KULMAPERUUTUS

90º PERUUTUS

Voisiko joku ystävällinen ihminen selittää miten ko. tapauksissa ohjaan auton parkkiin. Oletetaan, että olen pysäköintipaikasta oikealla.

Opeteltiin 3 kertaa viikko sitten kulmaperuutusta ja 2 kertaa 90º peruutusta (mikälie onkaan?), mutta hieman on päässyt unohtumaan miten ratin piti olla kussakin tapauksessa. Inssi on kohtapuoliin ja siihen ainakin kulmaperuutus tulee 90 % varmuudella. Taskuperuutuksen jo hallitsen. Harmi, kun olisi pitänyt pyytää jo alusta asti opettajaa näyttämään peruutuksia, vaikka joka tunnin lopuksi..

On mulla ke vielä yksi ajotunti ennen inssiä, mutta hävettää, kun olen näin tyhmä, etten opi muutamasta kerrasta.

9

9817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä uskoisi

      On se kyllä yllätys vanhalle miehelle tämä. Meinaan itse osaan peruutella perävaunuja, ajaa isoja veneitä, oikeastaan laivoja, peruutella niitä vaikka kone ja peräsiratkaisut ovat erilaisia.
      Mutta ei minun kaaliini mahdu, että pitäisi muistaa miten päin rattia missäkin vaiheessa pitää kääntää. Kun hommaa aloittaa, kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään, mihin päin on ensimmäinen kääntö. Mutta jos joka vaiheelle tulis muistaa jokin muistisääntö, apua.
      Mutta näin se kait on, että on monta tällaista aloittelevaa autoilijaa, jotka yrittävät muistisäännöillä pärjätä tilanteesta, ei hahmottamalla auton muotoa ja sitä mihin etupyörät osoittaa. Ja näillä tiedoilla pääsevät inssistä läpi, eivätkä myöhemminkään koskaan opi. Näin se varmaan on, mutta olenpa kauhian hämmästynyt, että voiko todella olla.

    • pakittelija

      Voisin antaa muutaman vinkin, joka toimii useimmilla autoilla, joissa on suurin piirtein normaali kääntösäde. Tämä toimii tilanteissa, joissa on käytettävissä parkkiruudut:

      - valitse ruutu, johon haluat peruuttaa ja vilkku tietenkin siihen suuntaan, johon peruutus tulee tapahtumaan.
      - ota riittävä etäisyys ruutuihin, pari metriä on yleensä sopiva (saat kääntösädettä ja auto ehtii oieta ennen ruutuun tuloa)
      - aja valitsemasi ruudun ohi niin pitkälle, että väliin jää yksi tyhjä ruutu (voihan siinä olla autokin) ja seuraavan ruudun kohdallekin niin pitkälle, että sen ulompi ruudun reunaviiva on suurin piirtein autosi ratin kohdalla.
      - käännä ratti ääriasentoon siihen suuntaan, mihin peruutat
      - tarkista molemmilta puolilta, että peruutus voi alkaa turvallisesti
      - ehkä peruuttamisen tärkein asia - pidä kytkintuntuma, älä päästä kytkintä ylös asti, vaan ryömitä, niin ehdit tehdä ohjausliikkeet ja havainnoinnit. Auto liikkuu taaksepäin yllättävän kovaa!
      - peruuta ratti ääriasennossa, välillä toistakin puolta tarkkaillen (etupää kiertää vähän ulompaa ja muut liikkujat huomioidaan)
      - huomaat, kuinka auto taipuu kuin itsestään ehkä jopa kerralla ruutuun
      - muista oikaisu, kun auto on kääntynyt ruudun tai viereisen auton suuntaiseksi, voit vaikka pysähtyä ratinoikaisun ajaksi.
      - peruuta loppumatka suoraan niin pitkälle kuin tarpeen on.
      Muista, että ajokokeessa ja oikeassa elämässäkin, saa ja joskus pitääkin tehdä korjausliikkeitä. Ei se aina onnistu kerralla kokeneiltakaan ja lopputulos on se tärkein.
      Voit yllättää ajo-opettajasi seuraavalla ajotunnilla!
      Onnea ajokokeeseen!

    • peruutuksia

      tule inssiin!!!!!!!!!!!

      • provosoitunut

        Otatko vastuun sanoistasi! Jos sinulle ei ole sattunut tulemaan, niin suurin osa ajokokelaista joutuu jonkinlaisen peruutustehtävän tekemään, jos ei muuten, niin ajokokeen päätteeksi ehkä.


      • Kiki  
        provosoitunut kirjoitti:

        Otatko vastuun sanoistasi! Jos sinulle ei ole sattunut tulemaan, niin suurin osa ajokokelaista joutuu jonkinlaisen peruutustehtävän tekemään, jos ei muuten, niin ajokokeen päätteeksi ehkä.

        Inssissä lain mukaan täytyy peruuttaa, se tosin voi olla peruuttelua muuten vaan, tai pysäköintiä tms, mutta peruuttaa kuitenkin pitää


    • yd10

      kuulostaa ihmeelliseltä, meillä ainakin autokoulussa peruutettiin(käs.tuntien jälk.) joka ajotunnin (aikana)ja jälkeen.

    • inssissä

      Minulla oli inssissä kulmaperuutus (sujui hienosti), mutta onneksi ei mitään taskuun pysäköintiä. Sitä en osaa valitettavasti vieläkään. - Mutta onneksi nykyään voin valita minne autoni parkkeeraan.

      • taskumaatti

        Hyvä jos jollakin on mahdollisuus valita, minne autonsa parkkeeraa. On vain raaka totuus, että kaikilla ei ole noin helposti asiat. Suurissa kaupungeissa on usein otettava se parkkipaikka, mikä sattuu vapaana olemaan. Jos se ei kelpaa tai taidot siihen pääsyyn eivät riitä, niin ainahan voi kiertää korttelia puoli tuntia, jos vaikka joku helppo paikka sattuisi vapautumaan. Opetelkaa peruuttamaan!


    • Anonyymi

      Mikä on peruuttamisen ensimmäinen sääntö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6963
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3928
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3310
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2919
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2696
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe