Antenni

purressa

Pitäisi hankkia purjeveneeseen uusi VHF-antenni. Kuuluvuuden kannalta paras paikka olisi maston huippu, mutta mikä antenni kestää siellä ja miten kiinnitys pitäisi järjestää? Voiko VHF-antenniin yhdistää myös radion jollain haaroituskappaleella?

27

2455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvitset

      antennia silloin kun masto on poikki ja antenni killuu meressä. Laittaisin muualle kiinni, esim. takakaiteeseen 2-3 m tolpan, jossa antenni kiinni.

      • piti2

        silloin kuuluvuus on parhaimmillaan.
        Jos haluat varmistella niin osta vara-antenni minkä otat käyttöön jos masto tulee alas tai käytät käsi Vhf:ää.


      • asiantuntija,

        montako keppiä olet saanut killumaan?


      • olen
        asiantuntija, kirjoitti:

        montako keppiä olet saanut killumaan?

        ja nähnyt useasti sellaista tapahtuvan muillekin. Meneppä johonkin avomeriskabaan kun tuulee vähän enemmän niin saatat nähdä itsekin. Eri asia sitten on jos haluat pysyä satamisa kun tuulee yli 10m/s.


    • kannattaa yhdistää

      antennista tulevaan kaapeliin, ei antenniin.

      Mastonhuippu on yhdyssana.

      • poliisi2

        mastonhuippu on genetiivi?

        Siis maston huippu:-)

        Sieltä suoraviivainen signaali menee kauimmaksi. Hätävarustuksena joko takakaareen tai irrallisena toinen antenni, jossa sopiva viritys.

        Maalla viisaita kun merellä tuulee...


      • purressa

        Sekä mastonhuippu,että maston huippu ovat tässä tapauksessa oikein. Esimerkki: rengasliikkeessä myydän autonrenkaita, ei auton renkaita. Mutta luoti osui auton renkaaseen (siis sen auton renkaaseen, jota ammuttiin), ei autonrenkaaseen (siis autonrenkaaseen yleensä).

        Tässä tapauksessa halusin korostaa tietäväni, että antenni on parasta kuuluvuuden kannalta asentaa mastoon ja tarkemmin sen huippuun, eli maston huippuun. Toisaalta on pidettävä selvänä, että veneessäni on masto, koska kysymys on purjeveneosiossa. Siten on ihan oikein sanoa että antenni asennetaan mastonhuippuun.

        Hyvä, että oikeakielisyyteen kiinnitetään huomiota. Niin minäkin teen, vaikka en yleensä huomauttele virheistä.


      • Kiss my
        purressa kirjoitti:

        Sekä mastonhuippu,että maston huippu ovat tässä tapauksessa oikein. Esimerkki: rengasliikkeessä myydän autonrenkaita, ei auton renkaita. Mutta luoti osui auton renkaaseen (siis sen auton renkaaseen, jota ammuttiin), ei autonrenkaaseen (siis autonrenkaaseen yleensä).

        Tässä tapauksessa halusin korostaa tietäväni, että antenni on parasta kuuluvuuden kannalta asentaa mastoon ja tarkemmin sen huippuun, eli maston huippuun. Toisaalta on pidettävä selvänä, että veneessäni on masto, koska kysymys on purjeveneosiossa. Siten on ihan oikein sanoa että antenni asennetaan mastonhuippuun.

        Hyvä, että oikeakielisyyteen kiinnitetään huomiota. Niin minäkin teen, vaikka en yleensä huomauttele virheistä.

