CE-merkintä

Amerikan tuonti

Kysytäänpä nyt täältäkin (kun melkein joka paikasta on jo kysytty): Onko Amerikasta vähän käytettynä tai jopa käyttämättömänä ostetuissa veneissä CE-merkintä ja jos ei ole, niin saako semmoisen (järkevästi) ja jos saa niin mistä?

Halpa dollari kääntää väkisinkin katseet USA:n venemarkkinoille. Välittäjiä on Suomessa ja Euroopassa paljon ja kaikki sanovat että CE ei aiheuta ongelmia ja/tai maksaa n. 1000e. Kuitenkin ainakin Suomen ja Ruotsin viranomaisten sivuilla sanotaan melko suoraan, että turha yrittää tai ainakin veneen hinta menee niihin tutkimuksiin plus että veneestä sahataan ajokoiran kokoisia koepaloja lujuustestejä varten.

Onko se 1000 euron jälkisertifionti vain perkuleen kallis virallisen näköinen kilpi, joita joku Italian mustalainen tekee ja joku yhtä luotettava kaveri liimaa veneen kylkeen jossain Saksan satamassa?

Luottaako välittäjät siihen että näitä ei sen enempää tutkita? Kiinnijääminenhän edellyttäisi aika perusteellista ratsiaa tai esim. niin suurta veneonnettomuutta, että viranomaiset alkaa tutkia siihen osallisena olevia veneitä.

Onko oikeasti niin, että valmistajat tekevät USA:n markkinoille erilaisia veneitä kuin Euroopan vientiin? Teoriassa tietenkin kyllä, mutta yleensä viitataan esim. pa-tankkiin ja ohjaukseen. Eikö olisi valmistajalle edullisinta käyttää yksiä ja samoja komponentteja, siis semmoisia jotka täyttävät molempien markkina-alueiden vaatimukset? Runkohan joka tapauksessa täyttää kaikki vaatimukset.

Jos jollakin on ylipäätään kokemuksia vuoden 1998 jälkeen veneen tuomisesta EU:n ulkopuolelta, niin olisi kiitollinen.

39

5834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei se itseasiassa noille

      ilmitetun laitoksen tarkastajille niin suuri asia ole (kunhan vältät VTT;tä). Maksanee CE-merkintä uudenpaan kuin sanoisko v. 2000 veneseen sellaisen 3000-4000,-

    • myös.........

      ...sähköt semmosia ettei täytä eurooppalaisia vaatimuksia ellei niitä ole tänne nimenomaan suunnattu.

    • cececeee
      • arveluttaakin

        Kun esim. Ruotsin viranomaisten sivuilla kehoitetaan välttämään tahoja, jotka hoitavat jälkisertifioinnin "avaimet käteen ja edullisesti". Perusteena on se, että kukaan ei voi hankkia oikeaa CE-todistusta edullisesti, ja jos veneen tuottaja ei itse kontrolloi sertifiointia, syntyy välittäjälle kiusaus käyttää edullisinta vaihtoehtoa eli lätkä kylkeen ja homma ok.


      • Töks

        Jep, maksuehto: 90% oltava maksettuna ennen kun sertifiointiin edes ryhdytään. Itse en kyllä maksaisi latiakaan ennen kun vene on EU:iin hyväksytty. Mutta meitä on moneen junaan ja petetyksi tulleet pääsivät ennen vanhaan Karpon ohjelmaan purkamaan mieltään. Nyt ei ole sitäkään...


      • oooooooooooo
        arveluttaakin kirjoitti:

        Kun esim. Ruotsin viranomaisten sivuilla kehoitetaan välttämään tahoja, jotka hoitavat jälkisertifioinnin "avaimet käteen ja edullisesti". Perusteena on se, että kukaan ei voi hankkia oikeaa CE-todistusta edullisesti, ja jos veneen tuottaja ei itse kontrolloi sertifiointia, syntyy välittäjälle kiusaus käyttää edullisinta vaihtoehtoa eli lätkä kylkeen ja homma ok.

        Jälkisertifiointi saattaa perustua pääasiassa eri standardien keskinäiseen vertailuun, omasta mielestäni minkään koepalojen veisteleminen olisi tarpeetonta jos molempien standardien minimit täyttyvät. varmasti on semmosiakin erikoisosia joissain veneissä ettei pysty vertailemaan.

