Minut oli tilattu laittamaan kultamahaiseen Fergusoniin kippiperäkärryyn sopivat liittimet ja asennukset väliputkineen, niin tiesin mitä ottaa mukaan keskusvarastolta, kun olin ennenkin joutunut samoihin puuhiin.
-Se väliputki tuli vain tasauspyörästön viereen asti korvakkeella kiinnitettynä tasauspyörästön kannen mutterin alle ja tulpalla varustettuna.
-Perävaunussa piti olla oma siihen liittimeen sopiva pitkä hydrauliletku
liittimineen.
-Isäntä halusi kipata lavalle lapiolla mättämäänsä soraa tilan tilusteille uudella peräkärryllään mattona pienellä vauhdilla ajaen, mutta varoitin häntä etukäteen ettei Fergusonin pumppu jaksa nostaa tuota lavaa ylös, ellei etuosaa kevennetä mättämällä etuosasta vastapainoa takaosaan.
-Kyse oli tietenkin Fergusonin omalla nimellä varustetusta peräkärrystä, jossa oli varren päässä käsijarrunkahva, johon kuljettaja ylettyi alamäessä kuskin pukilta vähän kääntymällä sivuttain. -Hydrauliletkun liitinkin oli tietenkin sopiva tässä tapauksessa sopiva.
-Tein asennukset ja kokeiltiin kun isäntä oli mättänyt läheisestä sorakuopasta ehkä 15 tuumaisilla laidoilla varustetun lavan tasakorkeuteen.
-Kävi juuri niin kuin olin sanonut ja lava ei noussut noin raskaalla etukuormalla.
-Neuvoin isäntää heittämään kihvelillä kolmasosan koko etuosasta takapään painoksi ja alkoipa lava hitaasti nousta tuon toimenpiteen jälkeen.
-Hitaasti ajaen soraa valui tielle, aluksi liikaa mutta sitten alkoi tasoittua ja lavan kallistuskulmaa säätämällä sopivaksi ja syntyneet liiat laineet isäntä tasoitti kihvelillä ja sitten veti tasaiseksi takalevyllä.
-Juotiin maalaistalon tuvassa emännän laittamat hyvät pullakahvit ja isäntäkin vaikutti tyytyväiseltä.
____________________________
Tässä kirotun rasvakouran vielä kirotumpi poika selaa isänsä muistelmia.
Muistelut jatkuu:Kippausongelmia
9
1843
Vastaukset
- Kullervo Kovakanki
..kirottuja ole,ei kertoja eikä muistelmatkaaan. Lisää vain muistelmia.
- pehkuleka
Kunnioitetaan vanhaa ja luetaan hymyssä suin mielenkiintoisia tarinoita elävästä elämästä. Kiitos!
- massikkamies 46
pehkuleka kirjoitti:
Kunnioitetaan vanhaa ja luetaan hymyssä suin mielenkiintoisia tarinoita elävästä elämästä. Kiitos!
olisi tarvinnut laittaa traktorin hydrauliikka myös kuntoon.Kyllä se kolmen metrin lava nousi pikkuharmaalla komeasti.
- Pelle Peloton
massikkamies 46 kirjoitti:
olisi tarvinnut laittaa traktorin hydrauliikka myös kuntoon.Kyllä se kolmen metrin lava nousi pikkuharmaalla komeasti.
Tuolloin ei vielä tiedetty kippikärryistä sitäkään vähää mitä tänä päivänä ja fysiikka ei ollut hallussa kaikilla kärryn tekijöillä.
Olen itsekin kippaillut (yrittänyt) sellaisella kärryllä, missä kippi on ollut tehoton, joka ei nostanut viimeistä putkeaan, vaikka oli paineet miten kohdallaan traktorissa, itse asiassa jopa pari kiloa yli tehdas arvojen.
Kyllä piti jättää kärryn etureuna vähemmälle lastille, jos meinasi ilman lapiota selvitä kuormasta kunnialla.
