Valmetin mystinen työvalo-ongelma

allu

No niin viisaat antaakapa neuvojanne!
Ongelma seuraavanlainen: Valmet 6400 -91. Takatyövalot toimivat, kun vähintään parkit ovat päällä. Ensin valot toimivat ok, eli sammuvat ja syttyvät katkaisijasta. Jonkin ajan kuluttua palavat, vaikka kaikki valot pois päältä. Sammuvat vasta sulakkeiden irroituksen jälkeen.
Tähän mennessä oeln pienessä mielessäni päätellyt:
-Katkaisija on ehjä, olen kokeilllut toisellakin- tuloksetta.
-Jos releen ohajusjohtoon pääsee jostain muusta johdosta sähkö eristeiden rikkouduttua, ei mielestäni mahdollinen vaihtoehto, koska ensin valot sammuvat ja syttyvät niinkuin kuuluukin.
Enempää mahdollsia aiheuttajia en keksi. Kertokaas mielipiteitänne.

8

6379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä ja

      Tarkista rele.

    • melko varmasti

      Oon melkosen varma että koneessasi on relevika. Ei kovin yleistä noin uudessa koneessa, mutta mahdollista toki.

      Eli haet autotarvikeliikkeestä pari uutta 0,85 euron hintaista relettä, ja kokeilet onko vika työvalojen releessä K1 ja K2. Ota tuo ohjekirja auki sivulta 106 ja 110. Sivun 110 ylävasemmalla sijaitsee piirikaava työvaloille, huomaa sieltä releet K1 ja K2 sekä kytkimet S2 ja S5.

      http://valtramme.valtra.fi/main/nossl/fin/services/Manual/6200_5.pdf

      Samalla kun vaihdat releet K1 ja K2 uuteen, niin tarkastat ohjaamon sähkölaitteiden maadoituksen kunnollisuuden. Rintapellissä, siellä poljintilassa, hieman sulaketaulun yläpuolella, rattiakselin takana menee nippu valkoisia johtimia rengasliittimeen ja tämä rengasliitin on ruuvattu M6 ruuvilla rintapeltiin. Joskus tuon rengasliittimen välissä saattaa olla äänieristeen karvoja jolloin maadoitus häiriintyy. Myös poikkeuksellinen kosteus on saattanut tehdä tuhoaan. Alkupään malleissa rengasliittimessä ei ole nyloc-mutteria, jolloin liitos saattaa myös löystyä. Eli tarkasta se maadoitus ja myös työvalojen maadoitus.

      Näillä eväillä vika jo todennäköisesti korjaantuu. Ellei korjaannu, niin seuraavaksi tarkastat linjan välillä S2, S5 ja S1 sekä S1:n oikeellisen toiminnan (kts. sivu 109) Ota tässä vaiheessa auki myös sulakekortin X-liittimet ja puhdista ne ja pane takaisin kiinni huolellisesti.

      Epäilit johtimien eristeiden rikkoontumista. Onko kone ollut niinkin rajussa (metsä)käytössä että se olisi mahdollista? Jos niin, niin sitten johtimien kunto täytyy tarkastaa yleis/eristysvastusmittarilla. Rikkonainen johdin tuo suuren palovaaran. Itse epäilen rikkonaisen johtimen mahdollisuutta, Valmetin sähköt ovat kuitenkin huolella tehdyt.

      • hgjkhg<wh

        Nojoo, siinähän se vian syy tulikin jo kerrottuu.

        Ja aivan vitun tarkasti!

        Näkee et tätä sivuu ammattilaisetkin lukee, vaik joskus tenavapalstalta tuntuukin.


      • allu
        hgjkhg<wh kirjoitti:

        Nojoo, siinähän se vian syy tulikin jo kerrottuu.

        Ja aivan vitun tarkasti!

        Näkee et tätä sivuu ammattilaisetkin lukee, vaik joskus tenavapalstalta tuntuukin.

        Niin jäi kertomatta, että kokeilin itse jo vaihtaa releen, mutta eipä toiminut yhtään sen paremmin. Valmetti on ollut pääsääntöisesti lumenauraushommissa, vähän metsätöissä. Täytyy tutkiskella noita johtoja. Mistäkautta johdot menevät sulaketaululta tonne takatyövaloille?
        Juu todella asiallallisia vastauksia, jos vertaa noihin muihin valtra paras lällällää-keskusteluja.


      • huolella

        ko tehdyt?itsellä on ollu kanssa sähkö ongelmia aikas paljokin valtrassa vaikka on ihan kevyessä ajossa,ensin lämmityslaite sekosi sit valot ja radio!vika löytyi viimen et sähkö johto nippu oli tehtaalla jäänny kopin katon ja rungon väliin ja oli hankautunut puhki.et sellainen tapaus.


      • mukaan
        allu kirjoitti:

        Niin jäi kertomatta, että kokeilin itse jo vaihtaa releen, mutta eipä toiminut yhtään sen paremmin. Valmetti on ollut pääsääntöisesti lumenauraushommissa, vähän metsätöissä. Täytyy tutkiskella noita johtoja. Mistäkautta johdot menevät sulaketaululta tonne takatyövaloille?
        Juu todella asiallallisia vastauksia, jos vertaa noihin muihin valtra paras lällällää-keskusteluja.

        Mene vain tuon edellä kerrotun mukaan tutkien järjestyksessä.

        Eli jos releet ovat ehjät ja piirikortti puhdas, niin katso seuraavaksi ne maadoitukset. Maadoitukset ovat tärkeät!! Johdinväri valkoinen.

        Sitten tarkastat sen linjan välillä S1, S2 ja S5. Ja sen parkki/ajovalokytkimen toiminnan. Takatyövalojen syöttöjännite viedään sivupilaria myöten katolle, ja jaetaan siellä, mutta tässä tapauksessa vika tuskin siellä on.


      • hankaumaa
        huolella kirjoitti:

        ko tehdyt?itsellä on ollu kanssa sähkö ongelmia aikas paljokin valtrassa vaikka on ihan kevyessä ajossa,ensin lämmityslaite sekosi sit valot ja radio!vika löytyi viimen et sähkö johto nippu oli tehtaalla jäänny kopin katon ja rungon väliin ja oli hankautunut puhki.et sellainen tapaus.

        Oliko tosiaan tehtaan jäljiltä johdinsarja jossain välissä? Eihän ole tehty mitään jälkiasennuksia?

        Mikä traktorimalli kyseessä, vuosimalli? Ja mikä johdinsarja voi jäädä tuolla tavoin väliin?

        Kai reklamoit tehtaalle; tuollainen vika pitää mennä takuuseen vaikka kone olisi vanhakin.


    • Anonyymi

      kaikkivalotpimeenä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4504
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3635
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2397
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2101
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1994
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1784
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1668
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1487
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1351
    Aihe