Hei kaikille olen 23 vuotias nuori mies ja minulla on alkanut tuntua ajoittain sellaista tunnetta keuhkoissa että en saa ihan täyteen vedettyä keuhkoja jotenkin ilmaa, ei joka kerta mutta untää keuhkot täyteen ilmaa niin noin puolet kerroista tuntuu siltä että keuhkot ei täyty kunnolla ilma kyllä virtaa hyvin.
voikohan minulla olla astma olen miettinyt sitä, tai voiko olla COPD näin nuorella olen polttanut tupakkaa noin 6-vuotta mutta lopettanut sen kuukausi sitten.
Kysyisinkin sellaista kun katselin että astmaatikot voivat testata tuota keuhkojen toimintaa tuollaisella PEF puhallus laitteella. Saako tuollaisen laitteeon ostaa kuka vaan itse apteekistä ja paljonko se maksaa ???.
haluaisin kokeilla sitä ja mikä se puhallus tekniikka siihen on kertokaapa joku onko se vaan että mahdollisimmaan kova puhallus niin nopeasti kyn pystyy ?
ja minkälainen arvo täysyisi saada jos on aika isokokoinen mies eli olen 190 cm pitkä ja painoa on noin 100 kg
PEF apuja
8
2012
Vastaukset
- heti kunnollinen mittari
hinnat löytyvät vaikkapa täältä http://www.yliopistonapteekki.fi itselläni tuo Piko, tosin sain sen lääkäriltäni.
Juu, keuhkot täyteen ilmaa ja napakka, pitkä puhallus.
Noista arvoista voit vaikkapa googlailla ja se ei tarkoita sitä että kaikilla sinun kokoisillasi pitäisi olla samansuuruiset arvot. - pakko itse ostaa.
Menet terveysasemalle tai -keskukseen asiasi kanssa (todennäkösesti riittää kun varaat ajan terkkarille), kerrot oireista ym. Voit sanoa, että tahtoisit pef-seurannan. Yleensä tk:sta saa pef-mittarin 2-3 viikoksi lainaan. Seurannan jälkeen lääkäri katsoo tulokset ja jatko mietitään sen perusteella.
- peffiin
Apteekeissakin voi saada puhaltaa,riippuu kyllä aika paljon apteekista. Mutta esim, jos menet ostamaan mittaria,voit kysyä ensin.
- jaakko_w
Ostin PEF mittarin se näyttää 700 l/min asti olken puhallellut siihen nyt päivän mittään useasti ja aina tulee tulos 700 eli mittäri menee aina tappiin menisi vielä enemänki ellei mittäri loppuisi kesken.
Eli onko tuo 700 hyvä tulos jo ?
Ja haluaisin vielä selvennyksen että jos on astma tai copd niin onko silloin uloshengittäminene vaikeaa vai sisään hengittäminen vai molemmat ? - pikke
jaakko_w kirjoitti:
Ostin PEF mittarin se näyttää 700 l/min asti olken puhallellut siihen nyt päivän mittään useasti ja aina tulee tulos 700 eli mittäri menee aina tappiin menisi vielä enemänki ellei mittäri loppuisi kesken.
Ja haluaisin vielä selvennyksen että jos on astma tai copd niin onko silloin uloshengittäminene vaikeaa vai sisään hengittäminen vai molemmat ?täältä löytyy pef-arvojen seurantataulukko sekä viitearvotaulukko. Sun tulos on suorastaan loistava, mutta ei kaikki totuus paljastu vain yhdellä puhalluskerralla. Jos tahdot tulosta tuo taulukko ja tee seuranta omatoimisesti. Puhalla kolme puhallusta aamulla heti herättyäsi sekä iltapäivällä noin ennen 18:00. Kolmesta puhalluksesta paras tulos merkitään taulukkoon (puhallusten vaihtelu ei saisi olla kovin suuri, vaihtelu maksimissaan 20). Tarvittaessa puhallukset voi tehdä muulloinkin, jos henki on ahtaalla.
(tällaisen ohjeistuksen olen itse saanut)
Astmassa yheensä uloshengitys vaikeuttuu ja sitähän tuolla pef-mittarilla juuri mitataan. Toisaalta tosi pahassa astmakohtauksessa itselläni vaikeutuu molemmat. Keuhkoista vaan loppuu potku..
