Mulle on aina sanottu ettei tampooni vois juuttua, mutta mulla se jotenki ainajää kiinni tohon emättimen suulle! Siinä on joku ihme jänne juttu ja se on vähän häiritsevä. Pitäsköhän mennä gynen luona käymään? en oo koskaan käyny
-17v
Tampooneista
9
726
Vastaukset
- samanlailla
se jotenkin jää puristuksiin ja tamppoonin kärki melkein aina hajoaa sitä pois otettaessa. mulla on kuitenkin kaikki ok gynekologisesti. mutta olen huomannut että liian kuiva tamppooni tekee näin sekä tampax tamppoonit... onhan se ärsyttävää koittaa ronkkia jollain tamppoonin palaisia pois.. yleensä kyllä tulee itsestään veren mukana... tietysti voithan sitä muuten vaan käydä gynellä, on kuitenkin tärkeää tehdä perus tutkimukset jokaiselle naiselle.
- nalle22
siihen ei kyllä kannata luottaa että ne tampoonin palaset tulee veren mukana, sehän voi aiheuttaa vaikka kuinka vakavan tulehduksen, samalla tavalla kun liian kauan ollut tampooni...eli suosittelisin kyllä käymään siellä gynellä, ihan jo senkin takia että on hyvä tarkistaa että kaikki on kunnossa siellä alakerrassa....ja jo tonkin asian takia on hyvä käydä puhumassa asiasta.
- "samanlailla"
Minä ainakin olen käynyt gynellä ja jopa tämän asian takia... eivät oikein sanoneet mitään ja paikat ovat ihan normaalit... luulen sen jotenkin johtuvan asennosta tai jostain lihaksista että se jää kiinni... eikä tosiaan jää kiinni kuin siinä aivan emättimen suulla. täytyis kokeilla erilaisia asentoja ottaa se pois... näin mulla on ollu aina, eikä se ole häirinnyt lainkaan... en sitten tiedä muilla, ainahan sitä on hyvä käydä tutkituttamassa jos tuntuu siltä.
- Minäpä vaan
En ole ihan varma ymmärränkö ongelmasi oikein, mutta: käytätköhän liika imukykyistä tamponia vuotoosi nähden? Silloinhan tamponi saattaa "juuttua" ja sen nukkaakin jäädä sisään. Jos et ole vielä kokeillut "pienempää" tamponia, niin kokeile -jos se auttaisi?
En tiedä paljonko olet tamponeja käyttänyt ja niihin tutustunut, joten sanon vielä tämän, että eri vuotomäärille eri kokoiset tamponit ja mielummin vähän liian pieni-imuinen kuin liian imukykyinen, lisäksi tarvittaessa pikkuhousunsuoja tai side turvaamaan housujen sotkeutumiselta.
Jos imukyvyn muuttaminen ei auta asiaa vaan tamponi edelleen juuttuu johonkin "esteeseen", niin kokeile vielä niinkin omituiselta kuulostavaa keinoa kuin "rasvaus".
Sipaise ennen tamponin ulosvetämistä emättimen aukolle esim. liukuvoidetta tai bepanthenea (jälkimmäinen ehkä mukavampi ostaa?). Molempia olen jossain nähnyt vinkattavan tamponin sisäänasettamisen helpottamiseksi (myös vaseliinia), auttanee siis ulos ottamisessakin. Bepanthenea saat apteekista helposti, ilman reseptiä, eikä kukaan tiedä mihin tarkoitukseen sitä hankit, jos et halua sanoa tai kysyä asiasta mitään. Se ainakin soveltuu genitaalialueillekin käytettäväksi, muista apteekki-geeleistä en tiedä sanoa.
Sekin mahdollisuus on olemassa, että tamponit vain eivät oikein sovellu sinulle. Jotkut eivät voi käyttää niitä ollenkaan joko rakenteellisten - tai allergiasyiden takia. - Minäpä vaan
kannattaa käydä, jos kerran ongelmia on. Muutenhan siellä ei juurikaan ole tarvis käydä, ennen kuin ehkäisyasiat tulevat ajankohtaisiksi.
- jej
mulla sama ongelma!! Eikä johdu siitä että tamppooni olisi liian imukykyinen tjms sillä käytän kaikkein pienimpää kokoa ja joskus jopa vuoto tulee ylitse, kun tamppooni on liian pieni. Ongelmana tuntuu myös minulla olevan tuo omituinen jänne juttu... siihen se aina jumittaa. Mikähän tuo jänne mahtaa olla, onko tietoa?
- lissuliisa
Eihän se ole immenkalvo tai sen jäänteet?
- Omppupomps
Olisiko se kenties emättimen aukon lihas joka vastustaa tamponin poistoa? Jos jännität epähuomiossa paikkoja, kun poistat tamponia? Tai jos sinulla on vain "ahtaat" paikat ja timmit lihakset?
Tai yritätkö vetää tamponia liian suoraan tai muuten väärässä kulmassa ulos? Muuta ulosvetokulmaa (ja muista tosiaan pitää lihakset rentona) - auttaako? Mun pitää vetää vähän eteen päin eikä aivan suoraan alas päin, tai muuten tamponi vähän jumittaa, ja saattaa käydä jopa kipeää. Gynen kanssa puhuin asiasta ja sen mielestä rakenteellisia "vikoja" ei ollut, vaan kyse saattaa olla siitä, että jännitän huomaamatta lantionpohjan lihaksia.
Rentoutus ja vetosuunnan pieni muutos auttoi mulla jo tosi paljon. Käykää gynellä (tai yleislääkärillä), jos ei nuo mulle annetut vinkit auta. Voihan olla, että on jotain vikaakin. Parempi selvittää kuin pohtia ja murehtia turhaan kovin kauan. :) - Anonyymi
Omppupomps kirjoitti:
Olisiko se kenties emättimen aukon lihas joka vastustaa tamponin poistoa? Jos jännität epähuomiossa paikkoja, kun poistat tamponia? Tai jos sinulla on vain "ahtaat" paikat ja timmit lihakset?
Tai yritätkö vetää tamponia liian suoraan tai muuten väärässä kulmassa ulos? Muuta ulosvetokulmaa (ja muista tosiaan pitää lihakset rentona) - auttaako? Mun pitää vetää vähän eteen päin eikä aivan suoraan alas päin, tai muuten tamponi vähän jumittaa, ja saattaa käydä jopa kipeää. Gynen kanssa puhuin asiasta ja sen mielestä rakenteellisia "vikoja" ei ollut, vaan kyse saattaa olla siitä, että jännitän huomaamatta lantionpohjan lihaksia.
Rentoutus ja vetosuunnan pieni muutos auttoi mulla jo tosi paljon. Käykää gynellä (tai yleislääkärillä), jos ei nuo mulle annetut vinkit auta. Voihan olla, että on jotain vikaakin. Parempi selvittää kuin pohtia ja murehtia turhaan kovin kauan. :)Varmasti on jo värkki venyny ja penskatkin sieltä putkahtanu.
Kohta alkaavalitus kun onkin liian horo!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253584- 2553532
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282024Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151419Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3881247Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501169Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007