meillä on 7kk poikakissa, ja nyt mietityttää miten sujuu kesämme, eli minkä virityksen teemme partsille että kissan on turvallista siellä olla, tai sitten niin, että kissa ei sinne pääse lainkaan? asumme kerrostalossa neljännessä kerroksessa, ja parveke on vielä kadulle päin. lasituksia ei tietenkään ole. parveke on kohtalaisen pieni.
olisi kiva kuitenkin pitää ovea kesällä edes vähäsen raollaan hakasessa, mutta kyllähän tuo utelias ja vilkas kisu sinne itsensä roplaa keinolla millä hyvänsä, ja mahtuu kyllä mitä pienimmistä kolosista menemään. ikkunoihin kyllä saamme jonkun verkon kyhättyä, mutta parveke tuottaa nyt pään vaivaa. lisäksi keittiössä on ikkuna joka ei aukea niinkuin normaalit ikkunat, eli sivulle, vaan se avataan ylhäältä alaspäin. en osaa selittää tarkemmin, mutta kuitenkin se aukeaa niin että jää aika iso rako, eikä sinne saa ulkopuolelta viriteltyä mitään verkkoa, miten sellaiseen ikkunaan saa jonkun suojan? jos kukaan nyt edes ymmärsi millaista ikkunaa tarkoitin..
kiitos jos joku vaivautuu pohtimaan kanssani näitä tulevien kesien tuottamia pulmia..
kissa ja parveke!
31
2940
Vastaukset
- PrN
Meillä (3.krs ei parvekelaseja) ratkaistiin asia virittämällä puutarhaverkko parvekkeen ovien väliin siten, että saranan puolelta se on kokoajan kiinni ja toiselle puolelle viritettiin ovenkarmiin koukut joihin saa verkon sivun kiinni.Nyt voi pitää partsin ovea kesäisin auki ja talveksi sen saa pois. Verkko on muovia ja reiät n. 6x6cm.. eihän se kaunis ole mutta kisu pysyy turvassa :)
- oletko tämän
varmistanut isännöitsijältäsi... Olen mimittäin kuullut ettei tuollaisia saisi tehdä..
- Hra47
Nyt voi pitää partsin ovea kesäisin auki ja talveksi sen saa pois. Verkko on muovia ja reiät n. 6x6cm..
Neuvoisin tekemään toisinpäin niin, että talvisin ovi olisi auki ja kesällä pois. Verkon voisi vaihtaa metalliseen kanaverkkoon. (paloturvallisempi)
c", - kisun mami
Hra47 kirjoitti:
Nyt voi pitää partsin ovea kesäisin auki ja talveksi sen saa pois. Verkko on muovia ja reiät n. 6x6cm..
Neuvoisin tekemään toisinpäin niin, että talvisin ovi olisi auki ja kesällä pois. Verkon voisi vaihtaa metalliseen kanaverkkoon. (paloturvallisempi)
c",en ymmärtänyt tätä hra47 kommenttia..
mutta siis millä se on sarana puolella kiinni se verkko, ja onko se helppo kyhätä? ja siis käytännössä kuinka sen teen? mistä saa verkkoa ostettua? - PrN
oletko tämän kirjoitti:
varmistanut isännöitsijältäsi... Olen mimittäin kuullut ettei tuollaisia saisi tehdä..
En ole kysynyt mutta en nyt ymmärrä miksi se olisi paloturvallisuusriski kun ei estä pääsyä parvekkeelle/parvekkeelta muilta kuin kissalta.. Ja kisun mamille,käytiin muistaakseni jostain k-raudasta tai bauhausista ostamassa tarvikkeet. Saranan puolella on umpinaiset pienet 'koukut' joka ruuvattiin karmiin kiinni: verkko sidottiin rautalangalla kiinni näihin. Voi olla jokin viisaampikin systeemi mutta meille välttää :)
- -viritelmä
me ostettiin sellaisia metallisia reilun metrin pituisia hyllynkannattimia ja propattiin ne parvekkeen kaiteeseen. sitten siihen kiinni kanaverkko nippusiteillä.
ja tietenkin yksi kissa lähti kiipeämään verkkoa pitkin, niin sitten vielä lisäyksenä yläreunaan sellainen 20cm "taite" sisäänpäin.
kiltisti ne on siellä nyt pysyneet, tosin yksin niitä ei silti uskalla jättää kun kissathan on hyviä kiipeilemään.- oisko
kellään laittaa vaikkapa kuvia parvekkeen viritelmistä? jos annan sähköpostini? ihan vaan siitä syystä että mä en oikeen taida älytä noita systeemejä.. ;)
- pimeässä...
