Tatska ja diabetes?

Julle

Oon 24v diabeetikko ja mieleni tekis tatuointia. Onko diabeetikoilla mahdollisuus ottaa tatska ja mitä ylimääräisiä riskejä siihen sisältyy? Diabetekseni on ihan hyvin tasapainossa.

8

4136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Knuu

En ole varma, mutta yleensä täytettävässä kaavakkeessa lukee milloin ei tehdä tatuointia ja siinä on yleensä mainittu: HIV, Hepatiitti ja "verenvuototauti". Kannattaa puhua asian tuntevan tatuoijan kanssa voidaanko sinulle kuva tehdä ja sen vaaroista.

• voivoivoi

mun iso veljellä on ollu diabetes 3-vuotiaasta ja se otti tatskan 18-vuotiaana on nyt 27. ei mun mielestä sillä oo mitään väliä onko diabetes vai ei?

• Mina

on ihan mahdollinen yhdistelma!Sulla voi paranemine vaan vieda vahan enempi aikaa, muuten ei eroa!

• Ninnu

Olen itse terveydenhuoltoalalla ja diabeteksen kanssa ollut kovastikin tekemisissä. Ongelmana tatuoinnissa on se, että se on ikäänkuin haava. Eli ensin siitä vuotaa verensekaista kudosnestettä, jonka jälkeen siihen tulee rupi. Hygienia on tosi tärkeätä paranemisvaiheessa, etenkin diabeteksen kannalta. Eli mihinkään huononverenkierron alueelle (nilkat esim), en itse lähtisi sitä suosittelemaan diabeetikolle. Mutta muutenhan se tosiaan on haava, ja paranee kuin haava, eli haavojahan sitä tulee mutenkin diabeetikoillekin. Ja jos tatuointi ei ole mikään jättimäinen, niin myös infektioriski on pienempi. Kysyppä hoitavalta lääkäriltäsi vielä hänen kantaansa, hän kun tuntee sairaushistoriasi parhaiten.

• Samppa

En tiedä onko suomen terveydenhoitoalalla ja lääketieteellisissä määrittelyissä niinkään suuria eroja esim. USA:n määrittelyihin joten uskallan väittää, että tatuinti määritellään myös suomalaisessa lääketieteessä palohaavaksi, ei nk. tavalliseksi haavaksi. Myös hoito on sen mukaista, eli mitään alkoholia tai muita puhdistusaineita sisältävää puhdistusmenetelmää ei suositella vaan ainostaan rasvausta ja kevyttä pesua.

• Ninnu
        Samppa kirjoitti:

En tiedä onko suomen terveydenhoitoalalla ja lääketieteellisissä määrittelyissä niinkään suuria eroja esim. USA:n määrittelyihin joten uskallan väittää, että tatuinti määritellään myös suomalaisessa lääketieteessä palohaavaksi, ei nk. tavalliseksi haavaksi. Myös hoito on sen mukaista, eli mitään alkoholia tai muita puhdistusaineita sisältävää puhdistusmenetelmää ei suositella vaan ainostaan rasvausta ja kevyttä pesua.

Palohaava tai tavallinen haava, tässä tapauksessa aivan sama, koska ihon pintakerroksen rikkoutuessa infektioriski kasvaa. Se miksi rasvaus on niin tärkeää tatuoinnissa on se, että muodostuva rupi pysyy pehmeänä. Muuten se kovettuisi ja saattaisi halkeilla, mikä voi näkyä sitten siinä pysyvässä kuvassa. Ja kyllä muuten palohaavojakin saa desinfioida.

• winnie76

Minulla on diabetes ja tatuointeja. Ei ole tullut mitään ongelmia. Kuukausi sitten otin koko selän peittävän kuvan ja hyvin parani, ei ongelmaa siinäkään. Jalkoihin olen myös ottanut ja ihan normaalisti parantunut. Ehkä se paraneminen on kovin yksilöllistä, oli Diabetes tai ei. Kaikilla ei diabetesta sairastavilla, ei haavat syystä tai toisesta parane kovin hyvin.

• etkötajunnuaiemmi

ota paskanen neula, jos haluut jännitystä
      rumaha riskillä tatska tulee olee kaikilla vanhana

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5234
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4398
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2541
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2008
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1928
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1617
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1541
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1277
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1194
    Aihe