        Näin maallikkona.


      • jos "välittäjä" h...
        Töks kirjoitti:

        Jep, maksuehto: 90% oltava maksettuna ennen kun sertifiointiin edes ryhdytään. Itse en kyllä maksaisi latiakaan ennen kun vene on EU:iin hyväksytty. Mutta meitä on moneen junaan ja petetyksi tulleet pääsivät ennen vanhaan Karpon ohjelmaan purkamaan mieltään. Nyt ei ole sitäkään...

        omalla rahoituksellaan kaiken, ennen kuin suostut mitään maksamaan. Tarkoittaa se myös sitä että hinta on n. 30 % kovempi kuin asia joka hoidetaan ns. asiakaan rahoituksella. Valitse siitä sitten vaihtoehto. Tietysti maksamalleen summalle on saatava jonkinlainen "turvaava vakuus". Muuten nykypäivänä ei juurikaan viitsi lähteä näiden kaiken maailman "suharien" (ostajat), joilla on suuret jutut mutta ressurssit vähäiset asioita hoitelemaan, ja ottaa riskiä ettei sitten venettä halutakaan (rahaa ei ole). Ne asiakkaat jotka ovat oikeasti liikenteessä ja oikeilla asioilla, ja joilla myös taloudelliset resurssit on hankkia tuollainen tuontivene, eivät yleensä itke tuollaisesta maksujärjestelystä. Vain rahattomat ovat itkulijalla, ja saavat ollakin.


      • varmasti....
        jos "välittäjä" h... kirjoitti:

        omalla rahoituksellaan kaiken, ennen kuin suostut mitään maksamaan. Tarkoittaa se myös sitä että hinta on n. 30 % kovempi kuin asia joka hoidetaan ns. asiakaan rahoituksella. Valitse siitä sitten vaihtoehto. Tietysti maksamalleen summalle on saatava jonkinlainen "turvaava vakuus". Muuten nykypäivänä ei juurikaan viitsi lähteä näiden kaiken maailman "suharien" (ostajat), joilla on suuret jutut mutta ressurssit vähäiset asioita hoitelemaan, ja ottaa riskiä ettei sitten venettä halutakaan (rahaa ei ole). Ne asiakkaat jotka ovat oikeasti liikenteessä ja oikeilla asioilla, ja joilla myös taloudelliset resurssit on hankkia tuollainen tuontivene, eivät yleensä itke tuollaisesta maksujärjestelystä. Vain rahattomat ovat itkulijalla, ja saavat ollakin.

        Totta, välittäjä on väittäjä, ei rahottaja ja jos haluaa itse ostaa ulkomailta niin poikkeuksetta tavara lähtee vasta kun koko kauppasumma on myyjällä.


      • Töks
        jos "välittäjä" h... kirjoitti:

        omalla rahoituksellaan kaiken, ennen kuin suostut mitään maksamaan. Tarkoittaa se myös sitä että hinta on n. 30 % kovempi kuin asia joka hoidetaan ns. asiakaan rahoituksella. Valitse siitä sitten vaihtoehto. Tietysti maksamalleen summalle on saatava jonkinlainen "turvaava vakuus". Muuten nykypäivänä ei juurikaan viitsi lähteä näiden kaiken maailman "suharien" (ostajat), joilla on suuret jutut mutta ressurssit vähäiset asioita hoitelemaan, ja ottaa riskiä ettei sitten venettä halutakaan (rahaa ei ole). Ne asiakkaat jotka ovat oikeasti liikenteessä ja oikeilla asioilla, ja joilla myös taloudelliset resurssit on hankkia tuollainen tuontivene, eivät yleensä itke tuollaisesta maksujärjestelystä. Vain rahattomat ovat itkulijalla, ja saavat ollakin.

        Kummatkohan on pahempia "suhareita": maksavat asiakkaat vai heidä vedättävät koijarit? En itke maksujärjestelystä, mutta päätän myös itse, mihin rahani käytän. Enkä taatusti laita rahojani kiinni, jos en voi olla varma, että toimittaja myös pystyy toimittamaan kauppatavaran. Ja sertifioimaton vene ei ole kauppatavaraa, vaan lähinnä ongelmajätettä. Siinä se voi jollain itku päästä, kun vene on tullissa ja 90% kauppasummasta jossain Floridassa. Ei myyjä ikinä niitä rahoja palauta, hänhän on myynyt veneen hyvässä uskossa.


      • suoraan. Etkä oikeastaan
        Töks kirjoitti:

        Kummatkohan on pahempia "suhareita": maksavat asiakkaat vai heidä vedättävät koijarit? En itke maksujärjestelystä, mutta päätän myös itse, mihin rahani käytän. Enkä taatusti laita rahojani kiinni, jos en voi olla varma, että toimittaja myös pystyy toimittamaan kauppatavaran. Ja sertifioimaton vene ei ole kauppatavaraa, vaan lähinnä ongelmajätettä. Siinä se voi jollain itku päästä, kun vene on tullissa ja 90% kauppasummasta jossain Floridassa. Ei myyjä ikinä niitä rahoja palauta, hänhän on myynyt veneen hyvässä uskossa.

        mitenkään muutakuin sellaisen joka jo on EU;n alueella ollut ennen 1998. Niin simppeliä se on. Uuden veneen maahantuojaltakaan et saa kuin "varastoveneen" tuolla haluamallasi maksujärjestelyllä.


      • suharit
        Töks kirjoitti:

        Kummatkohan on pahempia "suhareita": maksavat asiakkaat vai heidä vedättävät koijarit? En itke maksujärjestelystä, mutta päätän myös itse, mihin rahani käytän. Enkä taatusti laita rahojani kiinni, jos en voi olla varma, että toimittaja myös pystyy toimittamaan kauppatavaran. Ja sertifioimaton vene ei ole kauppatavaraa, vaan lähinnä ongelmajätettä. Siinä se voi jollain itku päästä, kun vene on tullissa ja 90% kauppasummasta jossain Floridassa. Ei myyjä ikinä niitä rahoja palauta, hänhän on myynyt veneen hyvässä uskossa.

        Paljon ovat nämä tampereen koijarit ja suharit jo veneitä tuoneet, tunnen itse erään heidän kauttaan veneen hommanneen joka puolestaan sai vinkin kaveriltaan joka oli samaisilta koijarisuhariporukalta ostanut veneensä. Kymmeniä tuotu ja kaikki sertifioitu. Ei kuulosta koijaritouhulta vai tiedätkö jonkun joka on ilman venettä jäänyt? Tuo koepalahomma on urbaani legenda mitä hölmöläiset levittävät tämmöisillä huuhaapalstoilla. Noilta minä veneen tilaisin jos jenkkiraadon haluaisin mutta minä en semmoisilla ajele, ei sovi minun vartalolle.


      • huhupuhetta
        suharit kirjoitti:

        Paljon ovat nämä tampereen koijarit ja suharit jo veneitä tuoneet, tunnen itse erään heidän kauttaan veneen hommanneen joka puolestaan sai vinkin kaveriltaan joka oli samaisilta koijarisuhariporukalta ostanut veneensä. Kymmeniä tuotu ja kaikki sertifioitu. Ei kuulosta koijaritouhulta vai tiedätkö jonkun joka on ilman venettä jäänyt? Tuo koepalahomma on urbaani legenda mitä hölmöläiset levittävät tämmöisillä huuhaapalstoilla. Noilta minä veneen tilaisin jos jenkkiraadon haluaisin mutta minä en semmoisilla ajele, ei sovi minun vartalolle.

        Samansuuntaista olen näistä Nääsmiehistä kuullut, asiallista sakkia ne on ja köyhienhän ei kannata vaivautua?


      • sinulle sopivan veneen
        Töks kirjoitti:

        Jep, maksuehto: 90% oltava maksettuna ennen kun sertifiointiin edes ryhdytään. Itse en kyllä maksaisi latiakaan ennen kun vene on EU:iin hyväksytty. Mutta meitä on moneen junaan ja petetyksi tulleet pääsivät ennen vanhaan Karpon ohjelmaan purkamaan mieltään. Nyt ei ole sitäkään...

        ja rahoittaisi se hyväksynnät, ja sitten saisi n. 5 % provikat jälkikäteen. Siehän oikein pisnishirmu olet.