oisko kirjoitti:
kellään laittaa vaikkapa kuvia parvekkeen viritelmistä? jos annan sähköpostini? ihan vaan siitä syystä että mä en oikeen taida älytä noita systeemejä.. ;)
http://personal.inet.fi/koti/jiku/doc-sv/parveke.jpg
vähän heikko kuva tuli pimeässä, mutta ehkä tosta jotain näkee..
eli vasemmassa kulmassa on hyllynkannatin propattu pystyyn kahdella propulla.
tollainen kannatin on myös partsin keskellä ja sitten yksi oikeassa kulmassa.
sitten niihin hyllynkannattimiin on tuo verkko kiinnitetty nippusiteillä kohtuullisen tiukaksi pingotettuna.
ja ihan tossa yläkulmassa verkkoa on se sisäänpäin käännetty taitos vielä estämässä yli-innokasta kiipeilyä.
voin tosta laittaa viel huomenna päivänvalossa sellaisen kuvan, josta jotain näkeekin :D - kuva..
oisko kirjoitti:
oikeasti se yöllä otettu kuva oli paljon parempi kun siitä ei nähnyt miten hutiloiden toi on tullut tehtyä :)
mutta tuolla periaatteella homman _voi_ tehdä siististikin.. - ideasta
kuva.. kirjoitti:
oikeasti se yöllä otettu kuva oli paljon parempi kun siitä ei nähnyt miten hutiloiden toi on tullut tehtyä :)
mutta tuolla periaatteella homman _voi_ tehdä siististikin..meillä on samanlainen parveke, nyt tiedän miten ratkaistaa karkaus ongelma, laitan kylläkin verkon kattoon asti, ei tarvitse pelätä että pääse karkuun
- itsekin..
ideasta kirjoitti:
meillä on samanlainen parveke, nyt tiedän miten ratkaistaa karkaus ongelma, laitan kylläkin verkon kattoon asti, ei tarvitse pelätä että pääse karkuun
ajattelin itsekin tuota verkon laittamista kattoon asti niin sitten saisi kisut olla huoletta partsilla kesäaikaan. ja samalla tehdä vähän siistimmin mitä toi pikainen kyhäelmä on..
ja kannattaa varmistaa isännöitsijältä mitkä pelisäännöt talossa on. me pyydettiin tuollaiseen lupaa, niin sanoi että kaikki on ok kun viritykset ei mene parvekkeen kaiteen ulkopuolelle. - kisun mami
itsekin.. kirjoitti:
ajattelin itsekin tuota verkon laittamista kattoon asti niin sitten saisi kisut olla huoletta partsilla kesäaikaan. ja samalla tehdä vähän siistimmin mitä toi pikainen kyhäelmä on..
ja kannattaa varmistaa isännöitsijältä mitkä pelisäännöt talossa on. me pyydettiin tuollaiseen lupaa, niin sanoi että kaikki on ok kun viritykset ei mene parvekkeen kaiteen ulkopuolelle.on puolestaan sellainen yksittäinen parveke missä siis ei ole seiniä sivuilla. se on sellanen pieni neliön mallinen ulkoneva parveke.. eli avoin kaikilta sivuilta.. eli miten hitossa saan sinne mitään verkkoa.. :/
- ihan avoin?
kisun mami kirjoitti:
on puolestaan sellainen yksittäinen parveke missä siis ei ole seiniä sivuilla. se on sellanen pieni neliön mallinen ulkoneva parveke.. eli avoin kaikilta sivuilta.. eli miten hitossa saan sinne mitään verkkoa.. :/
kai siinä sentään jonkinlaiset kaiteet tms on, johon saisi jotenkin rimat pystyyn ja niihin verkon?
kun jos siinä mitään ei reunoissa ole, niin tuo verkon laittaminen taitaa olla pienin murheista :D - kisun mami
ihan avoin? kirjoitti:
kai siinä sentään jonkinlaiset kaiteet tms on, johon saisi jotenkin rimat pystyyn ja niihin verkon?
kun jos siinä mitään ei reunoissa ole, niin tuo verkon laittaminen taitaa olla pienin murheista :Don tietty kaiteet, mutta ei naapuriparveketta niinkuin edellä olevassa kuvassa, siis ihan normaalisti on kaiteet juu.. :D
mutta siis minun tapauksessani täytyisi verkottaa kolme sivua kun taas tuossa kuvassa oli verkotettu vain se yksi. - vanhassa
kisun mami kirjoitti:
on tietty kaiteet, mutta ei naapuriparveketta niinkuin edellä olevassa kuvassa, siis ihan normaalisti on kaiteet juu.. :D
mutta siis minun tapauksessani täytyisi verkottaa kolme sivua kun taas tuossa kuvassa oli verkotettu vain se yksi.meilläkin oli vanhassa paikassa kaksi "avointa" reunaa. kyl sen silti aika kivasti sai verkotettua.
