista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5214
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4388
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2521
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2008
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1928
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1607
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1267
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1184
    Aihe