Urheiletko? Tai liikutko yleensäkään minkä verran? Mietin vain, että onko sulla tarpeeksi keuhkotuuletusta. Itse, kun aikanaan lopetin polttamisen, se kaikki siitä aiheutunut moska ja lima jäi keuhkoihin, ja pisti keuhkot ahtaalle. Sitten pikku hiljaa se tuli sieltä pois, kun kävi lenkillä ja vähän hengästyi. Kovasti piti yskiä! Se tupakista aiheutuva lima keuhkoissa on todella sitkeätä, eikä se sieltä ihan helposti irtoa. Liman "notkistumiseen" auttaa vähän se, että juo paljon vettä.
Lisätietoja astmasta löytyy
http://www.astmaonline.com/
http://www.tohtori.fi/astmaklinikka/
Ja COPD:stä
http://www.keuhkoahtaumaonline.fi/ - pikke
pikke kirjoitti:
täältä löytyy pef-arvojen seurantataulukko sekä viitearvotaulukko. Sun tulos on suorastaan loistava, mutta ei kaikki totuus paljastu vain yhdellä puhalluskerralla. Jos tahdot tulosta tuo taulukko ja tee seuranta omatoimisesti. Puhalla kolme puhallusta aamulla heti herättyäsi sekä iltapäivällä noin ennen 18:00. Kolmesta puhalluksesta paras tulos merkitään taulukkoon (puhallusten vaihtelu ei saisi olla kovin suuri, vaihtelu maksimissaan 20). Tarvittaessa puhallukset voi tehdä muulloinkin, jos henki on ahtaalla.
(tällaisen ohjeistuksen olen itse saanut)
Astmassa yheensä uloshengitys vaikeuttuu ja sitähän tuolla pef-mittarilla juuri mitataan. Toisaalta tosi pahassa astmakohtauksessa itselläni vaikeutuu molemmat. Keuhkoista vaan loppuu potku..
Urheiletko? Tai liikutko yleensäkään minkä verran? Mietin vain, että onko sulla tarpeeksi keuhkotuuletusta. Itse, kun aikanaan lopetin polttamisen, se kaikki siitä aiheutunut moska ja lima jäi keuhkoihin, ja pisti keuhkot ahtaalle. Sitten pikku hiljaa se tuli sieltä pois, kun kävi lenkillä ja vähän hengästyi. Kovasti piti yskiä! Se tupakista aiheutuva lima keuhkoissa on todella sitkeätä, eikä se sieltä ihan helposti irtoa. Liman "notkistumiseen" auttaa vähän se, että juo paljon vettä.
Lisätietoja astmasta löytyy
http://www.astmaonline.com/
http://www.tohtori.fi/astmaklinikka/
Ja COPD:stä
http://www.keuhkoahtaumaonline.fi/unohinpa sitten pastettaa sen pef-taulukon osotteen :/
http://www.tohtori.fi/files/PEF.pdf - onko sulla
jaakko_w kirjoitti:
Ja haluaisin vielä selvennyksen että jos on astma tai copd niin onko silloin uloshengittäminene vaikeaa vai sisään hengittäminen vai molemmat ?punainen Spiro-merkkinen mittari? Ovat aivan liian löysiä, joten vaihda mittaria kunnolliseen. Mieluiten Piko-1 mittari, siinä näet sekä peffit että fev1 arvon. Tuon 700 puhallan aivan helposti tuolla Spirolla, jos sulla on se. Ja minulla on lääkäreiden mukaan tuo selkeä astma.
Lisäksi Piko mittarilla voit seurata yli 700 puhalluksiakin, lisäksi siihen tulee huutomerkki perään, jos puhallat väärin! Eri yskäisyt tms. eivät käy!
Noita punaisia Spiroja ei saisi myydä kenellekään!
- Anonyymi
Mutta tämä kun sinulta tullaan seuraamaan ulospyhallus virtausta, ja sitten et saa mitään diagnoosia niin sitten se on ihan turha ostos se pef-mittari.Se tässä risoo Joskus kun aikaisemmin otettiin puhallukset niin sai lainaan mittarin.Näin ne ajat muuttuvat.😥
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253534- 2543505
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282024Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151419Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861241Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501169Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007