autotalli lämpimäksi..

rakentaja....

mikä lämmitys kannattaisi laittaa talliin..?? puita riittäisi mutta en tiedä mikä olisi halpa hankkia ja varaava.. ehdotuksia..??

17

5261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -kaapelit

      lattiaan

      • jokke

        niin ja katsoa kauhistuneena sähkömittarin pyörimistä...


      • vain yö-
        jokke kirjoitti:

        niin ja katsoa kauhistuneena sähkömittarin pyörimistä...

        sähköllä ja peruslämpö 10 astetta ei paljoa vie ja tarvittaessa vain 20 astetta.


    • unohda klapit

      Autotalliin ja sen kanssa suorassa yhteydessä oleviin tiloihin ei saa laittaa tulisijaa sanoo määräykset.

      • määräykset sanovat?

        Mutta voihan sinne autotalliin vetää joko vesipatterit tai nestekiertokaapelit lattiaan ja sen nesteen voi sitten lämmittää jossain toisessa tilassa myös puukäyttöisellä lämmityskattilalla, jolle on rakennettu erillinen pannuhuone joko erilliseen varastoon tai samaan paikkaan mistä talokin lämmitetään.

        Joo ei tietenkään mitään takkaa voi iskeä autotallin nurkkaan, mutta erillisen kattilahuoneen voi tehdä omaan paloeristettyyn huoneeseen samaan rakennukseen. Sieltä vaan sitten lämmitysputkea sinne mihin lämpöä tarvitaan.


    • autolle parempi

      Kannattaa mieluummin pitää auto siinä kylmässä tallissa. Laita autoon siihen lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin, jos ei niitä vielä ole (ja lämmityksen ohjausyksikkö, jos sulakkeet ei kestä molempia yhtäaikaa). Auto ei ruostu ja silti aamulla on miellyttävä lähteä lämpimällä ja kuivalla autolla. Ja energiaakin säästyy.

      • GIDGf

        .. lämmin talli nimenomaan kuivaa autoa? Jostain muistan lukeneeni että autolle paras olisi noin 17 tai enemmän, kuivuu parhaiten, eikä täten ruostu! Auton pohjahan sen suurimman kosteuden kerää.


      • hyvin tuuletettu
        GIDGf kirjoitti:

        .. lämmin talli nimenomaan kuivaa autoa? Jostain muistan lukeneeni että autolle paras olisi noin 17 tai enemmän, kuivuu parhaiten, eikä täten ruostu! Auton pohjahan sen suurimman kosteuden kerää.

        autotalli -itse asiassa mieluummin autokatos- on paras ruosteenestossa. Jos talli on suljettu, eikä siellä ole koneellista ilmanvaihtoa (painovoimainen ei riitä), niin ei sitä tallia kannata kyllä lämmittää. Ruostuminen vain kiihtyy suoraviivaisesti tallin lämpimyyteen nähden.

        Itse asiassa Suomen oloissa autotallit sais laittaa varastokäyttöön ja autot kannattaisi säilyttää talvella mieluummin vaikka ulkona. Avoin autokatos on kyllä ihan käypäinen vaihtoehto.

        t. Autonasentaja


      • autot tallissa
        hyvin tuuletettu kirjoitti:

        autotalli -itse asiassa mieluummin autokatos- on paras ruosteenestossa. Jos talli on suljettu, eikä siellä ole koneellista ilmanvaihtoa (painovoimainen ei riitä), niin ei sitä tallia kannata kyllä lämmittää. Ruostuminen vain kiihtyy suoraviivaisesti tallin lämpimyyteen nähden.

        Itse asiassa Suomen oloissa autotallit sais laittaa varastokäyttöön ja autot kannattaisi säilyttää talvella mieluummin vaikka ulkona. Avoin autokatos on kyllä ihan käypäinen vaihtoehto.

        t. Autonasentaja

        Eipä nuo baijerilaiset ainakaan tunnu tallissa ruostuvan. Eikä ruostu muutkaan nykypäivän autot. Riittävästi lämpöä ja kunnollinen kosteudenpoisto niin hyvin säilyy autot. Suolaakin käytetään nykyään niin olemattomia määriä että sekin ongelma on mitätön.


      • dsfsdfsdfdsf
        autot tallissa kirjoitti:

        Eipä nuo baijerilaiset ainakaan tunnu tallissa ruostuvan. Eikä ruostu muutkaan nykypäivän autot. Riittävästi lämpöä ja kunnollinen kosteudenpoisto niin hyvin säilyy autot. Suolaakin käytetään nykyään niin olemattomia määriä että sekin ongelma on mitätön.

        Ai ei E39 ja E46 ruostu....ehkäpä pahimmat ruostujat saksalaisita E sarjan mersun lisäksi. Pidä pihalla hyvoin tuuletetusssa paikassa.


      • asdfghjkjhg
        dsfsdfsdfdsf kirjoitti:

        Ai ei E39 ja E46 ruostu....ehkäpä pahimmat ruostujat saksalaisita E sarjan mersun lisäksi. Pidä pihalla hyvoin tuuletetusssa paikassa.

