60-luvulla

teki Englannin Ford oman versionsa V4 -moottorista. Kovin jäi lyhyeksi niitten historia - miksi? Ainakin jotain kolinaa niistä muistan valitetun, mutta mikä niissä moottoreissa oli huonoa? Olin aikanaan vain vähän aikaa niitten kanssa tekemisissä ennen siirtymistäni toiselle alalle enkä siksi tiedä, mihin yritys kaatui. Kuka muistaa?

8

1408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut

      Oliskohan se nyt kuitenkin ollut ihan saksalainen moottori mitä sitten käytettiin eri Fordeissa, niin saksassa kuin briteissäkin, erillaisina kuutiotilaavuus versioina vuosien varrella. Myös Ruotsalaiset käyttivät sitä Saabin 95- 96 mallissa.

      Tuotannossa se oli kait 70-luvun loppuun saakka.

      • pitkään

        V4 tuli Saab 95/96:n nokalle, kun kaksitahtimoottorista luovuttiin 60-luvun puolivälin jälkeen. Ratkaisuun vaikutti ilmeisesti, se, että auton nokalle ei mahtunut normaalia rivinelosta, V4 oli selvästi lyhyempi.

        Viimeinen Saab 96 valmistui Uudessakaupungissa 7.1.1980. Kunnioitettava elinkaari 40-luvun loppupuolella suunniteltuun 92-malliin perustuvalle autolle.


      • pitkään kirjoitti:

        V4 tuli Saab 95/96:n nokalle, kun kaksitahtimoottorista luovuttiin 60-luvun puolivälin jälkeen. Ratkaisuun vaikutti ilmeisesti, se, että auton nokalle ei mahtunut normaalia rivinelosta, V4 oli selvästi lyhyempi.

        Viimeinen Saab 96 valmistui Uudessakaupungissa 7.1.1980. Kunnioitettava elinkaari 40-luvun loppupuolella suunniteltuun 92-malliin perustuvalle autolle.

        saksalainen vaan englantilainen. Eroina ainakin tasaiset sylinterinkannet ja palotilat männissä kuten Kent-moottoreissa. Virranjakajakin oli kaasuttimen takana, saksalaisissa kaasuttimen edessä. Vai oliko se päinvastoin?
        Eri moottori joka tapauksessa. Virranjakaja ja startti Lucaksen eikä Boschin.
        Käytetty ainakin jossain Transitissa ja Zephyrissä. Saattoi olla Zephyrissä V6:kin saatavilla; en ole varma.

        Onkohan kaikki menneet jo sulattoon?


      • olet...
        sitroen kirjoitti:

        saksalainen vaan englantilainen. Eroina ainakin tasaiset sylinterinkannet ja palotilat männissä kuten Kent-moottoreissa. Virranjakajakin oli kaasuttimen takana, saksalaisissa kaasuttimen edessä. Vai oliko se päinvastoin?
        Eri moottori joka tapauksessa. Virranjakaja ja startti Lucaksen eikä Boschin.
        Käytetty ainakin jossain Transitissa ja Zephyrissä. Saattoi olla Zephyrissä V6:kin saatavilla; en ole varma.

        Onkohan kaikki menneet jo sulattoon?

        Se kone mitä haet on siis Ford V-4 ja V-6 Essex.
        Virranjaka on siinä kaasuttimen edessä. Kai niitä jollain vielä on nurkissaan, siis kokonaisia autojakin.

        Alla suora lainaus Wikipediasta:

        # 1961-1977 Essex V4 - (United Kingdom: Used in Cortina Mk.1-Mk.2, Transit Mk.1, Granada Mk.1/Consul, Capri Mk.1)

        # 1962-1969 Taunus V4 - (Germany) Shared with Swedish Saab automobile 95 and 96 until 1980.


      • sitroen.
        olet... kirjoitti:

        Se kone mitä haet on siis Ford V-4 ja V-6 Essex.
        Virranjaka on siinä kaasuttimen edessä. Kai niitä jollain vielä on nurkissaan, siis kokonaisia autojakin.

        Alla suora lainaus Wikipediasta:

        # 1961-1977 Essex V4 - (United Kingdom: Used in Cortina Mk.1-Mk.2, Transit Mk.1, Granada Mk.1/Consul, Capri Mk.1)

        # 1962-1969 Taunus V4 - (Germany) Shared with Swedish Saab automobile 95 and 96 until 1980.

        sitten kukaan muista, miksi moottorikontruktio osoittautui sudeksi? Itse siirryin niihin aikoihin muihin tehtäviin toiseen maahan ja takaisin tullessa kyseiset moottorit oli jo mennyttä kalua.
        Ainakin jotain kolinaa muistelen niistä valitetun. Joku varmasti tietää enemmän.


      • oliskohan ollu
        sitroen. kirjoitti:

        sitten kukaan muista, miksi moottorikontruktio osoittautui sudeksi? Itse siirryin niihin aikoihin muihin tehtäviin toiseen maahan ja takaisin tullessa kyseiset moottorit oli jo mennyttä kalua.
        Ainakin jotain kolinaa muistelen niistä valitetun. Joku varmasti tietää enemmän.

        ollut syynä siihen kolinaan.mahtoiko laakeripukit murtua ja öljynpaineet romahtaa juuri sen tasapainoakselin takia.jotakin tälläistä muistelisin kuulleeni jostakin v nelosesta


    • sama kone

      ollut maijan nokalla myös ja ei kait se niin huono olut, kun tuolloin ne ajettiin aika loppuun! Kaverilla oli tuollainen huutokaupasta huudettu maija ja sillä oli ajettu ainakin 500 000km..

    • V4-

      Eikös niitä käytetty englantilaisissa Ford Transiteissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5377
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1947
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe