hilux vapari / turbo

enempi

moiii asiantuntijat , auto on 91 vm hilux 4x4 ja tuntuu laiskalle kun laittaa peräkärrin perään niin attelin laittaa turbon kun nurkkiin joskus on jäänyt tuollainen garrett 3 mallinen turbo , ei kylläkään muistikuvaa missä se on ollut kiinni aikoinaan mutta onko kellään toyota miehellä kokemuksii miten tuollainen potkii hilugsin koneessa?
asiallisia kommentteja kiitos ja paljokohan tollanen kone kestää painetta..
nettiautossa kylläkin oli yhen kilon paineilla joku takatuuppari hilu mut tiedä siitä sen enempää.

12

8443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>TurbotOn<<

      AKE kertoo seuraavaa turbon jälkiasennuksesta==> 1) Edellyttää muutoskatsastusta. Poikkeuslupaa turbon asentamiselle ei vaadita jos moottorin vaihtoa koskevat yleiset edellytykset täyttyvät.

      2) Ahdetun moottorin teho ei saa ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta versiosta. Omamassan suhde moottorin nettotehoon on oltava muutoksen jälkeen vähintään 7 kg/kW. Moottorin tehosta, vääntömomentista ja ahtopaineesta on esitettävä muutoskatsastuksessa luotettava kirjallinen auton valmistenumerolla yksilöity selvitys, josta ilmenee myös ahtimen tunnistetiedot. Eli teho ja vääntömomentti on mitattava ”tehopenkissä”.

      Omamassalla tarkoitetaan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa. Mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon tai ahtimen asentamiseen olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella.

      3) Pakokaasupäästönormien täyttymisestä on esitettävä luotettava selvitys. Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

      Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987-31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää käytönaikainen savutusmittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

      Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

      Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT.

      4) Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.

      • enempi

        kyllä mä tuon tiedän mut kokemuksia ja ei mulla tee tuskaa tuon katsastuksen kanssa kun työpaikalla sekin onnistuu mut kokemuksia kehiin..


      • pienin huoli
        enempi kirjoitti:

        kyllä mä tuon tiedän mut kokemuksia ja ei mulla tee tuskaa tuon katsastuksen kanssa kun työpaikalla sekin onnistuu mut kokemuksia kehiin..

        Koska jo vanhan intiaanien käyttämän sanonnan mukaan ko. tapauksissa pitää olla yksi lappu konttorille, yksi lappu kavereille ja yksi lappu itselleen...


      • Vanha Intiaani
        pienin huoli kirjoitti:

        Koska jo vanhan intiaanien käyttämän sanonnan mukaan ko. tapauksissa pitää olla yksi lappu konttorille, yksi lappu kavereille ja yksi lappu itselleen...

        Mitähän nämä laput tarkoittavat tässä tapauksessa?


      • ex sä snaijaa pönde
        Vanha Intiaani kirjoitti:

        Mitähän nämä laput tarkoittavat tässä tapauksessa?

        No kysy vanhalta intiaanilta, pölhö!


    • ammattilainen

      Nyt ensin peruasiat,eli diisel moottotorien ahtimet on pakopesältään siiviltään erilaisia kun bensakoneen ahtimet varsinkin garretin TB03 sarjan kohdalla.
      Dieselmoottorin näiden vanhempien etukmmion moottoreiden pakokkasun lämpä on pinempi kun bensa koneen joten kun lämpö on yhtäkuin massa virtaus se vaatii turbiini siiveltä perältä erilaista mitoistusta,lisäksi diesel moottorin kapeampi vetoalua ja ko moottorissa voidaan ahtopaine nostaa ja pitääkin huomattavasti alempaa siis piemmillä kierroksilla.
      Pelkän ilmamäärän lisäys ei tuo voimaa vaan myös polttoainetta pitää olla vastaavasti ememmän.
      Eli opimi ratkaisu on juuri ko moottoria varten rakennet turbo ja ruiskutus pumpun muutos ko adinta varten.
      Mimulata jäi hiacen pakusta ko tarkoitukseen tehty turbo/pakosarja joitain muita osia vielä taitaa olla jäjellä1
      Maxs paine noin 0,7 kg cm lämmöt rupeaa nousemaan suuremmilla painella tehoilla tarvitsee tehokkamman jäähdyttäjän.
      Muut kärryn vetoon sekin riittää tuottaa yli 100 hv ja vääntöä 1,5 kertaa vapariin verratuna.näitä on tehty myös Hiluxsiin,voimaa noi 1000 r/min ylöspäin eikä tarvitse kierrättää

      • turboa1

        niin no turbo pakosarja olisin vaille ja mielellään sopisi 2l2 koneeseen eli ei 2lt koneen pakosarja..


      • ammattilainen
        turboa1 kirjoitti:

        niin no turbo pakosarja olisin vaille ja mielellään sopisi 2l2 koneeseen eli ei 2lt koneen pakosarja..

        Pakosarja käy vanhempaan Hiace/hilug 2.4 l dieselmoottoriin.
        En osaa sanoa käykö se uudempiin moottoreihin.
        Tietty turbon voi sovittaa myös välikappaleen
        avulla omaan pakorjaan muutama tehty niinkin Hiluksiin jossa tilaa vähän ememmän
        ramiro@suomi24.fi


      • myisi.
        ammattilainen kirjoitti:

        Pakosarja käy vanhempaan Hiace/hilug 2.4 l dieselmoottoriin.
        En osaa sanoa käykö se uudempiin moottoreihin.
        Tietty turbon voi sovittaa myös välikappaleen
        avulla omaan pakorjaan muutama tehty niinkin Hiluksiin jossa tilaa vähän ememmän
        ramiro@suomi24.fi

        et sä myisi sitä pakosarjaa ..?


      • myisi. kirjoitti:

        et sä myisi sitä pakosarjaa ..?

        Sarjan laippa on Garretin TB 03/04/KKK 26/27 pultti jaolla valusarja
        Miksei mutta siihen on myös turbo ja muistakseni etuputki ja öljypohja turbon öljyn palautus letkulle


      • sarja1
        ramiro kirjoitti:

        Sarjan laippa on Garretin TB 03/04/KKK 26/27 pultti jaolla valusarja
        Miksei mutta siihen on myös turbo ja muistakseni etuputki ja öljypohja turbon öljyn palautus letkulle

        en tarvisisi kuin sen pakosarjan ,, hitsipilli ja kaasupillit pysyy kädessä että kun vaan olisi pelkkä pakosarja jossa on ollu turbo kiinni niin sen vain tarvitsen , täytyy varmaan sekin tehä itse kun ei löydy tehdastekoista sarjaa mistään ja noi öljy ym muut letkut tulee mallia omavalmiste..


      • Kalle67
        ramiro kirjoitti:

        Sarjan laippa on Garretin TB 03/04/KKK 26/27 pultti jaolla valusarja
        Miksei mutta siihen on myös turbo ja muistakseni etuputki ja öljypohja turbon öljyn palautus letkulle

        Onko sulla vielä turbo ja muut kolskeet tallella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4644
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3785
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2474
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2201
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2054
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1969
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1858
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1738
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1517
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1391
    Aihe