sielunhoitoa, soppaa vai.. terapointia?

Fanny29

Sain kesäsijaisen pestin vt. pastorina vähän kauempaa Helsingistä.

Jonkun verran olen hommia tehnyt aikaisemmin, mutta olisiko kenelläkään kirjallisuusvinkkejä kirkon virkaa hoitavan näkökannasta psykologian kentälle?

Viimeiseksi olen lukenut "Psykoanalyysi ja moraaliteologia" joka oli ihan viehättävä teos mutta kovin käytännönläheistä siitä ei saanut.

Nyt nimenomaan haluaisin välttää puolivillaista terapointia - ansat olisivat helpommin tunnistettavissa jos vähän tutustuisin etukäteen.

Eli en siis hae pelkästään sielunhoidollisia oppaita, tai pelkästään psykologian aluetta, vaan niiden yhdistelmää.

Pyysiäinen ja Huovinen on muuten myös käväisty läpi.

Tv.F

14

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ritalin

      Psykoanalyysi sopii hyvin yhteen kristinuskon kanssa. Hyvää teosta näiden yhdistämisestä tuskin on tehty, sillä sellaisesta tulisi niin kuuluisa, ettei sitä tarvitsisi kysellä.

      • Fanny29

        Eli syntiinlankeemuksen psykologiaa E. Drewermann käsitteli viimeksi yhdeksänkymmentäluvun lopulla suomennetussa "Uskon alkukuvat" -teoksessa.
        Tosiaan se moraaliteologian teos oli kyllä hieno, mutta ne eivät oikeastaan anna vinkkejä siitä mistä paimenen pitäisi ymmärtää pysyttäytyä poissa, ja kuinka vinkata psyyken problematiikkaan jos seurakuntalainen tulee hakemaan apua vähän kummallisiin asioihin. (vrt. "mua vainotaan" / "miniä on saatanasta" etc)

        Uskoisin että hyvä sielunpaimen aikaa myöten lakaa vatvomasta missä se raja menee, mutta minua lähinnä arveluttaa tuleva kesä.

        Tv.F


      • ritalin
        Fanny29 kirjoitti:

        Eli syntiinlankeemuksen psykologiaa E. Drewermann käsitteli viimeksi yhdeksänkymmentäluvun lopulla suomennetussa "Uskon alkukuvat" -teoksessa.
        Tosiaan se moraaliteologian teos oli kyllä hieno, mutta ne eivät oikeastaan anna vinkkejä siitä mistä paimenen pitäisi ymmärtää pysyttäytyä poissa, ja kuinka vinkata psyyken problematiikkaan jos seurakuntalainen tulee hakemaan apua vähän kummallisiin asioihin. (vrt. "mua vainotaan" / "miniä on saatanasta" etc)

        Uskoisin että hyvä sielunpaimen aikaa myöten lakaa vatvomasta missä se raja menee, mutta minua lähinnä arveluttaa tuleva kesä.

        Tv.F

        "Uskoisin että hyvä sielunpaimen aikaa myöten lakaa vatvomasta missä se raja menee, mutta minua lähinnä arveluttaa tuleva kesä."

        "Hyvä sielunpaimen" keskittyy olennaiseen ja etsii vastauksen itsestään. Sinulle on annettu kaikki tieto, mitä voit ongelmissa tarvita.
        Täytyy vain osata ajatella realistisesti ja olla avoin.

        Freudia mukaillen, täytyy vain hyväksyä, ettei ole täydellinen. Todellisuuden kieltämisessä piilee pahuus ja mitä enemmän ihminen näkee maailmassa "pahuutta", sitä "pahempi" hän on.
        Todellisuuden kieltäminen koitetaan oikeuttaa pitämällä kiellettyjä asioita pahana. Kun ihmisen subjektiivisessa maailmassa on pahuutta, on se poikkeava todellisuuden kanssa ja siten todellisuuden vastainen.

        Silloin, kun ihmisen subjektiivinen maailma poikkeaa todellisuudesta, eli siinä on pahuutta, ihminen pyrkii kieltämään Jumalan ja kilpailemaan tämän kanssa.

        Uskolla voi korvata tarpeen olla täydellinen ja Jumalan kanssa kilpailemisen.


      • Fanny29
        ritalin kirjoitti:

        "Uskoisin että hyvä sielunpaimen aikaa myöten lakaa vatvomasta missä se raja menee, mutta minua lähinnä arveluttaa tuleva kesä."

        "Hyvä sielunpaimen" keskittyy olennaiseen ja etsii vastauksen itsestään. Sinulle on annettu kaikki tieto, mitä voit ongelmissa tarvita.
        Täytyy vain osata ajatella realistisesti ja olla avoin.

        Freudia mukaillen, täytyy vain hyväksyä, ettei ole täydellinen. Todellisuuden kieltämisessä piilee pahuus ja mitä enemmän ihminen näkee maailmassa "pahuutta", sitä "pahempi" hän on.
        Todellisuuden kieltäminen koitetaan oikeuttaa pitämällä kiellettyjä asioita pahana. Kun ihmisen subjektiivisessa maailmassa on pahuutta, on se poikkeava todellisuuden kanssa ja siten todellisuuden vastainen.

        Silloin, kun ihmisen subjektiivinen maailma poikkeaa todellisuudesta, eli siinä on pahuutta, ihminen pyrkii kieltämään Jumalan ja kilpailemaan tämän kanssa.

        Uskolla voi korvata tarpeen olla täydellinen ja Jumalan kanssa kilpailemisen.

        "Hyvä sielunpaimen" keskittyy olennaiseen ja etsii vastauksen itsestään. Sinulle on annettu kaikki tieto, mitä voit ongelmissa tarvita.
        Täytyy vain osata ajatella realistisesti ja olla avoin."

        "Freudia mukaillen, täytyy vain hyväksyä, ettei ole täydellinen. "

        No tuosta viimeisestä olen ihan samaa mieltä - enkä näe sille mitään estettä että sanoisin ihan ääneen että en tiedä miten suhtautuisin. Ei kai se ole ihan kaukaa haettu jos siinä tilanteessa pyytää johdatusta kumpainenkin.

        "Todellisuuden kieltäminen koitetaan oikeuttaa pitämällä kiellettyjä asioita pahana. Kun ihmisen subjektiivisessa maailmassa on pahuutta, on se poikkeava todellisuuden kanssa ja siten todellisuuden vastainen."

        Ei kai sentään - arvojen omaksuminen ja oikean väärän erottaminen toisistaan tuskin edellyttää niiden olemassaolon kiistämistä?

        "Silloin, kun ihmisen subjektiivinen maailma poikkeaa todellisuudesta, eli siinä on pahuutta, ihminen pyrkii kieltämään Jumalan ja kilpailemaan tämän kanssa. "

        En ole nyt ihan varma ymmärränkö - voisitko vähän tarkentaa?

        Tv.F


      • ritalin
        Fanny29 kirjoitti:

        "Hyvä sielunpaimen" keskittyy olennaiseen ja etsii vastauksen itsestään. Sinulle on annettu kaikki tieto, mitä voit ongelmissa tarvita.
        Täytyy vain osata ajatella realistisesti ja olla avoin."

        "Freudia mukaillen, täytyy vain hyväksyä, ettei ole täydellinen. "

        No tuosta viimeisestä olen ihan samaa mieltä - enkä näe sille mitään estettä että sanoisin ihan ääneen että en tiedä miten suhtautuisin. Ei kai se ole ihan kaukaa haettu jos siinä tilanteessa pyytää johdatusta kumpainenkin.

        "Todellisuuden kieltäminen koitetaan oikeuttaa pitämällä kiellettyjä asioita pahana. Kun ihmisen subjektiivisessa maailmassa on pahuutta, on se poikkeava todellisuuden kanssa ja siten todellisuuden vastainen."

        Ei kai sentään - arvojen omaksuminen ja oikean väärän erottaminen toisistaan tuskin edellyttää niiden olemassaolon kiistämistä?

        "Silloin, kun ihmisen subjektiivinen maailma poikkeaa todellisuudesta, eli siinä on pahuutta, ihminen pyrkii kieltämään Jumalan ja kilpailemaan tämän kanssa. "

        En ole nyt ihan varma ymmärränkö - voisitko vähän tarkentaa?

        Tv.F

        "Ei kai sentään - arvojen omaksuminen ja oikean väärän erottaminen toisistaan tuskin edellyttää niiden olemassaolon kiistämistä?"