silloin käytettiin jotain kaupungin metsästä "lainattuja" pajuja rimoituksena.. - kisun mami
vanhassa kirjoitti:
meilläkin oli vanhassa paikassa kaksi "avointa" reunaa. kyl sen silti aika kivasti sai verkotettua.
silloin käytettiin jotain kaupungin metsästä "lainattuja" pajuja rimoituksena..eli mistä teen ns. tukipuut millä hökötys pysyy pystyssä ja joihin verkon kiinnitän, ja millä kiinnitän verkon ylipäätään kiinni kaiteeseen sekä tukipuihin?
olisi kyllä ihana jos kisu saisi nauttia kesästä partsilla! - kuvia?
kisun mami kirjoitti:
eli mistä teen ns. tukipuut millä hökötys pysyy pystyssä ja joihin verkon kiinnitän, ja millä kiinnitän verkon ylipäätään kiinni kaiteeseen sekä tukipuihin?
olisi kyllä ihana jos kisu saisi nauttia kesästä partsilla!onks sulla mitään kuvia siitä partsista että sais vähän käsitystä?
ajattelin jos voisit laittaa nettiin tai suoraan maililla. mun mailiossu löytyy:
http://personal.inet.fi/koti/jiku/doc-sv/maili.html - kisun mami
kuvia? kirjoitti:
onks sulla mitään kuvia siitä partsista että sais vähän käsitystä?
ajattelin jos voisit laittaa nettiin tai suoraan maililla. mun mailiossu löytyy:
http://personal.inet.fi/koti/jiku/doc-sv/maili.htmlsiinä kuva yhdestä nurkasta ovelta otettuna.
ja siinä toisesta nurkasta.
ja siinä vielä kuva jonka otin sisällä ollessani ikkunasta, että näkee parvekkeen mallin. - rakoa?
kisun mami kirjoitti:
siinä kuva yhdestä nurkasta ovelta otettuna.
ja siinä vielä kuva jonka otin sisällä ollessani ikkunasta, että näkee parvekkeen mallin.kun siinä on ne kaksi palkkia vaakatasossa ja alemman alta alkaa pelti tms, niin onko siinä pellin ja palkin välissä edes pientä rakoa?
kun jos on, niin silloin siihen on helppo rimat laittaa nippusiteillä niin että vetää ne molempaan palkkiin kumpaankin kahdella nippusiteellä "ristiin", siis X-malliin.
ja sitten kun ne rimat jöpöttää siinä kaiteesta ylöspäin niin niihin on helppo se verkko myös kiinnittää nippusiteillä.
toi on aikas samanlainen kuin mitä meillä vanhassa kämpässä oli. ja me käytettiin tosiaan ohuita pajuja rimoina. sellaisia suunnilleen sentin, parin vahvuisia.
mutta ei se materiaali tuossa niin oleellista ole.
sellainen sähköasennuksissa käytettävä jäykkä muoviputki kelpaisi myös ihan hyvin ja se on halpaa.
itseasiassa tuossa pääsee aika helpollakin kun ei tarvitse mihinkään betoniseen kaiteeseen alkaa rimoja proppailemaan kiinni. - kisun mami
kisun mami kirjoitti:
siinä kuva yhdestä nurkasta ovelta otettuna.
ja siinä vielä kuva jonka otin sisällä ollessani ikkunasta, että näkee parvekkeen mallin.koitetaas uudestaan
[url=http://www.munkuvat.org/kuva/74681][img]http://www.munkuvat.org/thumb/74681.jpeg[/img][/url]
[url=http://www.munkuvat.org/kuva/74683][img]http://www.munkuvat.org/thumb/74683.jpeg[/img][/url]
[url=http://www.munkuvat.org/kuva/74686][img]http://www.munkuvat.org/thumb/74686.jpeg[/img][/url] - kisun mami
rakoa? kirjoitti:
kun siinä on ne kaksi palkkia vaakatasossa ja alemman alta alkaa pelti tms, niin onko siinä pellin ja palkin välissä edes pientä rakoa?
kun jos on, niin silloin siihen on helppo rimat laittaa nippusiteillä niin että vetää ne molempaan palkkiin kumpaankin kahdella nippusiteellä "ristiin", siis X-malliin.
