Perinteinen

jouluriita

En tiedä, mistä johtuu, että meillä riidellään aina jouluisin. Jossain vaiheessa jonkun hermot kiristyvät liikaa ja sota on syttynyt. Kyllä riidat aina sovitaan, mutta joulurauha on kaukana meidän sukujoulusta.
Onneksi kukaan ei sentään ryyppää mitenkään hirveasti, sillä muuten saattaisi riidatkin olla pahempia.

Miten muiden perheissä/suvuissa, riidelläänkö teillä ikinä jouluisin? Entä haittaako alkoholi joulun viettoa?

110

24375

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • purkaantuu

riitelynä. Ja pahinta jos aterioidaan liian myöhään ja kaikki odottavat nälkäisinä, ahtautuneena samaan tilaan niin että huoneen lämpötila lähentelee 36 celsiusta, vähemmästäkin on sodat syttyneet. *

• nainen 51vee

Meillä ei jouluna ollut riidan riitaa vaan jäinen, mukamas ystävällinen ilmapiiri leijui ympäriinsä.
        Kestin tuollaista aikani ja sitten lopetin koko jouluiset vieraat, miksi pitää näytellä jotain olematonta yhtenä päivänä vuodessa?

Silloin joulun lopetus onnistuu kun lapset on jo isoja eikä tarvitse hulluilla sen joulun kanssa.
        Olen tässä mietiskellyt jo että kuinkahan pääsisi joulukorteista irti?
        Kun niitäkin on jo kirjoitellut kolmekymmentä vuotta vuotta, en enää nauti siitäkään.
        Jospa ensivuonna ilmoitan että sijoitan joulukorttirahat johonkiin minulle (kerrankin) mieleisen asian hyväksi.

Minun eräs ystäväni kertoi että hän otti vanhan äitinsä (73v) kotiin joka julmetun vuosi ja hermo meinasi mennä.
        Sitten äiti kuoli helmikuussa ja tää lapsi kertoi seuraavana vuonna jouluna minulle ettei olisi enää ainuttakaan joulua kestänyt äitinsä kanssa.
        Jokaisella meillä on.

• Lady-Dee
        nainen 51vee kirjoitti:

Meillä ei jouluna ollut riidan riitaa vaan jäinen, mukamas ystävällinen ilmapiiri leijui ympäriinsä.
        Kestin tuollaista aikani ja sitten lopetin koko jouluiset vieraat, miksi pitää näytellä jotain olematonta yhtenä päivänä vuodessa?

Silloin joulun lopetus onnistuu kun lapset on jo isoja eikä tarvitse hulluilla sen joulun kanssa.
        Kun niitäkin on jo kirjoitellut kolmekymmentä vuotta vuotta, en enää nauti siitäkään.
        Jospa ensivuonna ilmoitan että sijoitan joulukorttirahat johonkiin minulle (kerrankin) mieleisen asian hyväksi.

Minun eräs ystäväni kertoi että hän otti vanhan äitinsä (73v) kotiin joka julmetun vuosi ja hermo meinasi mennä.
        Sitten äiti kuoli helmikuussa ja tää lapsi kertoi seuraavana vuonna jouluna minulle ettei olisi enää ainuttakaan joulua kestänyt äitinsä kanssa.
        Jokaisella meillä on.

Itse ainakin pääsen hyvin joulutunnelmaan. Väitän että se on ihmisten oma asia ja itsestä kiinni.

• vähennys
        nainen 51vee kirjoitti:

Jokaisella meillä on.

Itse olen vähentänyt joulukorttien lähettämisen reippaasti yli puolella niin, etten lähetä sellaiselle ihmiselle enää korttia, jonka kanssa en ole muuten ollut missään yhteyksissä sitten viime joulukortin.
        Lopuille, eli ihmisille, jotka ovat minulle tärkeitä kortin lähettäminenkin tuntuu hyvältä ja oikealta.

• L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n
        nainen 51vee kirjoitti:

Jokaisella meillä on.

Pääsin eroon Joulusta n.20v sitten, ei lahjoja, joulukuusia, ei sterssiä, muistan vielä joulunvieton vaimon piti ostaa lahjoja koko suvulle vaikka siihen ei ollut varaa sitten syötiin näkkileipää muutaman kuukauden,kuinka pääsin eroon Joulusta? Minusta tuli Jehovantodistaja!

• Mimmu
        nainen 51vee kirjoitti:

Jokaisella meillä on.

Onpa ongelmia turhasta. Minun lapseni ovat aikuisia,ei enää mitään joulu hössötystä. Aattona menen tyttäreni perheen luokse jouluaterialle.Sitten tyhjään kotiin.Olen köyhä ja tyttäreni tarjoaman aterian jälkeen olenkin sitten onnellisena kotonani,kynttilöiden palaessa,kädessäni pala kaksikin leipää, kahvia ja sardiinipurkki. En näytä lapsilleni köyhyyttäni.Sairastuin nuorena ja sain vaikeissa olosuhteissa heille ammatit.He rakastavat minua ja varmasti antaisivat rahaakin lääkkeisiin,ruokaan ym.mutta ei ole heidän asiansa edes tietää. Meidän yhteiskunta on lisäkseni monia muitakin.Kun ei ole enää yhteiskunnalle hyödyllinen,ei ole ihmisarvoakaan.Näin käsitin sos.toimistosta tullessani.Olen absolutisti ja erittäin onnellinen oikean Joulun viettäjä. Tietääkö joku mikä se oikeasti on.Rauhan ja rakkauden juhla. Vanhus en ole(51) mutta sairas rakastava äiti,joka ei valita. Voi teitä,joiden jouluna riidellään,juodaan ja muuta kamalaa.Moralisti en myöskään ole,siihen olen liian älykäs. Miettikkää jokainen sitä,mikä on joulun tarkoitus!

• Saimari
        nainen 51vee kirjoitti:

Jokaisella meillä on.

Onpa ongelmia turhasta. Minun lapseni ovat aikuisia,ei enää mitään joulu hössötystä. Aattona menen tyttäreni perheen luokse jouluaterialle.Sitten tyhjään kotiin.Olen köyhä ja tyttäreni tarjoaman aterian jälkeen olenkin sitten onnellisena kotonani,kynttilöiden palaessa,kädessäni pala kaksikin leipää, kahvia ja sardiinipurkki. En näytä lapsilleni köyhyyttäni.Sairastuin nuorena ja sain vaikeissa olosuhteissa heille ammatit.He rakastavat minua ja varmasti antaisivat rahaakin lääkkeisiin,ruokaan ym.mutta ei ole heidän asiansa edes tietää. Meidän yhteiskunta on lisäkseni monia muitakin.Kun ei ole enää yhteiskunnalle hyödyllinen,ei ole ihmisarvoakaan.Näin käsitin sos.toimistosta tullessani.Olen absolutisti ja erittäin onnellinen oikean Joulun viettäjä. Tietääkö joku mikä se oikeasti on.Rauhan ja rakkauden juhla. Vanhus en ole(51) mutta sairas rakastava äiti,joka ei valita. Voi teitä,joiden jouluna riidellään,juodaan ja muuta kamalaa.Moralisti en myöskään ole,siihen olen liian älykäs. Miettikkää jokainen sitä,mikä on joulun tarkoitus!

• nainen 47
        nainen 51vee kirjoitti:

Jokaisella meillä on.

Suomalaisten tekisi hyvää käydä maailmalla katsastamassa miten muualla joulua vietetään.

Ei ole turhaa stressiä, itsehän sen stressin itselleen tekee. Ostaa lahjoja ilolla tai ei osta jos ei siltä tunnu. Joulun odotus on ihanaa !

Antakaa vanhat äitinne olla rauhassa älkääkä heitä raijatko vastentahtoisesti kotiinne "jouluiloanne" katselemaan. Käykää tervehtimässä mieluimmin ja vietetään jokainen oma hyvä joulumme.

Joulu on vain yksi päivä !
        Me ei riidella sen kummemmin Jouluna kun muutoinkaan.

Suomi on niin pieni maa että joulumusiikki ja hässäkkä valtaa pakostakin jokapaikkaan ! Isommissa maissa sita hässäkkää pääsee helposti pakoon, rauhaan jos ei tykkää liiasta joulusta !

Ulkomailla ei tunne jouluun kyllästymistä, vaan se tulee ja menee ja tulee taas uusi juhlanaihe. Vaihdetaan Joulukoristeet toisiin.

Lähetetän milelläni kauniita joulukortteja ystävilleni ja otan niitä vastaan ilolla.

• ayla-61
        nainen 51vee kirjoitti:

Jokaisella meillä on.

Minä olen joka joulu töissä, joko yövuoroissa tai aattoillan ja yön. Siellä on parhain joulun tunnelma.

• vaihtoehto
        L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n kirjoitti:

Pääsin eroon Joulusta n.20v sitten, ei lahjoja, joulukuusia, ei sterssiä, muistan vielä joulunvieton vaimon piti ostaa lahjoja koko suvulle vaikka siihen ei ollut varaa sitten syötiin näkkileipää muutaman kuukauden,kuinka pääsin eroon Joulusta? Minusta tuli Jehovantodistaja!

Elä yksin!Yksin kun on paha riidellä!

• tonttu
        vähennys kirjoitti:

Itse olen vähentänyt joulukorttien lähettämisen reippaasti yli puolella niin, etten lähetä sellaiselle ihmiselle enää korttia, jonka kanssa en ole muuten ollut missään yhteyksissä sitten viime joulukortin.
        Lopuille, eli ihmisille, jotka ovat minulle tärkeitä kortin lähettäminenkin tuntuu hyvältä ja oikealta.

KYLLÄ SUKU ON PAHIN,MIEHENI SUKU ON KUMMALLISTA.JOULUKORTTEJA LÄHETTÄVÄT VAIN MIEHELLENI EI MINULLE JA MEIDÄN LAPSELLE.ITSE EN SITÄ KYLLÄ KAIPAISKAAN,MUTTA TULISI NYT LAPSI KUITENKIN HUOMIOIDA.OLENKIN TODENNUT ETTÄ ITSE NÄYTTÄVÄT OMAN TYHMYYTENSÄ.MINUN SUKU TAAS ON AINA OTTANUT LAPSEMME HUOMIOON JA MYÖS MIEHENI.JOULUA VIETÄMME VANHEMPIENI LUONA MIEHENI MYÖS.HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE.