        Kiss my arse, please


    • vetta

      Sinulla on valiitavanasi kaksi vaihtiehtoa, lyhyt tai pitkä.
      Lyhyessä antennissa, se on sellainen ehkä 50 cm mittainen, antennin kuuluvuus ei ole niin hyvä kuin pitkässä, mutta kuuluvuus tai kantavuus pysyy melko vakiona riippumatta veneen kallistuksesta tai heilumisestä; pitkä antenni on vajaan metrin mittainen ja sen kuuluvuus on parempi, mutta se heikkenee veneen kallisteluissa, kun antennin keila häviää horisontin yli tai ali niin, että kuuluvuus häviää mennen tullen lyhyemmän antennin kuuluvuudelle. Ehdottomasti paras paikka on masto kuuluvuuden kannalta, radioaalto kulkee vhf:ssä vain suoraviivaisesti(ei heijastu sfääreistä)ja horisontti tulee takakaidekkiinnityksellä aika äkkiä vastaan. Mastokiinnitys ja lisäksi hätäantenni hätävarustuksen joukkoon..

    • Asiatietoa

      Antennin sijoituspaikan suhteen saitkin jo kommentteja. Haaroitusfilttereitä löytyy (kotimainen valmistaja) alan liikeistä, saat sen kautta samaan antenniin kiinni VHF:n, radion (ULA) sekä GSM:n. Myös GSM:n kuuluvuus on mastonhuipusta merkittävästi parempi.

      • Filttereistä

        Paljonko filtteri vaimenttaa ? (dB)

        Mastoasennuksessa kannattaa ottaa huomioon myös että ei käytä ohutta (RG 58) ja huonolaatuista kaapelia.


      • Asiatietoa
        Filttereistä kirjoitti:

        Paljonko filtteri vaimenttaa ? (dB)

        Mastoasennuksessa kannattaa ottaa huomioon myös että ei käytä ohutta (RG 58) ja huonolaatuista kaapelia.

        Vaimennusta filtterissä aina on, en löydä nyt dB-lukuja enkä netistä näitä VHF/GSM/FM filttereitäkään vaikka sellainen veneessäni on. VHF/FM-filttereitä löytyy netistä melko helposti.
        Kokemukset mastonhuippuantennista ovat hyvät vaikka pitkä kaapeli ja filtteri vaimennusta aiheuttavatkin. Vahvasti yksinkertaistaen voisi sanoa, että optimaalinen antennilinja (lyhyt kaapeli antennista (esim takakaiteessa) radioon) ei auta jos antenni ei "näe" lähetintä kunnolla ja siihen näkemiseen auttaa sijoitus mastonhuipussa merkittävästi. Mutta varapiiska ja tarvittava kaapeli olisi veneessä silloin hyvä olla. Itse en pidä antennimetsästä takakaiteessa, ne ovat tiellä satama- ja muissa manöövereissä ja saattavat vahingoittua, mutta tämähän onkin enemmän makuasia.


      • minor700
        Asiatietoa kirjoitti:

        Vaimennusta filtterissä aina on, en löydä nyt dB-lukuja enkä netistä näitä VHF/GSM/FM filttereitäkään vaikka sellainen veneessäni on. VHF/FM-filttereitä löytyy netistä melko helposti.
        Kokemukset mastonhuippuantennista ovat hyvät vaikka pitkä kaapeli ja filtteri vaimennusta aiheuttavatkin. Vahvasti yksinkertaistaen voisi sanoa, että optimaalinen antennilinja (lyhyt kaapeli antennista (esim takakaiteessa) radioon) ei auta jos antenni ei "näe" lähetintä kunnolla ja siihen näkemiseen auttaa sijoitus mastonhuipussa merkittävästi. Mutta varapiiska ja tarvittava kaapeli olisi veneessä silloin hyvä olla. Itse en pidä antennimetsästä takakaiteessa, ne ovat tiellä satama- ja muissa manöövereissä ja saattavat vahingoittua, mutta tämähän onkin enemmän makuasia.

        vaihtoehto on ilman muuta VHF antenni(kunnon pitkä marine-)mastonhuippuun,vara-antenni(kaapelista tehty,ei tarvi ostaa toista antennia) ja radioantenni erikseen.Paksu kaapeli on tietenkin parasta jos antenni on mastonhuipussa, mutta kyllä ohutkin käy,se mitä häviää tehossa voittaa antennikorkeudella vedenpinnasta.VHF-aallot ei mene täysin suoraan, ne taipuu vähän horisontin mukaan.