ja sitten kun ne rimat jöpöttää siinä kaiteesta ylöspäin niin niihin on helppo se verkko myös kiinnittää nippusiteillä.
toi on aikas samanlainen kuin mitä meillä vanhassa kämpässä oli. ja me käytettiin tosiaan ohuita pajuja rimoina. sellaisia suunnilleen sentin, parin vahvuisia.
mutta ei se materiaali tuossa niin oleellista ole.
sellainen sähköasennuksissa käytettävä jäykkä muoviputki kelpaisi myös ihan hyvin ja se on halpaa.
itseasiassa tuossa pääsee aika helpollakin kun ei tarvitse mihinkään betoniseen kaiteeseen alkaa rimoja proppailemaan kiinni.näkynyt eikä tuntunut mitään rakoa. kyllä se pelti on niin kiinni laitettu siihen palkkiin.
hittolainen mitähän siitäkin tulee, kun en ole mikään rakennus ihminen ollenkaan.. :/ - silti...
kisun mami kirjoitti:
näkynyt eikä tuntunut mitään rakoa. kyllä se pelti on niin kiinni laitettu siihen palkkiin.
hittolainen mitähän siitäkin tulee, kun en ole mikään rakennus ihminen ollenkaan.. :/kun siinähän on niiden palkkien välissä ne ohuet pystysuorat metallitapit niin niihin voi sen alemman rimojen kiinnityksen laittaa myös.
http://personal.inet.fi/koti/jiku/doc-sv/partsi.png
^kuten tossa kuvassa ihan vasemmanpuoleinen ja kaksi oikeanpuoleista.
noi ruskeat viivat esittää rimoja ja valkoiset nippusiteitä, näin selvennyksenä :)
eiköhän toi onnistu kun alkaa tekemään vaan. yleensä sitä aina siinä vaiheessa jotain keksii soveltaa! - kisun mami
silti... kirjoitti:
kun siinähän on niiden palkkien välissä ne ohuet pystysuorat metallitapit niin niihin voi sen alemman rimojen kiinnityksen laittaa myös.
http://personal.inet.fi/koti/jiku/doc-sv/partsi.png
^kuten tossa kuvassa ihan vasemmanpuoleinen ja kaksi oikeanpuoleista.
noi ruskeat viivat esittää rimoja ja valkoiset nippusiteitä, näin selvennyksenä :)
eiköhän toi onnistu kun alkaa tekemään vaan. yleensä sitä aina siinä vaiheessa jotain keksii soveltaa!elikkäs mun pitää vaan hommata jotkut kepukat ja nippusiteitä sekä tietty kanaverkkoa. mut milläs mä sen verkon sit kiinnitän niihin keppeihin?
(ja joo, olen väriltäni blondi..) - myös..
kisun mami kirjoitti:
elikkäs mun pitää vaan hommata jotkut kepukat ja nippusiteitä sekä tietty kanaverkkoa. mut milläs mä sen verkon sit kiinnitän niihin keppeihin?
(ja joo, olen väriltäni blondi..)sen verkon voi niihin keppeihin kiinnittää myös nippusiteillä ristiin. vetää ne nippusiteet vaan mahdollisimman tiukkaan niin pysyy kyllä.
tohon hommaan muuten sitten menee yllättävän paljon nippusiteitä eli kannattaa ostaa suosiolla ainakin sellainen 50-pack. - kisun mami
myös.. kirjoitti:
sen verkon voi niihin keppeihin kiinnittää myös nippusiteillä ristiin. vetää ne nippusiteet vaan mahdollisimman tiukkaan niin pysyy kyllä.
tohon hommaan muuten sitten menee yllättävän paljon nippusiteitä eli kannattaa ostaa suosiolla ainakin sellainen 50-pack.ja jostain varmaan voi ostaa jotain keppejä tukipuiksi? missä muuten kanaverkkoa myydään, rautakaupoissa? ja pysyykö se sitten pystyssä vain niiden pikku kepukoiden ansiosta, kun enhän mä voi sitä ylkerran partsiin käydä kiinnittelemään..?
- ainakin..
kisun mami kirjoitti:
elikkäs mun pitää vaan hommata jotkut kepukat ja nippusiteitä sekä tietty kanaverkkoa. mut milläs mä sen verkon sit kiinnitän niihin keppeihin?