        Arvot ovat aina joitain ihmisiä vastaan, eivätkä koskaan tue myöskään niiden kantajaa. Arvot ovat oikeastaan mielestäni jonkinlaista todellisuuden kieltämistä ja osoitus jonkinlaisen fantasian olemassaolosta.
        Kyllä myönnän, että arvoja on aina, mutta kun ne nostetaan kaiken yläpuolelle ja niihin vedoten kielletään todellisuutta, on niissä kyse kutakuinkin Jumalan kanssa kilpailemisesta.

        Arvot liittyvät aina sosiaaliseen yhteisöön ja yhteisön hallintaan ja Paavali taisikin puhua omat mielipiteensä yhteisöllisistä arvoista.


        "En ole nyt ihan varma ymmärränkö - voisitko vähän tarkentaa?"

        Niin, eli ihmisen oma subjektiivinen kokemusmaailma, jos ihminen kokee tässä omassa kokemusmaailmassaan pahuutta, tai näkee maailmassa pahuutta, hän kilpailee Jumalan kanssa, sillä Jumala on luonut täydellisen maailman, missä kaikki on yhtä.
        Jos näkee, että tässä maailmassa on pahuutta, kieltää osan Jumalan luomasta maailmasta ja luo itselleen fantasiatodellisuuden, mihin ottaa mukaan sopivat tosiasiat ja oikeuttaa "epäsopivien" tosiasioiden kieltämisen, väittämällä osaa maailmasta pahaksi. Tämä subjektiivinen fantasiamaailma siis kokee Jumalan luoman täydellisen totuuden pahaksi ja hyökkää sitä vastaan.

        Mielestäni saatana asuu ihmisessä juuri siinä, että hän näkee maailmassa pahuutta. Se on Jumalan vastustamista pahimmillaan.

        Mikään ei ole pahaa täydellisessä, eikä mikään kuulu jäädä ulkopuolelle, sillä kaikki on yhtä.


    • ihmeessä

      haluat sotkea kristinuskoon toista uskontoa eli psykologiaa? Toiset uskoo Jeesukseen, toiset Freudiin, mutta niillä on eri kirkot.

      Minä en ainakaan halua käydä kirkossa kuuntelemassa vihaamaani psykologia-uskontoa. Eroan kirkosta, jos sielläkin aletaan syyttelemään lapsuutta kaikista flunssista yms. vaivoista.

      Kirkon opetuksiin kuuluu kunnioittaa vanhempia, psykologia käskee vihaamaan heitä. Aika ristiriitaista tuo ajatusmaailma, että nyt kirkkoon tuodaan tämä freudilainen humpuuki. Onko kristinuskolla enää mitään merkitystä?

      • ritalin

        "Kirkon opetuksiin kuuluu kunnioittaa vanhempia, psykologia käskee vihaamaan heitä. Aika ristiriitaista tuo ajatusmaailma, että nyt kirkkoon tuodaan tämä freudilainen humpuuki."

        Niin, on muuten ehkäpä kristinuskon kaikken heikoimpia kohtia tuo vanhempien kunnioittaminen. Jos lapsen vanhempi sattuu olemaan psykopaatti, niin lapsi joutuu varmasti helvettiin jo silloin, kuin vanhempi on syntynyt.
        Siinä mielessä onkin onnetonta, kuinka kaikkien kohtalot on oikeastaan jo ennalta päätetty.

        Toisaalta ajan dynamiikka on harha, mistä voi päästä eroon ja ulkopuolelle, eikä tällöin jo ennalta päätetyllä ole merkitystä.


      • jsfn
        ritalin kirjoitti:

        "Kirkon opetuksiin kuuluu kunnioittaa vanhempia, psykologia käskee vihaamaan heitä. Aika ristiriitaista tuo ajatusmaailma, että nyt kirkkoon tuodaan tämä freudilainen humpuuki."

        Niin, on muuten ehkäpä kristinuskon kaikken heikoimpia kohtia tuo vanhempien kunnioittaminen. Jos lapsen vanhempi sattuu olemaan psykopaatti, niin lapsi joutuu varmasti helvettiin jo silloin, kuin vanhempi on syntynyt.
        Siinä mielessä onkin onnetonta, kuinka kaikkien kohtalot on oikeastaan jo ennalta päätetty.

        Toisaalta ajan dynamiikka on harha, mistä voi päästä eroon ja ulkopuolelle, eikä tällöin jo ennalta päätetyllä ole merkitystä.

        Se on todella ikävää,että joidenkin tämän kaltaisten oivaltavien kommenttiesi sekaan tulee psykopaattista pullistelua.


      • ritalin
        jsfn kirjoitti:

        Se on todella ikävää,että joidenkin tämän kaltaisten oivaltavien kommenttiesi sekaan tulee psykopaattista pullistelua.

        "Se on todella ikävää,että joidenkin tämän kaltaisten oivaltavien kommenttiesi sekaan tulee psykopaattista pullistelua."

        Hieman ristiriitainen kommentti. Sinä et näytä kuitenkaan provoja kummempaan pystyvän... Jos pidit vastauksestani, miksi kirjoitit provon samantien perään? "Psykopaattinen pullisteluni" on ilmeisesti provoihin vastaamista, mutta eikö provon kirjoittaja ole itsekin sitten vähintäänkin "psykopaattinen pullistelija"?


      • jsfn
        ritalin kirjoitti:

        "Se on todella ikävää,että joidenkin tämän kaltaisten oivaltavien kommenttiesi sekaan tulee psykopaattista pullistelua."

        Hieman ristiriitainen kommentti. Sinä et näytä kuitenkaan provoja kummempaan pystyvän... Jos pidit vastauksestani, miksi kirjoitit provon samantien perään? "Psykopaattinen pullisteluni" on ilmeisesti provoihin vastaamista, mutta eikö provon kirjoittaja ole itsekin sitten vähintäänkin "psykopaattinen pullistelija"?

        ..Koskapa pullistelu vie pohjan pois yhtään järkevämmiltä kommenteilta..


      • ritalin
        jsfn kirjoitti:

        ..Koskapa pullistelu vie pohjan pois yhtään järkevämmiltä kommenteilta..

        Eli et oikeastaan haluakaan, että keskustelisin asiallisesti. Mutta miten itse keksimäsi asia voi viedä pohjan järkevämmiltä kommenteiltani? Myönnät siis oikeastaan itsekin, että provosi vievät sinun silmissäsi pohjan järkevämmiltä kommenteiltani.

        En tietenkään lähde särkemään toisen toivetta.


      • jsfn
        ritalin kirjoitti:

        Eli et oikeastaan haluakaan, että keskustelisin asiallisesti. Mutta miten itse keksimäsi asia voi viedä pohjan järkevämmiltä kommenteiltani? Myönnät siis oikeastaan itsekin, että provosi vievät sinun silmissäsi pohjan järkevämmiltä kommenteiltani.

        En tietenkään lähde särkemään toisen toivetta.

        nounounou.. Haluaisin,että keskustelisit pelkästään asiallisesti, ilman provosoimista tai niihin reagoimista epäasiallisesti.


    • Karl Abraham

      Ei kannata yrittää ylenpalttisia. Kuuntelet ihmisiä, olet kiinnostunut ja myötäelävä, sillä pääset pitkälle. Jos sitten haluat olla maallinen terapeutti, kouluttaudut siihen.

    • Suosittelwn luettavaksi Norberto Keppen kirjan Kirkastuminen. Kirja on ehkä kirjastoissa.

      Psykoanalyytikko, filosofi, sosiologi ja kirjailija N.Keppe toimi freudilaisena psykoanalyytkkönä n. kaksikymmentä vuottta, jonka jälkeen hän perusti oman koulukunnan, Integraalisen psykoanalyysin(analyyttinen trilogia), jossa yhdistyy tiede, uskonto ja filosofia. Se suuntautuu yksilöön ja yhteiskuntaan. Sitä voisi kuvata seuraavasti:
      filosofia on puu jonka juuret ovat metafysiikassa, runko fysiikassa ja oksat muissa tieteissä.

      Kirjoja saa tilata Suomesta suomenkielisenä. Löytyy netistä Integraalisen psykoanalyysin tai Analyytisen trilogian nimellä. Joitakin kirjoja on saatavana myös kirjastoissa. Kannattaa kysyä.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4890
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1374
    5. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1356
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      135
      1165
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      266
      993
    9. Tulee ikävä

      Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

      niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe