Vastaus kysymykseen

olenko alkoholisti?

Luulin olevani alkoholisti koska useasti meni viikonloppu pitkäksi. Luulin olevani sairas ja, että tarvisen hoitoa. Vuosikausia jankutin itselle AA:ssa että olen alkoholisti. Täällä sitä toitotin ja sitä toitotettiin mulle.
Menetin itseluottamukseni, itsetuntoni katosi lähes kokonaan. Masennuin ja minulta katosi elämänilo kun myönsin ns. tappioni....

Kunnes...

huomasin, että saatoin juoda yhden(1) oluen tuntematta tarvetta juoda lisää...

huomasin, että en juonut yksin, enkä pahaan oloon...

huomasin, että en vaan silloin osannut käyttää alkoholia.

Tajusin, että alkoholismi on riippuvuutta ja kykenemättömyyttä olla juomatta.

Lääkäri vahvisti asian näin;
"Ongelmajuoja on henkilö, joka ei ole alkoholisti, mutta jonka alkoholinkäyttö aiheuttaa psykologisia ja sosiaalisia ongelmia hänelle itselleen tai muille."

Luulin että olen alkoholisti ja olinkin "sitä" montavuotta, kunnes tajusin ja heräsin.

Syytän AA:ta ja syytän tätä palstaa osittain elämäni pilaamisesta

7

543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantsiii

ottaa kunnon känni tai oikeestaan viikon putki, kostoksi ja opiksi AA:lle ja palstalaisille!
      Vittu, vaadi korvausta menetetystä.

• barbados

kukaan muu kuin sinä itse ei ole taatusti aa:ssa tuominnut sinua alkoholistiksi joten sinne on turha kantaa kaunaa. moni aa:lainen voisi varmasti juoda sen yhden ainakin jonkin aikaa mutta kauanko siihen menisi ennenkuin "helvetti"olisi taas irti. mutta jos pystyt siihen niin onnittelen. itse en uskalla ottaa riskiä mulla on nykyään liikaa menetettävää.

• ei kokenut

AA:n filosofia on mielestäni sieltä ja syvältä. Ei tarvitse alentua nimittämään itseään alkoholistiksi, riittää, kun itse oivaltaa omat rajansa. Kohtuukäyttäjä löytyy, joskin joskus se on kiven takana.

• samaa maata

Hyvä, näin minäkin ajattelen. Jos ottaa, niin ei pidä itseään tuomita. Riittää, kun ei aiheuta sosiaalisia ongelmia lähiyhteisön kanssa,

• juoppo, mikä juoppo?????

Ei kannata pilata lisää elämäänsä millään uskonnoilla jos on jo juomaongelma.

Hyvä kun olet kuivunut, menestystä loppueloon.

Joo, jotkut on todella syvältä. Aatteille se ja sama, ihmiset niitä julistaa.

• AgenttiOranssi

Ilmaisit asian hyvin ja tiivistetysti tässä lauseessasi:

"Menetin itseluottamukseni, itsetuntoni katosi lähes kokonaan. Masennuin ja minulta katosi elämänilo kun myönsin ns. tappioni...."

Juuri tätähän toveriseura tekee ihmisille. Onkin hämmästyttävää, että jotkut ihmiset ovat niin vahvoja, että he pystyvät raitistumaan jopa AA:ssa. Minusta ei siihen ollut, joten valitsin helpomman tien - omatoimiraitistumisen.

• on oletettavasti kestänyt kauan, moniaita vuosia. Hienoa, että olet saanut oluen ja AA:n jättämisen myötä takaisin itseluottamuksesi, itsetuntosi ja elämänilosi. Että olet tajunnut ja herännyt. On varmaan myös hienoa tietää ettei ole alkoholisti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2077
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1174
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94