Mikäs auttaisi tuohon ongelmaan, että ei enää jäätyis kuskinovi?
Muut ovet avautuu, mutta kuskinovi ei.
Saa kömpiä apumiehen ovesta kuskin paikalle, mikä ei niin kivaa.
Aina kun tuolla ajelee tarpeeksi, sulaa tuo kuskinovi auki ja toimii oikein hyvin.
Lukkopesät on voideltu hyvin ja lukkopesät on kunnossa. Ovea ei saa auki edes lukkonapista, mikä on erikoista. Kerran se teki sellaisen , että ovi ei suostunut menemään kiinni millään. Taas lämmettyä asia korjautui.
Aiemmin oli ongelmaa apumiehen ja takaluukun lukkopesässä, ne ei suostuneet kääntymään avaimella minnekkään.
Sumuöljyllä, lukkosulalla ja lukkoöljyllä noita liottelin ja toimivat nyt kuin uudet.
Muuten olen ollut tyytyväinen Volkkarin jämäköihin oviin, missä ei ole välystä saranoissa vielä 10 vuotiaanakaan.
Kuskinoven lukkomekanismit jäätyy
13
2828
Vastaukset
- Defa 441...
Laitoin/valutin lukkonapista CRC-aseöljyä runsaasti, epämiellyttävän tuoksuista mutta erinomaisen tehokasta, eli valuu sitä kautta parhaiten lukkomekanismiin. Tämän lisäksi sumutin runsaasti samaa tavaraa lukitussalvan reunoilta pilkistävään lukkomekanismiin "kulmista".
Sitten, kun nuo ylimääräiset öljyt olivat valuneet ulos muutaman päivän ja valitettavasti sotkivat oven alareunan sekä kynnyslistan jotka puhdistin, tulppasin oven alareunasta/alareunoista reiät umpeen korikittinauhalla. Näistä oven alareikien kautta puhaltaa kylmä reilusti oven sisälle sekä sadekelillä vesisuihkut (jäänyt auto-tehtaalle oven alareunan ulompi tiiviste), eli ei hyvä. Myös pesussa on varottava suihkuttamasta vettä lukoille tai sivuikkunan alatiivisteelle. Sivuikkunan alatiiviste sekä ulompi että sisempi jäivät toistaiseksi omasta Polosta vaihtamatta mutta tutkin tuota vielä myöhemmin lisää.
Oven alareunan etupäässä olevan yhden reiän voi tukkia jollain helposti irrotettavalle tulpalla koska aina sinne pesussa jne. vettä ilmestyy suojatoimenpiteistä huolimatta. On helppo sitten silloin tällöin laskea mahdolliset vedet tarvittaessa ulos.
Monethan, mukaan lukien VW-huolto, asentelevat jousiviritelmiä ja uusimpana villityksenä jotain nippusideviritelmiä, mutta edellä kertomillani toimenpiteillä sain lukot kuitenkin toimimaan ilman ovipahvien irrottamista.
Myös auton pesun jälkeen on hyvä laskea autolla ajaessa sivuikkuna alas samalla suunnaten flekti puhaltamaan täysillä lämmintä oven alareunaan, tietysti ottaen huomioon kelit, ei siis sateella jne.:)
Tämän lisäksi itse lukkopesään kevyt ruiskaus Mobil 1:stä tms. kyllä siis ihan laadukasta/notkeaa moottoriöljyä, jota varten jatkoa ajatellen voi laittaa valmiiksi pieneen nokalliseen voitelukannuun. Tämä on parasta tehdä lukkojen ollessa kuivat ja aina ennen pesua. Jättää kyllä ikävät valumajäljet muutama päivän päästä mutta nuo on kuitenkin suht helppo vahalla pyyhkäistä pois ja lukot toimii. - TSB
Mekanismin parantaminen:
http://www.seatclubfinland.com/filet/matti_t-cordoba-lukko-korjausopas.pdf
Ohjeen pätee Poloonkin. - lukkojen jäätymiseen
ja toimimattomuuteen on että lukkopesät ovat likaiset,sekä vanhojen rasvojen parfriini tukkii lukonsylinterinpesässä olevat ohkaset liuskat.Paras konsti on aukaista oviverhoilu ottaa lukko kahvoineen pois ja pestä jarrujen pesuaineella puhtaaksi kuivata paineilmalla(pulloilmakin käy jos ei olepaineilma laitteita) uudet öljyt sisään ja lukko paikoilleen.Huolto noin 1 tunti per ovi kotioloissa taas lukot toimivat montavuotta ilman ongelmia,kokemusta nimittäin on.
- Aloittaja
Kiitos kaikille neuvoista! Noilla varmaan pärjää.
- Polon omistaja(aloittaja)
Aloittaja kirjoitti:
Kiitos kaikille neuvoista! Noilla varmaan pärjää.
Tänään sitten kokeilin päästä Poloon sisälle ja nyt oli -4c, molemmat etuovet ei auenneet.
Eli taitaa olla pakko tehdä pikimmiten tuo jousienlisäys ja lukkojen puhdistus jäykästä vaseliinista, korvata voiteluaine notkealla synteettisellä vaseliinilla tai aseöljyllä. Polttoöljypesu vois olla ihan kätevä irtaallisille lukoille. - Ethän mokaa...
Polon omistaja(aloittaja) kirjoitti:
Tänään sitten kokeilin päästä Poloon sisälle ja nyt oli -4c, molemmat etuovet ei auenneet.
Eli taitaa olla pakko tehdä pikimmiten tuo jousienlisäys ja lukkojen puhdistus jäykästä vaseliinista, korvata voiteluaine notkealla synteettisellä vaseliinilla tai aseöljyllä. Polttoöljypesu vois olla ihan kätevä irtaallisille lukoille.Jos ovet ei suosiolla aukea niin ei sitten hermostuksissakaan missään tapauksessa väkisellä, saattaa muuten jäädä kahva käteen. Lämmin ilma vain pahimpaan hätään ja ennen kaikkea malttia. Ps.nimimerkillä :kahva jäi hermonsa polttaneen Polosen käteen.
- vähän vaivaa,
Ethän mokaa... kirjoitti:
Jos ovet ei suosiolla aukea niin ei sitten hermostuksissakaan missään tapauksessa väkisellä, saattaa muuten jäädä kahva käteen. Lämmin ilma vain pahimpaan hätään ja ennen kaikkea malttia. Ps.nimimerkillä :kahva jäi hermonsa polttaneen Polosen käteen.
oven sisustus pois,kahva lukkoineen pois,sulata lukkopesä esm: hiusten kuivaajalla.Laita sitten avain paikoilleen jarrujen pesuaineella peset lukkosylinterin puhtaaksi, puhallat paineilmalla kuivaksi sitten AT-TEFLON SPRAY TAI CC-TEFLOM MOLEMMAT HYVIÄ TUOTTEITA KÄYTÄN KAIKISSASSA PIENKONE KORJAUKSISSA JA TODENNUT HYVÄKSI.
- Hyvistä vinkeistä!
vähän vaivaa, kirjoitti:
oven sisustus pois,kahva lukkoineen pois,sulata lukkopesä esm: hiusten kuivaajalla.Laita sitten avain paikoilleen jarrujen pesuaineella peset lukkosylinterin puhtaaksi, puhallat paineilmalla kuivaksi sitten AT-TEFLON SPRAY TAI CC-TEFLOM MOLEMMAT HYVIÄ TUOTTEITA KÄYTÄN KAIKISSASSA PIENKONE KORJAUKSISSA JA TODENNUT HYVÄKSI.
Mulla oli jossain tallessa jotain Wurthin teflon spraytä, on vaan kadonnut jonnekkin. Sain tuon joskus työpaikalta. Tuo varmaan hylkisi hyvin kosteuttakin. Kiitos kovasti, hyvistä vinkeistä!
- Polon omistaja
Hyvistä vinkeistä! kirjoitti:
Mulla oli jossain tallessa jotain Wurthin teflon spraytä, on vaan kadonnut jonnekkin. Sain tuon joskus työpaikalta. Tuo varmaan hylkisi hyvin kosteuttakin. Kiitos kovasti, hyvistä vinkeistä!
