Delfiinit pulahti vihdoin uuteen altaaseen

Tampereella : )

16

4857

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttu.

että kallis allas on saanut käyttöä.

• Tampereella

Oishan se hyvä jos kaikki villit luonnon varaiset eläimet saisivat elää luonnossa.

Ihminen kuitenkin haluaa hyötyä taloudellisesti eläimistä.

Hienoa nyt kuitenkin että delfiinit uskalsivat uida sinne laajennettuun osaan. : )

• SAIRASTA!!!!

Kauanko moinen delfiinien rääkkäys saa jatkua? Delfiinit ovat valtamereen sopeutuneita eläimiä joiden elinpiiri on tuhansien kilometrien kokoinen, pienissä altaissa ne kärsivät suunnattomasti:

"Delfinaariot eivät tarjoa delfiineille luonnonmukaisia elinolosuhteita fyysisesti eivätkä sosiaalisesti, minkä katsotaan selittävän korkeita kuolleisuuslukuja ja pääosin epäonnistuneita yrityksiä saada delfiinit lisääntymään vankeudessa. Delfinaarioiden delfiinikannat eivät myöskään ole omavaraisia, vaan niitä joudutaan täydentämään villidelfiineillä."

• Tampereella

Mutta hyvä kuitenkin että uskalsivat uida sinne laajennettuun osaan.

Olen samaa mieltä kanssasi että delfiinien paikka on merellä muiden kanssa. Mutta eihän niitä voi enään takaisinkaan mereen viedä.

Ja ainahan joku haluaa hyötyä taloudellisesti eläimistä.

• Mielipiteilijä

Joo kyllä delfiini pienessä tilassa hulluksi tulee. Ei pohjassa kasveja, ei aaltoja millä leikitellä kuin luonnossa, ei muita kaloja vaan tarjotaan kuollutta ruokaa, joka ei koskaan korvaa sitä oikeaa ja tuoretta minkä itse saa pyydystää kiinni. Niillä kärsii "metsästysvaistot" kun ei tarvitse muuta kuin olla ja möllöttää, ruoka tulee suoraan nenän eteen valmiiksi kuolleena. Ja mitenkäs delfiinien yöt menee näissä altaissa? Hiljaa kellutellen, ei aktiviteetteja yöaikaan. Entäpä talvella, mitäs delfiinit silloin tekevät. Herää kyllä suuri huoli näistä eläimistä vaikka en mikään himputin aktivisti olekaan. Sääiksi käy eläinparkoja.

• delfiineillä
        Mielipiteilijä kirjoitti:

Joo kyllä delfiini pienessä tilassa hulluksi tulee. Ei pohjassa kasveja, ei aaltoja millä leikitellä kuin luonnossa, ei muita kaloja vaan tarjotaan kuollutta ruokaa, joka ei koskaan korvaa sitä oikeaa ja tuoretta minkä itse saa pyydystää kiinni. Niillä kärsii "metsästysvaistot" kun ei tarvitse muuta kuin olla ja möllöttää, ruoka tulee suoraan nenän eteen valmiiksi kuolleena. Ja mitenkäs delfiinien yöt menee näissä altaissa? Hiljaa kellutellen, ei aktiviteetteja yöaikaan. Entäpä talvella, mitäs delfiinit silloin tekevät. Herää kyllä suuri huoli näistä eläimistä vaikka en mikään himputin aktivisti olekaan. Sääiksi käy eläinparkoja.

on hyvät olot. Delfiinien ei tarvitse vain ''olla'', niille opetetaan kaikenlaista ja aktiviteettejä löytyy. Toki mieluisampi olisi olla luonnossa.

• keuola
        Mielipiteilijä kirjoitti:

..jos tuolla tavalla ajatellaan, kärsii ihmisen "kahlitsemana" ollessaan. Kissat joutuvat syömään purkista, se ei ikinä korvaa vastapyydystettyä hiirtä tahi lintua, samoin koirat, niidenhän pitäisi saada saalistaa laumoissa hirviä ja poroja. Puhumattakaan maataloustuotannon eläimistä tai turkiseläimistä. Mutta en itsekään aktivisti ole ja lemmikkejäkin kolme kappaletta omistan, niin en tämän enempää ala paasaamaan, muuten vain tuli tämmöinen ajatus mieleen :)

• NO rääkkäyksestä voi olla montaa mieltä mutta se mitä Tampereella tehdään ei mielestäni täytä millään kaavaa eläinrääkkäysen kriteerejä. Ja ajatellaanpa asiaa näin. Kuinka paljon iloa ja naurua kyseiset eläimet ovat maailmaan tuoneet, ja vielä tärkeämpänä pidän sitä millä tavalla suljetuissa akvaarioissa/delfinaarioissa elävät delfiinit ja miekkavalaat ovat vapaita lajitovereitaan auttaneet. Ihmisten tietoisuus näistä mahtavista lajeista on kasvanut ja samalla halu auttaa kyseisiä lajeja on lisääntynut. Jos emme tietäisi näistä eläimistä mitään tuskin meitä kiinnostaisi onko esim. delfiininlihaa tonnikalapurkissa vai ei. Keiko valas oli loistava esimerkki. Sen esiintyminen Free Willy elukuvissa lisäsi ihmisten kiinnostusta kyseisen lajin suojelemiseen. En väitä että elämä delfinaariossa olisi paras vaihtoeto eläimelle mutta lohdukseni voin ajatella että noiden eläimien aidattu elämä auttaa lajitovereita elämään vapaammin ja paremmissa oloissa. Olen saanut mahdollisuuden sukeltaa vapaiden delfiinien kanssa ja siellähän kyseiset eläimet suorastaan hypnotisoivat sinut kauneudellaa! Olen muuten myös syöttänyt Särkän delfiinejä, vuosi tais olla 88.