• Pohjan-Akka

Osa on hutikassa, mutta So What. Sitäpaitsi edelliset sukupolvet ovat riidelleet meidänkin edestä: kolmanteen ja neljänteen polveen. Me ei enää jakseta. Minulla on 60 serkkua jne...jos ei muualla nähdä, niin hautausmaalla tulee aina joku vastaan.

Ei kannata tapella: koskaan ei tiedä kukaan, onko viimeinen joulu.

"Jumalattoman kodissa on Herran kirous, oikeamielisten asuinsijan hän siunaa"

...mitä se sitten tarkoittaakaan.

• jarkko

• jake865

• Pohjan-Akka
        jarkko kirjoitti:

jouluna pitää vähän ottaakin. on vain väärin kun viina nousee porukalla liikaa, niin alkaa tappelu. viime jouluna http://roope.myminicity.com/ind

pikkutyttönä oli jännittävä katsoa kun sukulaiset tappeli joidenkin häiden tai syntymäpäivien päätteeksi, että tanner tömisi. Kuului perkeleitä ja saatanoita....naapuritkin osallistuivat. ne on jääneet häistä mieleen ihanan elävästi. nyt elävät sukulaiset on niin nössyköitä, että ei ole mitään äksöniä enää. vitsivitsi...hyvä niin. En ole kyllä ITSE kokeillut, minkä vaikutuksen tekis jos ottai ne KUNNON kännit. Mutta kyllä son jo myöhästä kanan laulaa.

• ..jos

jos tietäisin, mitä on ehkä siellä toisella puolella.

• meillä joo

Meillä riidellään myös jouluisin, erityisesti aattoaamuna. Pienempänä itkin usein yksin huoneessani ajatellessani että joulun pitäisi olla ilon ja ystävyyden juhla kun vanhemmat huusivat toisilleen olohuoneessa.
      Vieraiden saapuessa sitten kulissit pystyyn ja kireä tunnelma jatkuu iltaan saakka.
      Olisi mukavaa viettää sitten vähän erilaisempi joulu, ilman riitoja ja kaikki sovussa yhdessä. Joulunahan tulisi rakastaa, ei suinkaan riidellä ja tuottaa toiselle pahaa oloa!!

• Väsynyt aikuinen lapsi

Kaikki joulut lapsesta asti ovat olleet kännisen isäni pilaamia, syödään niitä perinteisiä jouluruokia vaikka haluaisin muuta...lisäksi tietysti riitelyä ja itkua ja nopea saunominen ettei vaan kulu paljon vettä jne.

Mutta tänä vuonna en enää moista jaksa vaan vietän lapseni kanssa joulun kahdestaan omassa kotona, unohdetaan koko maaseutu ja sauna. Saadaan syödä mitä tykätään, valvoa ilman kenenkään jäkätystä ja olla lökövaatteissa vaikka aamusta iltaan...ja mikä tärkeintä, RAUHASSA ILMAN PELKOA.

Se varmaan on just sitä joulurauhaa.

• Lapsuuteni kodissa oli mukavaa aina jouluna kun kaikki oli koolla meitä oli 8 lasta yht.10 henkilöä
        vaikka oli köyhää niin hauskaa oli kun meillä ei viljelty alkoholia isä oli raitis.
        Mutta avioliitossani oli sitten sitäkin enemmän 27 vuotta ainaista kränää mutta nyt on hyvä olla pojan kanssa kahden saadan tehdä mitä tykätään eikä äijä ole kännissä huutamassa.
        Tämä on sitä oikeata joulua vaikka olen työtön niin meillä on pojan kanssa toisemme ja saadan me sentään kinkku pöytään ja laatikot teen itse.
        Toivotan kaikille oikein rattoisaa joulua ja onnellista uutta vuotta 2008.

• samaa mieltä

Oikein hyvin kerroit, että joulun voi viettää rauahallisestikin. Samoin minä, lököilen ja nautin rauhasta, ei joulustressiä. Teen, mikä tuntuu mukavalta, ei muuta!! Hyvää Joulua sinulle

• Nimetön

Ihanaa että vapautat itsesi sellaisesra, josta et ikinä voisi olla vastuussa ja ihanaa että näytät omalle lapsellesi elämän kauneutta.

• Pumpkin345

Meillä äiti ottaa aina kamalan stressin kaikista joulusiivouksista ja ruuanlaitosta etc.ja on sitten pinna kireällä pari viikkoa ennen joulua, ei oikein kovin jouluinen fiilis tule. Pitää yritellä pysyä poissa tieltä, niin ainakin jonkinlainen rauha säilyy, mutta äiti kyllä tiuskii ja ärhentelee vaikka koittais auttaakin. Meillä ei oikein vieraita käy kuin jouluna ja muina pyhinä niin pitää olla kaikki niin siistiä ja hienoa. On suunniteltukin joskus että mentäisi vaan hotelliin jouluksi niin saisi äitikin joulurauhan :)

• tiftial

meillä' kanssa pienenä äiti ressas hirveästi ja nyt kun on omaa perhettä niin nyt se ressi on siirtynyt muhun..pitäis olla yhtä kaunis ja tunnelmallinen joulu kun aina lapsena oli...mutta anoppi sotkee kaiken VIINALLA MURRRRRRRRRR!!EI ASIITÄ SEN ENEMPÄÄ

• karmeina mielessä

Vuosia ja vuosikymmeniä on mennyt, mutta lapsuusajan perheriidat ovat karmeina mielessä. Olimme ns. idylliperhe, mutta totuus oli jotain ihan muuta. Riidat eivät koskaan johtuneet alkoholista vaan leimahtivat muuten vaan. Suurin riidan aihe oli, kumman suvun luona ollaan minkäkin aikaa. Syy tuntuu täysin mitättömältä, mutta siitä sai aikaan kammottavia tappeluita. Välillä joulurauhan julistamisen aikaan oli jo koko joulu pilalla ja avoin sota vanhempieni välillä syttynyt. Sitten joulua vietettiin silmät kyynelissä, ainakin lapset.

Vasta aikuisena olen oppinut pitämään joulusta, kun sai tarpeeksi etäisyyttä omiin lapsuusjouluihin ja vanhempien riitoihin.

Ehkä nämä riidat jättivät minuunkin niin kovat arvet, että haluan olla jouluni yksin, sinkkuna.

Riidaton joulu, paras joulu itselleni.

• tällee

meil ei niin riidellä, muutaku mitä ny ympäri kännissä oleva isipappa (60v) herää välillä ärjymään kaikille jotain ku on juonu räyhyviinaa, käskee kaikkia nukkumaan vaikka olis ihan mikä aika vaa päivästä, ja kaikki ollaan pahallapäällä sen aikaa kun se vetää uudestaan ittensä sammuksiin, äiti ja sen sisko (n60v)jotka ei yleensä juo, laulaa hiprakassa joululauluja ihan nuotinvierestä, kattoo tulitikkuja lainaamassa-leffan ja se sisko käy taukoomatta röökillä ja kusella, ja juo liikaa ja voihkii ja sammuu, sen pikku piskit merkkaa jokanurkan lirullaan ja vahtii emäntäänsä, ja räksyttää läpi yön joka äänelle minkä kuulee.
      minä 35v absolutisti kahden n.10v pojan äiti, kattelen siinä sivussa, syön ja saunon ja avataan sit illalla lahjat, ja pennut vähä leikkii joka lelulla hetken ja marisee ku sai nii vähä lahjoja et naapurin ykä saa ainaki 10 kertaa enemmän joka vuos. muut saa lahjoja joita ei tartte, sitte pojilla illalla normaali väsymys-riitely, ja sit nukkumaan, eikä saa unta ku on jo 5 minuuttia yrittäny, eikä ees vaikka meni jo 7 minuuttia... aamulla herää äkäsenä kun ei malttanu syödä eilen juuri mitään iltaa odottaessa... ihanaa, tule joulu kultainen

• oppeliini

Tuo joulu olisi elokuvana oikeastaan hassu!

• Hasuttaja.

Me ainakin vietämme täysin alkoholittoman joulun. Minä kihlattuni esikoisemme (tammikuussa 2v) ollaan vaan normaalisti kotosalla. Aamulla(aattona) koristellaan kuusi, syödään siinä riisipuurot sun muut, katotaan joulurauhan julistukset telkkarista, ulkoillaan jne...
      Saunotaan pitkään, syödään hyvin, ja availlaan lahjoja.

Esikoisen mentyö unilleen sitten ollaan kihlattuni kanssa toistemme seurassa, tehdään kaikkee kivaa yhdessä mm. jutellaan ummet ja lammet ja ollaan vaan yhdessä. Joulu ihman joulurauhaa? - EI kiitos!

• joulutonde

Meillä jouluu menee aina rauhallisissa ja lämpimissä merkeissä, alkoholi ei ole koskaan kuulunut jouluun, ei kotona lapsena eikä tälläkään hetkellä kun on oma perhe (ei toki olla absolutisteja) mutta se vain on niin että se alkoholi on sitten uuden vuoden juttu, jos on. Riitoja ei ole, enkä voisi kuvitellakkaan että joku alkaisi tappelemaa.

Aattona ollaan miehen tai minun vanhempien luona, tänä vuonna anoppilassa (viimevuonna oli anoppi ja appiukko minun vanhempien luona, mutta oma äitini on töissä koko joulun, joten nyt hyvä sauma olla miehen kotona), ootan innolla joulua, ajattelin että jos tekisin tänä vuonna jouluruuat ja anoppi ja appiukko leikkivät lasten kanssa kun kerran siittä nauttivat, ei olisi aina se ruuan laitto anopin harteilla, ja ite pidän ruuan laitosta ja olis vähän erilaisempaaki sitten kun saa kokeilla uusia reseptejä, nam nam..

