Elikkäs kummat olisi paremmat? Tarkoituksena olis saada ihan peruskaiuttimet, en tarvitse mitää mahtavia. Ajattelin ostaa uudet 6x9:t vanhojen tilalle, jotka olivat autossa kun ostin se. Eli 6x9:t sopis suoraa noiden paikoille. Vanhat särkevät jo pahasti ja toisesta kalvo hajonnut. Toki muutkin merkit kävisit n. 50 euron hintaluokassa. Vaatimuksena tietenkin paras äänenlaatu tuohon hintaan. Sen ymmärrän, että mitään huippua tuolla ei saa.
Onko tolla paljon väliä, että onko 2-tie vai 3-tie?
SPL:
http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_23_95&products_id=5873
Pioneer:
http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_23_95&products_id=2690
Kiitos vastauksista.
SPL PRO R-693 vai PIONEER TS-A6901 6x9-kaiuttimet?
4
3058
Vastaukset
- Palkinlampi
Jos meinaat ainoastaan automankalla soittaa niin Pioneeri soi herkemmin (jatkuva 40w, kun taas Pro 120w vaatii hyvin kuuluakseen..)
Mää pidän enemmän tuosta 2-tie järjestelmästä, kun itse oon huomannu sen (3-tie) "superdiskantin" kuuluvan vasta sitten kun soittaa varsin kovaa :(- Viritteljä
Valmistajan ilmoitus jatkuvasta tehonkestosta on eri asia kuin kaiutinelementin herkkyys. Ilmoitettu jatkuva tehonkesto ei tarkoita, että kaiutin vaati niin paljon tehoa hyvin soidakseen.
Herkkyys ilmoitetaan siten, että montako desibeliä ääntä saadaan yhden watin vahvistinteholla yhden metrin päästä mitattuna. Esim. näin: 87dB/1W/1m. Jos vahvistintehoa on vähän, kannattaa vältää epäherkkiä kaiuttimia. Kun kaiuttimen herkkyys putoaa kolme desibeliä, vahvistintehoa tarvitaan tuplasti, jotta saataisiin sama äänenpaine kuin herkemmällä.
Näköjään Pioneerissa on herkkyyttä 1dB enemmän kuin SPL PRO:ssa, mutta tehonkestolukemat eivät kuulu tähän, eivätkä ne kerro äänenlaadusta mitään.
Kun kaiuttimen herkkyys on päälle 90dB/1W/1m, muutamalla watilla saa riittävästi ääntä, jos yhtään välittää omasta tai muiden kuulosta. Kuulovaurio on elinikäinen vamma ja korvien jatkuva soiminen eli tinnitus voi ns. tehdä hulluksi.
Minä panostaisin ehdottomasti äänen laatuun, en määrään. Puutteellinen bassotoisto houkuttelee nostamaan kuunteluvoimakkuutta, joten subbari on siksi järkevä hankinta. 8" tai 10" suljetussa kotelossa (suora taajuusvaste autossa alas saakka) parantaa kokonaisuutta kummasti, ellei ole aikomus kilpailla äänenpainesarjassa.
Ai niin. Sanottakoon vielä varmuuden vuoksi, ettei yhdessäkään kaiuttimessa itsessään ole yhtään tehoa, vaan teho tulee aina vahvistimesta.
Äänen säröytyminen kielii vahvistintehon loppumisesta, jos kaiuttimet ovat ehjät. Onhan aloittajan vahvistimella riittävän paksut virtajohdot ( hyvät liitokset)? Virtakondensaattorikin voi auttaa vahvistimen käyttöjännitteen notkumisen estämisessä. Auton mittari- tai ajovalot eivät saa vilkkua musiikin tahdissa!
Autohifiliikkeet osaavat neuvoa tässä. - Alan mies
Viritteljä kirjoitti:
Valmistajan ilmoitus jatkuvasta tehonkestosta on eri asia kuin kaiutinelementin herkkyys. Ilmoitettu jatkuva tehonkesto ei tarkoita, että kaiutin vaati niin paljon tehoa hyvin soidakseen.
Herkkyys ilmoitetaan siten, että montako desibeliä ääntä saadaan yhden watin vahvistinteholla yhden metrin päästä mitattuna. Esim. näin: 87dB/1W/1m. Jos vahvistintehoa on vähän, kannattaa vältää epäherkkiä kaiuttimia. Kun kaiuttimen herkkyys putoaa kolme desibeliä, vahvistintehoa tarvitaan tuplasti, jotta saataisiin sama äänenpaine kuin herkemmällä.
Näköjään Pioneerissa on herkkyyttä 1dB enemmän kuin SPL PRO:ssa, mutta tehonkestolukemat eivät kuulu tähän, eivätkä ne kerro äänenlaadusta mitään.
Kun kaiuttimen herkkyys on päälle 90dB/1W/1m, muutamalla watilla saa riittävästi ääntä, jos yhtään välittää omasta tai muiden kuulosta. Kuulovaurio on elinikäinen vamma ja korvien jatkuva soiminen eli tinnitus voi ns. tehdä hulluksi.
Minä panostaisin ehdottomasti äänen laatuun, en määrään. Puutteellinen bassotoisto houkuttelee nostamaan kuunteluvoimakkuutta, joten subbari on siksi järkevä hankinta. 8" tai 10" suljetussa kotelossa (suora taajuusvaste autossa alas saakka) parantaa kokonaisuutta kummasti, ellei ole aikomus kilpailla äänenpainesarjassa.
Ai niin. Sanottakoon vielä varmuuden vuoksi, ettei yhdessäkään kaiuttimessa itsessään ole yhtään tehoa, vaan teho tulee aina vahvistimesta.
Äänen säröytyminen kielii vahvistintehon loppumisesta, jos kaiuttimet ovat ehjät. Onhan aloittajan vahvistimella riittävän paksut virtajohdot ( hyvät liitokset)? Virtakondensaattorikin voi auttaa vahvistimen käyttöjännitteen notkumisen estämisessä. Auton mittari- tai ajovalot eivät saa vilkkua musiikin tahdissa!
Autohifiliikkeet osaavat neuvoa tässä.Osta autostudio. Pioneerissa maksat turhaan nimestä.
- Anonyymi
Alan mies kirjoitti:
Osta autostudio. Pioneerissa maksat turhaan nimestä.
Kun mitä pidempi nimi, sen enemmän maalia kuluu sen rustaamiseen. Sitä tarkoitin yllä. Perustelen äskeiseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058