      • Asiatietoa
        minor700 kirjoitti:

        vaihtoehto on ilman muuta VHF antenni(kunnon pitkä marine-)mastonhuippuun,vara-antenni(kaapelista tehty,ei tarvi ostaa toista antennia) ja radioantenni erikseen.Paksu kaapeli on tietenkin parasta jos antenni on mastonhuipussa, mutta kyllä ohutkin käy,se mitä häviää tehossa voittaa antennikorkeudella vedenpinnasta.VHF-aallot ei mene täysin suoraan, ne taipuu vähän horisontin mukaan.

        Tämä idea tehdä vara-antenni pelkästä kaapelista on minulle uusi. Se on varmaan kätevä ja säästää rahaa mutta onko tutkittua tietoa että se toimii kunnolla? VHF-alueella antenni yleensä pitää virittää suurin piirtein oikeaan pituuteen, muuten antenniin ei mene tehoa kunnolla. Jos tarvitsee vara-antennia maston katkeamisen vuoksi on yleensä jonkinalinen kantamakin tärkeä....


      • Asiatietoa kirjoitti:

        Vaimennusta filtterissä aina on, en löydä nyt dB-lukuja enkä netistä näitä VHF/GSM/FM filttereitäkään vaikka sellainen veneessäni on. VHF/FM-filttereitä löytyy netistä melko helposti.
        Kokemukset mastonhuippuantennista ovat hyvät vaikka pitkä kaapeli ja filtteri vaimennusta aiheuttavatkin. Vahvasti yksinkertaistaen voisi sanoa, että optimaalinen antennilinja (lyhyt kaapeli antennista (esim takakaiteessa) radioon) ei auta jos antenni ei "näe" lähetintä kunnolla ja siihen näkemiseen auttaa sijoitus mastonhuipussa merkittävästi. Mutta varapiiska ja tarvittava kaapeli olisi veneessä silloin hyvä olla. Itse en pidä antennimetsästä takakaiteessa, ne ovat tiellä satama- ja muissa manöövereissä ja saattavat vahingoittua, mutta tämähän onkin enemmän makuasia.

        Asensin muutama vuosi sitten VHF-antennin mastonhuippuun. Etsin silloin myös tällaista yleisantennia, joka sopii VHF:n lisäksi myös yleisradiolle ja GSM:lle. Löysin netistä yhden kotimaisen valmistajan ja soitin sinne. Silloin kerrottiin, etteivät he enää niitä valmista. En tiedä, mikä on tilanne nyt - lienee muitakin valmistajia.
        Päädyin lopulta näppärään piiska-antenniin, johon oli liitetty antennin ympärillä pyörivä Windex. Tämä helpottaa antennin asennusta mastonhuippuun, kun Windex ei ole tiellä.
        Vetelä piiska-antenni on myös hyvä, jos sattuu joskus menemään liian matalan sillan alta...
        Kuuluvuus minulla on ollut ainakin kuuntelulla aika hyvä, sillä Paraisilla joutuu välillä kuuntelemaan sekä Ruotsin että Viron rannikkoradioiden tiedotuksia. Maston korkeus minulla 14,2 m.


    • Matkapurjehtija

      lähes yhdentekevää, onko antenni mastossa tai peräkaiteessa. Maa-asemien ja laivojen antennit ovat niin korkealla, että 25 watin lähetystehon säteellä ne tavoitetaan oli antenni kaiteessa tai mastossa.
      Veneeltä veneelle lähetyksessä antennin korkeudella on jonkin verran merkitystä.
      Turku ja Maarianhamina lähetyksethän kyllä kuuluvat lähes Gotlantiin saakka.