Oli pirullinen tilanne harjoitteluaikana, kun piti ajaa filleriä läheiseltä montulta, jossa kuormattiin isolla (siihen aikaan) pyoräkuormaajalla ja piti ottaa vaan lavalle yksi kauhallinen, niin jostain syystä en saannut yhdistelmääni heti liikkeelle, niin eikö se kuormaajakuski hyväkäs huitaissut vielä toisenkin kauhan sinne kärrylle, että jäi vaan ruutu kärryn kohdalle, kun viimein pääsin lähtemään renkaat läyhällään sieltä montulta. Sai sitten lapioida ihan urakalla, että pääsin eroon siitä kuormasta! - tehtiin sen aikaisesta
Pelle Peloton kirjoitti:
Tuolloin ei vielä tiedetty kippikärryistä sitäkään vähää mitä tänä päivänä ja fysiikka ei ollut hallussa kaikilla kärryn tekijöillä.
Olen itsekin kippaillut (yrittänyt) sellaisella kärryllä, missä kippi on ollut tehoton, joka ei nostanut viimeistä putkeaan, vaikka oli paineet miten kohdallaan traktorissa, itse asiassa jopa pari kiloa yli tehdas arvojen.
Kyllä piti jättää kärryn etureuna vähemmälle lastille, jos meinasi ilman lapiota selvitä kuormasta kunnialla.
Oli pirullinen tilanne harjoitteluaikana, kun piti ajaa filleriä läheiseltä montulta, jossa kuormattiin isolla (siihen aikaan) pyoräkuormaajalla ja piti ottaa vaan lavalle yksi kauhallinen, niin jostain syystä en saannut yhdistelmääni heti liikkeelle, niin eikö se kuormaajakuski hyväkäs huitaissut vielä toisenkin kauhan sinne kärrylle, että jäi vaan ruutu kärryn kohdalle, kun viimein pääsin lähtemään renkaat läyhällään sieltä montulta. Sai sitten lapioida ihan urakalla, että pääsin eroon siitä kuormasta!"isosta" 6*4 mersusta (palanut) kippikärry juuri hankittuun Zetor Chrystalliin. Oli jotain 70 lukua. Sillä ajettiin palveluajoa paikalliselle teollisuuslaitokselle, ja kyydissä oli useimmiten kuivaa savea.
Sitten tehdasta alettiin laajentaa ja kysyivät urakoimmeko tarvittavan soran ajon. Luvattiin tehdä ja kuski komennettiin hommiin. No tietty ukko meni ja lastautti kaivurikuskilla komean 23 kuution sorakuorman. Kun ihmeen kaupalla zetorin hydrauliikka ja mersun kippi lavan pystyyn nostivat, vaan katkesi jossain 2 ja 3 jatkon välimailla kipin ala-akseli ja lava putosi vauhdilla alas. Kukaan ei kuulemma ole koskaan nähnyt ennen eikä jälkeen sellaista mersun runkoa vääntyneenä..........
Kyllä v..tutti kun isoja kuorma-auton alustoja ei siihen aikaan saanut mistään, jouduttiin kärry purkamaan ja tekemään siihen paikallisella verstaalla uusi runko. - Solo Sägne
tehtiin sen aikaisesta kirjoitti:
"isosta" 6*4 mersusta (palanut) kippikärry juuri hankittuun Zetor Chrystalliin. Oli jotain 70 lukua. Sillä ajettiin palveluajoa paikalliselle teollisuuslaitokselle, ja kyydissä oli useimmiten kuivaa savea.
Sitten tehdasta alettiin laajentaa ja kysyivät urakoimmeko tarvittavan soran ajon. Luvattiin tehdä ja kuski komennettiin hommiin. No tietty ukko meni ja lastautti kaivurikuskilla komean 23 kuution sorakuorman. Kun ihmeen kaupalla zetorin hydrauliikka ja mersun kippi lavan pystyyn nostivat, vaan katkesi jossain 2 ja 3 jatkon välimailla kipin ala-akseli ja lava putosi vauhdilla alas. Kukaan ei kuulemma ole koskaan nähnyt ennen eikä jälkeen sellaista mersun runkoa vääntyneenä..........
