tuplaturbo

roosberg

mikä on tupla turbo? antaako se tuplasti painetta ja tehoa. voiko sen laittaa dx corollaan ja tuplaako todellakin tehon?

20

11051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tojoyta

      se on niinku tuplasti parempi, ei karvanoppiaka ikinä yhtä laiteta.

      • roosberg

        juu no tilaan huomenna sellasen tv shopista ja tietenkin aromikannun ja nyppykoneen jospa nyt pääsen poikuudestani! jännittävää..


      • Daegg
        roosberg kirjoitti:

        juu no tilaan huomenna sellasen tv shopista ja tietenkin aromikannun ja nyppykoneen jospa nyt pääsen poikuudestani! jännittävää..

        Minä pistin ripuli päissäni audiin yksi sylinterisen V koneen ja asensin sinne turbon joka puhaltaa raikasta ilmaa wunderbamin kautta ohjaamoon.


    • Codeman

      V-koneissa käytetään tuplaturboa koska on kaksi eri pakosarjaa. Eli kahdella turbolla varustettu.

      Turbonpaineita taas voi nostaa hukkaportilla...ei turbojen määrällä tai suuruudella.....

      Ja voi asettaa Corollaan. Kaikki on mahdollista. Laita vain v-kone sinne ensin (onkohan Toyota tehnyt v-koneita?). Ja varmasti et vain tuplaa tehoja...vaan moninkertaistat ne.

      • Cedricisti

        Ihan Nissan miestä kiukuttaa, vanhoissa kunnon Toyota Crownissa on japanin puolella parhaissa malleissa 4.5l V8!!!!

        Mutta miksi pitää ola V kone? Voihan niitä pakosarjoja tehdä 2... Tai sitten laittaa turbot peräkkäin jolloin saadaan lisää virtausta = hengitystä.


      • Codeman
        Cedricisti kirjoitti:

        Ihan Nissan miestä kiukuttaa, vanhoissa kunnon Toyota Crownissa on japanin puolella parhaissa malleissa 4.5l V8!!!!

        Mutta miksi pitää ola V kone? Voihan niitä pakosarjoja tehdä 2... Tai sitten laittaa turbot peräkkäin jolloin saadaan lisää virtausta = hengitystä.

        Sitä minäkin...pitäähän Toyotaltakin v-kone löytyä. Ne on kyllä sinnikkäitä rivikoneen käyttäjiä. Suprassakin...

        Mutta tuo turbojen peräkkäinlaittoa en ymmärrä... Mazda kokeili sitä wankkeleissaan. Ensin pieni ja sitten isompi. Mutta siinäkin oli virtauksen muuttajia joten kaikki ei mennyt molempien turbojen läpi.

        Mutta miten virtaus paranee jos turbot laittaa peräkkäin? Lisää vastustahan siitä syntyy... Ja tottakai pakosarjat voi muuttaa ja jakaa sylinterit pr turbo. Voisi olla että turboviive vähenisi. Tehojen puolesta siitä ei ole hyötyä. Tuplaturboja tehdään lähinnä kaytännön vuoksi. Olisi kova työ viedä pakokaasut samalle turbolle.


      • reino
        Codeman kirjoitti:

        Sitä minäkin...pitäähän Toyotaltakin v-kone löytyä. Ne on kyllä sinnikkäitä rivikoneen käyttäjiä. Suprassakin...

        Mutta tuo turbojen peräkkäinlaittoa en ymmärrä... Mazda kokeili sitä wankkeleissaan. Ensin pieni ja sitten isompi. Mutta siinäkin oli virtauksen muuttajia joten kaikki ei mennyt molempien turbojen läpi.

        Mutta miten virtaus paranee jos turbot laittaa peräkkäin? Lisää vastustahan siitä syntyy... Ja tottakai pakosarjat voi muuttaa ja jakaa sylinterit pr turbo. Voisi olla että turboviive vähenisi. Tehojen puolesta siitä ei ole hyötyä. Tuplaturboja tehdään lähinnä kaytännön vuoksi. Olisi kova työ viedä pakokaasut samalle turbolle.

        On kaksittain turboja suorassa kutosessa eli RB26DETT koneessa.


      • TurboTurboCenter

        Myös tuplaturboja rivimoottoreissa... Esim Toyta 1jz-gte (2.5TT, supra, soarer ym), 2jz-gte (3.0TT Supra, Crown jne...), RB26DETT (2.6TT Nissan skyline..., jälkiasennuksena esim toyota 4a-ge moottorissa. (1.6 16v-20v). Netissä myös kuvia Tri(?)-Turbo suprasta, eli kolme ahdinta.

        Ei pidä myöskään unohtaa Bugatti Veyronia jossa 4 turboa tai lancia s4:n viimeisimpiä moottorin Triflux kehitys versioita jossa ahtimet kannen molemmin puolin ja imusarja keskellä.

        Hukkaportilla SÄÄDETÄÄN ahtopainetta. Laitappa kärryys turbo jonka pakopesässä ei ole hukkaporttia (saati pakosarjassa erillistä...) niin kassos vaan kun se työtää niin paljon kuin sillä ahtimella mahdollista.


      • ttx2
        TurboTurboCenter kirjoitti:

        Myös tuplaturboja rivimoottoreissa... Esim Toyta 1jz-gte (2.5TT, supra, soarer ym), 2jz-gte (3.0TT Supra, Crown jne...), RB26DETT (2.6TT Nissan skyline..., jälkiasennuksena esim toyota 4a-ge moottorissa. (1.6 16v-20v). Netissä myös kuvia Tri(?)-Turbo suprasta, eli kolme ahdinta.

        Ei pidä myöskään unohtaa Bugatti Veyronia jossa 4 turboa tai lancia s4:n viimeisimpiä moottorin Triflux kehitys versioita jossa ahtimet kannen molemmin puolin ja imusarja keskellä.

        Hukkaportilla SÄÄDETÄÄN ahtopainetta. Laitappa kärryys turbo jonka pakopesässä ei ole hukkaporttia (saati pakosarjassa erillistä...) niin kassos vaan kun se työtää niin paljon kuin sillä ahtimella mahdollista.

        Siihen aikaan kun isä lampun osti hukkaportteja ei käytetty. Vasta 90 luvulla ne ovat yleistyneet dieseleihin. Sopivalla ahtimen mitoituksella ym jutuilla saatiin ahtopaine sopivaksi ilman hukkaporttia. Luonnollisesti ahtimen reagointi oli huono. Dieselin portiton onkin helpompi toteuttaa kun seoksen voi vetää laihalle jos painetta meinaa tulla liikaa, mutta oli niitä portittomia bensoissakin.

        Nykyahtimesta kun disabloi portin niin paine tosiaan nousee. Seoksen laihentuminen rajaa jossain vaiheessa, ahtimen virtauskapasiteetti sekä keskipakoahtimen rakenne. Joku 2-5bar voi silti tulla keskialueella.


      • Daegg
        TurboTurboCenter kirjoitti:

        Myös tuplaturboja rivimoottoreissa... Esim Toyta 1jz-gte (2.5TT, supra, soarer ym), 2jz-gte (3.0TT Supra, Crown jne...), RB26DETT (2.6TT Nissan skyline..., jälkiasennuksena esim toyota 4a-ge moottorissa. (1.6 16v-20v). Netissä myös kuvia Tri(?)-Turbo suprasta, eli kolme ahdinta.

        Ei pidä myöskään unohtaa Bugatti Veyronia jossa 4 turboa tai lancia s4:n viimeisimpiä moottorin Triflux kehitys versioita jossa ahtimet kannen molemmin puolin ja imusarja keskellä.

        Hukkaportilla SÄÄDETÄÄN ahtopainetta. Laitappa kärryys turbo jonka pakopesässä ei ole hukkaporttia (saati pakosarjassa erillistä...) niin kassos vaan kun se työtää niin paljon kuin sillä ahtimella mahdollista.

        Minä erehdyin syömään tuplan ja se kehitti melkoiset suolisto paineet. Onneksi laitoin Daegolax rektaali lääkkeen hukkaporttiin ja paineet laskivat vaikka hieman ripulia lipsahti lahkeeseen.


    • kossucola

      Roospäri voi käydä tutkimassa näitä kotimaisia tuplaturboja. www.rmotorsport.com
      Näyttääpi löytyvän mm. 316 teinibemu jossa M5 tuplaturbo...

      • Scuderia QV

        Asiallinen Pemari! Noin niitä autoja rakennetaan, ei pulttaamalla alumiinisia vauvanhoitopöytiä sivikkien takakonttien kansiin.


    • Selvä se

      Kuuleehan sen jo nimestä. Alipaineturbo taas antaa vähän vähemmän kuin 1 x lisää tehoa. 1 x tehoturboa kutsutaan normaaliturboksi.

      • olla totta siis

        ei v*ttu mitä vittuilua ja valehtelua täällä.. noh kumminkin tupla turbo sydeemissä on kaks turboa joilla on saatu hyvä vääntö ja hyvä teho sillä yleensä toinen turboista on isompi ja toinen pienempi ja tämä pienempi herää tietysti aikasemmin jolloin on laajempi tehoalue ja sitten tämä iso turbo herää ahtamaan siinä vaiheessa kun pienemmästä loppuu tuotto kesken eli se ei enää pysty tuottamaan koneen tarvitsemaa ilmamäärää ja tämä toinen turbo jatkaa ahtamista siitä mihin pienempi jää. esim. turbo voi ahtaa tässä systeemissä jopa 1500rpm jonnekkin 4000rpm jossa sitten isompi turbo tulee peliin ja ahtaa jonnekkin 8000rpm asti..vaikka on vanha juttu niin aattelin kirjottaa kun ei muuta tekemistä ole..


