kertokaa kokemuksia

tähystyksestä

Minkälaista se tähystys on? sattuuko se?
kertokaa omia kokemuksianne...
Itellä se on edessä...pelottaa...

14

997

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ===========================...

Vatsatähystys vai paksusuolentähystys?

• galhu

no se on tosi vittumainen en voi valehdella.(siis gastroskopia) mutta sen kestää ihan ok jos vaan pysyy rauhallisena,silloin se on myös nopeemmin ohi.jos jotain hyviä puolia pitäs etsiä niin se ei juurikaan satu,tuntuu vaan inhalta.uskosin että seuraava kerta menee jo helpommin.

• galhu
        galhu kirjoitti:

no se on tosi vittumainen en voi valehdella.(siis gastroskopia) mutta sen kestää ihan ok jos vaan pysyy rauhallisena,silloin se on myös nopeemmin ohi.jos jotain hyviä puolia pitäs etsiä niin se ei juurikaan satu,tuntuu vaan inhalta.uskosin että seuraava kerta menee jo helpommin.

niin unohdin että purisitin hoitsun kättä koko homman ajan ja se vähän helpotti,en kuulemma ollu eka...:-)

• täällä''''
        galhu kirjoitti:

niin unohdin että purisitin hoitsun kättä koko homman ajan ja se vähän helpotti,en kuulemma ollu eka...:-)

minulla sattui yhdessä suolen mutkassa aikalailla,mutta se helpotti ,kun hoitaja oli siinä ,ja minä kans puristin hänen kädestä,,niin varmaan tekee moni.

• kolonosta...

Hei!

Jos kyse on kolonoskopiasta eli paksusuolen tähystyksestä, se on - ainakin mulle - kivuton. Paljon ratkaisee lääkäri, eli osaako tähystystekniikan ja onko muuten " ihmisystävällinen " .

Kun lääkäri sanoi ekan suolenmutkan kohdalla että " nyt sattuu " , sitä " varautui kuuntelemaan kipua " ja eipä sitä oikeastaan tuntunut kuin hieman. Ja sanoi seuraavan kerran, että nyt tulee mutka, mutta kun mulla oli jonkun asian puhuminen kesken, en tuntenut minkäänlaista kipua.

Toinenkin lääkäri sitä ihmetteli jälkeenpäin, sillä se sattuu tavallisesti (tosi paljon hänen sanojensa mukaan ). Toisekseen se riippuu myös henkilön suolenrakenteesta, ehkä kipukynnyksestä ( mulla on aika matala kipukynnys ) ja myöskin hermotuksesta, kuinka se pelaa. Suolihan ei tunne kipua esim. koepalojen otossa, mutta ne suolia ympäröivät lihakset ja hermot kai sen kivun aistii. ( mulla kai selkäydinkanavan ahtauman vuoksi on tilanne, jonka vuoksi ei ole enään tuntoa, en tunne ulostamisen enkä rakon tyhjennyksen tarvetta. Lääkäri piti sitä syynä kivuttomuuteen. Luulen kuitenkin, että rento asenne ja hyvä asento tähystyksessä ratkaisi paljon. )

Ei tarttennu ottaa mitään esilääkkeitä, joita joskus käytetään potilaan pelkoja rauhoittamaan eikä mitään puuduttavaa voidetta.

Anteeks sekava vastaus, mutta kuitenkin, niin sanon että kolonoskopia oli kivuton 80 % . Eikä pelättävää.

• ja sitten toista kautta täh...

eli kummastakin tähystyksestä tietoa olisi kiva saada!

kiitos vaan jo vastanneille....lisää kokemuksia olisi kiva lukea...

oon joskus kuullut että ihmisiä on nukutettu tähystyksen ajaksi...onko se yleistä vai harvainaista?

• molemmat kokenut

Alakautta: Mulla ei ainakaan sattunut, sillon nipisti kun pumppas lisää ilmaa ja oli suolen mutkas. Toki oon kärsinyt jo vuosia todella kivuliaista sappikohtauksista että muu kipu ei tunnu oikein enää missään, kipukynnys on noussut aika korkealle. Toki itse jännitin kamalasti ekalla kerralla kun en tiennyt miltä se tuntuu ja ajatus letkusta takapuolessa ei ollut kovin houkutteleva! :D Toimenpide ei kestänyt kauaa ja tv:n ruutu oli käännetty niin että näin koko ajan mitä ne siellä oikein teki, oli aika vekkulin näköstä!