        No ei kyllä e39 ole todellakaan paha ruostumaan. Ainoat kohdat on kilven yläpuolella oleva sauma peräkontin luukussa ja helmojen nostokohdat MIKÄLI nostopalasta on tiiviste päässyt pettämään. Helmakin rakennettu sen verran fiksusti, että nämä nostokohdat on eristetty omaksi osiokseen, joten ruoste ei pääse edes leviämään kauemmas. e39 niinkuin muissakin bemareissa tuohon aikaan on jo pitkään ollut sinkityt korit ja esim etulokarin maalit ovat olleet irti renkaan takaa jo yli 5 vuotta eikä ole siitä levinnyt saati ruostunut yhtään mihinkään. 90 luvun lopun meisselit ja 2000 luvun alun on niitä pahoja pommeja joista ruostuu ovenkahvan alusetkin.. volkkareista puhumattakaan.


      • Ruostuttamo
        hyvin tuuletettu kirjoitti:

        autotalli -itse asiassa mieluummin autokatos- on paras ruosteenestossa. Jos talli on suljettu, eikä siellä ole koneellista ilmanvaihtoa (painovoimainen ei riitä), niin ei sitä tallia kannata kyllä lämmittää. Ruostuminen vain kiihtyy suoraviivaisesti tallin lämpimyyteen nähden.

        Itse asiassa Suomen oloissa autotallit sais laittaa varastokäyttöön ja autot kannattaisi säilyttää talvella mieluummin vaikka ulkona. Avoin autokatos on kyllä ihan käypäinen vaihtoehto.

        t. Autonasentaja

        Minulla on ollut autotalli aina käytettävissä, mutta autoa en ole tallissa pitänyt päivääkään. Ei edes ne vanhat herkästi ruostuvat ruostuneet.


    • jostain

      vanhan puulämmitys kattilan, siihen piipun, esim. kupariputkea ja seinille vanhat patterit. Kallein investointi taitaa olla tuo piippu, että täyttää määräykset. Ei maksa lämmitys paljoa, kunhan jaksaa klapeja naputella...

      • kuten jo sanottu

        Mitään tulisijoja ei talliin saa laittaa. Eli on hölmöä edes ehdottaa tuollaista vaihtoehtoa.

        Jos keskuslämmityksen haluaa niin sitten on rakennettava erillinen palo-osastoitu tila sitä varten. Se taas ei maksa itseään koskaan takaisin.


      • hölmöä
        kuten jo sanottu kirjoitti:

        Mitään tulisijoja ei talliin saa laittaa. Eli on hölmöä edes ehdottaa tuollaista vaihtoehtoa.

        Jos keskuslämmityksen haluaa niin sitten on rakennettava erillinen palo-osastoitu tila sitä varten. Se taas ei maksa itseään koskaan takaisin.

        Toissa talvena laitettiin kaverille juurikin ko. lämmityssysteemi. Tallissa oli vessa (seinät ja katto kyprokkia) jonne kattila sijoitettiin. Oveksi vaihdettiin palo-ovi. Muuta ei tarvittu ja kävi ihan itse palotarkastaja hyväksymässä.


      • Tallin lämmittäjä
        kuten jo sanottu kirjoitti:

        Mitään tulisijoja ei talliin saa laittaa. Eli on hölmöä edes ehdottaa tuollaista vaihtoehtoa.

        Jos keskuslämmityksen haluaa niin sitten on rakennettava erillinen palo-osastoitu tila sitä varten. Se taas ei maksa itseään koskaan takaisin.

        Ei se pienen kattilan osastointi kovin kummoinen tai kallis ole tehdä. Yleensä riittää EI-30-luokan osastointi, joka syntyy vaikkapa 92 mm:n puurungolle. Puurunko levytetään molemmin puolin kipsikartonkilevyllä (esim. Knauf tai Cyproc). Katon osastointi syntyy kahdella päällekkäisellä vastaavalla levykerroksella. Levyt on syytä asennella tiiviisti, jotta osastointi olisi toimiva. Oveksi kelpaa edullinen versio, jonka palonkestoajaksi riittää puolet seinän vastaavasta (eli 15 min). Oven ei tarvitse olla metallinen, jos kattilahuone ei sijaitse kellarikerroksessa.
        Kattilan palamisilman on tultava suoraan ulkoa, esim. yksinkertaisen seinäventtiilin kautta.
        Mielestäni määräystenmukaisen kattilahuonetilan rakentaminen ei ole kallista, eikä edes vaikeaa.
        Kannattaa kysellä lisäneuvoja oman kunnan rakennustarkastajalta tai pelastuslaitoksen neuvontapalveluista.


    • ON VAAN

      MAHDOLLISTA NIIN LAITA ILMALÄMPÖPUMPPU TALLIISI,JOKU POHJOISMAIHIN TARKOITETTU NORDIC MALLI ESIM.PANASONIC MITSUBISHI SANYO TOSHIBA TAI MUU...
      ILMALÄMPÖPUMPULLA OLISI TOSI HYVÄ HYÖTYSUHDE VAIKKA SE SÄHKÖÄ VIEKIN,SEN MINÄKIN VALITSIN TALLIINI LÄMMITYSMUODOKSI JA PELAA,KULUT EI KYLLÄ PÄÄTÄ HUIMAA MUUTEN KUIN SE ENSIKUSTANNUS,SEKÄÄN EI TOSIN KONKKAA TEE.
      KYSELE TARJOUKSIA ASENNETTUNA...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      40
      5161
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1740
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe