Meillä 6vko vanha poika ja alan todella epäillä maitoni riittävyyttä. Olen imettänyt ja imettänyt ja vielä kerran imettänyt... koettanut saada maidon nousemaan ja kyllä sitä tuleekin mielestäni jo tosi hyivn ja silti eilen illalla hän joi vielä 200ml vastiketta 3 tunnin sisään!!!! Aikamoinen määrä..
Onko tämä nyt ymmärrettävä niin ettei maito vaan yksinkertaisesti riitä.
Heräilee myös tunnin-kahden välein päivällä syömään... ja valvoo aina 2 tuntia vaikka ei tuon pitempään ole nukkunut ja koko ajan pitäis olla tissi suussa. tuntuu että sillä on koko ajan nälkä kun yrittää olla pelkällä rinnalla. Olen nyt pari päivää yrittänyt näin tehdä, mutta eihän häntä nyt nälässä voi pitää.
Auttakaa!! Olisin todella kiitollinen vastauksista ja kommenteista
Oma maito ei riitä??
11
912
Vastaukset
- meirami
Meillä tyttö suunnilleen samanikäinen s. 28.11. Olen taistellut tämän imettämisen kanssa päivät ja yöt eli yritän kyllä imettää ja saada maidon nousemaan mutta maito ei vain neidille riitä, eli joudumme ottamaan korviketta joka imetyksen jälkeen. Harmittaa toisaalta mut eihän lasta voi nälässä pitää. Meillä näin...
- KEH
Vauvasi on sen ikäinen että hänellä tulee tiheän imun kausia. Oma maitosi ei tuolloin riitäkään, jos annat korvikemaitoa! Kun vauva on tiheästi rinnalla, hän "tilaa" lisää maitoa, että sitä sitten tulisi riittävästi.
- .....linkit
Tiheän imun kausista ja iltatankkauksista:
http://www.hernekeppi.fi/kantsu/tietoa.html
Lisämaidon vähentämisestä ja oman maidontuotannon lisäämisestä:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=165
Paljon tietoa imetyksen alkuajoista ja maidon riittävyydestä yms.
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=97 - ovat
ihan normaaleja syöntivälejä tuon ikäiselle vauvalle!
- lapsen kokemuksella
Hei!
Noin pieni vauva voi syödä vaikka tunnin välein vuorokauden ympäri, ja sekin on vielä ihan normaalia.
Joskus muutaman kuukauden ikäisenä syöttövälit alkaa yleensä pitenemään, niin ainakin meillä on käynyt.
Se, että vauva syö usein, tekee vain sinulle lisää maitoa. Vauva siis tavallaan tilaa rintojasi tuottamaan enemmän maitoa.
Koita jaksaa, se on nyt vähän aikaa imetystä aamusta iltaan ja illasta aamuun.
Lue esim. tämän palstan vanhempia kirjoituksia ja googleta esim. "tiheän imun kausi", niin saat myös tietoa siitä, että vauvalla on luonnostaan kausia, jolloin syö tiheämmin.- skeidaa
koko kirjoitus. sori. jos se sopi sulle sen ei tartte olla oikein muille.
- keltainenkorppi
Miten vauvan paino on noussut?
Ja varmistan vielä ymmärsinkö oikein, että olet antanut korviketta vain tuona yhtenä päivänä (200 ml)?
Jos vauva on eilisiltaista korviketta (200 ml) lukuunottamatta ollut täysimetyksellä, ja jos paino on noussut ok, kuulostaisi siltä, että oma maito kuitenkin riittää vauvan tarpeisiin.
Tiheän imemisen kausi kenties meneillään, ja useimmista pullotuteista valuu maitoa niin vuolaasti, ettei vauvan tarvitse paljon edes imeä, joten vauva saattaa lähes huomaamattaan imeä pullosta enemmän maitoa kuin sillä kertaa olisi tarvinnutkaan. Imetyskertoja pienillä vauvoilla tulisikin olla vähintään 8 - 12 vuorokaudessa, joten tunnin tai kahden välit kuulostavat täysin normaaleilta :)
Jos taas korviketta on mennyt säännöllisesti x ml päivässä, vastaisin erilailla :) - imettäjä
Imetä vaan niin paljon kuin vauva jaksaa rinnalla olla; tämä hoitaa maidon nousemisen ja riittävyyden.