Olihan tuossa hommaa, mutta tulipahan tehtyä kunnolla.
Itse irroitus oli n. 30min ja kaksi lukkoa oli irti. Purkaminen,puhdistus ja lukon lisäjousien lisäily, kasaaminen sitten vei enempi aikaa.
Ennen lukkojen paikalleen asennusta, puhdistin ja voitelin molemmat ulkokahvat lukkopesineen.
Kiinnittäessä lukkoja ja kahvoja, ei tietenkään ilman hankaluuksia selvitty. Oikealla puolella tuo lukkosylinterin tappi ei meinannut millään sattua tuonne lukon reikään. Eli lukko toimi vasemmasta ovesta, mutta ei kääntynyt avaimella oikeasta ollenkaan. Vasemmalla puolella tuo asennus meni kerralla kohdalleen, kai tuo kätisyys oli helpompi laittaa oikeakätiselle. Väli mistä tuota lukkosylinterin tappia saa kädellä suunnattua on ahdas isokätiselle. Verhoilunastoja ei hajonnut kuin yksi, vaikka tuon tein ulkona pakkasessa. Sisätilanlämmitin oli tosin puhaltamassa autossa.
Suurin vika oli lukkomekanismeissa, jotka oli kuivuneet ja likaiset. Jarrucleaner , rost off, aseöljy teki lukot jo ihan notkeiksi. Ostin Laakkoselta myös Laakkoselta ne lukon lisäjouset n 4e/2kpl ja laiton nekin samalla. Ainakin nyt yön jäljiltä oli lukot toimivat ja kahvatkin tuntuu nyt avatessa kuin uusilta. Vieläpä sen jäljiltä menivät kiinni, eikä ovet pompsahtaneet auki. Takaoviin laitoin tuolta lukkokielen välistä aseöljyä, kun niissä ei tuota ongelmaa ole ollut. Kai rakenne on parempi niissä. Myös takakontinlukko sai aseöljyä ja polttonesteluukun tappi. Toivotaan että tuo lukkojen jäätyminen on ohi.
- Oikein tehdylle
työlle,kyllä lukkojen nyt pitäisi toimia.Pyyhit nyt vähän aikaa avaimesta pois ylimääräiset rasvat niin lika ei mene virtalukkoon ja pidä avain aina puhtaananiin lukkosylinteriin ei kerry likaa.Tehtaan suunnittelijalle on vain tullut pikkumoka, avain on liian vahvaa tekoa jolla hajoitetaa lukon hilavitkuttimet kun lukko on jäässä.
- Työn tehnyt
Sittenpähän näkee, mitä sanoo kun käyttää seuraavassa pesussa. Mutta luulisi ettei kosteus tarttuisi niin helpolla enää. Ehkäpä jo tänään vien Polon pesuun.
- Lukkojen rassaaja
Työn tehnyt kirjoitti:
Sittenpähän näkee, mitä sanoo kun käyttää seuraavassa pesussa. Mutta luulisi ettei kosteus tarttuisi niin helpolla enää. Ehkäpä jo tänään vien Polon pesuun.
Nytkin kun oli vesikelistä pakastunut -5c, sai ovet aika helpolla auki. Ja nyt pysyvät kiinnikkin heti, eikä vasta lämmettyään. Eli kyllä kannatti.
- poloman
Lukkojen rassaaja kirjoitti:
Nytkin kun oli vesikelistä pakastunut -5c, sai ovet aika helpolla auki. Ja nyt pysyvät kiinnikkin heti, eikä vasta lämmettyään. Eli kyllä kannatti.
Terve!
Hohhoijaa, mulla on takakontissa kuumailmapuhallin ja jatkojohto,hehe.
Taidanpa tehdä tämän edellä kuvatun remontin, kuhan joudan, siihen asti....sulattelemisiin....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467505
- 334133
- 573655
- 503160
- 172836
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons532409- 542348
- 402299
- 432278
- 162256