Kyllä v..tutti kun isoja kuorma-auton alustoja ei siihen aikaan saanut mistään, jouduttiin kärry purkamaan ja tekemään siihen paikallisella verstaalla uusi runko.Ferkun peräkärri ei nostanut liian painavaa kuormaa siksi että tehdasasetuksissa oli ylipainekanavaventtiili ja lava ei noussut. Venttiili ehkäisi letkurikkoja.
Rasvakoura olisi tehnyt virheen,jos olisi säätänyt venttilin suuremmalle paineelle!!! - massikkamies46
Solo Sägne kirjoitti:
Ferkun peräkärri ei nostanut liian painavaa kuormaa siksi että tehdasasetuksissa oli ylipainekanavaventtiili ja lava ei noussut. Venttiili ehkäisi letkurikkoja.
Rasvakoura olisi tehnyt virheen,jos olisi säätänyt venttilin suuremmalle paineelle!!!ostettiin kultamaha v.-57.Fergun kärryjä sillä vedettiin,eikä koskaan kippaaminen ollut ongelma.Olihan se kärry kyllä erikoisen mallinen,kun pyörät oli aivan takana.
- Pelle Peloton
tehtiin sen aikaisesta kirjoitti:
"isosta" 6*4 mersusta (palanut) kippikärry juuri hankittuun Zetor Chrystalliin. Oli jotain 70 lukua. Sillä ajettiin palveluajoa paikalliselle teollisuuslaitokselle, ja kyydissä oli useimmiten kuivaa savea.
Sitten tehdasta alettiin laajentaa ja kysyivät urakoimmeko tarvittavan soran ajon. Luvattiin tehdä ja kuski komennettiin hommiin. No tietty ukko meni ja lastautti kaivurikuskilla komean 23 kuution sorakuorman. Kun ihmeen kaupalla zetorin hydrauliikka ja mersun kippi lavan pystyyn nostivat, vaan katkesi jossain 2 ja 3 jatkon välimailla kipin ala-akseli ja lava putosi vauhdilla alas. Kukaan ei kuulemma ole koskaan nähnyt ennen eikä jälkeen sellaista mersun runkoa vääntyneenä..........
Kyllä v..tutti kun isoja kuorma-auton alustoja ei siihen aikaan saanut mistään, jouduttiin kärry purkamaan ja tekemään siihen paikallisella verstaalla uusi runko.Jatkan vielä näitä kippikärry-muisteloja. Silloin harjoittelutilalla oli vielä ISO kippikärry, johon sai ottaa luvan kanssa kaksi kauhallista soraa. Tämä oli tehty vanhasta Sisusta, jossa oli ollut tikaskippi. Ihan maailmanlopun keksintö, semmoiset norsun syöksyhampaita muistuttavat hammastangot, joita kelattiin hammasrattailla niin, että lava nousi.
Siinä oli sellainen alkukantainen vaihteisto, jota pyöritettiin nivelakselilla traktorilla. Työnjohtaja varoitti visusti menemästä lavan alle missään vaiheessa ja jälkeenpäin huomasin, että varoitus oli erittäin aiheellinen. Kipatessani seulajätettä, tämä vaihteisto heitti jotenkin vapaalle lavan ollessa lähes ylhäällä. Ei ole vielä tähän päivään mennessä omalle kohdalle osunut moista, lava tuli kerralla alas, että maa vaan pöllähti!
Ihmettelen, että yleensä tälläisiä koneita oli harjoittelutiloilla, mutta siihen aikaan se kait oli normaalia, tälläiset "teurastuslaitoksen" hyväksymät mallit!
- Anonyymi
Miltä ajalta tämä video on?
Onko tekoälyllä tuotettu:
https://youtu.be/qqivp15dynk?si=C3q2p_iXQMtIgh2c
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod213671- 172545
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3782043Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381890- 271691
- 311637
- 321589
- 141257
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai671202- 121111