    • yksi paikka

      antennille pitää valita, niin sillon jokin muu kuin masto. Normaalikäytössä riittää että radio kantaa sen 40 kilsaa. Jos masto tulee alas niin silloin sitä radiota aletaan oikeasti tarvitsemaan. Itse nostan turvallisuusnäkökohdan normaalikäytön kuuluvuutta korkeammalle.

      • mikä on turvallisuutta !

        Miksi pidät maston menetystä niin oleellisena, että sen perusteella jopa hyväksyt heikomman kantomatkan VHF-lähettimeesi? Jos masto tulee merellä alas, selviät kyllä satamaan omin avuin -jos sinulla on merimiestaitoja ja veneessäsi toimiva kone polttoainetta. Pystytä hätäriki, jos maston menetys tapahtuu isolla merellä. Miksi maston menetyksestä pitäisi edes raportoida merellä jonnekin? Aja satamaan ja selvitä asia siellä vakuutusyhtiösi kanssa.

        Merellä voi olla paljon todellisempia hätätilanteita kuin maston menetys, esim. MOB, äkillinen sairauskohtaus, vakava tapaturma, veneen hallitsematon vuoto, peräsimen menetys tms. Eikö silloin ole suotavaa, että lähettämäsi mayday tai pan-pan kuullaan mahdollisimman hyvin? Kutsusi kuullaan kauempana, jos antennisi on korkeammalla eli maston topissa. Maston toppi on oikea paikka purjeveneen VHF-antennille. Se, että VHF:llä kuulet maa-asemien tai laivojen viestejä kauaskin, ei merkitse sinun lähettimesi kuuluvuutta yhtä kauas.

        "Normaalikäyttö" on henkilökohtainen käsityksesi ja tarkoittanee oman paattisi kulkualuetta. Sen perusteella on turha suositella mitään yleistyksiä, ei varsinkaan turvallisuutta heikentäviä ehdotuksia.

        Maston menetyksen varalle sinun kannattaa hankkia vara-antenni, jonka voit kiinnittää vaikkapa takakaiteeseen. Vara-antenni ei ole kovin iso investointi.


      • minor 700
        mikä on turvallisuutta ! kirjoitti:

        Miksi pidät maston menetystä niin oleellisena, että sen perusteella jopa hyväksyt heikomman kantomatkan VHF-lähettimeesi? Jos masto tulee merellä alas, selviät kyllä satamaan omin avuin -jos sinulla on merimiestaitoja ja veneessäsi toimiva kone polttoainetta. Pystytä hätäriki, jos maston menetys tapahtuu isolla merellä. Miksi maston menetyksestä pitäisi edes raportoida merellä jonnekin? Aja satamaan ja selvitä asia siellä vakuutusyhtiösi kanssa.

        Merellä voi olla paljon todellisempia hätätilanteita kuin maston menetys, esim. MOB, äkillinen sairauskohtaus, vakava tapaturma, veneen hallitsematon vuoto, peräsimen menetys tms. Eikö silloin ole suotavaa, että lähettämäsi mayday tai pan-pan kuullaan mahdollisimman hyvin? Kutsusi kuullaan kauempana, jos antennisi on korkeammalla eli maston topissa. Maston toppi on oikea paikka purjeveneen VHF-antennille. Se, että VHF:llä kuulet maa-asemien tai laivojen viestejä kauaskin, ei merkitse sinun lähettimesi kuuluvuutta yhtä kauas.

        "Normaalikäyttö" on henkilökohtainen käsityksesi ja tarkoittanee oman paattisi kulkualuetta. Sen perusteella on turha suositella mitään yleistyksiä, ei varsinkaan turvallisuutta heikentäviä ehdotuksia.

        Maston menetyksen varalle sinun kannattaa hankkia vara-antenni, jonka voit kiinnittää vaikkapa takakaiteeseen. Vara-antenni ei ole kovin iso investointi.