Kuten tuolla jo sanottiinkin, tuo on ihan normaalia liki vastasyntyneelle. Tuntuu, että nykyäidit tulkisevat aivan liian herkästi tilanteita niin, että maito ei vain riitä. Ole iloinen, että sinulla on reipas vauva, joka nimenomaan yrittää toimia niin kuin luonto on suunnitellut eli imeä usein ja ahkerasti, jotta maito nousisi ja riittäisi hänelle vielä vähän isompanakin. Älä sotke näin aluksi rytmiänne korvikkeella tai tutilla.
Jatkuva rinnallaolo ei kestä kovin kauaa. Se voi olla rasittavaa, mutta on sen arvoista, koska se takaa maidon riittävyyden.- vilijonkkatyttö
Minäkin aluksi epäilin oman maidon riittävyyttä, vauva nyt 5 vkoa vanha. Mutta täältä sain vahvistusta että rinnalle vaan aina kun kitisee melkein niin hyvä tulee. Olenkin 80% antanut rintaa, yösyötöillä vähän lisäksi korviketta niin nukahtaa paremmin ja tuntuu nukkuvan pitempiä putkia kuin tunnin.
Välillä päivälläkin annan pikkasen lisäksi korviketta koska yksinkertaisesti kitisee vaan rinnan jälkeen vaikka olisi melkein tunnin siinä, tai saa muuten "tissiraivoja"..tuntuu vaan ettei kuitenkaan tule ihan tarpeeksi omasta takaa joka kerta. En silti jaksa murehtia korvikkeen annosta. Minusta se on ihan mukavaa välillä antaa siitä, ei tarvitse olla koko ajan kiinni vauvassa samalla lailla ja isäkin osallistuu näin syöttöihin. Sekä mahdollistaa että pärjää hoitopaikassakin, että pääsee käymään asioilla ilman paniikkia kellosta.
Minä siis menen eteenpäin sekä rinnalla että korvikkeella. Saa itse mielenrauhan. vilijonkkatyttö kirjoitti:
Minäkin aluksi epäilin oman maidon riittävyyttä, vauva nyt 5 vkoa vanha. Mutta täältä sain vahvistusta että rinnalle vaan aina kun kitisee melkein niin hyvä tulee. Olenkin 80% antanut rintaa, yösyötöillä vähän lisäksi korviketta niin nukahtaa paremmin ja tuntuu nukkuvan pitempiä putkia kuin tunnin.
Välillä päivälläkin annan pikkasen lisäksi korviketta koska yksinkertaisesti kitisee vaan rinnan jälkeen vaikka olisi melkein tunnin siinä, tai saa muuten "tissiraivoja"..tuntuu vaan ettei kuitenkaan tule ihan tarpeeksi omasta takaa joka kerta. En silti jaksa murehtia korvikkeen annosta. Minusta se on ihan mukavaa välillä antaa siitä, ei tarvitse olla koko ajan kiinni vauvassa samalla lailla ja isäkin osallistuu näin syöttöihin. Sekä mahdollistaa että pärjää hoitopaikassakin, että pääsee käymään asioilla ilman paniikkia kellosta.
Minä siis menen eteenpäin sekä rinnalla että korvikkeella. Saa itse mielenrauhan.Meidän tyttö (synt. 29.11.) on myös rintaruokinta-korvikeyhdistelmällä ja tämä soveltuu meille tosi hyvin. Saa välillä vaikka käydä kaupassa tai lenkillä kun isä voi syöttää pullosta jos tulee nälkä ja sitten minä jatkan kun tulen kotiin.
Meillä menee tällä hetkellä korviketta vuorokaudessa noin 400 ml, eli annan päiväunille ja yöunille mennessä ja yösyötöllä jos näyttää että tarvitsee. Joskus nukahtaa ilman korviketta, joskus vetäisee 60 - 100 ml yhden rinnan maidon päälle. Siirryin joku vk sitten yösyötöillä kahden rinnan rytmistä yhteen rintaan ja hyvin ollaan toistaiseksi päästy taas uneen kiinni.
Imetysmaratonit meillä ajoittuu aina päiväunilta heräämisen ja yöunille menon väliin, sen ajan istunkin sitten sohvalla ja annan tytön imeä silloin kun huvittaa ja niin pitkään kun huvittaa. Kuluu se aika kun kaukosäädin ja kännykkä on lähellä ja vesipullo jotain syötävää.
Ja imettäessähän pitää muistaa juoda, juoda, juoda ja juoda..... Mulla on aina vesipullo tai iso tuoppi vettä käden ulottuvilla.
- lasta nälässä!
vaikka mitä täällä joku imetysintoilija käkättäisi.
Kasvukin häiriytyy. Etkä takaisin saa koitunutta vahinkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394973Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734209Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162077MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711473OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911174
- 941144