Tapaninpäivänä mennään sitten kiertämään minun mummola ja vanhempieni luokse, lapsia odottaa lahjat joka paikassa ( vaikka vanhin on vasta 2v) pitää hän jo pakettien aukasemista, mutta tärkeimmän haluamme heille opettaa eli joulu on rauhan ja rakkauden aikaa..Yhdessä olo ja sukulaisten näkeminen, ei niinkään ne lahjat. Tänä vuonna emme osta kuin 1 lahjat lasten isovanhemmille, vaikka voisin toki tuhlata kaikki mitä vain voi, mutta tosiasiassa nykyaikana joulu on mennyt niin paljon materialistiseksi, että se itse hohto katoaa koko ajan enemmän ja enemmän pois..
        me käydään aatona haudoilla ja kun lapset ovat isompia olisi ihana käyä joulukirkossa vaikkei mitään uskovaisia olla, ja mieskin on ateisti, mutta kumminkin, haluan vaalia perinteitä !

• olis hyvä..

Onneks olkoon teille nuorelle perheelle!!
        Tuommoinen joulu on joulua!! Ei paineita ei suuria odotuksia, mutta joulua !!

• minä myös nautin
        joulutonde kirjoitti:

Meillä jouluu menee aina rauhallisissa ja lämpimissä merkeissä, alkoholi ei ole koskaan kuulunut jouluun, ei kotona lapsena eikä tälläkään hetkellä kun on oma perhe (ei toki olla absolutisteja) mutta se vain on niin että se alkoholi on sitten uuden vuoden juttu, jos on. Riitoja ei ole, enkä voisi kuvitellakkaan että joku alkaisi tappelemaa.

Aattona ollaan miehen tai minun vanhempien luona, tänä vuonna anoppilassa (viimevuonna oli anoppi ja appiukko minun vanhempien luona, mutta oma äitini on töissä koko joulun, joten nyt hyvä sauma olla miehen kotona), ootan innolla joulua, ajattelin että jos tekisin tänä vuonna jouluruuat ja anoppi ja appiukko leikkivät lasten kanssa kun kerran siittä nauttivat, ei olisi aina se ruuan laitto anopin harteilla, ja ite pidän ruuan laitosta ja olis vähän erilaisempaaki sitten kun saa kokeilla uusia reseptejä, nam nam..

Tapaninpäivänä mennään sitten kiertämään minun mummola ja vanhempieni luokse, lapsia odottaa lahjat joka paikassa ( vaikka vanhin on vasta 2v) pitää hän jo pakettien aukasemista, mutta tärkeimmän haluamme heille opettaa eli joulu on rauhan ja rakkauden aikaa..Yhdessä olo ja sukulaisten näkeminen, ei niinkään ne lahjat. Tänä vuonna emme osta kuin 1 lahjat lasten isovanhemmille, vaikka voisin toki tuhlata kaikki mitä vain voi, mutta tosiasiassa nykyaikana joulu on mennyt niin paljon materialistiseksi, että se itse hohto katoaa koko ajan enemmän ja enemmän pois..
        me käydään aatona haudoilla ja kun lapset ovat isompia olisi ihana käyä joulukirkossa vaikkei mitään uskovaisia olla, ja mieskin on ateisti, mutta kumminkin, haluan vaalia perinteitä !

Meillä ei ole lapsia joten sillai on tietyllä tavalla helponpaa,onneksi on sitten sisaruksilla kummalakkin puolella lauma eikä se ole meille edes lahja ongelma kun sovitaan aina vanhenpien kanssa aina etukäteen,vähävaraisena hankimme mitä katsomme sopiviksi yhdessä.
        Meillä on joulua viettämässä rakas ystävättäreni ja samalla autamassa siivoamaan jne...menenmme aattoaamuna hautausmaille sitten anoppilaan savusaunaan ja omien vanhenpienikin luona poiketaan kun asuvat melkein naapurissa ja ollaan kotona ja köllötellään kaikki kuka pelin ääressä kuka suklaan ja kuka kirjan.
        Autan omaa äitiäni tekemällä laatikot hänelle itse jne...anoppilaankin menee ruokaa rosollia ja sellaista ettei sielläkään niin tarvi hössätä.
        Jouluni tulee hössäämisestä keittiössä yö kaudet mutta nautin siittä kun saan olla yksin ruuan tuoksun keskellä ja rakas puolisoni nukkuu pääni päällä yläkerrassa.Rauhaa ja Rakkautta kaikille toivon eniten lahjoista ei ole niin väliä kun rakkaus huokuu jopa lapsikin sen jo tuntee missä on hyvä olla.

• katkerako?

meillä joulu on vain hyvä syy vanhempien dokata. aamu alkaa mukavasti kun äiti krapulassa keittää riisipuuron kun sen on ensin käyny herättämässä. koko päivä menee kuunnellen porukoitten riitelyä ruokien valmistuksesta jne. iskä ei ole ajokunnossa, joten minä ajan koko porukan hautausmaalle kynttilöitä viemään. ilta loppuu yleensä siihen kun porukat on niin kännissä että haastavat riitaa keskenään ja alkavat tappelemaan. viimeistään silloin liukenen paikalta vaivihkaan. sama kuvio joka joulu ja silti lupauduin tänäkin jouluna menemään kotiin. kai sitä toivoo että ne ottaisivat opikseen. eikä sitä oikeestaan ole muuta paikkaa mihin mennä, kuka nyt yksin jouluna haluaisi olla?

• joulua

Avioeron jälkeen ajattelin, että maailma luhistuu vähintään jouluina. Mutta nyt uusiosinkkuna, ei parempaa joulua ole ollut, ennen tätä jouluvuotta 2007. Enpä kaipaa enää sitä stressijoulua, jossa kaikki piti olla tip ja top ja sitten eukko oli viimesen päälle väsynyt jouluhässäkästä.
        Nyt sinkkuna joulu on joulu. Ei hässäköidä, mutta on sitä joulurauhaa ja omaan tahtiin olemista. se on HIENOA.

• Ninnukka

Ei ole tappeluita tullut kun ei alkoa käytetä...

• YOGSOTHOTH

kyä se o meilläkipäi aina (valitettavasti!)
      kuulunu alkoholi ja kireen ressaantunu tunnelma
      (varsinki meirän ollessa muksuja) jouluun :S
      Riitoja ollu ehkä enämpi ennen jouluaattoa ku
      just 24.pvä mut ei se kivaa o viättää joulupyhiä
      semmosissakaa merkeissä =(

Kyä semmotteesta o jouluntaika ja rauha kaukana

• alkoholia ja...

silti joulurauha on kaukana?
        Äitini 79-vuotta, haluaa että kaikki naimattomat "lapset" kokoontuvat lapsuudenkotiin.
        Meitä on 7 kaikkiaan.

Aatto menee riidellessä mennäänkö hautausmaalle pimeässä vai valoisassa?
        Sitten äitini aloittaa ARMOTTOMAN pakolaisten haukkumisen.
        Vaikka kukaan ei kuuntele se huutaa ja haukkuu ku tulloot Suomeen syömään köyhän leivän.

Sitten muijan on päästävä unten maille 20.00 jälkeen ja meidän muiden paras aatto vasta alkaisi?
        Jouluaamuna nukuttaa ja muija ajaa ylös kuudelta!
        Kahvi on valmista!!!! Voi per... e, ja vedän peiton korviin.

Loppuaika on armotonta pakolaisten haukkumista.

Olen yrittänyt puhua äitini kanssa, että kaikki joustaisivat aaton kunniaksi, eikä pikkuasioista tehtäisi tekemällä riitaa, MUTTA EI. Sama soppa joka joulu.
        En ymmärrä että, äitini kutsuu meidät kaikki joka jouluksi, mutta sitten alkaa purkaa omaa pahaa oloaan pakolaisiin ja lopulta myös meihin.
        Jos kieltäytyy kutsusta, siitäkin hän loukkaantuu.
        Siis se henkinen helvetti odottaa taas, se ihana rauhan juhla!

• pakolaiset...
        alkoholia ja... kirjoitti:

silti joulurauha on kaukana?
        Äitini 79-vuotta, haluaa että kaikki naimattomat "lapset" kokoontuvat lapsuudenkotiin.
        Meitä on 7 kaikkiaan.

Aatto menee riidellessä mennäänkö hautausmaalle pimeässä vai valoisassa?
        Sitten äitini aloittaa ARMOTTOMAN pakolaisten haukkumisen.
        Vaikka kukaan ei kuuntele se huutaa ja haukkuu ku tulloot Suomeen syömään köyhän leivän.

Sitten muijan on päästävä unten maille 20.00 jälkeen ja meidän muiden paras aatto vasta alkaisi?
        Jouluaamuna nukuttaa ja muija ajaa ylös kuudelta!
        Kahvi on valmista!!!! Voi per... e, ja vedän peiton korviin.

Loppuaika on armotonta pakolaisten haukkumista.

Olen yrittänyt puhua äitini kanssa, että kaikki joustaisivat aaton kunniaksi, eikä pikkuasioista tehtäisi tekemällä riitaa, MUTTA EI. Sama soppa joka joulu.
        En ymmärrä että, äitini kutsuu meidät kaikki joka jouluksi, mutta sitten alkaa purkaa omaa pahaa oloaan pakolaisiin ja lopulta myös meihin.
        Jos kieltäytyy kutsusta, siitäkin hän loukkaantuu.
        Siis se henkinen helvetti odottaa taas, se ihana rauhan juhla!

ja muut maahanmuuttajat joulun rähinän aihe? Osaako kukaan kertoa, millä sen muijan suun voisi tukkia?
        Nätti sanominen EI auta!
        Ruma sanominen EI auta!
        Olla kuulematta EI auta!
        Rätti kurkkuun, väkivaltaa?

• väkivaltaa
        pakolaiset... kirjoitti:

ja muut maahanmuuttajat joulun rähinän aihe? Osaako kukaan kertoa, millä sen muijan suun voisi tukkia?
        Nätti sanominen EI auta!
        Ruma sanominen EI auta!
        Olla kuulematta EI auta!
        Rätti kurkkuun, väkivaltaa?

Osoita että olet kuullut ja ymmärtänyt häntä. Sano viiden sekunnin välein näin on, just just ja mitäs muuta kuuluu, lupaa ajaa rajan taa jokainen pakolainen heti nähdessäsi. Hänen ei tarvitse jankuttaa.

• koko joulu

Meillä isäntä aloittaa juomisen heti puoliltapäivin, ja on päivällisen aikaan, kun odotellaan pukkia jo niin humalassa että lähden yleensä kävelylle tai menen talomme toiseen kerrokseen lukemaan. että sellaista on joulu alkoholistin kanssa :(

• tingelitangeli

ota ero!!!

• Nimetön

Tuollainen mies saa mennä, älä kärsi enää pätkääkään, hänen pitää parantua sairaudestaan, mutta omasta tahdostaan. Sinä et voi auttaa. Kuin antamalla hänen mennä hoitoon.

• esim.

kustannusten jakamisesta ja siitä, mitä tehdään jälkiruoaksi. Aattona ei riidellä ja jos joku on pahalla päällä, niin hoidetaan paha tuuli pois.

Meillä kokoontuu sisarukset perheineen ja vanhemmat kaikki samaan paikkaan joulunviettoon ja aina se vietetään saman kaavan mukaan, omia perinteitä noudattaen.

Alkoholi ei ole koskaan kuulunut kenenkään meidän jouluun, ei edes vähäisenä. Korkeintaan lasillinen ruokapöydässä.

• arosusi67

Jos kerran perheen jouluhistoria on riitelyä täynnä, niin miksi kokoontua ollenkaan sitten. Tai kokeilkaa viettää vain hauska ilta yhdessä ilman mitään jouluun liittyvää hössötystä. Voihan sitä joskus viettää perinteistäkin joulua, mutta siitä voi tehdä mukavia variaatioita - itsekseen ja yhdessä ja mukauttaa mieleisekseen itse kunkin porukan. Karjalanpaisti uuniin ja jätskiä jälkkäriksi. Tee siitä näköisesi, mutta älä kielteisistä puolistasi.

Varmasti on totta, että "poikkeusolot", kuten joulu, tuo muistoja ja vanhoja patoutumia, mitä sisärusten sun muiden välillä on. Nämä pitäisi selvittää ainakin ennen yhteistä tapaamista. Riitelyn ulkopuolisten ei tarvitsisi silloin kärsiä.

Hauskaa jo.... loppuvuotta kaikille! =)

• JOULU

Eduskunta on päättänyt peruuttaa Joulun tänävuonna. Eli kansalaisten ei tarvii tapella. Tosi hieno juttu.

• ratina

Kyllä meilläkin riidellään jossakin vaiheessa jouluattona. Sukulaiset ovat kokoontuneet yhdessä joulun viettoon,mutta silti jossakin vaiheessa hermot kiristyvät ja kun on hiukan otettu viinaa,niin siitä se sitten syttyy.
      Lapset kärsivät tästä riidasta. Joulu pitäisi olla rauhallista aikaa ja nauttia lomasta ja hyvästä ruuasta,mutta niin ei aina ole. Joulu on pilalla jos vaan riidellään.Jouluna pitäisi olla perheen kanssa mahdollisimman paljon ja tehdä jotain kivaa yhdessä,mutta niin ei ole kaikissa perheissä.Ikävää todeta,että suomalaisissa perheissä ei osata viettää joulua rauhassa,vaan viina on aina mukana.

• gögö

Juu meillä avovaimo on hyvin riitaisa arkenakin varsinkin illalla.Joulua pelkään koska on monta vapaata niin en millään haluaisi pilata Joulua katselemalla ja kuuntelemalla räyhäävä Naista.Jätänkö Hänet?

• berner

Kaikissa perheissä nahistellaan joskus ja se on normaalia. Kuitenkin jouluna nahistelu korostuu, koska kaikilla on

1. Ihan omat odotukset joulusta

2. Se huono päivä osuu jokaisella juuri jouluun joulukiireiden vaikutuksesta.

Kohta yksi on näistä tärkeämpi! Mitä useampi ihminen sen varmemmin menee metsään! Valitettavasti suurin osa ihmisistä on tyhmiä kuin saapas, eikä ilman ihmissuhdetaitokurssia tai psykologian opintoja päästä puusta pitkään. Kun ei osata suhtautua, päästään korkeintaan siihen keinotekoiseen näyttelemiseen, joka on vain alkeellinen tapa ratkaista asia. Ne, jotka kiroavat joulua tämän takia, eivät ole käsittäneet homman ydintä.

Kiirettä pidetään ihan aattoiltaan saakka! Miksi? Minkä takia ulkoisten puitteiden järjestäminen on niin tärkeätä, että sisäinen rauha menee siinä kokonaan? Sitten ihmetellään, että miksi tuntuu niin keinotekoiselta ja että kun piti koristeetkin pistää vaikkei tunnu miltään.

Miksi tämän ajan ja kulttuurin ihmiset ovat niin perkuleen kiinni fyysisen maailman tilpehöörissä ja toisaalta taas yliviedyssä aistillisuudessa ja tunnelmoinnissa. Ei mieli lepää sellaisessa kuin hetken, ja lopulta ärsyketulva vain hermostuttaa!

Mutta loppujen lopuksi joulu on kuitenkin kristittyjen juhla (joo joo tiedetään pakanaperinteet yli tuhannen vuoden takaa, mutta se oli silloin ja nyt on nyt, ei kenelläkään meistä ole tunnustuksellisia juuria sinne asti). Ei siis mikään ihme, että joulu tuntuu kovin keinotekoiselta monille niistä, jotka eivät mihinkään Jeesuksiin usko.

Minun jouluni ovat onnistuneet ihan hyvin. Perheen kanssa tulee kyllä känää juuri odotusten takia. Äidillä tuntuu olevan pahimmat odotukset ja tiuskintaa tulee joka pienestä yksityiskohdasta joka ei mene oikein. Jos isäpappa sanoo jotain väärää ruokapöydässä tai innostuu väittelemään isoäidin kanssa kinkun laadusta, niin äiti murenee silmin nähden. Naurettavaa!!

Pyrin siihen, että olisin yhdessä perheen kanssa liikoja odottamatta mutta myös yritän varata itselleni sopivaa aikaa sellaiseen väliin, jona se ei sotke toisten odotusten kanssa ristiin.

Ratkaisu:
      On syytä sopia yhteisistä pelisäännöistä, joissa on huomioitava seuraavat asiat:

1. kaikkien toiveet
      2. joustava mutta hyvä aikataulu
      3. yhdessäolon tärkeys
      4. oman, itselle erotetun ajan tärkeys, jolloin voi levätä tai fiilistellä joulua sillä omalla tavallaan

Näin kaikki voivat saada mahdollisimman täyteisen joulun. Kenenkään ei pidä omia itselleen liikaa. Asennoituminen on tärkeätä.

Jos joku inhoaa glögiä, niin miksi sitä tarvitsee tarjota. Jos äidin joulu pilaantuu isin ryyppäämisestä, niin miksi isin pitää ryypätä jouluaattona välttämättä? Koittakaa nyt aikuset ihmiset elää kuten aikuiset!

• Sieppo

Vietän Joulun yksin koska parempaa tapaa ei oo kaiken typerän hälinän keskellä.Paljon kinkkua ja laatikoita sekä kaksin käsin olutta,jos joku vetää paremmaksi niin ehdotuksia otetaan vastaan?

• MURSKAAJA

meillä on!! Mutta meidän naapuritalossa ei IKINÄ SIIS 35-Vuoden aikana EI Koskaan..vittu mitä pellejä,toivottavasti tunnistatte ittenne täältä ja voisitte kaikki hommata toisille jotkut aseet/välineet millä lopetatte toisenne niin,lopulta saisi kaupunki/paskalakit (ns,rauhallisemman) joulun..!!! perkele.!!ps.onnex ne asuu yli kilsan päässä mutta näköyhteys on.

• niin kyllästynyt..

..se aloittaa jo lokakuussa marinan et jouluna tuutte, ja jos sanon et ei et tänä vuonna ollaan minun vanhempieni luona niin sota on selvä.."olen toisarvoinen jne PASKAA!!! sama juttu joka juhlapyhä, mulla jo kihisee niin että kaikki juhlapyhät on painajaisia ja olen ennen niin rakastanut juhlia niiden järjestelyä jne.. ei onnistu edes joulujen yhdistäminen että kaikki tulisi koska anoppi haastaa riitaa kaikkien kanssa, väkättää ja haukkuu pikku hiljaa et kaikil menee hermot..ja mun miestä hävettää niin pirusti että..en tiedä, nyt ajattelin jättää hyvästit sille ja ja päätin että enää en juokse hänen pilliinsä,käyköön mies ja lapset siellä minä teen kotiini joulun jonne hän ei ole tervetullut!!
      kyllä 8v juhlapyhät takana on tehnyt tehtävänsä, yhtään en ole saanut pitää niinkuin olisin halunnut tai olenhan tehnyt joulua, leiponut, siivonnut, koristellut, mutta aina väärin ja jotain pielessä.. ja joka ppyhä sama kaava anoppi tulee aloittaa jostain natinana, kitisee, valittaa kunnes mieheltäni menee eka hermot sitten se viskaa sen pihalle ennen kuin multa palaa pinna, siinäpä ne juhlafiilikset sitten katoaa..lopuks anoppi rinkutta n.30krt perään ja jankuttaa olen toisarvoinen, minua ei kunnioiteta jne.. argh.. kohtalähtee järki..ja kun oikeasti aina sitä odottaa parempaa jospa se muuttuisi jne..mut ei. tulipa paatos, ottaa vaan niin aivoon koko anoppi ja JOULU!!

• MURSKAAJA

Tarkasti ottaen emme edes vietä joulua että toisinaan ei vittu kiinnosta...

• Vaimo86

Siis uskomatonta, miten jollakin voi olla noin samanlainen tilanne! Tosin sillä erotuksella, että kyseessä on minun äitini eikä anoppi. Meillä uhkaa jo nyt joulu mennä pipariksi, eikä sentään ole vielä joulukaan. Loukkaantui kun "arvon herrasväki" ei jaksanu paasata hänen kanssaan puhelimessa. Olimme siis silloin juuri kaupassa eikä aikaa ollut paljoa sulkemiseen. Lisäksi hän oli soittanu mulle jo 3krt päivän aikana eikä hänen asiansakaan ollut mikään tulipalotärkeä.