    • vaan..

      tarpeeksi uuden veneen missä ei oo kaasutinmoottori, vaan nimenomaan mpi ruiskulla varustettu moottori.Se täyttää päästönormit.
      Eli käytännössä 2000 luvun puolelta, sähköt ei oo ongelma, siihen saa adapterin. Merkinnästä joutuu pulittaa noin 3000€.

      • Ecotechnical 2

        "tarpeeksi uuden veneen missä ei oo kaasutinmoottori, vaan nimenomaan mpi ruiskulla varustettu moottori.Se täyttää päästönormit."

        EI tällä asialla ole mitään tekemistä CE merkinnän kanssa. Voihan sitä ostaa vaikka veneen ilman moottoria. Tai uuden veneen ja moottoron joka on 60 luvulta.

        Toiseksi ei uusillakaan Amerikoissa myytävillä veneillä ole CE merkintää jos niitä ei ole tehty Euroopan vientiin.


      • imciltä
        Ecotechnical 2 kirjoitti:

        "tarpeeksi uuden veneen missä ei oo kaasutinmoottori, vaan nimenomaan mpi ruiskulla varustettu moottori.Se täyttää päästönormit."

        EI tällä asialla ole mitään tekemistä CE merkinnän kanssa. Voihan sitä ostaa vaikka veneen ilman moottoria. Tai uuden veneen ja moottoron joka on 60 luvulta.

        Toiseksi ei uusillakaan Amerikoissa myytävillä veneillä ole CE merkintää jos niitä ei ole tehty Euroopan vientiin.

        Vaikka tai merenkulkulaitokselta niin saat oikeata tietoa, siis moottori on täytettävä tämän päivän päästö ja melunormeja.


      • Bardal
        imciltä kirjoitti:

        Vaikka tai merenkulkulaitokselta niin saat oikeata tietoa, siis moottori on täytettävä tämän päivän päästö ja melunormeja.

        Uusien myytävien koneiden täytyy olla päästönormien mukaan mutta se ei tarkoita että käytettyjä koneita ei yksityinen saisi myydä tai ostaa puhumattakaan käyttää.

        P.s. tulossa maaliskuussa 1965 Ford M. Jenkkilästä (toivon mukaan)


      • on erikseen
        Bardal kirjoitti:

        Uusien myytävien koneiden täytyy olla päästönormien mukaan mutta se ei tarkoita että käytettyjä koneita ei yksityinen saisi myydä tai ostaa puhumattakaan käyttää.

        P.s. tulossa maaliskuussa 1965 Ford M. Jenkkilästä (toivon mukaan)

        tämä johtuu huvivenedirektiivistä, elikkä otetaan vielä kerran käytettykin venemoottori on täytettävä tämän päivän päästönormeja paitsi jos vene on vanhempi kuin vuosimalli 1950.


      • Kun esim. veneiden
        Bardal kirjoitti:

        Uusien myytävien koneiden täytyy olla päästönormien mukaan mutta se ei tarkoita että käytettyjä koneita ei yksityinen saisi myydä tai ostaa puhumattakaan käyttää.

        P.s. tulossa maaliskuussa 1965 Ford M. Jenkkilästä (toivon mukaan)

        osalta pitää vanhojenkin vehkeiden täyttää samat määräykset kuin uusienkin. Ei kannata siis edes kuvitella saavansa CE-merkittyä merkittyä vanhalla kaasarimoottorilla varustettua venettä. Näin se vaan on.


      • ......................
        Kun esim. veneiden kirjoitti:

        osalta pitää vanhojenkin vehkeiden täyttää samat määräykset kuin uusienkin. Ei kannata siis edes kuvitella saavansa CE-merkittyä merkittyä vanhalla kaasarimoottorilla varustettua venettä. Näin se vaan on.

        Kyllä sieltä on tullut ihan kaasarikoneitakin.Päästömittauksista en tiedä,mutta kyllä kaasareita käytetään vieläkin uusissa moottoreissa.


      • vielä uusiinkin
        ...................... kirjoitti:

        Kyllä sieltä on tullut ihan kaasarikoneitakin.Päästömittauksista en tiedä,mutta kyllä kaasareita käytetään vieläkin uusissa moottoreissa.

        Virallisetkin maahantuojat myyvät 5,0-kaasarikonetta 2008-mallin veneisiin.