• epish

Mutta kyllähän tuolla delfinaariossa ompi yksi tai kaksi delfiiniä ihan siellä vankeudessakin syntynyt, en sitten tiedä miten ovat alkunsa saaneet (eli ovatko ihan delfiinien omasta tahdosta vai keinohedelmöitettyjä). Itse Tampereelta olen kotoisin, enkä pikkunassikkana saanut vierailla delfinaariossa, koska isäni piti paikkaa eläinrääkkäyksen kehtona. Todellista eläinrääkkäystä tässä tilanteessa olisi palauttaa ne pullonokat takaisin mereen, jossa ne eivät ole vuosiin asuneet. Mutta uskonkin, ettet ihan tätä tarkoittanut vaan haluaisit ennaltaehkäistä tälläisiä.

Minä olen samaa mieltä osittain kanssasi, mutta vaikkei ihminen ottaisikaan delfiinejä tai muita mereneläviä maalle omaksi ilokseen, meriä ei saa jättää nykyiseen kuntoonsa eikä varsinkaan antaa tilanteen pahentua entisestään. Oikein kuvottaa tämä Itämerenkin tilanne.

• ho hoi

Kannattaiskohan käydä tutkituttamassa päänuppinsa jossain kun tuollaisia väitteitä esittää!!!!!

• mieluummin muutama säilyy delfinaarios missä niil on loppujen lopuksi suht hyvät olot. kuin se että ne kaikki jää tonnikala verkkoihin ja päätyy koiran ruoaksi.. että jos oot taas tommonen perus teini joka ei tiiä yhtään mitään asioista niin ala itkeen mulle tai mee opiskeleen.
        Ensinnäkin Delfiinit ovat sosiaalisia eläimiä ja ne kiintyvät kouluttajaansa ihan yhtä lailla kuin koira tai kissa. Helvetti jopa mun pytoni osottaa kiintymistä

• Delfiini fani

Delfiinit on aivan sulosii, jos niitä sit on piettävä altaassa niin se on tehtävä mahdollisimman hyvin, koska ne on ihmisten jälkee älykkäimmät olennot maapallolla.

• ihmisiäkin

tapetaan ja kohdellaan huonosti, koska ovat älykkäitä?

• mieleeni

et mitä erilaisia rakennusmateriaaleja tässä altaassa on käytetty, verrattuna vanhaan altaaseen, josta syystä delfiinit herkkinä ja oivaltavina ja erittäin viisaina eläiminä eivät ole voineet sinne mennä....ja onko nämä delfiineille vaaralliset aineet nyt sitten poistuneet tämän 2 vuoden aina, joten nyt niitten on turvallista jo olla siellä!
      Nämä ovat asioita joita ihminen ei aina ymmärrä!
      Delfiinihän on terapeutti vaikka austiselle lapselle!!!
      Nykyiset ihmiset ovat liikaa vieraantuneet luonnon asioille, kun ovat muka viisaita teknologeja.
      Kunnioittakaa delfiinejä, ne tietävät itse paremmin, eivätkä ole ihmisen marionetteja!
      Käyttäkää asiantuntioita eli kanavoija/parantajia apuna.

• loppuu

eiköhän ne pian saa ne poraukset tehtyä
        lähialueella, ettei timanttiporan ääni enää
        kuulu. Sitä ne taatusti on säikkyneet.
        Delfiinien kuulohan hirmu tarkka. Voi
        olla kivuliasta kuunneltavaa. Migreeni
        mullekin tulee meidän talon hissiremontista
        enkä mielellään lähtisi pihalle ku on
        kuljettava rappusia. Ei ihminenkään aina
        halua siirtyä, ennen kuin tulee semmoinen
        "uuden tilan", "kuntokuurin" tms tarve.
        kaikea hyvää delfiineille. Älä naputtele
        ikkunalaseja vieraillessasi särkänniemessä.

• Jessai

Mitenköhän lienee noiden "vieraiden aineiden" kanssa, kun nehän väkisin veden (joka lienee liikkunut vapaasti vanhan ja uuden altaan välillä) mukana kulkeutuu joka paikkaan delfiinien elin-alueella.
        Ei siis kuulosta oikein uskottavalta, että delfiinit näin yrittäisivät välttää jotain veteen liukenevia aineita. ;) Tietysti, jos uusi ja vanha puoli olisivat eristetyt toisistaan.. Mutta silloin tuskin ihmettelisimme, että delfiinit eivät käytä oma-aloitteisesti uutta allastaan. =D

Ja mitä tulee delfiinien terapeuttisiin kykyihin; myös kissan silittäminen tutkitusti vähentää stressiä, mutta se ei todellakaan johdu kissan älykkyydestä. Eläinten inhimillistäminen se vasta luonnosta vieraantunuttta onkin; me kaupungistuneet ihmiset emme enää ymmärrä eläimen olevan ihan vain eläin, ei yhtään enempää eikä vähempää.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94