(ja joo, olen väriltäni blondi..)ei pystynytkään enää tuohon viimeiseen viestiin vastaamaan, viestihierarkia on liian syvä..
sitä verkkoa tosiaan saa rautakaupoista.
meillä oli sellaista vihreällä muovilla pinnoitettua verkkoa ja kymmenen metriä sitä maksoi rautiassa noin kympin.
niitä kepukoita taas varmaan jostain keksii. jos ei muuten, niin sähköasennusliikkeestä hakee sitä jäykkää muoviputkea, jota sähkötöissä käytetään uppoasennuksissa.
sitä on eripaksuista, kannattaa katsoa sellainen mikä ei kovin taivu.
ihan hyvin pysyy niiden kepukoiden varassa pystyssä. meillä oli suunnilleen metrin kaiteen yläpuolelle tuolla tavalla verkko laitettu. - kisun mami
ainakin.. kirjoitti:
ei pystynytkään enää tuohon viimeiseen viestiin vastaamaan, viestihierarkia on liian syvä..
sitä verkkoa tosiaan saa rautakaupoista.
meillä oli sellaista vihreällä muovilla pinnoitettua verkkoa ja kymmenen metriä sitä maksoi rautiassa noin kympin.
niitä kepukoita taas varmaan jostain keksii. jos ei muuten, niin sähköasennusliikkeestä hakee sitä jäykkää muoviputkea, jota sähkötöissä käytetään uppoasennuksissa.
sitä on eripaksuista, kannattaa katsoa sellainen mikä ei kovin taivu.
ihan hyvin pysyy niiden kepukoiden varassa pystyssä. meillä oli suunnilleen metrin kaiteen yläpuolelle tuolla tavalla verkko laitettu.paljon neuvoista, ja täytyy alkaa keräämään tarvittavia kamoja ja kokeilla jonain vähän lämpimämpänä päivänä värkätä sitä. sen hökötyksen kauneudesta en mene takeisiin, mutta pääasia kisun turvallisuus. toivottavasti vaan ei keksi (ja tokihan se keksii) kiivetä sitä verkkoa pitkin lipettiin sieltä parvekkeelta..
- viestiin
kisun mami kirjoitti:
(ja joo, olen väriltäni blondi..)se verkko kannattaa tosiaan taittaa vähän sisäänpäin sieltä yläreunasta niin sen yli ei niin helposti mennä.
meillä toi pikkukissa pari kertaa yritti verkkoa pitkin kiivetä mutta laitettiin sellainen matala jakkara tohon kaiteen ja verkon viereen, mistä se ylettyy pihalle katselemaan turvallisesti verkon läpi niin sen kiipeilyhalut loppui siihen kun nyt se näkee mitä pihalla tapahtuu. - ei hyvä
pimeässä... kirjoitti:
vähän heikko kuva tuli pimeässä, mutta ehkä tosta jotain näkee..
eli vasemmassa kulmassa on hyllynkannatin propattu pystyyn kahdella propulla.
tollainen kannatin on myös partsin keskellä ja sitten yksi oikeassa kulmassa.
sitten niihin hyllynkannattimiin on tuo verkko kiinnitetty nippusiteillä kohtuullisen tiukaksi pingotettuna.
ja ihan tossa yläkulmassa verkkoa on se sisäänpäin käännetty taitos vielä estämässä yli-innokasta kiipeilyä.
voin tosta laittaa viel huomenna päivänvalossa sellaisen kuvan, josta jotain näkeekin :DYleensä kissa kiepauttaa itsensä nopeasti yli. Parvekeverkon tulee olla ylös asti.
Kyllä kissat tykkää olla siellä parvekkeella talvellakin. Meillä oli sellainen melkein kaiteen kokoinen taso siellä parvekkeella ja kissat katseli sieltä. Meillä ei ollut mitään suojaa parvekkeella ja kumpikin kissa on tipahtanu kerran parvekkeelta. Toinen lähti menemään ikkunalautaa pitkin ikkunan kohdalle ja sit kynnet lipesi. Ei saanu mistään kiinni ja tippu. Siellä oli naapuripihalla penkin alla ja sit ei antautunu vaan meni yhden auton alle ja tarrasi auton renkaaseen kiinni kynsillä. Toinen kissa oli tippunu ennemmin. No sit laitettiin sellaiset fleksilasit reunoille, ettei pääse enää ikkunalaudoille kävelemään.
- pianogirlie
Vanha ketju, mut osallistun silti. Noi virityksenhän on yleensä kiellettyjä, kuulema järjestyslakikin kieltää. En saanut talon isännöitsijää kiinni (Kuopio), mutta toimistolta kyllä sanottiin, ettei saa rakennella, kun näkyy ulospäin. Taloyhtiön hallitus voisi myöntää luvan, mut on pitkällinen prosessi. Jää asunto vuokraamatta tuon takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394973Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734209Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162077MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711473OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911174
- 941144