      • Ecotech 2
        Kun esim. veneiden kirjoitti:

        osalta pitää vanhojenkin vehkeiden täyttää samat määräykset kuin uusienkin. Ei kannata siis edes kuvitella saavansa CE-merkittyä merkittyä vanhalla kaasarimoottorilla varustettua venettä. Näin se vaan on.

        Aijaa että ei saa tuoda kaasarikoneita.

        No tämä on sitten varmaan salakuljettu suomeen.

        http://www.brunswickmarine.fi/?nid=15711&mid=14666.

        Perustuisiko öööh... 1960-1970 luvun tekniikkaan.

        Näitä siis ei saa enään tuoda suomeen.


      • toki
        Ecotech 2 kirjoitti:

        Aijaa että ei saa tuoda kaasarikoneita.

        No tämä on sitten varmaan salakuljettu suomeen.

        http://www.brunswickmarine.fi/?nid=15711&mid=14666.

        Perustuisiko öööh... 1960-1970 luvun tekniikkaan.

        Näitä siis ei saa enään tuoda suomeen.

        tuoda kunhan ne täyttää päästönormit, Vähän vanhemmat v8 eivät automattisesti täytä. kannattaa siis tarkistaa konekohtaisesti ettei tuu yllätyksiä.


      • vaikka ihan vaan alan
        Ecotech 2 kirjoitti:

        Aijaa että ei saa tuoda kaasarikoneita.

        No tämä on sitten varmaan salakuljettu suomeen.

        http://www.brunswickmarine.fi/?nid=15711&mid=14666.

        Perustuisiko öööh... 1960-1970 luvun tekniikkaan.

        Näitä siis ei saa enään tuoda suomeen.

        vanhoista lehdistä selvittää, mitähän muutoksia tuohon koneeseen ja kaasareihin ja muihin ssysteemeihin on tehty että saa CE-merkinnän. Että hohhohhoijaa näille perkeleen pelleille, jotka kuvittelevat ymmärtävänsä aiheesta hevon vitun huppaa. Koitahan CE-merkitä ensin yksi vene ja viisastele sitten.


      • koneita. Sellaisista
        vielä uusiinkin kirjoitti:

        Virallisetkin maahantuojat myyvät 5,0-kaasarikonetta 2008-mallin veneisiin.

        tuossa kirjoituksessa näkyi olevan kyse, vanhaa ja vanhalla tekniikalla olevaa kaasarikonetta EI SAA KUKAAN TYYPITETTYÄ CE-merkinnän alle.


    • Uudessa Kipparissa tarkka selostus, ja viime vuoden numerossa tuojan hyvä kertomus. Ei ole helppoa ei.
      Huolestuttavin kohta: jos jotain tapahtuu niin korvaus yms. ongelmia voi olla tiedossa. Tuskin näin käy mutta se mahdollisuus, voi että ainakin vakuutusyhtiöitä voi kiinnostaa evätä korvaus.

    • IMCI

      IMCI:llä on asiamiehiä Jenkeissä, jotka hoitanevat homman "kohtuu" hintaan. Veneen täytyy täyttää EU huvivenedirektiivi, kuten se tällä hetkellä on voimassa. Eli päästöt mitataan koneesta, jos on vanha kone. Sitten mitataan melut, ja päällle vielä ihan kaikki mitä "laivasta" löytyy. Noin 60 standardia pitää täyttyä. Kyllä se vähintään sellaisen 5000 tonnia varmaan maksaa (ilman noita päästö- ja melutestauksia). Turha tuoda mitään vanhaa romua sieltä siis. Ja omalla ikuisesti vastaat veneestäsi omalla rahallasi, mikäli jotenkin onnistut puljaamaan sen tänne ilman ce-merkkiä, vakuutus ei korvaa, häkkikin voi heilahtaa, jos jotain törmäilee tuollaisella. Lisäksi ei onnistu myyminenkään eteenpäin. Venäläisetkin usein nykyisin tivaavat tuota ce-merkkiä.

      Vaikeaa on. Kiitos EUn! :(

      • Luvut kesken?

        5000 tonnia on 5 miljoonaa. Sillä ei kyllä kannata tuodakaan.