      • juujooaivan
        olla totta siis kirjoitti:

        ei v*ttu mitä vittuilua ja valehtelua täällä.. noh kumminkin tupla turbo sydeemissä on kaks turboa joilla on saatu hyvä vääntö ja hyvä teho sillä yleensä toinen turboista on isompi ja toinen pienempi ja tämä pienempi herää tietysti aikasemmin jolloin on laajempi tehoalue ja sitten tämä iso turbo herää ahtamaan siinä vaiheessa kun pienemmästä loppuu tuotto kesken eli se ei enää pysty tuottamaan koneen tarvitsemaa ilmamäärää ja tämä toinen turbo jatkaa ahtamista siitä mihin pienempi jää. esim. turbo voi ahtaa tässä systeemissä jopa 1500rpm jonnekkin 4000rpm jossa sitten isompi turbo tulee peliin ja ahtaa jonnekkin 8000rpm asti..vaikka on vanha juttu niin aattelin kirjottaa kun ei muuta tekemistä ole..

        no tulihan se sieltä... minäkin jo katsoin että minne vittuun tuo tehoalueen laajennus jäi... porukalla ollaan näitä asioita katsottu ja tutkittu jo jonkin aikaa. kavereiden kanssa alkaa melko varmasti tammikuussa tupla turbon asennus... onneksi kaverilla on rahaa kuin rantarosvolla meinaan romua tulee jäämään käteen ja paljon;) ja ihan ensimmäisestä projektistamme (turbo uno) :P voin sanoa kaikille että älkää aloittako jos ette mistään tiedä eikä ole vaikka tuttuja jotka tietää... lompsa tosi hyvin kunnossa ja aikaa varattava enemmän kuin turbojen hirmu hyvissä asennus ohjeissa, joissa kaikki sujuu kuin tanssi ja turbo on asennettu yhdessä illassa... ensi kerralla meinaan melkein kaikki mitä voi menee päin vittua... mutta tekemällä oppii.


      • jepuflex
        olla totta siis kirjoitti:

        ei v*ttu mitä vittuilua ja valehtelua täällä.. noh kumminkin tupla turbo sydeemissä on kaks turboa joilla on saatu hyvä vääntö ja hyvä teho sillä yleensä toinen turboista on isompi ja toinen pienempi ja tämä pienempi herää tietysti aikasemmin jolloin on laajempi tehoalue ja sitten tämä iso turbo herää ahtamaan siinä vaiheessa kun pienemmästä loppuu tuotto kesken eli se ei enää pysty tuottamaan koneen tarvitsemaa ilmamäärää ja tämä toinen turbo jatkaa ahtamista siitä mihin pienempi jää. esim. turbo voi ahtaa tässä systeemissä jopa 1500rpm jonnekkin 4000rpm jossa sitten isompi turbo tulee peliin ja ahtaa jonnekkin 8000rpm asti..vaikka on vanha juttu niin aattelin kirjottaa kun ei muuta tekemistä ole..

        yleensä, eli siis lähes aina twinturboissa molemmat turbot ovat saman kokoisia ja molemmissa on samat toiminta alueet. kahden ahtimen hyöty tulee siinä että ne heräävät alhaisilla kierroksilla ja tuottavat paremmin kuin vain yksi pieni ahdin. esim jos yhdellä pikku turbolla ajetaan kilon ahdoilla, voidaan kahdella pienellä turbolla saavuttaa paremmat tehot samoilla ahdoilla koska ne tuottavat yhdessä enemmän. tärkeintä ei siis aina ole ahtopaine vaan ilmantuotto... sitten taas jos turbot ovat erikokoisia puhutaan yleensä Bi-turbosta. Näissä yleensä pienempi ahdin antaa isommalle aloitus paineen, eli periaatteessa auttaa isomman turbon liikkeelle. on käytetty myös sellaisia virityksiä joissa mekaaninen (tutummin remmi) ahdin ahtaa isolle turbolle alkupaineen...
        en tiedä ymmärtikö kukaan mitään mutta yritimpähän ainakin päteä jotain :D


    • darwin

      se on 2jzet

      • daegg

        Ja myös Daeg


      • Anonyymi

        Tietääkö kukaan Daegin valmistamia turbo ahtimia. t Daegg


    • Anonyymi

      Tuos mun nissan navaras on kans tuplaturbo.Oon kans vähän ulalla et mitä se niinku tarkottaa🫢

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4905
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      501
      1565
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe