Takajarru jumittaa!

Ave99

Elikkäs oik. puoleinen takajarru jumissa (Rumpu). Auto lähtee liikkeelle mutta takajarrusta kuuluu *klonk*klonk*klonk* ääni ja jarrut vinkuu. Kun vetää käsijarrusta äänet joskus häviää, joskus ei. Tänään ilmestyi ABS -huoltovalo \ häiriövalo ja ABS:t hävisi hetkeksi. Uskoisin että kyseessä on että jarrupala on jotenkin irronnut ja jumittunut tai vastaavaa. Koitin äsken känkkäjarrutusta ja huomasin ettei takaoikeapuoli mene lukkoon.


Avaan huomenna rummun, mutta jos jallakin on FIKSUJA neuvoja tässävaiheessa, niin vastatkaas ihmeessä!!
Eli henkilöt jolla on ihan pakko päästä pätemään oman auton paremmuudesta "oisit ostanu eurooppalaisen VW", niin voi jättää vastaamatta.

11

10230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....olen aika varma, että käsijarruvaijeri jumittaa.

      ABS-järjestelmä menee sekaisin, jos toinen takapyörä ei pyöri samaa tahtia ajaessa. Näin liukkailla keleillä se on mahdollista, jarrun ollessa vähänkään jumissa.

      • Ave99

        Juu eli avasin jarrut ja kengäthän ne oli finaalissa.. Käsijarruvaijeri vain pitää enään säätää. Josta tuleekin seuraava kysymys: Onkos kukaan sitä säätäny?? Kyseessä on siis kun käsijarrukeppi ottaa liian ylhäältä tai ei ollenkaan, niin mistä löydän sen säädön?? Tietääkös Tojo-Kölli??


      • Ave99 kirjoitti:

        Juu eli avasin jarrut ja kengäthän ne oli finaalissa.. Käsijarruvaijeri vain pitää enään säätää. Josta tuleekin seuraava kysymys: Onkos kukaan sitä säätäny?? Kyseessä on siis kun käsijarrukeppi ottaa liian ylhäältä tai ei ollenkaan, niin mistä löydän sen säädön?? Tietääkös Tojo-Kölli??

        ...kunhan kampeat sitä kahvaa riittävän monta kertaa. Saattapi joutua tekemään muutamia kymmeniä.

        -toisin kuin vanhoissa Tojoissa, jarruja ei enää pysty säätämään rumpu paikallaan. Kannattaa asettaa se jarrujen automaattisäätö mahdollisimman kohdalleen jo kasattaessa.

        Kahvassakin on säätö, joka vaikuttaa itse vaijereihin, mutta se on v**un pahassa paikassa, että en ole katsonut tarpeelliseksi poistaa niitä paria turhaa "tyhjää" naksahdusta.....


      • Ave99
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...kunhan kampeat sitä kahvaa riittävän monta kertaa. Saattapi joutua tekemään muutamia kymmeniä.

        -toisin kuin vanhoissa Tojoissa, jarruja ei enää pysty säätämään rumpu paikallaan. Kannattaa asettaa se jarrujen automaattisäätö mahdollisimman kohdalleen jo kasattaessa.

        Kahvassakin on säätö, joka vaikuttaa itse vaijereihin, mutta se on v**un pahassa paikassa, että en ole katsonut tarpeelliseksi poistaa niitä paria turhaa "tyhjää" naksahdusta.....

        Katsastusmies huomautti siitä että känkkäkeppi pitäs ottaa alempaa.

        Pistin sen automaattisäädön omasta mielestä ihan hyvin ja kampesin useita kymmeniä kertoja. Tuossa äsken huomasin että ei tartu takaoikeapuoli käsijarruttaessa ollenkaan, normijarrutuksessa toimii. Mikä avuksi? Auttasko se muutama kahvansäätö naksaus vai onkohan tuo käsijarruvaijeri oikealtapuolelta sökö?


      • Ave99 kirjoitti:

        Katsastusmies huomautti siitä että känkkäkeppi pitäs ottaa alempaa.

        Pistin sen automaattisäädön omasta mielestä ihan hyvin ja kampesin useita kymmeniä kertoja. Tuossa äsken huomasin että ei tartu takaoikeapuoli käsijarruttaessa ollenkaan, normijarrutuksessa toimii. Mikä avuksi? Auttasko se muutama kahvansäätö naksaus vai onkohan tuo käsijarruvaijeri oikealtapuolelta sökö?

        ..se oikean puolen käsijarruvaijeri finaalissa. Aikaisempi viestisikin viittasi siihen ja palat lienee loppuneet vaijerin takia (laahanneet jatkuvasti)......

        -lähdetään nyt ainakin siitä, jarrut kasattu oikein. En usko, että niitä saakaan kasattua niin väärin, että käyttöjarru toimisi, mutta käsijarru ei. (toki, jos jarruvaijeri ei ole paikallaan, mutta silloin vasenkaan käsijarru ei toimi)

        Itse olen joutunut uusimaan molemman puolen vaijerit. Vaijerien säätöön ei ole tarvinnut koskea.


      • Ave99
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ..se oikean puolen käsijarruvaijeri finaalissa. Aikaisempi viestisikin viittasi siihen ja palat lienee loppuneet vaijerin takia (laahanneet jatkuvasti)......

        -lähdetään nyt ainakin siitä, jarrut kasattu oikein. En usko, että niitä saakaan kasattua niin väärin, että käyttöjarru toimisi, mutta käsijarru ei. (toki, jos jarruvaijeri ei ole paikallaan, mutta silloin vasenkaan käsijarru ei toimi)

        Itse olen joutunut uusimaan molemman puolen vaijerit. Vaijerien säätöön ei ole tarvinnut koskea.

        Pitää kattoo mikä päivä nyt kerkee kattoo se oik. puolen vaijerin. Uskoisin että se on finaalissa niinkuin sanoit.

        Kiitokset avusta tähän asti!!


      • Ave99
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ..se oikean puolen käsijarruvaijeri finaalissa. Aikaisempi viestisikin viittasi siihen ja palat lienee loppuneet vaijerin takia (laahanneet jatkuvasti)......

        -lähdetään nyt ainakin siitä, jarrut kasattu oikein. En usko, että niitä saakaan kasattua niin väärin, että käyttöjarru toimisi, mutta käsijarru ei. (toki, jos jarruvaijeri ei ole paikallaan, mutta silloin vasenkaan käsijarru ei toimi)

        Itse olen joutunut uusimaan molemman puolen vaijerit. Vaijerien säätöön ei ole tarvinnut koskea.

        Juu eli molempien puolien käsijarruvaijerit piti pistää uusiks. Syystä että en oikeen koskaan käytä käsijarrua, niin vaijerit oli mennyt ruostumaan ja osittain jumiin.

        Jarrut ei laahanneet kokoaikaa vaan jäi päälle joksikinaikaa käsijarrun päästettyä irti.


        Eli kaikilla vaan tiedoksi että käyttäkää käsijarrua mah. paljon!!! =)


    • kuluneista..

      jarrukengistä. Itselläni meni kans lievästi jumiin ja avatessa rummun, toisesta kengästä oli osa kitkamateriaalia irronnut ja kiilasi kengän ja rummun väliin.

      Jossain vaiheessa varmaan ajettu kässäri päällä ja kengät kärvähtäneet pilalle.

      • kerran oli

        kaverin autosta ittonnut kitkamateriaali toisesta kengästä, kun avattiin rumpu.


      • HYK
        kerran oli kirjoitti:

        kaverin autosta ittonnut kitkamateriaali toisesta kengästä, kun avattiin rumpu.

        pirua,Olin kuullut vinkumista takaa jonkin ajan,ja eilen aamulla oikea takapyörä oli vähän jumissa.
        Irroitin tänään rummun ja kas vain, pinnat olivat irronneet, en nähnyt muita vikoja,kasasin takaisin ilman pintoja,tilasin uudet jarrukengät (ei Toyota-liikkeestä),saan ne perjantaina.
        Viime viikolla uusin jarrupalat edessä,maksoi 40 Euroa,Toyotasta olisi maksanut 89 Euroa.Tällä palstalla oli hyviä niksejä Avensin jarruremontista,kiitos siitä!!


    • Anonyymi

      Peruutin Avens 98 ja oik. Takajarru jämähti päälle, käsijarru ei ollu päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2048
    Aihe