        "mikä on turv"kirjoittama osui ihan nappiin,kaikki veneilijät pitäisi lukea se juttu.
        Valmistan silloin tällöin "hätä-antenneja" koaksiaalikaapelista jotka arvotaan paikallisen navigaatiokerhon tilaisuuksissa. Nyt meinaan valmistaa muutama,voisin laittaa mitat tänne palstaan niin voisitte itse valmistaa.
        Takaan että jos sen pitää samalla korkeudella kun tehdasvalmisteinen antenni niin lähetys menee yhtä pitkälle.


      • itse...
        mikä on turvallisuutta ! kirjoitti:

        Miksi pidät maston menetystä niin oleellisena, että sen perusteella jopa hyväksyt heikomman kantomatkan VHF-lähettimeesi? Jos masto tulee merellä alas, selviät kyllä satamaan omin avuin -jos sinulla on merimiestaitoja ja veneessäsi toimiva kone polttoainetta. Pystytä hätäriki, jos maston menetys tapahtuu isolla merellä. Miksi maston menetyksestä pitäisi edes raportoida merellä jonnekin? Aja satamaan ja selvitä asia siellä vakuutusyhtiösi kanssa.

        Merellä voi olla paljon todellisempia hätätilanteita kuin maston menetys, esim. MOB, äkillinen sairauskohtaus, vakava tapaturma, veneen hallitsematon vuoto, peräsimen menetys tms. Eikö silloin ole suotavaa, että lähettämäsi mayday tai pan-pan kuullaan mahdollisimman hyvin? Kutsusi kuullaan kauempana, jos antennisi on korkeammalla eli maston topissa. Maston toppi on oikea paikka purjeveneen VHF-antennille. Se, että VHF:llä kuulet maa-asemien tai laivojen viestejä kauaskin, ei merkitse sinun lähettimesi kuuluvuutta yhtä kauas.

        "Normaalikäyttö" on henkilökohtainen käsityksesi ja tarkoittanee oman paattisi kulkualuetta. Sen perusteella on turha suositella mitään yleistyksiä, ei varsinkaan turvallisuutta heikentäviä ehdotuksia.

        Maston menetyksen varalle sinun kannattaa hankkia vara-antenni, jonka voit kiinnittää vaikkapa takakaiteeseen. Vara-antenni ei ole kovin iso investointi.

        jos masto tulee alas se voi kovassa aallokossa nopeastikin hakkautua rungosta läpi vaikka kuin yrittäisi sitä tiputtaa mereen. Silloin tarvitaan toimivaa radiota ja nopeasti. Jos antennisi on ollut maston huipussa ja nyt sojottaa pohjaa kohden olet ns. kusessa.

        Itselläni takakaiteessa on toplla ja siinä antenni. Antennin huippu n. 4,5 m korkeudessa ja kuuluvuus on ollut hyvä Itämeren eri kolkissa liikuessani.

        Suuret onnettomuudet johtuvat usein pienistä todennäköisyyksistä. Joten mieti itse mitä neuvoja yleisellä foorumilla jakelet.


      • taas...
        itse... kirjoitti:

        jos masto tulee alas se voi kovassa aallokossa nopeastikin hakkautua rungosta läpi vaikka kuin yrittäisi sitä tiputtaa mereen. Silloin tarvitaan toimivaa radiota ja nopeasti. Jos antennisi on ollut maston huipussa ja nyt sojottaa pohjaa kohden olet ns. kusessa.

        Itselläni takakaiteessa on toplla ja siinä antenni. Antennin huippu n. 4,5 m korkeudessa ja kuuluvuus on ollut hyvä Itämeren eri kolkissa liikuessani.

        Suuret onnettomuudet johtuvat usein pienistä todennäköisyyksistä. Joten mieti itse mitä neuvoja yleisellä foorumilla jakelet.

        Jos mastontynkä uhkaa tulla pohjasta läpi, onko radiolla pyydetyllä avulla mitään virkaa? Taitaa olla vene pohjassa hyvän aikaa ennen kuin ulkopuolinen apu on paikalla. Eikä niillä kahdella minuutilla, mikä vara-antennin käyttöönottoon vaaditaan, ole mitään merkitystä.

        Edellisellä kirjoittajalla sen sijaan oli kapallinen erittäin hyviä argumentteja mastonhuippuasennuksen puolesta. Ei voi olla olematta samaa mieltä.


      • Tuhonhan.
        itse... kirjoitti:

        jos masto tulee alas se voi kovassa aallokossa nopeastikin hakkautua rungosta läpi vaikka kuin yrittäisi sitä tiputtaa mereen. Silloin tarvitaan toimivaa radiota ja nopeasti. Jos antennisi on ollut maston huipussa ja nyt sojottaa pohjaa kohden olet ns. kusessa.

        Itselläni takakaiteessa on toplla ja siinä antenni. Antennin huippu n. 4,5 m korkeudessa ja kuuluvuus on ollut hyvä Itämeren eri kolkissa liikuessani.

        Suuret onnettomuudet johtuvat usein pienistä todennäköisyyksistä. Joten mieti itse mitä neuvoja yleisellä foorumilla jakelet.

        Se masto tulee alas tullessaan.


      • antennin korkeudesta
        itse... kirjoitti:

        jos masto tulee alas se voi kovassa aallokossa nopeastikin hakkautua rungosta läpi vaikka kuin yrittäisi sitä tiputtaa mereen. Silloin tarvitaan toimivaa radiota ja nopeasti. Jos antennisi on ollut maston huipussa ja nyt sojottaa pohjaa kohden olet ns. kusessa.

        Itselläni takakaiteessa on toplla ja siinä antenni. Antennin huippu n. 4,5 m korkeudessa ja kuuluvuus on ollut hyvä Itämeren eri kolkissa liikuessani.

        Suuret onnettomuudet johtuvat usein pienistä todennäköisyyksistä. Joten mieti itse mitä neuvoja yleisellä foorumilla jakelet.

        ja VHF kuuluvuudesta 25 W lähetysteholla löytyy Ruotsin merenkulkuhallituksen sivulta (katso sivun alaosaa):
        http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1041.aspx


      • minor700
        antennin korkeudesta kirjoitti:

        ja VHF kuuluvuudesta 25 W lähetysteholla löytyy Ruotsin merenkulkuhallituksen sivulta (katso sivun alaosaa):
        http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1041.aspx

        on kyllä laskettu vähän alakanttiin,toisaalta on ehkä parempi antaa "varmat" lukemat.
        Meidän Viestintäviraston käsikirjassa puhutaan että kahden veneen väliseen yhteyteen olisi 30-40 km. Se tarkoittaa 16-22 M.Se on kyllä lähempänä totuutta,monen käyttövuoden jälkeen(vuodesta 1982) voin sanoa että siihen pääsee,ja se todistaa että VHF-aallot (150 Mhz) taipuu vähän horisontin mukaan.Jos minä olen Högsåran länsipuolella ja kaveri Jurmon kohdalla,molemmat moottoriveneissä,etäisyys on jotain 20-23 M, ja pystymme pitämään yhteyttä niin se on OK.Ihan huono sää, esim. sade varmasti lyhentää tämä etäisyys.


    • Anonyymi

      Saako sitä,puhelin toiminnoilla,niinkuin asunnot

    • Anonyymi

      Mulla meni antenni poikki,sisällä ei ole muuta kuin pätkä messinkilankaa,
      törkkäsin kiinni kaiteeseen ja kuuluvuus on iha sama kuin ennenkin

      • Anonyymi

        Ei kannata leikkiä VHF antennin kanssa.
        Jos antenni ei ole kunnossa ja asiallisesti vireessä lähettimen kanssa, niin se voi vikaantua erittäin kalliisti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4943
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      669
      4155
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2301
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1868
    6. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1451
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1208
    9. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      88
      1146
    10. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1144
    Aihe