Yläkautta: Tämä on niin yksilöllistä... Kaverillani on tehty tämä myös ja sanoi että ei tuntunut missään ja kertaakaan ei oksentanut. Mulla taas on tosi herkkä oksennusrefleksi joten tämä toimenpide oli yhtä helvettiä. Hampaiden väliin laitettiin muovinen rinkula jonka läpi letku laitettiin. 10min purin rinkulaa ja vedet silmis oksensin sitkeää kuolaa. Kurkku oli sen jälkeen koko päivän kipee ja hampaat samoin kun olin purrut sitä samperin rinkulaa. Itse tähystys ei ottanut kipeää mutta se oksentaminen oli kaikkein kauheinta.

Alakautta tehtynä ne ei laittanut muuta kuin jotain liukastetta että se letku kulkee vapaasti.
        Yläkauttakaan ei vissiin ole tapana laittaa mitään. Mulla ne suostu laittamaan jotain puudutusainetta siihen letkun päähän kun sanoin että oksennus meinaa lentää jo silloin kun pesen takahampaita! Tiesi vissiin että on vaikea asiakas kyseessä! :D

Nukutuksesta en oikein usko että sitä tehdään noin pientä juttua varten. Se kuitenkin vaatii taas nukutuslääkärin ja lisähoitajia. Yksityisistä ei mitään tietoa. Pelkästään toi nukutuskin on mielestäni isompi juttu kuin nämä tähystykset. Nukutus on kuitenkin aina riski. Mut on kerran nukutettu ja se oli aika rankka kokemus. Pelkästään se nukutusaine sai mut voimaan tosi pahoin, oksensin koko päivän sen jälkeen kun heräsin.

• nukutusta
        molemmat kokenut kirjoitti:

Alakautta: Mulla ei ainakaan sattunut, sillon nipisti kun pumppas lisää ilmaa ja oli suolen mutkas. Toki oon kärsinyt jo vuosia todella kivuliaista sappikohtauksista että muu kipu ei tunnu oikein enää missään, kipukynnys on noussut aika korkealle. Toki itse jännitin kamalasti ekalla kerralla kun en tiennyt miltä se tuntuu ja ajatus letkusta takapuolessa ei ollut kovin houkutteleva! :D Toimenpide ei kestänyt kauaa ja tv:n ruutu oli käännetty niin että näin koko ajan mitä ne siellä oikein teki, oli aika vekkulin näköstä!

Yläkautta: Tämä on niin yksilöllistä... Kaverillani on tehty tämä myös ja sanoi että ei tuntunut missään ja kertaakaan ei oksentanut. Mulla taas on tosi herkkä oksennusrefleksi joten tämä toimenpide oli yhtä helvettiä. Hampaiden väliin laitettiin muovinen rinkula jonka läpi letku laitettiin. 10min purin rinkulaa ja vedet silmis oksensin sitkeää kuolaa. Kurkku oli sen jälkeen koko päivän kipee ja hampaat samoin kun olin purrut sitä samperin rinkulaa. Itse tähystys ei ottanut kipeää mutta se oksentaminen oli kaikkein kauheinta.

Alakautta tehtynä ne ei laittanut muuta kuin jotain liukastetta että se letku kulkee vapaasti.
        Yläkauttakaan ei vissiin ole tapana laittaa mitään. Mulla ne suostu laittamaan jotain puudutusainetta siihen letkun päähän kun sanoin että oksennus meinaa lentää jo silloin kun pesen takahampaita! Tiesi vissiin että on vaikea asiakas kyseessä! :D

Nukutuksesta en oikein usko että sitä tehdään noin pientä juttua varten. Se kuitenkin vaatii taas nukutuslääkärin ja lisähoitajia. Yksityisistä ei mitään tietoa. Pelkästään toi nukutuskin on mielestäni isompi juttu kuin nämä tähystykset. Nukutus on kuitenkin aina riski. Mut on kerran nukutettu ja se oli aika rankka kokemus. Pelkästään se nukutusaine sai mut voimaan tosi pahoin, oksensin koko päivän sen jälkeen kun heräsin.

Toimenpidettä (mahatähystys) tehdään nukutuksessa niin julkisella kuin yksityiselläkin puolella.
        Homma on rutiiniluontoinen mutta julkinen puoli
        yrittää säästää, joten siitä ei useinkaan mainita.
        Jonkun sairaalan sivuilla luin että tähystyksestä
        kieltäytyjät lähetetään ruokatorven varjoainekuvaukseen.

Nukutus kestää n. kymmenessosan siitä mitä esim. refluksileikkaus kestää (n. tunti?). Jos sinulla todella on
        oireita ja tähystys jää muuten tekemättä, kannattaa tähän vaihtoehtoon tutustua.

• hinta
        nukutusta kirjoitti:

Toimenpidettä (mahatähystys) tehdään nukutuksessa niin julkisella kuin yksityiselläkin puolella.
        Homma on rutiiniluontoinen mutta julkinen puoli
        yrittää säästää, joten siitä ei useinkaan mainita.
        Jonkun sairaalan sivuilla luin että tähystyksestä
        kieltäytyjät lähetetään ruokatorven varjoainekuvaukseen.

Nukutus kestää n. kymmenessosan siitä mitä esim. refluksileikkaus kestää (n. tunti?). Jos sinulla todella on
        oireita ja tähystys jää muuten tekemättä, kannattaa tähän vaihtoehtoon tutustua.

Nukutuksen hinnasta joku mainitsi n. 350e
        (poistettu jo kelakorvaus). Kannattaa jos
        epäilee Barrettin ruokatorvea - muutenhan
        tutkimuksessa monella vain todetaan että
        oireet sopivat refluksiin (ja/tai todetaan palleatyrä)ja jatketaan samalla lääkityksellä.

• Suun kautta tähystys.. oksensin koko ajan. Mut se ei kestäny, ku noin 15 minuuttia. Sit se toinen.. ekaks pitää olla mustaakseni kaks viikkoa vähäjätteisellä ruokavaliolla ja sit ed päivänä alkaa juonti. En muista jauheen nimeä, mut sillä lailla tyhjenee suoli. Jotku sanoi, et kun näki et ostin sitä jauhetta, joka sekoitetaan veteen, niin ei haluais sitä tehdä tai jotain. Minä ostin mehukattimehua ja join aina sitä siinä sitä sen kans. Niin aika hyvin meni. No se tähystys.. Oli kivulias. Vaikka antoivat esilääkityksen, niin en tuntenut olotilassa mitään eroa. Pitäis rauhoittaa. Oon muutenkin rauhallinen. Peräaukkoon laittoi puuduttavaa voidetta, kun suolentyhjennyksestä oli ihan verillä. Se aika minkä antoivat paperissa ei pitänyt paikkansa. Katsoin kelloa, etteikö se lopu.. Kesti sellaisen puolitoista tuntia. Kun letku on päässyt perille ja ne alkaa vetää sitä ulos ja ottaa näytteitä, niin se ei sattnut ollenkaan. Sanoi et tosi mutkainen suoli. Veljelleni on joskus tehty kyseinen tähystys ja ei ollut yhtään sattunut. Täällä päin ei ainakaan saa toimenpidettä kivuttomaksi eikä tehdä nukutuksia. Ei ainakaan silloin 2004 vuonna.

• ehkä myös edessä..

siis olen ehkä menossa kyseisiin toimenpiteisiin myös. minulle lääkäri sanoi jo ennalta (ei ole varmaa joudunko edes) että saa puudutusta paljon niin että on nukutuksen ja hereillä olon rajamailla -ei muista toimenpiteestä juurikaan mitään. ihmiset, jotka ovat kokemuksia kirjoittaneet muistavat hyvin, ja minun ymmärryksen mukaan lääke on niin voimakas ettei muista. itse menen yksityistä kautta.

• sipriina60

Halusin vastata sinulle koska itse painiskelin viikko sitten saman asian kanssa. Pelotti valtavasti ja joka päivä asia oli mielessä varsinkin kun luin netistä mitä kauheimpia kauhukokemuksia. Niinpä päätin lopettaa lukemiset kokonaan koska kokemukset ovat niin yksilöllisiä.
      Minulla homma meni kuitenkin helposti ja kesti vain reilut 10 minuuttia. Olin varautunut olemaan puoli tuntia vähintään. Pari kertaa tuntui reilummin kipua mutta kun siitä mainitsin lääkärille hän vähensi heti ilmaa ja kipu hellitti.En tarvinnut enkä pyytänytkään mitään rauhoittavia tai kipulääkettä. Ja parasta oli ettei mitään vakavaa löytynyt.
      Suhtaudu ihan rauhallisesti ja rennosti. Menee varmasti ihan hyvin. Ajattele jotain mukavaa ja huomaat että eihän tämä niin kamalaa ollutkaan.
      Mukavaa kevään jatkoa!

• sipriina50

Unohdin mainita että kyse oli alakautta tehtävästä...

• Tulehtunut suoli
        sipriina50 kirjoitti:

Unohdin mainita että kyse oli alakautta tehtävästä...

Itse menossa huome toista kertaa paksusuolen tähystykseen. Eka kerta sattui hiukan ku ilmaa pumpattiin, mutta ei liikaa. Meinasi vain kuset tulla housuun ku paine tuntui virtsarakossa asti. Mutta tota tyhjennystä vihaan. phosporal on helvetin pahaa ja oksennus meinaa lentää. Mutta kyllä paskakin lentää vetenä pihalle.
        Saa nähdä löytyykö suolesta tällä kertaa mitään pahaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4943
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      669
      4155
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2301
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1868
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1451
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1208
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      88
      1146
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94