Huoh... Viime joulu oli niin ihana kun vaan käytiin kahvilla molempien vanhemmilla ja tehtiin se kummallekin selväksi. Tiesivät, ettei hommaa kannata k*sta, koska me ei jäädä riitelemään. Se toimi erinomaisesti! Nyt pitää vaan mennä entisen kaavan mukaan molempien vanhemmille yökylään, kun muutimme ja välimatka piteni 40km:stä 210 km:iin..

• happy holidays!!

Joo kyllä meilläkin kotona osataan joulutunnelma pilata. Isäpuoleni on jo aamusta kännissä melkeen ennenkuin kinkku on otettu uunista pois. Tätä on jatkunut melkein 20- vuotta ja lapsena se tuntui erittäin pahalta, kun äiti yritti vähill rahoilla saada joulun aikaan ja pöydässä istui sitten elävä porsas. Lähdin kotoa 16- vuotiaana ja kaksi joulua olen sen jälkeen kotona viettänyt. Sisaruksiani ja äitiäni käy sääliksi kun sama meno jatkuu, mutta yritän ilahduttaa heitä vähän paketeilla :D nykyään vietän joulut tyttöystävän kanssa ja kerrankin joulu tuntuu joululta. Kaikille joulutunnelman pilaajille se remujuhla tulee kyllä joulun jälkeen...

• lahjaton8

Joka h-tin joulu vanhemmat järjestää "mieleisensä" joulun eikä ota huomioon täysikäisiä lapsiaan joilla mahdollisesti on omiakin suunnitelmia kyseisen ajan viettoon.Sillä äänen sävyllä ilmoitetaan et toki sääkin tulet ku nekin tulee.Kaikille sama juttu.Sit jos kieltäydyt niin nyreissään ollaan ettei edes kerran vuodessa voi vaivautua.Vedotaan korkeaan ikään ja muilla konsteilla syyllistetään.Mä oon ainakin kurkkua myöden täynnä jouluja.

• oman näköinen joulu

Joulustressi syntyi minulle viimeistään viikko ennen aattoa. Lahjoja ostelin koko suvulle ja mietin kullekin sopivaa ja riittävää... Työn ohessa, kolmen lapsen kanssa, sitä sitten yritin leipoa, paistaa, siivota ja muuta turhaa tehdä. Mies yrittäjänä laitteli jouluvaloja muille ja kaikki omat työt jäivät tekemättä... ja sekös sitten sai pinnan kiristymään. Jälkeenpäin kadun sitä, että miksi tein joulusta niin vaikean, kun helpommallakin olisin päässyt eikä olisi tarvinnut tiuskia lapsille kiireisenä ja väsyneenä. Vaan jotenkin sitä piti tehdä kuin kunnon perheen äidit!
      Pari viimeistä joulua ollut rauhallista, yksi ulkomailla ja yksi töissä. Ja lapsetkin aikuisia ja tekevät oman osansa, kun kotiin tulevat.

Jos joulu stressaa niin ehdottomasti ennen joulua jo kannattaa suunnistaa ulkomaille! Silloin ei tarvitse ostella lahjoja eikä kortteja lähetellä eikä muutakaan turhaa häslinkiä ole!! Suosittelen lämpimästi. Oikein mieleenpainuva joulu kaukana kaukana SUomesta!Nyt sitten teen kaiken niinkuin viitsin ja itse parhaaksi näen.
      Lasten ollessa pieniä vietimme kaikki jouluaatot (yhtä lukuunottamatta) omassa kotona, omien lasten kanssa. Ei tullut sukulaisia kun ei kutsuttu ja kaikille ilmoitimme että haluamme viettää jouluaaton rauhassa. Muina päivinä sitten poikkesimme mummoloissa.
      Jokainen tehköön joulusta sellaisen kuin itse tahtoo eikä sellaista kuin sukulaiset tahtovat. Hyvin yksinkertaista! Ja kenen sukulaisen ymmärrys ei tähän riitä, niin harmi, ei voi mitään.
      Nauttikaa omanlaisestanne joulusta!!

• rauhoitutaan

Jos jollakin stressi painaa ja riitaannutaan, niin
      asiat sovitaan ja palataan joulurauhaan

• Seximo

Meillä on trad christmas,kaikki vermeet esillä ja hyvä mieli,ei ole viinaa ei edes kaljaa jouluksi ja tonttukin on selvinpäin,, Joulu kunniaan ja kiire pois!

• 345
    • tunnelmallista, rauhaa..

Onneksi joulut olleet aina hyvänmielen ja rauhanjuhlaa ei koskaan ole vielä ollut riitaa mitenkään :D Kiitos äidille ,isälle ja isovanhemmille !!! Glögitellään kyllä joulun kunniaksi :)))

• joulurauhaa 39v

minun ainoat muistoni jouluista ovat kauniit ja täynnä lämpöä, tuoksuja ,hyvää ruokaa ja tietysti lahjoja. Aina lämmin mieli ja hyvä olo. Vietimme perheeni kanssa isovanhempieni luona kaikki joulut kun olin pieni/nuori. Minä, veljeni ja vanhempani ja isovanhempani ja täti. Alkoholia otettiin kohtuudella. Ruokadrinkki ja viinit ja ehkä pari jouluolutta ennen ruokaa tms. En muista kunnolla niitä juomia. Olen antanut saman lapsilleni jotka nyt teini ikäisiä tyttäriä, enkä voi mitenkään käsittää tätä perheväkivaltaa jouluna !Meillä ensi joulukin täynnä rauhaa ja lämpöä valoineen ja tuoksuineen. Antakaa sama lapsillenne. T. normaali suomalainen nainen

• sukukyll.....

alakkaa kun ekat jolumainokset lehteen pläjähtää ja kestää niin kauan kun omat rahat on loppu ja viimenen vekseli pantu anopin aamutossuihin.Aattona ajjaa eukon veli 7 mukulansa kanssa pihhaan ja heti kyssyy jotta joko kinkku kypsä en oo meinaa monneen päivään syönnä mittään että jaksan sitten teillä.Illalla sittemn kun lahjt on jaettu niin virraat sannoo jotta kiitos lahjoista ja sori vaan me ei osattu ostaa kun tää hyasintti kun ei tiietty mitä tarviitta jne...

• Anna-emilia

Isäni on alkoholisti, joten ei varsinkaan joulua voi olla juomatta. Hän aloittaa ajoissa mutta on joulupöydässä alku illasta vielä ihan siedettävä...Mutta mitä tapahtuukaan ihan hetkessä? yhtäkkiä hän onkin taas ihan kännissä ja joulu fiilikseni katoaa. Ei sitä jaksa katsella, joten teen saman kuten aina. - Lähden kotoa. Onhan se hienoa kävelle jouluaattona yksin pitkin hautausmaata ja katsella lukuisia kynttilöitä...Meneehän se joulu niinkin ! Vaikka tahtoisinkin viettää ihan tavallista ja rauhallista jouluaattoa perheen kanssa, ei se onnistu ! kiitos isän.

• tonttupa hyvinkin

Minun lapsuuden joulut olivat 90-luvulla. Sitä lama-aikaahan se oli. Äiti ja isä tappelivat ja jossain vaiheessa äiti ilmoitti ettei meille tule joulua tänä vuonna ollenkaan. Itkuhan siitä lapselle tuli. Isä oli saletisti aina kännissä ja siitä vanhemmilla riitaa ja lapsella taas paha mieli. Pitkien pyhien aikana oli isällä aikaa vetää viinaa urakalla ja pahaa mieltä riitti. Hankeen muutaman kerran sammui ja sitten perheen voimin kannettiin isää kotiin. Toki perinteiset lahjat jaettiin ja sitten lapsi pääsi vähäksi aikaa karkuun julmaa maailmaa.

Omassa elämässäni jos huomaan että joulun vuoksi alan vihaiseksi niin löysään. En tahdo jatkaa vanhempieni perinnettä omassa elämässäni. Onneksi kumppani on raitis. Joulua voi viettää toisinkin ja niin teen. Ihan riittävästi olen kerennnyt itkemään jouluja tähän asti ja enää en niin suostu tekemään. Jos joskus lapsilla meitä siunataan niin teen kaikkeni etteivät joudu samaa kokemaan/näkemään.

• jasu

minkäs ikänen olet? mulla vähän sama vika boy 24.

• jasu

• Anna-emilia
        jasu kirjoitti:

Olen vast koht 15w...Kui sulla saman tapanen tilanne?

• osl

Minäkin tunnen joulukuiset kävelyt. Ei kylläkään samasta syystä. Mutta on tullut käveltyä kadut ja puistot ja - hautausmaakin. Ei välttämättä kovin hauskaa. Parempi kuitenkin kuin vaihtoehto.
        Mutta vanha kliseinen sanonta pitää paikkaansa - se kasvattaa luonnetta.

• 5krt 30v.

Äitien/naisten alkoholin käyttö on viisinkertaistunut Suomessa vain kolmessa kymmenessä vuodessa.

Esim.

http://www.lappeenranta.fi/?newsid=1417&deptid=12103&languageid=3&NEWS=1

"Suomessa on 30 vuodessa miesten alkoholinkulutus kaksinkertaistunut ja naisten viisinkertaistunut"

Tämä on huikea luku nykynaisiltamme/lastemme äideiltä ja maailmanennätys. Se kuvastaa hyvin feminismin kasvavaa rappioittavaa vaikutusta Suomessa.

Samalla olemme nousseet mm. eroissa maailman ykkösiksi (avioliitoissa 50%, avoliitoissa 90%). Samoin yhden ihmisen talouksissa olemme ykkösiä. Syntyvyys on romahtanut. Abortteja ollaan tehty jo 500 000 - äidin yksinoikeudellisella päätöksellä. Miesten itsari ja masis luvuissa olemme ME luokkaa jne.

Sääli tulevia poikalapsia. Tästä on nyt kirjoitettu oikein kirjakin - kirjoittajana 30 eri vaikuttajaa mm. useita professoreja, miehiä kaikista puolueista jne.

