mittari malmit

tyhmä tahvo

olen kuullut että esim. uraania etsitään mittari etsimillä , ovat kai kalliita. saakohan niitä lainaan tai vuokrata.
onko uraania hitusen joka paikasssa vai paljon harvoissa paikoissa ja mistä sitä kannattaisi etsiä?
osaan suunnistaa hyvin ja haluan liikkua luonnossa kuntoilun vuoksi.
olen p-savosta haluaisin oikeata infoa enkä mitään näsäviisaiden naljailua, kiitos etukäteen.

6

914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielenkiintoinen valinta

Sinulle voisi sopia hyvin metallinimaisin. Sillä voit löytää metallisia malmeja.

• Dresden

Mittareista en tiedä, mutta Suomen maaperässä tai siis varsinkin kalliossa uraania on melko tasaisesti. Tietenkin löytyy niitä rikkaampiakin kohtia, mutta varsinkin graniitti sisältää uraania lähes poikkeuksetta. Taisi olla jotakin luokkaa 1 gramma uraania per 1 yksi kuutiometri graniittia.

• Uraanin

Mittaamalla radon(kaasu) pitoisuuksia. Radon on uraanin hajoamistulos.
      Ei aavistustakaan mittareista; paljonko maksaa tms
      Itse säteilyähän mitataan Geiger-mittarilla.
      Esim raakkukivi Enon vanhasta, nykyään peitetystä uraanikaivoksesta antoi tuloksen Geiger mittarilla.

• uraani

palasia vanhankaivoksen jäljiltä vieläkin siitä lähiympäristöstä, oon käyny siellä luontomatkailun merkeissä, ja tuonukkin sieltä jonkun kivasti säteilevän murikan kotiinkin.

Luonnossa on nähtävissä eräistä merkeistä että maaperässä on radioaktiivisia aineita, nim. jos löydät tuolla soramaastossa kävellessäsi sellaisia kiviä joiden päällä näyttää olevan punaista (aivan kuin joku olisi käynyt sutaisemassa kiveen punamultamaalia), huomaa sen kiven alapinnalla, tai maatavasten olevassa osassa sitä punaista ei ole, Se punainen siinä kivessä on eräs levä laji joka nauttii radonkaasun ympäristössä, tuota punaista levää kasvaa siellä paukkajanvaaran maastossa melkei jokapuolella, yksistään sen kaivoksen vieressä on helkkarinmoinen kallioseinä joka on totaalisen punainen siitä leväkerrostumasta, geigermittari on oikein hyvä silloinkun valitsee minkä kiven aikoo ottaa matkamuistoksi, minulla oli sellainen yksinkertainen viisarillavarustettu liettuassa tehty piippaava malli, niitä joskus näkee myynnissä kirppiksillä, sitten on myynnissä näkynyt niitä digitaalisia mikrosievert mittareita, mutta niillä ei tee mitään kun pitää saada välitön mittaustulos.

kerron vielä kuinka kävi kun kaveri pani sellaisen uraanikiven tiiviiseen lasipurkkiin ja kaappiin, sehän purkki otti ja räjähti jonkun päivän kuluttua, olipa tietysti erittynyt sitä radonkaasua niin paljon että purkissa oli tullut painelukema joka oli riittänyt räjäyttämään sen lasin rikki. suosittelen etsikää uraanikivillenne joku hyvin tuuletettu säilytyspaikka ulkoa.

• Geigeri
      • Halvemmalla pääset kun hommaat kivi-vasaran ja, luet sim GTK:n sivuilta malminetsinnästä
        http://www.gtk.fi/Vaikka mikäs se estää uraaniakaan etsimästä.
        Geiger mittari on vähän ylikurssia, radonmittauksien tai geokemiallisen näyttenoton avulla, etsitään uraania.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7065
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3401
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2968
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2088
    Aihe