ajetaanko suomessa

miten paljon

soraa keskiakseliperävaunulla, ite olen nähnyt yhen yhdistelmän, arvelin vaan että sais hyvän kantavuuden kun pistäis 3-akselisen keskiakseliperävaunun alumiinilavalla niin sais kantavuutta varmasti jonkun 24 tonnia ja siihen vetämään neliakselinen telivetoauto, just jäis semmonen 16 tonnia kantavuutta

6

2318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi järki

      Olisi kyllä järki yhdistelmä.
      Mutta Suomessa yleensä alalla kaikilla pitää olla samanlaiset vehkeet, jos olisi oma monttu tai muuten myisin omalla markkinoinnilla harkitsisin vahvasti.
      Isojen asiakkaiden halvalla ajoringeissä tuollainen kaatuu énnakkoluuloihin.
      Edut olisivat monelle yllätys, itse olen ajanut huonoihin paikkoihin rakennus tarvikkeita vasikka yhdistelmällä.
      (samalla autolla ajettiin myös täysperällä)
      Kun vetokytkin on normaalissa täysperä sijainnissa (esim. 60 cm sisässä), jolloin reilusti perän ylitystä niin pienen harjoituksen jäkeen tuon vasikan voi kääntää minne vaan, ja kun autossa vielä kuorma jäljellä ja auto kantavalla pinnalla, tulee se (vasikka) myös pois sieltä.
      Sen jäkeen vasikan katkaisu on suunilleen sama työ kun kasetointi, mutta parhaissa paikoissa voi vasikan linkuttaa 90 astetta ja kipata aisan yli katkaisematta.
      Joillain työmailla voi tuolla tavalla varmaan tyhjentää molemmat yhtä aikaisesti.
      Siis useimmissa huonoissa paikoissa ollaan kasetin kanssa tasoissa, toisissa paikoissa saadaan selvää etua, ne paikat joissa kasetti yhdistelmä ainoa ratkaisu voi jättää heille.
      Hankita hinta jää varmaan paljon halvemmaksi kun palaset ostaa "euroopan" isommilta markkinoilta.

    • ekl

      Muutaman olen liikenteessä nähnyt, Jyväskylän seudulla kaks ja jossain etelämpänä pari.

      Mutta tuossa rakentelemisessa neuvoisin ensin tutustumaan lainsäädäntöön... Kolmiakselisen telin maksimi telipaino on 24 tonnia, niin millään et saa kolmiakselisen vasikan kantavuudeksi samaa. Ei se aisapainokaan nyt ihan mahdottomia saa olla. Ja joka tapauksessa se olisi sitten pois nupin kantavuudesta. Nelikkoveturiin nyt saa melko helposti tuon 16 tonnia.
      Mutta suurimman ongelman tekee se, että keskiakselipv-yhdistelmän max kokonaismassa on rajattu 44 tonniin...

      • laittaa

        Tuo kokonaispaino pykälä tosiaan lienee noin.
        Ratkaisu tuohon on toinen kärry, vielä yksi vaikka kirkkovene tai purjekone kärry perään, että pituus menee yli 22m niin muuttuu moduli yhdistelmäksi jonka kokonaispaino voi olla 60 ton.
        Suomen lainsäädäntö ei todellakaan suosi uusien ratkaisujen kehittämistä.


      • taitaag

        saada samat painot kuin tpv-yhdistelmään, ei tuommosella yhdistelmällä kyllä sitten saavuteta mitään hyötyä jos yhdistelmäpaino ei saa olla tuota 44t isompi


      • ekl
        taitaag kirjoitti:

        saada samat painot kuin tpv-yhdistelmään, ei tuommosella yhdistelmällä kyllä sitten saavuteta mitään hyötyä jos yhdistelmäpaino ei saa olla tuota 44t isompi

        Ruotsissa tosiaan saa vasikkayhdistelmälle 56 tonnia (32 24), jos ääriakselien väli riittää.

        Suomessakin kaikki muu menisi, että saisi tuon 56 tonnia (myös siltasääntö), mutta tuo kokonaismassa vaan on rajattu. Ainahan tietysti voisi yrittää poikkeuslupaa.


    • K-Kaahari

      Kasetoitavissa niinkuin kasetti-yhdistelmä? Saman kantavuuden saa kuitenkin 4 3-akseliseen nykyiseenkin yhdistelmään. Jossa on äärimmäisten akselien väli helpompi toteuttaakin. Ruotsiin ei sellaisella saa täysiä painoja. En tiedä miksi muualla ei käytetä kasetti-yhdistelmiä vaan tyydytään pienempii kompakteihin. Mantereellakin kävisi vasikan tilalle v-kärry. 3 2 yhdistelmä kasettina. Mitat ja painot samat kuin heillä nykyisissä.

      Kasetin ylivoimaisuus on siinä että,ei ole väliä minne kuorma puretaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4324
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3391
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      402
      2331
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2011
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1954
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1704
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1578
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1337
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1301
    Aihe