MIES VAILLA TASA-ARVOA

http://www.miessakit.fi/fi/tapahtumat/mies_vailla_tasa-arvoa

• tuomaritar

Olet sinäkin neropatti. Onko tullut mieleen, että kyseessä saattaisi olla laajempi yhteiskunnallinen ilmiö, josta naiset eivät todellakaan ole yksin vastuussa? Miehet ovat kauhuissaan, kun naiset eivät enää tyydy kaksinaismoralismin sanelemiin sääntöihin, vaan haluavat samat oikeudet myös juhlimiseen ja kaikkeen mitä heidän elämänsä koskettaa. Naiset ovat vuosisatoja - tuhansia, olleet alistetussa asemassa, vankeina kodissaan, omistusesineinä, pelkkinä hautomoina, onnettomina, vailla todellista ihmisarvoa. Jos nainen tekee jotain, mille annetaan miesten kohdalla leppoisa 'pojat nyt ovat poikia'-kuittaus, on se kamalaa ja tuhoamassa 'miesten tasa-arvon' ja koko yhteiskunnan.. koko kirjoituksen tekopyhyys on huikeaa. Ja mitä sitten vaikka ihmiset eroavat? Miksi ihmisten pitäisi kykkiä onnettomassa liitossa vuosikausia? Ja miksi erotkin nyt yhtäkkiä ovat naisten syytä? Onko kaikki johtantoa tuosta nousseesta alkoholinkulutuksesta?
        Ja tuo mainittu kirja on saanut hyvinkin paljon kritiikkiä ollessaan kuulemma hyvin ryppyotsaisestu ja ohuesti kirjoitettu tekele..

• Me naiset
        tuomaritar kirjoitti:

Olet sinäkin neropatti. Onko tullut mieleen, että kyseessä saattaisi olla laajempi yhteiskunnallinen ilmiö, josta naiset eivät todellakaan ole yksin vastuussa? Miehet ovat kauhuissaan, kun naiset eivät enää tyydy kaksinaismoralismin sanelemiin sääntöihin, vaan haluavat samat oikeudet myös juhlimiseen ja kaikkeen mitä heidän elämänsä koskettaa. Naiset ovat vuosisatoja - tuhansia, olleet alistetussa asemassa, vankeina kodissaan, omistusesineinä, pelkkinä hautomoina, onnettomina, vailla todellista ihmisarvoa. Jos nainen tekee jotain, mille annetaan miesten kohdalla leppoisa 'pojat nyt ovat poikia'-kuittaus, on se kamalaa ja tuhoamassa 'miesten tasa-arvon' ja koko yhteiskunnan.. koko kirjoituksen tekopyhyys on huikeaa. Ja mitä sitten vaikka ihmiset eroavat? Miksi ihmisten pitäisi kykkiä onnettomassa liitossa vuosikausia? Ja miksi erotkin nyt yhtäkkiä ovat naisten syytä? Onko kaikki johtantoa tuosta nousseesta alkoholinkulutuksesta?
        Ja tuo mainittu kirja on saanut hyvinkin paljon kritiikkiä ollessaan kuulemma hyvin ryppyotsaisestu ja ohuesti kirjoitettu tekele..

Ei ne ole yleistystä - vaan valitettavia tieteellisiä tilastoja.

Ja on ihme, että vaikka esim valkoselkätikkaa, teurassikoja tai kääpää puun sivussa nykynaiset puolustavat kynsin ja hampain, perustavat järjestöjä ynm - mutta oman maan miestä ja poikalapsia ei sitten millään - vaan kuten tilastot osoittaa - täysin päinvastoin.

Mitä tulee tuohon kirjaan jota kutsuit tekeleeksi - niin kirjakaupan hyllystä saa hakemalla hakea kirjaa, jossa on 30 eri vaikuttajaa kirjoittajina, ja uset heistä jopa professoreja. Eiköhän ne miesvihaa puhkuvat suomen naisten lehdet ole ennemmin tekeleitä...

• kiltisti

Pienenä jouduin kärsimään vanhempien juomisesta jouluisin ja päätin, että minun jouluuni ei alkoholi kuulu. Olen myös sitä mieltä, että lasten edessä ei muulloinkaan tulisi juoda. Nykyään vietän joulua sisarusteni ja heidän perheidensä kanssa ja meillä ei silloin alkoholia käytetä, jäävätpä näin turhat riidatkin pois. Saavatpahan sisarusten lapset nauttia rauhallisesta joulusta.

• syntyä...

kateudesta, alakynteen jäämisestä, väärässä olemisesta ym. aivan turhasta. Ei siihen viinaa tarvita.
        Meidän jouluissa mummo aloittaa sen nälvimisen ja lopulta kaikkien pinna kiristyy niin että ärjytään toisillemme.
        Outoa? Nuoria syytetään kaikesta ja silti muuten menisi hyvin, mutta 30-luvulla syntynyt ihminen pystyy pilaamaan ilon ja tekee sen takuuvarmasti!

Meillä ei ole koskaan käytetty alkoholia. Pojat ottaa saunakaljat (siis täysi-ikäiset) eikä muuta.
        Riitaan ja pahaan mieleen ei tarvi viinaa.

• Rähinän
        syntyä... kirjoitti:

kateudesta, alakynteen jäämisestä, väärässä olemisesta ym. aivan turhasta. Ei siihen viinaa tarvita.
        Meidän jouluissa mummo aloittaa sen nälvimisen ja lopulta kaikkien pinna kiristyy niin että ärjytään toisillemme.
        Outoa? Nuoria syytetään kaikesta ja silti muuten menisi hyvin, mutta 30-luvulla syntynyt ihminen pystyy pilaamaan ilon ja tekee sen takuuvarmasti!

Meillä ei ole koskaan käytetty alkoholia. Pojat ottaa saunakaljat (siis täysi-ikäiset) eikä muuta.
        Riitaan ja pahaan mieleen ei tarvi viinaa.

TJ:Ei sitä voi enää syntyä uudelleen kelaa mitä heität t-bb timi

• eurooppalaistuvat

ja pitäähän sitä kipata sivistyneesti ne pakolliset juomat. Olutta saunassa, glögiä välillä, viiniä ruuan kanssa, punaista lihalle ja valkoista kalalle, kahvin kanssa konjakit ja muuta sitten seurusteluun. Kaikkea vain pari kuten olen kuullut sanottavan.

Ei ihme jos tunteet joskus tulevat pinnalle ja lapset otetaan mukaan ilonpitoon tietysti, niinkuin Euroopassakin on tapana...

• miettijä**

Joulu on ihanaa aikaa ,ja en ymmärrä miksi se pitää pilata VIINALLA .Mielestäni alkot pitäs olla suljettuna muutama viikko ennen joulua,niin kerkiäis jo jouluaatoksi viinat loppua.Miettinyt olen myös ,mitä aikuisten päässä liikkuu,kun eivät ajattele kuinka monen perheenjäsenen joulu,voi mennä siitä piloille,ja jättää karvaat muistot viinajoulusta ,rikotuista suhteista,ym......Milloin me ihmiset ymmärrämme,ei milloinkaan .Viinan käytöstä puhutaan ,hyvät aikuiset miksi se ei mee jakeluun.

• Vaseliini

On se ihme, että ihmiset jännittävät suvun yhteisiä hetkiä aivan tolkuttomasti. Mistäköhän se jäinen tunnelma yleensä syntyy? Aivan. Tylsistyneet ihmiset ovat tylsiä.

PS. meillä joulu on ainakin perheen juhlaa, ilman kireyttä ja suurta stressiä. Suurin stressin aihe syntyy siitä, että onko kuusessa tarpeeksi koristeita vai ei :).

• Nimetön

Eipä ole ollut joulu riitoja meidän perheessä ei ainakaan minun muistini mukaan mutta yksi sairas tapaus on ollut kun asuntoon oli tullut kosteus vauriot ei mitään muuta ollutkaan.

• *iskä*

Yksin vietän joulun kotona,pienessä yksiössä.Käräjäoikeuden päätöksellä lasten äiti sai kaiken mahdollisen,täysin tekaistuin ja valheellisin perustein.Elatusmaksut on niin suuret,että just itse pysyy jollain lailla hengissä,lapsille ei ole vara ostaa lahjoja.Kyllä lasten äidin suku ostaa,kun nyt on yhteinen vihollinen voitettu eli lasten isä.Tässä kiitos siitä,kun hoidat lapsia kymmenen vuotta,valvot kun he sairastavat,yrität tehdä heidän lapsuudestaan paremman,mitä oma oli..Hyvää Joulua vain sosiaalitoimiston naisvirkailijalle,lasten äidin asianajajalle,käräjäoikeuden tuomarille ja koko lasten äidin suvulle.Pian on joulu ja kaikilla ihmisillä hyvä tahto.

• kyllä se siitä

mutta sun lapset kasvaa ja kohta he ovat missä haluaa,lapset tekee omat ratkaisut,,,odota muutama vuosi,,,se kannattaa hyvää joulua,,

• perhetilanne

Tällä hetkellä tilanne on se, että isäpuoleni on saanut jälleen joka vuotisen "raivokohtauksen", jolloin kotiin ei ole menemistä n.3-4 viikkoon. Itse asun tosin jo muualla, mutta sinkkuna haluaisin joulunviettoon perheeni pariin. Se on tällä hetkellä täysin mahdoton ajatus ja olenkin täysin vailla majapaikkaa joululoman ajaksi. Jotenka siis joulut eivät todellakaan ole rauhaisaa aikaa ja "kaikilla hyvä tahto", vaan jotain aivan päinvastaista. En edes muista, milloin minulla olisi viimeksi ollut ihana, rauhaisa joulu. Siitä huolimatta jaksan uskoa parempaan jouluun :D

• kuuskymppinen

ole mukana joulunvietossa lainkaan.
      Vanhempani kun elivät tulivat mummi sekä ukki jouluisin luoksemme kasseissaan viinapullot kilisten.
      Jossain vaiheessa aattoa alkoi sitten "vanhojen muistelu" ja kauheat riidat.
      Nykynuoriso ei sellaista onneksi siedä.
      Nyt hyvä. Aatot ja joulupäivät rauhaa täynnään.

• äiti kertaa kolme

oli aina sota jonkun kanssa tai lähinnä minulla aina on menny naps hermot jouluna, viimeksi 5v. sitten omien vanhempien luona, tuli mussutettua vähäsen omalle äiteelle siitä roinamäärästä joka piti ottaa joukkoon sinne mennessä, kun ei esim lapsille punkkkaa tai pottaa ollu valmiina siellä, toisessa mummolassa on. niin niin äitini alkoi sitten huutaa esikoiseni sylissään parkuen, minulla oli toinen lapsi 1m päässä minusta ja aloin sitten huutaa hänelle, sain kommentteja "olet laiska, menisit töihin etkä siellä kotona kakaroitasi hoitelisi jne"

noo sen kerran jälkeen on joulut rauhassa vietetty kotona, eikä ole sotia enää syttynyt, omilla vanhemmillani on tapana juoda enempi jouluna niin ei innosta todellakaan yöksi mennä enää, itse olen puolisoni kanssa absolutisti, korkeintaan 1 kalja jos sitäkään vuodessa.

en tajua miksi joulu pitää pilata juomisella ja tappelemisella.
      meneekö sitten sen "joulurauhan" takia hermot ettei kestä ihmiset olla niin rauhassa jne.

monta joulua olen saanut koea vanhmepien tappelun ja juomisen takia että onneksi on omien lasten kohdalla viisaampi ja pysyy raittiina.

• Pera

Joulu on levon ja rauhan aikaa (15 min jouluruoan ja pukin tulon välillä). Alkoholikaan ei aiheuta riitoja, sillä avattu kaljapullo saatetaan kaataa lavuaarista alas. Anopin kanssakaan ei ole enää mitään ongelmia (haudassa).

• ei enään

Entisen avopuolison äiti otti lärvit joka Joulu, kauhea örvellys ja melske.
      Ei siellä voinut olla hetkeäkään, sekopää äiti.
      Nyt siten x avopuoliso kostaa minulle oman äitinsä sekopäisen käytöksen, josta tuli huomautettua useasti, ja x oli useampaan kertaan psykiatrisessa hoidossa, oman äitinsä häntä kohtaan aihettamansa masennuksen takia,yritin auttaa xää, mutta äidin ote oli kovempi,ja vei sitten lapsemme mennessään ÄITINSÄ käskystä en ole nähnyt lastani 5kk, että sellanen Joulu tulossa. Onneksi selvä.

• poikkeaa vain

juhannuksesta, joulu ja juhannus ovat Suomen juhlituimmat juhlapäivät.Ainut ero on, juhannuksena hukkuu enemmän kuin jouluna, muuten tapellaan normaalisti.

• tiamaria50

vanhemman sisreni joulutalossa. Käymme joulusaunassa, syömme hyvin, hautausmaalla käynti kuuluu kuvioon, sen jälkeen lahjojen jakelu ja kaikilla on hyvä mieli. Nautimme kohtuulisesti alkohoolia ja nautimme toistemme seurasta. Paras juhla mitä voi olla olemassa. Kukaan ei humallu eikä räyhää, siitä ei ole koskaan ollut mitään pelkoa, sillä sen sorttiset sukulaiset ymmärtävät antaa meille joulurauhan, ja olemme erittäin kiitollisia siitä.

• tappaa

Kaksoisisku tappaa monta joulun juhlijaa ja joulua, ihan kuten joulu on terroristeillekin otollista aikaa. Kulta-aikaa siihen tarkoitukseen.

11.12.2007 19:12, päivitetty 11.12. 22:37 Kaksoisisku tappoi 70 Algeriassa.
      - Siellähän niitä malleja riittää. -

Kuules nyt, aina se on lähenemässä loppuaan, se että onni yksillä, ei niin onni toisilla.

• Joulukalkkuna

Joulun tulisi olla rauhan ja yhdessäolon aikaa. Valitettavasti meitä on olemassa osa ihmisiä jolle se on vain kulutusjuhla vailla suurempaa sanomaa. Jouluksi pitää hommata uutukaisimmat pelit ja lelut lapsille, ettei naapurin Pekka pääse loman jälkeen koulussa kukkoilemaan. Ja joka paikka pitäisi olla tip top ja pöydän notkua siihen malliin, että äiti saa siivota ja huhkia itsensä uuvuksiin. Kaikilla vain ei ole tähän varaa ja mielipahaahan siitä sitten vain seuraa köyhempien perheiden lapsilla ja vanhemmille jotka eivät pysty lastensa pitkiä lahjatoivelistoja toteuttamaan.

Itse ainakin aion tänä Jouluna ainoastaan hiljentyä Joulun todellisen sanoman äärelle ja olla kerrankin täysin rauhassa kiireeltä ja joulustressiltä. Ja lahjoja annan vain niille, jotka ne todella ovat ansainneet.

• joulun ajatus

Puhuit asiaa ja juuri tämän lahjan ansaitseminen on juuri se asia mitä haluan korostaa. Siki juuri annan lahjan vain niille ihmisille joiden olemassa olo on minulle tärkeä ystäväna tai perheen kesken. osittain on myös sovittu ettei osteta edes lahjoja omassa lapsuudenkodissa. Joulukukka tai makeiset yhteiseksi iloksi on eri asia.

Miksi pitää ostaa lahjoja puolioudoille ihmisille vain tavan takia? Ei lahjojen oston pitäisi olla joulun päätarkoitus edes vaan itse hiljentyminen.

Jouluna kun ei saisi riidellä. Osin nämä pakkotapaamiset johtavat siihen riitoihin kun ei olla muutenkaan tekemisissä niin yritetään tulla toimeen.

• taas1

keksinyt tällaisen, joka panee

suomalaiset ajattelemaan tai suorastaan provosoi.

Älä vitti olla ilkee...

• vastaus1

Niille joille joulu merkitsee jotain tai niille joilla se merkitsee siitäkin huolimatta jotain, yhdessä tai yksin.

Ei yksin elävät silti jouluna taida tavallista enemmän tehdä itsemurhia vai miten. Vai miten ne tilastollisesti kasautuvat, ne perheriidat ja itsemurhat ja murhat. Joku yhteyshän niillä sanotaan lomiin olevan.

• suomalaiselta

eikä siinä varmaan viinalla tarvitse olla mitään tekemistä.

Suomalainen kun osaa sanoa asiat halki, kun tarpeeksi monta vuotta niitä ensin patoaa.

• joulua..

olen nyttemmin lähtenyt joulua pakoon ulkomaille ja mukavasti se on sujunut pattayalla ilman stressiä. myös tänä vuonna lähtö!

• TYÖHULLU..............

KUN ON JOULUN TÖISSÄ EI MEE RAHAA TURHAAN JA EI TARVI TAPELLA!!!!!!!!!!!!!

• vihviu

Meillä on aina ollut rauhallinen joulu, joka on koko elämäni ajan noudattanut täysin samaa kaavaa. samat asiat tehdään aina samassa järjestyksessä ja koko perhe on aina meillä. meidän perheessä ääntä ja virtaa riittää kyllä loputtomiin, mutta jouluaattona on vaan jotenkin niin rauhallista. kunnon satujoulu.. jouluna riitely on kaiken tällaisen keskellä nii vieras käsite.

• Ei enää..

Siihen jouluun liittyy liian paljon odotuksia ja toiveita, ennen sitä joulua.
      Ennen riideltiin ja välillä kunnollakin. Mutta nyt kun liiat hössötykset on vähennetty, niin nyt joulukin tuntuu joululta.
      On vaan kynttilöitä ja sopivasti ruokia, mutta siitä lahjojen jakamisesta on luovuttu kokonaan-ei kenellekään enää mitään. Hyvän joulun toivotuksia ainoastaan ja enintään.
      Ei stressiä, ei riitoja. Näin on hyvä!

• Nimetön

Meilläkin joulu viime jouluina oli sellainen ryyppy-isi-eno-juhla. Äiti onneksi aina teki kaikki joulujutut, tortut, kinkut, lanttulootat ja tähtitortut ja tryffelit. Itsekin valmistin omalle perheelle samanlaisen joulun, jopa tryffelit. Mutta opin sen, että tärkeintä on olla yhdessä, ei se mitä on laittanut pöytään.

• Tapellahanko

Jos on sota seurassa, kyllä jouluna tehdään välirauha.

• yks vaan

ei riidellä jouluisin,eikä muutenkaan...asiat on totuttu selvittämään puhumalla.
      alkoholia ei käytetä jouluisin,vuodessa kun on muutenkin päiviä.

• jalle 87

Keskiviikko, noin 3 vuotta sisätiloissa kuivunutta tuppeensahattua koivulankkua myynnissä n.3 kuutiota, tarjoa. Paksuudet 75 ja n.30 mm. Pohjois-satakunta.

jallu11(at)netti.fi

Haluasin tietoa alla olevaan kysymykseen ja myös kaikki muu putkistoremonttia koskava keskustelu on tervetullutta ;)

Kysyisin onko teillä tietoa veden puhdistamisesta magneettikentällä??
      Taloyhtiöömme kaupitellaan siihen perustuvaa käyttö- ja lämmitysveden puhdistusjärjestelmää. Menetelmän luvattiin jopa puhdistavan putkistot ja myös estävän/lopettavan korroosion putkistossa!! :shock:

Esittelijän perusteet magneettikenttäilmiölle olivat mielestäni erittäin hatarat ja siksi heräsi epäilys, onko kyseessä täysi huuhaatuote. Onko siis tietoa(kokemuksia asiasta? Laitteisto on mielestäni kallis (n. 6000-8000€) joten haluaisin senkin takia tietoa enemmän. Kyseinen tuote/firma löytyy sivulta:

http://www.bauer-wt.com/fin/

Onko siis menetelmä tunnettu ja toimiva ja tieteelisesti todistettu, Vai onko kyseessä rahallinen vedätys sellaisilla taloyhtiöillä joilla on vanha putkisto ja putkistoremontti ehkä tulossa???

Tiedosta erittäin kiitollinen.

12. joulukuuta Tuovi

• ...ja järki jäässä.

Paskat mitään rauhan aikaa. Aina ne suurin osa perheen isistä käy ne pakolliset jouluviinat ja eikun illan päätteeksi akkaa turpaan ja perhe kartanolle. Sitähän se on...turha eppäilläkkään.

• P.Niikseen

No totta hemmetissä tapellaan...
      "onko pakko taas kinkkua..?"
      "no tottakai, ainahan me.."
      "Muttakun koko vuosi on jauhettu kinkkua, keitto-, savu-, voileipä-, korppu-, ylikypsääkinkkua..."
      "Eikö edes jouluna voisi olla ilman..?"
      "elä höpötä, käy nyt vaan ostamassa se kinkku.."

Siitä se taistelu lähtee..
      kauhea ressi koristeista, (turhista?)lahjoista, korteista, syömisistä,

Ei enää tunnu joulu joululta...
      nyt se tuntuu lähinnä markkinavoimien palvonnalta...
      Ikäänkuin joulu olisikin lopulta pelkkä rahan tuhlauksen ja turhan krääsän pyhiinvaellus...
      eikä mikään rauhoittumisen, rentoutumisen, läheisyyden juhla...

Siellä sitä taas juostaan kuin hypnoosissa, naama kurtussa, niska hiessä, iloisten joululaulujen kaikuessa pitkin käytäviä, kilpaa pitkin marketteja ja putiikkeja tuhlaamassa viimeisetkin rahat turhaan krääsään...

Vuoden toiseksi viimeinen kaupan ja markkinoiden jumalienpalvelus, ennen uutta vuotta...
      kunnes viimeisillä voimilla raahaudutaan tammikuun alennusmyynteihin...ikäänkuin ei juuri äsken olisi tuhlattu tarpeeksi...

Tuon takia meillä riidellään...varmaankin oma asenne syynä...;)

Tule joulu kultainen...

• ainakin

tulee riitaa siitä, kun menemme joulunviettoon kotiani niin isäni (81 v) tahtoo aina olla maistanut hiukan liikaa, eli on ympäripäissään eikä tajua tästä maailmasta juuri mitään eikä aina ymmärrä et on edes joulu, tosin viime jouluna oli selvänä kun huomautin hänelle että kaikilla ois joulumieli jos et joisi. Kova tappeluhan siitä tuli, ei muka juo ollenkaan.... eli joulu ilman viinaa olisi kaikille varmaan helpompaa, lakkokaan ei ikävä kyllä tullut!

• Sammoo Mielt.

Kyllä on, muttei aina. Minkäänlainen päihdeaineet eivät kuulu jouluun ja eikä koko maailmaan. Kyllä riidellään ja olen nähnyt omin silmin ja lapset siinä sivussa ovat itkeneet pelosta. Otin heidät kahdeksi viikoksi hoiviin.(Siis sukulaisten)He sanoivat minulle, että sinä olisit hyvä äiti meille, koska et juo niistä pulloista ja etkä käy ulkona oven takana.

• aiheuttava huume

Siitä se joulurauha syntyy joo.
      Stressi purkautuu mukavasti kun vähän viinalla keventää sitten alkaakin erimielisyydet ja nyrkki heilua monessa perheessä.

Polttaisivat ihmiset pilveä se rauhoittaa tekee leppoisaksi ja tuo lähimmäsien rakkautta.
      Viina vain turmelee terveyden ja tekee vihamieliseksi ja vainoharhaiseksi.

Love and peace ja hyvää joulua kaikille

• YOGSOTHOTH

Näinhän se on että tässä kulutus-yhteiskunnassa
        kaikenlaiset oikeat arvot on unohtuneet tyystin.
        Pitää vaan ostaa kaikkea viimeisen päälle uutta
        ja muodikasta krääsää lisää vaikka tilaa ei oi-
        keastaa enää uudelle roinalle oliskaa.Ihmisten
        välittämistä mitataan lahjoilla.

Eipä meillä veljen kanssa ikänä ollu tapana vaa-
        tia (eikä odottaa) mitää mahdottomia tavarapajou
        ksia kersoina.Ja hyvä niin.Oltiin tyytyväisiä
        ihan vaan pariinki lahjaan;eikä todellakaan
        tarttenut olla mitää kalleinta mahdollista.

Miksi ottaa elämäänsä äärettömän kovan paineet
        oikeastaan aivan turhasta? Kulutuksesta ja mate
        riasta..tottakai lisäpaineita luo oleminen työn
        orjana.

Filosofiaa : "Ihminen voi olla onnellinen vain
        jos hän saa tehdä sitä (itsenäistä) työtä,jossa
        hän on hyvä,ja minkä hän tuntee omimmakseen sie-
        lussaan,sydämessään ja mielessään" Toteutetaan
        omia unelmiamme,eikä olla osana toteuttamassa
        jonkun toisen unelmaa.

Vaan eipä se alkoholin käyttö ja torailu aina joulua tai mitää muutakaa "juhlapyhää" tartte. Kyä sitä o saanu/saa kestää kärvistelyä ja eripuraa muutenki.

Tätä ketjua lukiessa taas huamaa kunka palio asiat o ihmisillä samalla tolalla;voidaan pahoin.Miksi?

Onko todellakin niin et ihmisillä o nykyään niin
        pieniin ympyröihin keskittyneet elämät että sitä
        tylsistyy ja turtuu kaikelle (ja sitten tätä
        tilaa käytetään tekosyynä alkoholin ottamiseen)?
        On se suomalainen mentaliteetti ihmeellinen!
        Pakko on olla kaikenmaailman systeemeissä ja
        järjestelmissä mukana;orjana,voimatta kuitenkaan
        ikänä todella nauttia omista aikaansaannoksista
        ja arvostaa niitä kun joku on heti vaatimassa
        parempaa tulosta,täydellisempää jälkeä.

Tätä todellakin on nykyinen elämä:suoritus-
        raha-stressi-työmyyrä-yhteiskunta.

Menipäs tämä sekavaksi; ja "hieman" kauas alku
        peräisestä aiheestakin x) Pahoittelut ;)

"Valveutunut"

-Liian palion asiaa, liian palion sanottavaa.
        Aiheesta ja aiheen vierestä

• friend09

Niin ne jotkut taaplaa tyylillään. Paras joulurauhan antaja on luonto kuten muulloinkin.

• jouluna, se

rauhoottaas kummasti.

• yhden lapsen joulu

jota vietetään koko suvun voimin -
      yhdestä lapsesta on väkisin väännetty
      mustaa lammasta, jonka voi jättää oman onnensa nojaan - ja veistää - seppä - ja onni- vitsejä..

Suku on julma - suku on röyhkeä - suku on omahyväinen - kaksinaamainen - raha ja status on magneetti, joka vetää heikoimmat puoleensa - suvun rakkain jäsen on poissa - joten minun jouluni eivät enää kuulu tuohon irvokkaaseen näytelmää - jota 'sukujouluksi' kutsutaan, täynnä piikkejä ja kaksimielisyyksiä - ja yhden lapsen huimaa menestystä silmät kiiluen palvoen.

Se siitä. Juhlat ovat sieltä jostain todella syvältä, kun suku sax.

• kristitty-

Joulu on puhtaasti pakanallinen juhla. Jeesus ei syntynyt jouluna.

Jeesuksen syntymäajankohdasta on Raamatussa vain viitteitä, ja niiden mukaan päädytään tulokseen että Jeesus syntyi Syys-loka kuussa.

1) Pääsiäsestä taaksepäin laskettuna. Jeesus aloitti julkisen toimintansa 30 vuotiaana (Luuk.3:23) ja hänet teloitettiin pääsiäisenä kolme ja puoli vuotta (puoli vuosiviikkoa) myöhemmin (Dan.9:27, ref.3Moos.35:8). Jeesuksen syntymäpäivä on siis puolivuotta ennen pääsiäistä. Jeesus syntyi syksyllä jokus syys-lokakuussa.

2) Perustuen Johannes kastajan syntymä-ajankohtaan. Jeesus oli 6 kk Johannes Kastajaa nuorempi (Luuk.1:36), jos oletetaan 9 kk raskausaika. Johanneksen isä Sakarja kuului Abian osastoon (Luuk.1:5), mikä oli pappisyhmä jonka palvelu aika alkoi Kesäkuun alussa(1Aikak.24:6-10), ja tuon palvelusajan päätyttyä Sakarja palasi kotiinsa ja hedelmöitti Elisabetin (~Kesäkuussa), mistä lasketaan puolivuotta Jeesuksen hedelmöittymiseen (~Tammikuu), ja 9 6 kk Jeesuksen syntymään (Syys-Loka).

http://www.members.shaw.ca/hdokter/birth.htm

3) Paimenet olivat laitumella/kedolla Jeesuksen syntymän aikoihin (Luuk.2:8). Tuon ajan juutalaisten lähteiden mukaan lampaat tuotiin talleihin Marraskuun alussa ja päästettiin laiduntamaan Maaliskuun lopussa (mm juutalaosten Talmud mainitsee tästä). Joulukuu ei siis sovi Jeesuksen syntymäajankohdaksi.

Jeesus siis syntyi joskus syys-lokakuussa.

Joululla on puhtaasti pakanallinen tausta, Joulukuun lopulla on juhlittu perinteisesti Europpassa mm roomalaisten "Saturnalia"-juhlaa, ja pakanallisten germaanien Julea (Yule, Jiuleis, Giuli, Jul, Joulu) ja muita pakanallisia juhlia kultuurista riippien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas

Summa summarum: Joulu ei ole opillisesti kristillinen Juhla, vaan pakanajuhla, eivätkä Jeesus tai hänen seuraajansa juhlineet Joulua. Raamattu ei käske viettämään joulua, ja sillä ei ole mitään opillista merkitystä. Jeesus ei syntynyt Joulukuussa, eikä Jeesuksen syntymää ole ylipäätään käsketty viettää.

• ???

ajan päättymistä ja kääntymistä kohti valoa. Muinaiskristityt vain keksivät laittaa tämän kristillisen juhlan peittämään joulun alkuperäistä tarkoitusta. Minä en kuulu kirkkoon enkä usko raamatun höpinöihin, mutta vietän silti joulua ruokineen, valoineen, kuusineen ja kynttilöineen. Minä juhlin voittoa pimeästä. Enää 4 päivää ja käännymme kohti valoa.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      5003
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4239
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2125
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1898
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1493
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94