Hiljattain ostamassani talossani kattila, jossa mahdollisuus polttaa myös puita öljyn lisäksi.Mutta onko sekapuu kannattavaa ostettavaksi, vai onko koivu hintansa arvoista.Siis miten lämmöntuotto ja kuinka hyvä hiillosta koivusta tulee.Mitä puita yleensä käytätte, onko nokeentuminen/kattilan puhdistus vaikeampaa riippuen mitä puita polttaa.
polttopuut
8
765
Vastaukset
..mistä ostat,yleensä puukauppias "ylihinnoittelee" tuon sekapuun, lopputulos on että saatua energiaa kohden maksat saman mutta joudut kasvattamaan liiteriäsi ja juoksuttaa sinua enemmän pannuhuoneella sekapuuta käyttäessäsi
Jos ostat polttopuusi niin käytä koivua,"ilmaispuut" on asia erikseen- huonoa ole
tärkeintä puussa on se että on kuivaa, koivu ja haapa pitää kuivua 2 vuotta havupuu kuivuu vuodessa koivu on tehokkainta ja kalleinta, koivu nokeaa kattilaa pahimmin, itse olen paljon polttanut haapaa sitä kuluu enemmän mutta kattila pysyy puhtaampana, koivua poltan vain kovien pakkasten aikana.
- Anonyymi
Jokainen puulaji kuivuu yhden kesän aikana jos kaato, karsinta, katkominen ja pinoaminen on tehty äitienpäivään mennessä (n. 35 sentin klapit). Olen tehnyt näin jotain 40 vuoden ajan joten tämä ei ole mutua (musta tuntuu) vaan tietoa.
- Nimetön
kun on tässä kertynyt jonkinverran kokemusta puilla lämmityksestä, niin tärkeintä minun mielestäni siinä on juuri se, että puu on mahdollisimman kuivaa, sanoisin melkein, että ns."rutikuiva" puu on parasta ja piipusta tuleva savu tai sanoisko savuttomuus kertoo paljon.
- Anonyymi
Kattilassa polttamisesta ei oo kokemusta, mutta jos takkatulesta haluaa nauttia pitempään, poltan koivua. Mänty ei nokee mutta palaa nopeasti. Mäntyä menee n. 25 % enemmän kuin koivua että saa takan yhtä kuumaksi.
- Anonyymi
Näin tärkeä aloitus oli aiheellista nostaa edes palstaa aktivoimaan...
- Anonyymi
Yläpaloisessa öljykattilassa puu on hätävara.
- Anonyymi
Voi sitä polttaa jatkuvasti jos jaksaa juosta lisäämään jatkuvasti puuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2533482
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253474No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282014Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701696Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151409Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861231Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501159Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007