      • Öllerö

        Sä varmaan oot Merenkulkuhallituksen agentti kun yrität pelotella ihmisiä noilla jutuilla tai sitte sulla ei ole muuta tekemistä kun jauhaa paskaa asiasta mistä et ilmeisesti tiedä yhtään mitään


      • Jannu ...
        Öllerö kirjoitti:

        Sä varmaan oot Merenkulkuhallituksen agentti kun yrität pelotella ihmisiä noilla jutuilla tai sitte sulla ei ole muuta tekemistä kun jauhaa paskaa asiasta mistä et ilmeisesti tiedä yhtään mitään

        sama jannu tuolla perämoottoripuolella selvittää että EUsta ostetusta perämoottorista peritään alvi uudestaan täälä Suomessa, saattavat olla suomalaisia kauppiaitakin nämä jauhajat.


    • Lisää aiheesta
      • ei mitään uutta

        Miksi linkittää tuommoinen jonninjoutava huhuhöpinä?


      • Lisää aiheesta
        ei mitään uutta kirjoitti:

        Miksi linkittää tuommoinen jonninjoutava huhuhöpinä?

        Tiedän kyllä ettei ne ole sinulle persaukiselle kuin sanoja peräkkäin, jenkeistä veneen suunnittelua harkitseva huomaa siellä heti linkin Suomen ulkopuolella olevaan sertifioijaan.


      • ...........................
        Lisää aiheesta kirjoitti:

        Tiedän kyllä ettei ne ole sinulle persaukiselle kuin sanoja peräkkäin, jenkeistä veneen suunnittelua harkitseva huomaa siellä heti linkin Suomen ulkopuolella olevaan sertifioijaan.

        CE merkintä juttu on kateellisten jauhamaa paskaa.Kaikki kenellä ei ole rahaa/mahdollisuutta hoitaa venettä Eu:n ulkopuolelta dumaa sen lähes täysin kaiken maailman kaasari ym.muihin juttuihin.Tämä palsta on aivan väärä paikka kysyä miten saa tuotua veneen esim.Jenkeistä.Tuomisessa on muitakin asioita kuin pelkkä CE merkintä


    • Suom.............

      Cosialistinen Eurooppa

    • ....

      Harkinnassa on moottoriveneen tuonti Saksasta. Mistä tunnistaa, että CE-merkintä on asianmukaisesti tehty (tai edes riittävän hyvin turkkilaisten väärentämä...)? Veneitä on kohtuullisen hyvin tarjolla, mutta monet niistä on todennäköisesti tuotu Jenkkilästä käytettynä ja jälkisertifioitu (jos on ja missä on?).

      Ilmeisesti CE-merkintään liittyy CE-kilpi, vaatimustenmukaisuusvakuutus ja käyttäjän käsikirjakin pitäisi löytyä. Mitä tietoja noiden kilpien ja dokumenttien pitäisi sisältää? Vinkkejä?

      • kanssa, joka on CE-tyypitetty

        esim. Saksaan, vaaditaanko silti tuo käsikirja suomeksi ja ruotsiksi, itse asiassa pitäisi kyllä riittää sen maan kielellä oleva kirja, johon tyypitys on tehty. On muuten harvinaisen typerä ja tyhjänpäiväinen kirjanen - oli sen kieli mikä tahansa ;)


      • löytyy

      • ccmali

        Siellä on paljon veneitä ja hinnat pääosin kohdallaan. Ongelmaksi tuli se, että siellä veneissä ei käytännössä edellytetä CE-merkintää (periaatteessa kyllä) ja melkein kaikki jenkit on ilman merkintää. Merkintä onnistuu jälkisertifiointina, mutta kulut samat kun jos toisi Amerikasta. Venekauppias sanoi ihan suoraan, että CE-vaatimusten orjallinen noudattaminen on Suomen, Ruotsin ja Norjan protektionismia.

        Hyvä puoli Saksan tuonnissa on se, että veneen voi käydä katsomassa ja ostamassa ja hoitaa sen jälkeen sertifiointi. Ei tarvi maksaa venettä pelkästään valokuvien perusteella. Päädyttiin kuitenkin USA-tuontiin. Jätä yhteystietosi, jos haluat kuulla kokemuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4903
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      659
      4088
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2281
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2047
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1848
    6. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1686
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1431
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1198
    9. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1134
    10. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      87
      1121
    Aihe